Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-003-003 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
3. Návrh poslanců Jany Pastuchové, Jana Bauera, Hany Aulické Jírovcové, Víta Kaňkovského, Lucie Šafránkové, Markéty Pekarové Adamové a Lenky Dražilové na vydání zákona, kterým se mění zákon č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, a některé související zákony /sněmovní tisk 1143/ - prvé čtení
Jásamajsembylahodněrozpolcenáatakéjsemtoříkaladneskananašemposlaneckémklubu.Nicméněsimyslím,žepřestovšechno,žesemůžestátamůžeseizdát,ženaprvnípohledtovypadá,žebymohlodojítknějakémusníženíprávtěchtoosob,taknatendruhýpohledazhlediskatěch,kteříodpovídajíjakoprofesionálovézaprávaosobsezdravotnímpostiženímajejichuplatněnívpraxi,tomutaknení.Takžemyjakoposlanci,jsemdošlakzávěru-poslednívěta-žesvýmzpůsobempokorněposlouchámhlasutěch,kteříbyseotynašezdravotněpostiženéosobymělikompetentněstarat.(Předsedající upozorňuje na čas.)Děkuji.Snadztohobylozřejmé,cojsemchtělaříci.Děkujivám.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PanposlanecPetrBeitlvobecnérozpravě,připravísepaníposlankyněAulickáJírovcová.Prosímmáteslovo.Poslanec Petr BeitlDěkuji,váženýpanepředsedající.Váženápaníministryně,váženékolegyněakolegové,prezentovanýmcílemdnesprojednávanéposlaneckénovelyjeoptimalizace,stabilizace,zpřehledněníazjednodušenísystémusociálníchslužebasníženíadministrativy,cožmávéstkvýraznémuzefektivněníatakékezvýšenívstupníaprocesníkvality,srozumitelnostiatransparentnosti.FaktickynávrhvycházíznovelyzákonaostátníchslužbáchpřipravenéMinisterstvempráceasociálníchvěcí,vnížjsouvšakodstraněnynovelizačníbody,kterébylypředmětemrozporů.Zahrnutajepouzetačástzměnzvládníverze,kteroupředkladatelépovažujízaspíšezpřesňujícíalegislativnětechnickou.Navrhovanáúpravasetakzaměřujezejménanaumožněnídistančníformyposkytovánísociálníchslužeb,sloučeníněkterýchstávajícíchzařízenídonovéhozařízení-domovysociálnípéče-,sjednocenídosavadníchslužebpečovatelskáslužbaaosobníasistencepodslužbupečovatelskáasistenčníslužba,doplněníněkterýchnovýchzákladníchslužebčizpřesněníasjednoceníslužebstávajících.Dálenaúpravuúdajůposkytovanýchžadatelemoregistraciazavedenínovýchkompetencíministerstvaprovedeníregistruposkytovatelůsociálníchslužeb,kterýbudenadálevedenjižjenvelektronicképodobě.Dálerozšířeníokruhuodbornýchpracovníkůoinspektorysociálníchslužeb,zpřesněníplněnípovinnostidalšíhovzdělávánísociálníchpracovníků,zvýšenímaximálníchúhradvrámciúhradovévyhlášky,zavedenívalorizačníhomechanismupronavyšovánímaximálníchúhradzaposkytovánísociálníchslužeb,navrženákaždoročnívalorizaceúhradzastravu,ubytováníapéčivpobytovýchsociálníchslužbách,kterájerovněžvsouladuspožadavkypraxeapomůžezajistitklientůmpobytovýchsociálníchslužebkvalitníservisistravu.(V sále je trvalý hluk.)Jižtadyzaznělo,žeseobjevujíiprotiargumenty,kteréhlásají,ženoveloudocházíkautomatickémuzvýšenícenzasociálníslužby.Věřím,žetoneníanebudepravda.Jednásetotižonavýšenímaximálníchúhrad,toznamenálimitů,dokterýchlzesuživatelemvýšiúhradsjednat.Institutmaximálníúhradynenízávaznýproúroveňúhrady,alejepouhýmregulačnímmechanismemstanovujícímhorníhranici.Věřím,ževřaděpřípadů,zejménavterénníchslužbách,poskytovatelémožnostnavýšeníplněnevyužijí.Konečnouúhradupodlezákonaosociálníchslužbáchsjednáposkytovatelsuživatelemvesmlouvěapřitompřihlédneikfinančnímmožnostemuživateleavsouladusdalšímochrannýmmechanismem.Napříkladpodlezákonamusípoúhradězaubytovacíastravovacíslužbyuživatelizůstatminimálně15%zjehopříjmu.Jepotřebadoplnit,žemaximálníúhradyvsociálníchslužbáchnebylyvalorizoványodroku2014adotédobybylynavyšoványpravidelně.Toznamená,žeposkytovatelésepohybujíteoretickynacenovýchhladináchroku2014,cožnapříkladvpřípaděmzdovýchnákladůjesamozřejměneúnosné.Jásámjsemosobněpaníministryniněkolikrátupozorňovalavyzývalkezvýšeníúhrad.Jakužjsemřekl,odroku2014došlokzásadnímunavýšenítakéstarobníchainvalidníchdůchodůipříspěvkůnapéči,aleoprotitomuvzrůstajínákladynaposkytování.Opomenutívalorizacelimitůmaximálníchúhraddlouhodoběpůsobícelouřaduproblémůnapříkladvoblastistravováníseniorůaosobsezdravotnímpostižením.Vpobytovýchterénníchambulantníchslužbáchvedetotoomezeníkprokazatelnémusnižováníkvalityapestrostistravy,cožjesamozřejměvelmišpatné.Voblastihodinovésazbyzaposkytovanoupéčimůženavýšeníúhradovéhostropuumožnitposkytovatelikompenzovatnedostatečnéveřejnéfinancováníposkytováníterénníchslužebahlavněpečovatelskýchslužebvméněosídlenýchoblastech,kdenapříkladitalogistikazajištěnídanéhovýkonusociálníslužbymůžebýtnákladnější,atudížnedostupnější.Všechnomásvouhodnotu,iposkytovánísociálníchslužeb.Příspěveknapéčijetuodtoho,abysipotřebnímohlisociálníslužbykoupit.Samozřejměnadruhéstranětohoservisujeposkytovatel,kteréhonikdonenutí,abysvéslužbyzdražoval,naopakmělbyvytvářetpříznivépodmínkyprosvéklienty.Poskytovatelésociálníchslužebjsouvkaždodennímkontaktusosobamisezdravotnímpostižením,sesenioryisesvýmidalšímiklientyajsouvtěchtoivjinýchsložitýchdnechklientůmoporouačastojedinýmiblízkýmiosobami,snimižseseniořiadalšíuživateléteďvdoběpandemiekoronavirusetkávají.Nikdojenemůžepodezírat,žebychtěliklientypřestatpodporovat,chránitjeaposkytovatjimpéči.Jepotřebajimivtutochvílizatopoděkovat,vyjádřitúctuavytvořitjimtakovépodmínky,kteréjsouprojejichpráciconejvstřícnější.Jsempřesvědčen,ženavrhovanézměnypovedoukvětšídostupnostisociálníchslužeb,kezvýšeníjejichkvalityalepšímufungovánísociálníchslužeb.Tobyltedykomentářktomunavýšeníanynízpátkyknávrhuzákona.Návrh,kterýdnesprojednáváme,mábýtpodlepředkladatelůzaměřenpředevšímnasystémovézměnyvoblastisociálníchslužeb,atozejménacosetýkákvalityjejichposkytování,úpravyzískáníoprávněníkjejichposkytování,jejichdruhůazákladníchčinností.Návrhsamotnývšakstanovenýcílplníjenčástečně,neboťzměnyvněmobsaženéneřešíproblematikusociálníchslužebsouhrnněavdostatečnéšířinato,abymohlymítzanásledekvýraznějšízměnyvefungovánísystémuposkytovánísociálníchslužeb.Vymezenísociálníchslužebajejichdruhůzůstávátéměřnedotčeno.Nenínapříkladzahrnutakategoriesociálníchslužebposkytovanýchosobámvterminálnímstavuajejichosobámblízkým,možnostkomunitníhoposkytovánísociálníchslužebadáletakéredefiniceněkterýchdalšíchstávajícíchslužeb.Návrhpakzcelaopomíjízřejměnejpalčivějšíotázkutýkajícísesociálníchslužeb,kteroujezpůsobjejichfinancování,anezabýváseaniproblematikouzkvalitněnísociálníchslužebprostřednictvímstanoveníjasnýchstandardůposkytování,úpravypovinnostísociálníchpracovníkůastanoveníopatřenínaochranuklientů.Tedysvýjimkoujedinéhoustanoveníupravujícíhoopatřeníomezujícípohybosobv§89.Váženíkolegové,jistěsipamatujete,kolikčasutatoSněmovnatrávilatématemfinancovánísociálníchslužeb.Donávrhunenízahrnutaúpravapřestupkůvsouvislostisopatřenímomezujícímpohybosob,apravidlataknejsouvymahatelná.Součástínovékomplexníúpravysociálníchslužebbydálemělybýtizměnyněkterýchnavazujícíchzákonů,napříkladzákonačíslo111/2006Sb.,opomocivhmotnénouzi,vezněnípozdějšíchpředpisů,kterébyzajistilyefektivníspoluprácimezistátnímiorgányaorgányúzemněsamosprávnýchcelků,naněžjeodkazovánoivsamostatnémnázvunávrhu,avšakjehosoučástínejsou.