|

ps2013-010-01-003-023.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2014-06-10 ps2013-010-01-003-023 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 209/ - prvé čtení

Date2014-06-10
Meetingps2013/010
Agenda Itemps2013/010/023
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2013ps/stenprot/010schuz/s010015.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index Page 1

Místopředsedkyně PSP Jaroslava Jermanová23. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 93/2009 Sb., o auditorech a o změně některých zákonů (zákon o auditorech), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 209/ - prvé čtení Z pověření vlády předložený návrh uvede místopředseda vlády a ministr financí Andrej Babiš. Prosím, pane ministře, ujměte se slova. (V sále je rušno.)Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišVážená paní předsedající, vážení páni poslanci, vážené paní poslankyně. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováPane ministře, se omlouvám. Prosím kolegyně a kolegové, abyste zachovali klid. Děkuji. Místopředseda vlády ČR a ministr financí Andrej BabišZákon o auditorech je právní normou regulující profesi statutárního auditora, výkon auditorské činnosti auditory a auditorskými společnostmi, činnost profesní samosprávy a výkon veřejného dohledu nad těmito činnostmi. Obsahuje ucelený soubor práv a povinností auditorů při provádění auditu a zahrnuje též systém, kterým se řádný výkon auditorské činnosti kontroluje. V tomto systému jsou každý auditor a auditorská společnost periodicky podrobováni kontrole a jejich účelem je především ověřit, zda audit provádějí v souladu se zákonnými požadavky. Prvotním cílem předloženého návrhu je zabezpečit kvalitu a účinnost systému kontroly řádného výkonu auditorské činnosti úpravou některých jeho parametrů. Zdrojem pro tyto navržené úpravy je doplňující unijní legislativa vycházející ze směrnice Evropské parlamentu a Rady 2006/43/ES o povinném auditu ročních a konsolidovaných účetních závěrek, která rozpracovává, jakým způsobem by kvalita u statutárních auditorů a auditorských společností měla být zajišťována. V této oblasti nezastupitelnou roli i veřejný dohled. Rada pro veřejný dohled nad auditem, která v České republice vznikla v roce 2009, plní tuto dohledovou funkci. Ukázalo se však, že je potřebné posílit její postavení, aby svou zákonnou kompetenci v oblasti dohledu nad výkonem auditorské činnosti mohla účinně realizovat. Návrh zákona, který je vám nyní předkládán, vybavuje Radu pro veřejný dohled nad auditem některými dalšími pravomocemi v oblasti systému kontroly kvality a kodifikuje její působnost řízení o správních deliktech, jejichž skutkové podstaty se vymezují v hlavě X návrhu zákona. Mezinárodní spolupráce dohledových orgánů je další oblastí, v níž bylo potřeba provést úpravu. Ta spočívá v umožnění společného výkonu kontroly auditora a přístupu k editorskému spisu a jiné dokumentaci v držení auditora dohledovým orgánům ze třetích států, které Evropská komise na základě provedeného hodnocení prohlásí za přiměřené. Toto jsou klíčové oblasti úprav. Návrh zákona dále odstraňuje výkladové nejasnosti a některé další nedostatky zákona o auditorech identifikované při jeho aplikaci v praxi a současně promítá do právní úpravy výkonu auditorské činnosti změny vyvolané přijetím některých jiných zákonů, a to zejména v souvislosti s rekodifikací soukromého práva hmotného. V celé Evropské unii je funkce statutárního auditora spojována s veřejným zájmem. Proto jsou auditoři podrobováni velmi přísným požadavkům na odbornost, nezávislost a etické jednání. Kvalitní a objektivní ověření finančních výkazů obchodních společností posiluje důvěru všech uživatelů v integritu těchto vykazovaných informací a přispívá k ekonomické stabilitě. Řádný audit ve veřejné správě při přezkoumání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí je pak pozitivní celospolečensky. Tímto konstatováním bych své úvodní slovo zakončil a požádal vás o propuštění tohoto zákona do druhého čtení. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji panu ministrovi a prosím, aby se slova ujal zpravodaj pro prvé čtení pan poslanec Jaroslav Klaška. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Jaroslav KlaškaDěkuji za slovo, vážená paní předsedající. Milá vládo, pane ministře, kolegové a kolegyně, dovolte mi, abych se k tomuto tisku vyjádřil z pozice zpravodaje. Musím tedy říci, že jde o totožný návrh novely zákona o auditorech, který byl schválen již vládou Petra Nečase, ale z důvodu rozpuštění Sněmovny nebyl návrh schválen. Jedná se o technickou normu, na které panuje všeobecná shoda. Předmětem novelizace jsou dvě oblasti. Za prvé je to především transpozice s právem Evropské unie, to jest provedení doplňující legislativy přijaté Evropskou unií v této oblasti. Současně se také promítají do právní úpravy výkonu auditorské činnosti změny vyvolané přijetím některých zákonů, a to zejména v souvislosti s rekodifikací soukromého práva. Navrhuje se také posílení Rady pro veřejný dohled nad auditem, jak o tom pan ministr hovořil. Přínosem předloženého návrhu zákona bude zajištění lepšího fungování auditorského trhu. Jedná se tedy o další cizelaci výkonu auditorů. Rád bych potom ještě sdělil, že můj návrh je také pro propuštění tohoto návrhu do druhého čtení s přikázáním rozpočtovému výboru. Děkuji za pozornost. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDěkuji panu zpravodaji a otevírám obecnou rozpravu. Do obecné rozpravy nemám nikoho přihlášeného. Končím tedy obecnou rozpravu a táži se, zda případně navrhovatel či zpravodaj zájem o závěrečné slovo. Poslanec Jaroslav KlaškaPouze chci zopakovat návrh propustit tento návrh do druhého čtení s přikázáním rozpočtovému výboru. Děkuji. Místopředsedkyně PSP Jaroslava JermanováDobrá tedy. Nyní se budeme zabývat návrhem na přikázání výborům k projednání. Organizační výbor navrhl přikázat předložený návrh k projednání rozpočtovému výboru. Táži se, zda někdo jiný návrh. Není tomu tak, přistoupíme tedy k hlasování. Kdo souhlasí s tím, aby předložený návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru, zvedněte ruku a zmáčkněte tlačítko. Proti? Hlasování končím. Je to hlasování s pořadovým číslem 16, do kterého je přihlášeno 177 poslanců. Pro 131, proti nikdo. Konstatuji, že návrh byl přikázán k projednání rozpočtovému výboru. Tímto bod 23 končím. Přistupujeme k projednávání bodu číslo

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities