ps2017-091-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-23 ps2017-091-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.20 hodin) Takže kdyby tady byl pan ministr školství , tak bych se ho ptala na dvě věci . Jestli bude bojovat za to , aby ve školkách byla právě extra podpora , extra zohlednění toho , že i péče o tříleté děti je v průměru výrazně náročnější než péče o děti třeba pětileté . To už je neskutečný rozdíl v té samostatnosti . A že by zkrátka normativy státu na péči o ty děti tříleté a čtyřleté měly zohledňovat tu náročnost , aby se školkám vyplatilo dělat menší skupiny , aby je k tomu vedly metodické pokyny ministerstva a aby tím pádem děti dostaly tu kvalitu , která potom vede k úspěšnému fungování ve společnosti . Protože dobrá školka zmůže strašně moc . Dobrá školka je opravdu veliká pomoc pro rodiče a nakonec se často ukazuje , že i pro společnost . Ale takovýto slib o financování prostě od ministra školství tady nezazní , protože tady není , vyjádření nezazní , protože pro Ministerstvo školství školky bohužel nebývají prioritou . A stejně tak tady nejspíš nezazní ani vyjádření k tomu , zda Ministerstvo školství bude registrovat dětské skupiny , které budou chtít a splňovat požadavky a budou chtít zaregistrovat jako školka . To je totiž další důsledek toho návrhu , té novely , že s největší pravděpodobností řada dětských skupin tváří v tvář té nejistotě , které nyní v posledních ne měsících , ale už letech čelily , si řeknou , že raději přejdou do systému školky . A tam mě zajímá , zda Ministerstvo školství nebude omezovat ten vstup do sítě , protože se ukazuje , že kdekoliv , kde jsou dostupná ta místa péče o malé děti , tam se obsadí . A jakmile jsou dostupná a jsou tam ty menší skupiny , tak lidé dávají do školek své dvouleté děti bez ohledu na region . Takže tady to byla druhá věc , která mě zajímala , budu to evidentně muset poslat písemně panu ministrovi . Nicméně je to zase věc , kde tím stropem věku bohužel ta novela zavádí neblahou změnu , změnu , která není ku prospěchu , ale omezuje možnost volby . To , že omezuje možnost volby pro rodiče , je jedna věc , ale omezuje to i možnost flexibilně poskytovat služby péče o dítě v menších obcích . O tom už mluvila paní kolegyně Kovářová , já jenom zdůrazním , že to snižuje i flexibilitu podnikových dětských skupin . Znova řeknu ten případ , že máte to čtyřleté a dvouleté dítě . Když máte zaměstnavatele , který je osvícený , zřídil dětskou skupinu , která de facto splňuje parametry , splňuje nároky , co jsou kladené na školku , tak dneska máte ten o něco větší příspěvek , a můžete tedy zajistit tu kvalitní péči . Máte málo dětí na jednu pečující osobu , na jednu paní učitelku . A co se stane teď ? Dvě věci . Buď se ti zaměstnavatelé rozhodnou tu dětskou skupinu u svého podniku , u své firmy , nebo je to třeba na Akademii věd , při spoustě ministerstev , nebo třeba i pro vojáky , když se přesouvají napříč republikou , tak jsou flexibilní dětské skupiny taky řešení . Když školky uzavírají přihlášky na děti na jaře a musíte prostě nastoupit v září , když se stěhujete třeba s prací , tak jak to máte zařídit ? To všechno dneska řeší dětské skupiny , překlenování péče , takovéhle mimořádné události . A ten zaměstnavatel podle návrhu předloženého paní ministryní bude mít dvě možnosti . Buď se tedy změnit , stane se školkou a bude dostávat dnes výrazně nižší příspěvek na ty děti a bude muset výrazně zkrouhnout kvalitu těch poskytovaných služeb . Nebude mít prostě tolik peněz na to , aby platil dostatečný počet pečujících osob tak , jak na to byli zvyklí v dětské skupině , bohužel . A druhá věc , co se může stát , že tedy zůstane dětskou skupinou , bude spoléhat na slova paní ministryně o tom , že bude dostatečný státní příspěvek . No jo , jenže se úderem vlastně čtvrtých narozenin to dítě stává nezpůsobilým , nesmí pokračovat v tom , co původně měl být flexibilní nástroj , prostupný , umožňující vlastně přizpůsobení těm potřebám rodičů i dětí , a to dítě bude muset rodič vozit někam jinam . Takže v situaci dvou nebo tří sourozenců je to úplná hloupost . A znova říkám , ty dětské skupiny jinde po světě fungují jako nástroj doplňkový , ale právě proto různorodý . Nemá to být ta jediná možnost systému , ale také to nemá být možnost , která je takhle tvrdě omezena . Proto je tolik pozměňovacích návrhů a proto tady takto argumentuji , abychom si to všichni uvědomili , že to prostě není maličkost takto nepotřebně omezovat podmínky pro péči o malé děti . A ještě k finančním argumentům jeden obecný . Jakmile je dostatečně dostupná péče o malé děti , tak se zvyšuje zaměstnanost rodičů malých dětí a čistě na odvodech , čistě na tom , že jsou pak rodiče malých dětí zaměstnaní , se státu ty peníze vrátí . Není to tedy vůbec debata o tom , na co máme a na co nemáme . Tohle je zrovna takový příklad veřejné politiky , kde je to win - win , kde je to výhra pro všechny . Takže ještě jednou . Vládní koalice navrhuje zastropovat věk , aniž by to bylo odůvodněné , aniž by bylo řečeno , proč ten dnešní systém nevyhovuje . On totiž vyhovuje , vyhovuje dětem , vyhovuje rodičům , vyhovuje těm zřizovatelům a jediný , komu možná nevyhovuje , je Ministerstvo školství . A to je něco , s čím já se fakt nemůžu smířit . Další věc . Co se týče těch příspěvků od rodičů , je naprosto v pořádku snažit se zajistit co nejvyšší státní příspěvky , poněvadž zase péče o malé děti má být dostupná všem sociálním skupinám a má na ní být vidět , jak si společnost cení rodičovství a rodičů . Ale v žádném případě není možné ohrozit existenci mnoha dětských skupin tím , že by se vlastně zrušila svoboda jejich poskytování ve větších městech , kde jsou prostě dražší nájmy a často je těžší sehnat kvalifikovaný personál , takže potřebujete dát o něco vyšší mzdy . A to je bohužel hrozba toho , jak je navržené to zastropování příspěvků . Já rozumím tomu , že bude snaha vyjednat co nejvyšší částky . Ale zase ta otázka , kterou si kladu a kterou bych ráda , aby tady paní ministryně zodpověděla , je , jak se nám zaručí a jaký cíl si klade v tom , jaký tedy ten státní příspěvek a zhruba příspěvek od rodičů má být na dětskou skupinu . A znovu říkám , ministerstvo má velký výzkum nákladů na provozování dětských skupin , má výzkum , který zohledňuje právě ty rozdíly v těch jak personálních nákladech , tak dalších provozních a potom investičních , tohle všechno je potřeba do toho započítat . A ty investice , to je další věc . Často se mluví o tom , že školky vyjdou s málem , ale ve skutečnosti u školek se do nákladů právě ty investiční náklady velmi často vůbec nezapočítávají , argumentuje se jenom těmi platy a základním provozem . To jenom tak na okraj , že tahle debata zase ukazuje , že to není provázané a ukázané ; že tady u dětských skupin podporujeme něco , co v té své flexibilitě , v tom , že to umí rychle vzniknout a rychle zaniknout , snižuje ty celkové investiční náklady , co stát jinak vynakládá v tomto případě na tu péči o malé děti . Já nyní představím ty pozměňovací návrhy , které podáváme často ještě s kolegy .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities