ps2017-089-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-04 ps2017-089-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.40 hodin) Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji . Budeme pokračovat ve vystoupení v přednostních právech . Pořadí je následující : Vojtěch Filip , Jan Chvojka , Vlastimil Válek , Zbyněk Stanjura . Místopředseda Poslanecké sněmovny Vojtěch Filip . Prosím , máte slovo . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji , vážený pane předsedající . Vážený pane ministře , paní a pánové , děkuji . Já budu poměrně stručný . Kritiku na postup Ústavního soudu jsme slyšeli . Já jsem se vyjádřil k tomu rozhodnutí i písemně už poté , kdy Ústavní soud vydal ten výrok s tím , že pokud se k tomu vyjadřoval kdokoliv , tak většinou to bylo tak , že to lidé podle svých preferencí buď přijali , nebo odmítli . Ale všichni , ať měli jakýkoliv názor , řekli , že něco tak nehorázného s časem ještě evropský kontinent nezažil , což je pravda . Je evidentní , že je před námi složitý politický úkol , ale možná právě proto budeme schopni a ochotni ho splnit včetně nelehké debaty se Senátem . Při prvním jednání politické reprezentace o tom , jak nejrychleji dosáhnout jednání o volebním zákonu , jsem souhlasil s tím , že nosičem bude tisk 649 , který tady je od listopadu roku 2019 . Náš návrh volebního zákona číslo 547 je tady od července 2019 . Tak to berte jako vstřícný krok KSČM k tomu , abychom se dohodli na podobě volebního zákona . Kolega Výborný tady řekl docela správnou větu , že nejsnazší shoda bude na tom , abychom se principiálně vrátili k tomu volebnímu zákonu , k těm principům volebního zákona , které tady platily do roku 2000 , respektive 2002 , než byly první volby do Poslanecké sněmovny ve 14 krajích . Ano , myslím si , že to je krok správným směrem a že tam bychom mohli hledat nejrychlejší shodu na podobě volebního zákona . Proč ? Protože za prvé je to odzkoušený systém v České republice , sloužil jak k volbám do České národní rady , do Federálního shromáždění a polistopadová reprezentace ho připravovala s velkou důvěrou v to , že připraví pro občany České republiky volby , které budou pro lidi srozumitelné a také budou odpovídat názorům ve společnosti . Principiálně tedy se vracíme k tomu , že jsou tady dva volební systémy - většinový do Senátu a poměrný do Poslanecké sněmovny , který právě kvůli tomu , co tady bylo řečeno ve vystoupení pana předsedy Poslanecké sněmovny , byl měněn na systém , který zaznamenal většinové prvky . Nakonec i pan předseda Radim Fiala za hnutí SPD to také připomínal , že jde o stabilitu vlády , a ta korekce , chcete - li , pro někoho korekce nepříjemná , nepříznivá , pro jiného pokřivení , abych se vyjádřil těmi přísnými slovy , které znamená zavedení části většinových prvků do poměrného sytému , tedy d ´ Hondtovo číslo , samozřejmě nevytvořilo ani náznakem stabilnější politickou situaci . Dlouhodobě se držím hesla , že čím složitější vyjednávání , tím větší úspěch při realizaci , protože jestliže na začátku každého procesu je potřeba svést souboj o to , jaké budou podmínky spolupráce , ať už v rámci různých koalic , nebo v rámci dohody o postupu na jednotlivostech , tak tím lépe a také stabilněji se dostaneme k nějakému výsledku , který bude potom sloužit dlouhou dobu . Zažil jsem mnohá jednání , kdy se uzavřel rychlý kompromis , který se zdál být výhodný , a on se za půl roku ukázal jako nedostatečný a zákon jsme museli změnit . S tím jsme se setkali často všichni , kteří se s právem potýkáme . A já bych byl rád , aby kompromis , který se bude uzavírat jak tady ve Sněmovně , tak se Senátem , byl kompromisem , který vydrží dlouhou dobu . Jestliže jsme dvacet let fungovali v systému d ´ Hondtova čísla a věděli jsme , že to je pokřivený - já to tak říkal od začátku - poměrný systém , ale stále akceptovatelný , protože ho akceptuje mnoho politických režimů v Evropě , tak je potřeba si tedy říct , jaký bude ten náš kompromis . Rád bych - a apeluji na naše kolegy z politických stran , které mají většinové zastoupení v Senátu - aby tentokrát vyjednávali se Senátem tak , že jsou to volby do Poslanecké sněmovny . Aby Senát nechal na nás , na poslancích Poslanecké sněmovny , v jakém systému budeme volit . Jestliže se shodneme na tom principu , že většinový systém je systém voleb do Senátu , tak to jistě nikdo nezpochybňuje , nikdo nebude upravovat . A vždycky , když přišel návrh ze Senátu na úpravu volebního obvodu - protože samozřejmě se usiluje , aby těch 81 volebních obvodů bylo přibližně stejně velkých při přibližně stejném zastoupení občanů , a museli jsme některé obce vlastně donutit k tomu , aby se tam volby konaly každé dva roky , nikoliv jednou za šest let , viz Příbramsko a Benešovsko - tak si myslím a nikdo jsme to nezpochybňovali , vždycky to tady prošlo , byť po diskuzi tak , jak si Senát přál . Ale pojďme se tedy podívat na to , jaký systém by to měl být . Za prvé jsem přesvědčen , že by měl být poměrný a případné zvýšení bonifikací pro vítěze voleb , které je dané přepočítáním ve druhém skrutiniu , aby bylo co nejmenší . Pokud se na tom shodneme jako na principu , tak nám nic nebrání v tom , abychom systém upravili poměrně technicky jednoduše , srozumitelně a také použitelně do budoucna . Za druhé je potřeba se asi domluvit na tom , jestli platí , nebo neplatí princip ústavního článku 5 , to znamená , že jde o svobodnou soutěž politických stran a že politické strany mají právo jak na sestavení kandidátní listiny pro občany , tak případně na sestavení kandidátky nebo pořadí těch , kteří budou ve druhém skrutiniu přebírat hlasy . Jestliže se na tom shodneme , máme o polovinu práce méně , protože ono zpochybňování role politických stran vede pouze k destabilizaci státu a tu si tady asi nepřejeme nikdo . Pokud dojdeme i k tomuto druhému principu , máme zase velký kus práce za sebou , protože v tom případě politické strany budou mít možnost si doplnit svůj poslanecký klub buď profesně , teritoriálně , nebo také na počet žen a mužů tak , abychom si dobře rozuměli a vyhověli požadavkům , které jsou kladeny na běžné politické režimy v Evropě . To si myslím , že je princip , ke kterému bychom také mohli přistoupit . Třetí věc , o kterou bych žádal , abychom se shodli na tom , že naše jednání budou vést k tomu , že kompromis uzavřeme nejpozději do konce dubna tak , abychom mohli volební zákon mít připravený a schválený ještě alespoň dva měsíce před samotným vypsáním kandidátních listin , to znamená před 3 . srpnem , jestli se nemýlím v datech pro technické zabezpečení voleb . Říkám to nejen jako poslanec , ale také jako předseda politické strany , který potom musí zabezpečit to , jako všichni kolegové , kteří zastávají obdobnou funkci ve vlastní politické straně , abychom byli schopni na to reagovat způsobem , který je adekvátní těm potřebám . To si myslím , že je důležitá záležitost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities