|

ps2013-044-09-005-113.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2016-05-03 ps2013-044-09-005-113 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

113. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Ivana Adamce, Adolfa Beznosky a dalších na vydání zákona, kterým se zrušuje zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 557/ - prvé čtení

Date2016-05-03
Meetingps2013/044
Agenda Itemps2013/044/113
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/044schuz/s044317.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1 > 2

Místopředseda PSP Petr Gazdík113. Návrh poslanců Petra Fialy, Zbyňka Stanjury, Ivana Adamce, Adolfa Beznosky a dalších na vydání zákona, kterým se zrušuje zákon č. 16/1993 Sb., o dani silniční, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 557/ - prvé čtení Stanovisko vlády jsme obdrželi jako sněmovní tisk 557/1. Nyní prosím, aby za navrhovatele předložený návrh uvedl pan poslanec Zbyněk Stanjura. Prosím, pane poslanče. Poslanec Zbyněk StanjuraDěkuji za slovo. Teď vyzkoušíme pravicové názory poslanců hnutí ANO. Myslím, že teď je pravý čas. Ten návrh je tady poměrně dlouho. Byl rozdán poslancům 23. července loňského roku a je velmi jednoduchý. jenom dva články. Jeden bychom museli změnit, to je účinnost od 1. ledna 2016, což určitě nestihneme. My navrhujeme jednoduše zrušit jednu komplikovanou, byrokraticky náročnou daň, která nemá žádný velký význam pro státní příjmy. Když se podíváte - myslím, že včera nebo předevčírem hrdě v tiskové zprávě Ministerstvo financí vyhlásilo výsledky hospodaření státu za první čtyři měsíce, tak se podívejte: platíme daně jako nikdy, zejména nevím, proč roste příjem spotřební daně z tabáku, myslím, že o čtyři miliardy proti loňským prvním čtyřem měsícům. Roste daň ze závislé činnosti zaměstnanců. Roste daň z příjmů právnických osob díky tomu, že ekonomika roste a firmám se daří. A ta částka je mnohem vyšší, než je roční výnos silniční daně, který je někdy pět miliard, někdy pět a půl, nikdy to nebylo přes šest miliard. Takže je to poměrně jednoduchý návrh zákona. Před více než rokem jsem interpeloval pana ministra financí. On mi poskytl poměrně podrobné informace, kolik zaměstnanců na finančních úřadech se věnuje které konkrétní dani a taky kolik je poplatníků. Silniční dani se v roce 2013 věnovalo 638 zaměstnanců Finanční správy. 638. Dani z příjmů právnických osob, která násobně, ale více než dvojnásobně, asi když to spočtu, tak řekněme, že asi tak dvacetinásobně vyšší výnos, se nevěnuje dvacetkrát více zaměstnanců, ale pouze dvakrát více zaměstnanců. Dani z příjmů právnických osob se v tom roce 2013 věnovalo 1 309 zaměstnanců Finanční správy. Když se podíváme o rok později, tak ta čísla jsou hodně podobná. V roce 2014 se dani z příjmů právnických osob věnovalo 1 332 zaměstnanců Finanční správy a silniční dani 606. Ty výnosy byly hodně podobné. Co je velmi zajímavé, a to by nás mělo zajímat, když přemýšlíme o tom, jestli tu daň budeme nadále vybírat, nebo ne, tak je to celkový počet poplatníků konkrétní daně. Je to sice špatně čitelné, ale u silniční daně bylo v roce 2013 830 tisíc poplatníků - fyzických osob a 243 tisíc poplatníků - právnických osob. Celkově u této daně máme, nebo jsme měli v roce 2013 - ta čísla jsou pořád podobná - 1 milion 75 tisíc poplatníků a výnos je pět miliard. Takže průměrný výnos z jednoho poplatníka je pět tisíc korun ročně a je to jeden milion daňových přiznání ročně. A protože se to platí většinou čtvrtletně, tak jsou to čtyři miliony plateb ročně, které musí evidovat nejen ti zaměstnanci, těch více než šest set zaměstnanců Finanční správy, ale milion daňových poplatníků. Teď sami společně uvažujme nahlas, jestli milion daňových poplatníků, stovky zaměstnanců, výnos pět tisíc na jednoho poplatníka, tzn. pět miliard ročně, a čtyři miliony plateb, jestli to stojí za to, když máme více než 800 miliard daňových příjmů ročně. Podle našeho názoru to nestojí za to. Je to zbytečné náročně, zbytečně to zatěžuje. Pokud chceme aspoň v něčem malém ulevit našim podnikatelům, tak ulevme jim v tomhle. Státní rozpočet si s tím poradí bezproblémově, takže to bude velmi jednoduché opatření. Ve stanovisku vlády se říká, je to vlastně daň, která nekončí ve státním rozpočtu, ale končí ve Státním fondu dopravní infrastruktury. Takže poprosím někoho, možná pan ministr životního prostředí dneska říkal, že zachraňoval stomiliardu dopravních staveb, někoho z členů vlády, aby vás seznámil se schváleným rozpočtem SFDI a se skutečným čerpáním. A buďme spravedliví, za posledních deset let, kdy tady vládly různé koalice a různé vlády, to ani nedopočítám, kolik jich bylo od roku 2006 - jedna, dvě, tři, čtyři, pět, možná šest vlád -, a skoro vždy byly nevyčerpané peníze větší než těch pět miliard. To znamená, problém čerpání nebyl v tom, že by tam byl nedostatek peněz, ale je to jiný problém. O tom budeme mluvit ve čtvrtek.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities