ps2017-089-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-04 ps2017-089-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.10 hodin) Ještě se zmíním o té nestabilní Belgii , která má šest parlamentů , pokud vím , takže to je prostě nesrovnatelný systém . A také bych chtěl možná upozornit na to , že senátní obvody , když jsme je tady posledně projednávali , tak naopak ta změna schválena nebyla v Senátu . Od té doby nám tady leží další úprava volebního zákona , která má tu situaci do budoucna narovnat . Je na ní všeobecná shoda , je to snad zhruba 10 . bod na schůzi této Sněmovny . Věřím , že se k němu někdy můžeme dostat , protože je to oprava , kterou podle mě potřebujeme . Jinak bude hrozit , že kvůli nerovnosti hlasu voličů v senátních volbách třeba potom budou napadány jednotlivé senátní volby , a to bych považoval za nevhodné . Taky zde ještě zní úloha stran a nějaká možnost doplňování potom zvolených klubů podle zbytkových mandátů podle rozhodnutí , nevím , předsednictva té strany někdy večer po volbách ve vítězném opojení nebo v něčem takovém , to nepovažuji za vhodnou cestu . Strany splnily svou úlohu , co se voleb týče , ve chvíli , kdy sestavily kandidátní listiny a předložily je voličům . A poté to má být výběr mezi kandidáty z rukou voličů . Opravdu bych nerad zažil nějakou situaci , kdy někdo bude překroužkován a stranické vedení se rozhodne , že ho tam stejně chce , nebo nějaký podobný případ . A rád bych se ještě zmínil o jedné věci . To , že si bude moci předsednictvo nějak sestavit nebo doplnit ten klub , ty kluby , i ze zkušeností v této Sněmovně , nejsou úplně stabilní a ti poslanci se tam míchají . Takže to , že si někoho dovedete na to , aby vám doplnil genderové kvóty , nemusí za pár měsíců platit , protože se vám ten klub promění nějak jinak , to se prostě děje . Takže to mi přijde jako falešný argument . To je vše . Děkuji za pozornost , doufám , že jsem příliš nezdržoval . Místopředseda PSP Tomio Okamura Teď ještě s přednostním právem předseda klubu STAN pan poslanec Farský a stále je připravena paní poslankyně Helena Válková , prosím . Poslanec Jan Farský Pane předsedající , vážené kolegyně , vážení kolegové , my jsme za to tak trochu odpovědní jako Starostové a nezávislí , proto si dovolím připojit i naši pozici . Ve volbách 2017 se ukázalo , že přepočet způsobil , že ve Sněmovně zasedají vedle sebe poslanci , kde u jednoho bylo potřeba pro získání mandátu 43 000 hlasů , u druhého stačilo 19 000 . V ústavě je ale deklarován poměrný systém . Nám už to přišlo tak daleko od poměrného systému , že jsme prostě s našimi senátory dali podnět k Ústavnímu soudu . Ústavní soud z mého pohledu na poslední chvíli a možná těsně po poslední chvíli rozhodl , ale rozhodl správně . Rozhodl správně z našeho pohledu v tom , že spravedlnost jednotlivých hlasů tady byla tak zdeformována , že je potřeba zakročit . Já bych tady chtěl poděkovat lidovcům a i dalším , kteří se do toho zapojili , že šli cestou změny zákona ve Sněmovně , který tady spal . Spal tady dlouhodobě , protože nebyla motivace ho projednat v tu chvíli , dokud jsme nemuseli . Teď musíme kvůli Ústavnímu soudu a za náš klub Starostů a nezávislých můžu říct , že jsme rádi v tom , že ve třech ze čtyř návrhů , které různě kolují , je shoda . Je shoda ve 14 krajích , je velká shoda dokonce i v tom , jakým způsobem se budou rozdělovat další mandáty ve druhém kole . A já myslím , že to je důležitý předpoklad k tomu , abychom včas tento zákon projednali . Za Starosty a nezávislé : pokud bude nosičem lidovecký návrh , budeme rádi , pokud se spojí rozprava , budeme rádi - ale o co bych chtěl požádat , a i proto ta má řeč bude tak krátká - buďme prosím v tom rychlí , protože rozhoduje to o tom , jak bude vypadat Poslanecká sněmovna po příštích volbách . A myslím , že je důležité to vědět co nejdříve i z pohledu kandidátů a sestavení finálních kandidátek . Tak děkuji vám , děkuji předem za snad konstruktivní práci na těchto volebních zákonech . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní má slovo paní poslankyně Helena Válková a připraví se pan poslanec Jan Chvojka . Tak prosím , máte slovo . Poslankyně Helena Válková Děkuji , pane místopředsedo , milé kolegyně , milí kolegové , není možné nevystoupit . To je opravdu , jak tady zaznělo od jednoho z předřečníků , jeden z nejdůležitějších zákonů , který tady probíráme , a je to současně i jedno ze základních lidských práv , politické právo každého občana České republiky na to , volit ve svobodných volbách v rámci a v souladu s principy právního státu . V článku 18 odst . 1 naší ústavy je naprosto jasně stanoveno , že máme volit do Poslanecké sněmovny podle zásad poměrného zastoupení . Vystupuji tedy zde v té dvojjediné roli i jako zmocněnkyně vlády pro lidská práva , která musí dodržovat postup , to znamená , každý ze zákonů , který tady prochází , i kriticky posoudit optikou dodržování základních lidských práv a svobod a postoupit potom jako stanovisko této lidskoprávní instituce úřadu zmocněnkyně vlády pro lidská práva svůj názor na to , zda odpovídá nebo neodpovídá více či méně tomu , co chce , zamýšlí , je zakotveno v ústavě . A z tohoto hlediska mně dovolte několik poznámek . Když jsem četla nález Ústavního soudu , který nás - a zaznělo to tady opakovaně - tak překvapil s ohledem na své načasování , tak jsem si nemohla nevšimnout disentního stanoviska , které v jedné větě v závěru - jsou to ústavní soudci David , Fenyk , Fiala a Suchánek - říká větu , kterou si myslím v tomto ohledu musíme připomenout , nebo mohli bychom si připomenout : " Máme za to , že ve svém celkovém působení se nezpronevěřuje současná úprava pokynům čl . 18 odst . 1 ústavy , podle něhož se volby do Poslanecké sněmovny konají na základě volebního práva podle zásad poměrného zastoupení . " A teď to přijde : " Jistě lze mít za to , že těmto zásadám bude lépe odpovídat volební model jiný . " Mně se celých těch dvacet let model , který byl , i když pro hnutí ANO , byl výhodný , nelíbil . Takže souhlasím s tím , že jistě by mohl být volební model jiný . Takový výběr ale dle našeho názoru již není věcí rozhodování Ústavního soudu a jeho momentální plenární většiny , ale záležitostí politické úvahy demokratického zákonodárce . A to jsme nyní my , a proto je namístě se k těmto věcem vyjádřit a otevřít více variant . Když jsem si ten nález přečetla , říkala jsem si , tak teď by byl ten správný okamžik , a myslím , že jsem to i spontánně řekla poprvé do médií , zřídit , respektive příští a všechny další volby vést v rámci jednoho volebního kraje České republiky . Ta reakce nikoliv na to , co jsem řekla - protože myslím , že nás to řeklo více , a nejenom členů hnutí ANO , tady zaznělo i z úst místopředsedy SPD , že původně i oni zvažovali jeden volební kraj - ta reakce na to však byla taková , že již na prvním jednání , o kterém asi zřejmě bude podrobněji hovořit předsedkyně Stálé komise pro Ústavu - a ona se těžko bude sama chválit , takže já ji na tomto místě chci pochválit , protože okamžitě nás svolala , odpracovali jsme kus práce ještě dříve , než se to dostalo do té úplně nejpolitičtější roviny šéfů politických stran , měli již k dispozici naše expertní ne stanoviska , ale vyjádření - tak tam již bylo zřejmé , že konsenzus zejména ze strany Senátu , protože jednání samozřejmě probíhala i na půdě Senátu , k jednomu volebnímu kraji asi budeme hledat velmi obtížně . Takže berte prosím , že i naše stanovisko , které bylo vyjádřeno i třeba v hlasování o dnešní mimořádné schůzi , o tom , co dnes projednáváme , je dáno jednoznačným přesvědčením o tom , že nesmíme naši zemi uvrhnout do ústavního chaosu , což by se lehce mohlo stát , pokud bychom trvali jako nejsilnější politická strana na tom , že to bude za každých okolností jenom jeden volební kraj , a výsledek by se zřejmě dostavil nejen v tom , že by to nebylo schválené , ale došlo by k tomu osudovému zdržení , které by mohlo vést k ohrožení konání voleb . To nikdo nechce .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities