ps2017-089-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-04 ps2017-089-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.00 hodin) Chtěl bych tady podotknout , a to tady nezaznělo , že ve zbývajících částech návrhů se návrh zamítá . To znamená , ostatní věci , které byly předmětem toho nápadu u Ústavního soudu , Ústavní soud zamítl , čili týká se to těchto paragrafů : 48 až 51 . Možná v detailu je někdy skryt ďábel řešení a já ho spatřuji v samotném závěru , který byl formulován soudcem Fialou pod římskou VII , kde se uvádí : " Netvrdíme , že současná podoba volebního systému poměrného zastoupení , která i po nálezu se spisovou značkou Pl . ÚS 42 / 2000 zachovává některé prvky takzvané velké volební reformy z roku 2000 , je podobou ideální , nejspravedlivější , jedinou možnou , a tedy nezměnitelnou . Máme jen za to , že ve svém celkovém působení se nezpronevěřuje pokynům čl . 18 odst . 1 ústavy , podle nějž se volby do Poslanecké sněmovny konají na základě rovného volebního práva podle zásad poměrného zastoupení . Jistě lze mít za to , že těmto zásadám bude lépe odpovídat volební model jiný . Takový výběr ale dle našeho názoru již není věcí rozhodování Ústavního soudu a jeho momentální plenární většiny , ale záležitostí politické úvahy demokratického zákonodárce " , tedy myšleno zřejmě Poslaneckou sněmovnou a samozřejmě Senátem jako celkem Parlamentu České republiky . Tolik jsem tedy chtěl připomenout . Často se tady skloňuje otázka , jestli jeden volební obvod či několik volebních obvodů nebo zachování stávajících 14 volebních obvodů . I sám jsem si tuto otázku kladl . Dlouho tady bylo 8 volebních obvodů . Od reformy z roku 2000 se zde ustálil model 14 volebních obvodů a myslím si , že korespondence těchto volebních obvodů se samosprávnými kraji má co do sebe a má své určité opodstatnění . Chtěl bych říci , že model jednoho volebního obvodu , tak jak ho například známe ze Slovenska , ale jak ho znala například i prvá Československá republika , se nikdy plně neosvědčil . Má své určité klady , bezesporu , ale má také velké nevýhody , protože menší části republiky s menší částí koncentrací obyvatelstva jsou vždycky přehlasovávány většími celky s větší částí koncentrací obyvatelstva . První Československá republika se to snažila vyrovnávat různými skrutinii , národnostními menšinami , doplňováním poslanců , ale ne vždy se to dařilo . Přestože volební období tehdy byla sedmiletá , ani jednou nedošla svému plnému konci a vždycky se konaly předčasné volby , protože byla plná rozporů a právě vnitřní řevnivosti , které nedokázaly zabezpečit onu stabilitu , po které se často teď tak volá a jíž se argumentuje , pokud bude Česká republika jedním volebním obvodem . Neříkám , že se o tom nemůže diskutovat a vést seriózní diskuze . Ale myslím si , že nejrozumnější by bylo zůstat u návrhu , který pracuje se 14 stávajícími modely , a hledat vhodné řešení přepočtu mandátů . Z tohoto pohledu se mi jeví jako poměrně vstřícný návrh , který by mohl být načten jako pozměňovací návrh k návrhu 649 , o kterém jsme se víceméně shodli - nebo cítím tu shodu - že bude nosičem té legislativní změny , abychom co nejrychleji vyšli z této volební krize , která ohrožuje i zdárný průběh voleb na podzim tohoto roku , a který je z dílny Ministerstva vnitra . Tady si myslím , i když se pracuje variantně se dvěma variantami , s jedním a s druhým volebním obvodem , tak že je pro nás určitým způsobem schůdná varianta číslo 1 , která pracuje se zachováním 14 volebních obvodů a která potom přináší nový koeficient na přepočet rozdělení mandátů . Ano , za určitých okolností se nevyhneme druhému skrutiniu , ale bude více zohledněna rovnost jednotlivých hlasů a přepočtu mezi dané volební kraje a bude alespoň částečně setřen ten velký rozdíl , který je potřeba k získání hlasů na jeden mandát v malých volebních krajích oproti krajům , které jsou nad jejich danou velikostí , to znamená , mám třeba na mysli Středočeský kraj a vedle toho Karlovarský kraj , Severomoravský kraj , Zlínský kraj , čili v tomto smyslu . Takže já se za Komunistickou stranu Čech a Moravy přikláním k tomu , abychom pracovali s variantou 14 volebních krajů , abychom pracovali i s tím , že bude rozlišeno to kvorum , a to ponechávám na diskuzi , přidělování určitých klauzulí pro vstup koalic . Je vcelku , vnímám , shoda na tom , že by ty hranice měly být dvě , ať už 7 nebo 9 % , nebo 8 % nebo 10 % . Pro nás je schůdná i varianta , která bude pracovat s horní hranicí , která bude na 11 % , ale myslím si , že to by měl být půdorys , na kterém se shodneme . A myslím , že i ta volební formule , která je precizována v návrhu Ministerstva vnitra , Hareova kvóta , je schůdná a že stojí za úvahu se o ní vážně bavit potom na půdě ústavně - právního výboru a zvážit její zapracování do nové podoby volebního zákona . Tolik moje stanovisko za Komunistickou stranu Čech a Moravy . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení pana poslance Jana Jakoba a připraví se paní poslankyně Monika Jarošová . Prosím . Poslanec Jan Jakob Děkuji , pane předsedající . Vážené dámy , vážení pánové , slíbil jsem svému předsedovi klubu , že budu stručný . A i když je evidentní , že o tomhle tématu jde se bavit hodiny , tak se o to pokusím . Nález Ústavního soudu má v zásadě dvě roviny . První z nich je uzavírací klauzule , což je jednodušeji představitelné , kdy zrušil vstupní kvorum , které se načítalo 5 , 10 , 15 , 20 . Teď je na nás , jakým způsobem tato kvora stanovíme . My jako TOP 09 si myslíme , že má být nějaké navyšování kvora pro koalice , nicméně v nějaké rozumné míře . Domníváme se , že tak , jak to bylo nastaveno před rokem 2000 , je adekvátní , tedy 5 , 7 , 8 , 11 . Ale jsme samozřejmě otevřeni diskuzi . Druhá rovina je tedy to konstatování , že kombinace 14 různě velkých krajů se systémem přepočtu , v tom případě tedy d ´ Hondtu , neodpovídalo proporčnímu systému . Jsou z toho dvě cesty ven , které jsou tady diskutované , a to buď změnit kraje , nebo změnit systém propočtu . Obě dvě cesty jsou samozřejmě legitimní a mohou naplňovat principy poměrného systému , ať už je to tedy varianta jednoho obvodu , tak ale i 14 obvodů , pokud se ten přepočet správně nastaví , což i v tomto návrhu je do zbytku splněno , protože se první přepočítává na úrovni celé republiky a pak v rámci zisku jednotlivých volebních uskupení na jednotlivé kraje . Takže při obou dvou možnostech je možné dosáhnout ryze proporčního rozdělení mandátů podle počtu odevzdaných hlasů pro volební subjekty . My jako TOP 09 preferujeme variantu 14 obvodů , protože vazba na regiony je tady historicky dána , troufnu si říct , že se již dá mluvit o jisté ústavní zvyklosti .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities