|

ps2017-087-11-004-905.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-004-905 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 490 a 491

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/905
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087358.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Co se týká bezpečnosti a testování, tak samozřejmě ten zaměstnanec by to měl strpět. A samozřejmě v tom výkladu, který je, pokud to samozřejmě je propsáno do nouzového opatření nebo mimořádného opatření Ministerstva zdravotnictví jako povinnost, tak to ten zaměstnanec musí strpět. Pokud ne, tak tam mohou být pracovně-právní důsledky. Jenom předávám informaci, kterou mám načerpánu od právníků. Tak. A teď mně úspěšně vypadly ty další otázky, které jste položila. (Poslankyně Hyťhová z lavice připomíná její kladené otázky.)Tak, ano. Co se týká testů, tak 2,6 milionů testů v tuto chvíli, které jsou ve státních hmotných rezervách, tak jsou ty testy stejné, ty LEPU testy s odběrem z přední části nosu, které jsou požívány ve školství v Rakousku. Co se týká toho samoodběru, tak jsem hovořil o tom, že máme připraveno instruktážní video, které jsme natočili v prvních, druhých třídách na našich školách, ještě v měsíci únoru. Ani u těch nejmenších dětí, první, druhá třída, tam ten problém toho samoodběru nebyl. Samozřejmě k tomu mají přispívat ta instruktážní videa, i přítomnost toho člověka, proto ty testy probíhají samozřejmě po příchodu do školy, nikoliv v domácnostech. A souhlasím s tím, a je to i potvrzeno, že samozřejmě ta instruktáž zvyšuje nejenom tu schopnost s tím testem jako správně zacházet, ale zároveň i tu účinnost toho testu, toho odběru a vyhodnocení toho vzorku. Takže 2,6 milionu testů jsou určitě ty LEPU testy, které jsou používány v Rakousku. K nim máme natočeno video a připravenou metodiku. V dnešních dnech - přiznám se, že v této chvíli, kdy před vámi stojím, nevím výsledek. Státní hmotné rezervy soutěží dalších 5 milionů testů, nevím, jestli to budou ty stejné testy, nebo které jakoby uspěly, ale myslím si, že pro všechny ty testy - a nechci se plést, platilo to, že tam je doporučovaný ten odběr z přední části nosu. To znamená, nevím, jestli to budou zrovna tyto testy, ale ta technika toho samoodběru by měla být stejná. Ale ten výsledek, jakmile ho budu mít, tak samozřejmě mohu se o ten výsledek podělit, ale předpokládám, že bude i medializován státními hmotnými rezervami. Celkem tedy by mělo být pro školství k dispozici po tomto nákupu státních hmotných rezerv 7,6 milionů kusů testů. V této chvíli fyzicky ve státních hmotných rezervách předpokládám, že je 2,6 milionů kusů testů LEPU. A v těch požadavcích Ministerstva školství, které samozřejmě nevím, jestli byly schopny firmy splnit, to je otázka na státní hmotné rezervy, tak bylo, aby ještě další část těch testů, tuším, že 1,5 milionu, byla doručena do 31. 3., ale samozřejmě to vyhodnocení je na státních hmotných rezervách. Z mého pohledu by bylo lepší, kdybychom mohli v jedné vlně distribuovat větší počet testů do těch škol podle toho rozvolňujícího schématu jako takového. (Poslankyně Hyťhová opět klade další otázku.)A, výborně, super! Opakování ročníků. Ten dotaz se jeví ve dvou rovinách mediálně. Je to o plošném opakování ročníku. Tak plošné opakování ročníku není namístě i s ohledem třeba na data České školní inspekce, protože Česká školní inspekce provedla opakované šetření a ukazuje se, že distanční výuka v mnoha školách funguje, ale jsou školy, kde nefunguje. To znamená, pokud jsou rodiny, v domácnosti děti a školy, kde distanční výuka funguje, byť samozřejmě všichni víme, že ten socializační efekt a ta prezenční forma je nenahraditelná plně, tak nedává tam třeba smysl opakovat ten ročník plošně, že by všichni museli - navíc by to tedy zcela logicky způsobovalo ten problém toho, že třeba v první třídě by se nám najednou ocitlo 215 nebo 220 tisíc žáků. Ale - co se týká třeba toho, asi nejčastější druhé linie, to znamená dobrovolného opakování ročníku třeba u těch učňovských oborů, kde ten člověk mladý pocit, že tím výpadkem praktické výuky není dostatečně připraven na to, aby se posunul dál, tak tam je to samozřejmě na jeho dohodě, a tam jsme k tomu dávali i výklad, že je to záležitost, která je řešitelná s ředitelem školy, není na to nárok, že by si ten člověk řekl, ale je na to na dohodě, a to opakování u toho závěrečného ročníku tam vidíme jako formu, která je řešitelná a je v souladu s tím výkladem opatření obecné povahy, které jsme vydali. (Poslankyně Hyťhová opět z lavice kladu další otázku.)A, výborně, výborně! Kroužky. jsem tady zmiňoval, že ty extra kurikurální aktivity, byť všichni vnímáme, že jsou velmi důležité a neformální vzdělávání a i sportovní aktivity jsou nedílnou součástí rozvoje dětí, ale je zcela nepochybné, že z pohledu požadavku na udržení homogenity jedné třídy a snížení rotací, nebo pomocí rotací snížení toho rizika, tak to promíchání dětí v rámci kroužků nebo sportovních oddílů, kam chodí z různých tříd různých škol, se vyznačuje významným epidemiologickým rizikem a ani třeba antigenní testování asi v tomto případě není stoprocentní. A zatím co tady utlumujeme rotace, to riziko šíření epidemie, tak to otevření kroužků v těch prvních fázích by rozhodně spíš bylo akcelerátorem toho růstu, protože by se mixovaly ty děti jinak a nedávalo by to smysl, když držíte homogenní skupiny na prvním stupni, držíte je homogenně i v rámci školní družiny, tak jim pak dovolit, aby se promixovaly z jedenácti tříd, nebo šesti škol, při kontaktních aktivitách jakoby kolektivních her nebo něčeho takového. To znamená v první fázi, jsem konkrétní, v první fázi to uvolnění těch kroužků, do něčeho, co jsme znali před pandemií, tak stále je vnímáno epidemiology jako nežádoucí. Byl bych rád, kdybychom - a to se asi zase shodneme, a to není potřeba si říkat, ale přesto to řeknu, byl bych samozřejmě rád, kdybychom se k nějaké formě, i toho neformálního vzdělávání a vlastně toho trávení volného času, aktivního trávení volného času, dostali třeba v těch fázích následných. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraTak nyní na faktickou poznámku vystoupí paní poslankyně Karla Maříková a se stanoviskem klubu vystoupí pan poslanec Marek Výborný. Prosím. Poslankyně Karla MaříkováDěkuji za slovo, pane předsedající. Pane ministře, jestli můžete poslouchat... (Ministr Plaga hovoří s poslankyní Hyťhovou.)pak můžete komunikovat s kolegyni Hyťhovou, prosím vás (se smíchem), do školy byly nakoupeny testy LEPU MEDICAL, a vy jste se tady o tom i zmínil, v režii Ministerstva vnitra, používaly se v Rakousku, to jste tady také říkal, nevím, jestli vám je známo, že právě tyto testy v Rakousku naprosto propadly. Jsou absolutně nespolehlivé, Rakousko od nich ustupuje. A tedy vlastně hodně překvapuje, že vy tady vůbec uvažujete, že státní hmotné rezervy ty testy nakoupí této značky znova. bych očekávala od ministra školství, že bude apelovat, že ty testy budou neinvazivní, aby děti z toho neměly trauma, a že budete hledat co nejcitlivější testy. Ono vůbec totiž antigenní testy nejsou určeny pro bezpříznakové jedince, píší to jak výrobci a vyjadřují se k tomu také odborníci, a proto jsou důležité právě pro děti, aby ty testy byly co nejcitlivější. Takže si vůbec nemyslím, že by to byla nějaká spása, že děti budeme testovat antigenními testy. Dále bych asi navázala na vaše vyjádření k očkování. Vy jste se tady sám zmínil, že očkování je dobrovolné. Ale také jste se někde vyjádřil, že očkování je pro pedagogy dobrovolné, ale důrazně doporučováno s ohledem na společenské postavení. Pane ministře, co jste tím myslel důrazně doporučováno? Buď je dobrovolné, anebo pak nic důrazně přece nemůžete doporučovat. To jako kdybych vám doporučovala, abyste si přečetl Listinu základních práv a svobod a Mezinárodní úmluvu o právech a biomedicíně. nevím, jestli by nebylo od věci toto vaše vyjádření trošku poopravit, protože pedagogové jsou tímto velmi rozladěni. Takže doufám, že budete reagovat. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraTak nyní dvě přednostní práva, tak to třetí ale ... Nejdřív faktická poznámka pan poslanec Patrik Nacher. Dále s přednostním právem tedy za klub KDU-ČSL Marek Výborný, dále je s přednostním právem jako místopředsedkyně klubu Kateřina Valachová a potom pan ministr. (Poslanci se dohadují na pořadí vystoupení.)No tak moment, ale před vámi je ještě tím pádem paní poslankyně Kateřina Valachová. Paní poslankyně? Kateřina Valachová přednostní právo, protože pan ministr je třetí s přednostním právem. No tak moment, tak počkejte... (Opět dohady v pořadí vystoupení.) řeknu znovu pořadí. Faktická poznámka: Patrik Nacher. V tom případě, jestli chcete po pořadí, které je dle jednacího řádu, tak Patrik Nacher jde na faktickou poznámku, následně pan poslanec Marek Výborný, následně Kateřina Valachová, jo? Takže prosím. (Se smíchem.)Poslanec Patrik Nacher(Se smíchem.)Děkuji, tak omlouvám se za ten zmatek, to jsem nechtěl. jsem chtěl jenom panu ministrovi položit dotaz, protože jsem pozorně poslouchal. mám z toho pocit, nabyl jsem doposud pocit, že návrat dětí do škol, zejména těch nejmladších, že je cíl. A to všechno ostatní, že my tomu uzpůsobíme, protože my jsme skutečně, kdo se baví s rodiči, kdo se baví s těmi dětmi, tak jsme na hraně. Když se podívám na toho původního "psa", tak jsme, tuším, ve třetím stupni, jak jsem si dneska přečetl, což znamená, jestli si dobře vzpomínám, právě otevření třeba toho prvního stupně. A teď vlastně v debatě se dozvídám, že se to uvidí, jak to bude po těch Velikonocích, a že to vlastně jisté není, že to je hodně tedy samozřejmě na Ministerstvu zdravotnictví. Rozumím tomu. Ale mně tam chybí, mně to přijde trošičku necharakteristické, protože my jsme opravdu teď někde na hraně, tady bylo řečeno, že ty školy jsou zavřené nejdéle v Evropě, a ti lidé potřebují jakoby něco vidět a něco slyšet, s tím, že je to jako danost.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities