|

ps2017-087-11-004-905.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-004-905 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 490 a 491

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/905
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087358.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   4 < Page 5 > 6

Zkrátka proč opět neumožníme přes nějaké hygienické opatření, aby se děti mohly vzdělávat, aby se mohly rozvíjet, a myslím si, že tohle je naprosto špatně, protože jsme úplně rezignovali na volnočasové aktivity, na různé vzdělávací věci a tohle jsou důležité věci jako kroužky. To prostě k dětem patří a nevím, proč by jim to mělo být upíráno a bůhví, na jak ještě dlouho. Takže to jsou otázky. Jedna tedy z těch hlavních je, jestli by nám tady pan ministr školství mohl sdělit nejenom ten plán, který představil, ale také to datum, kdy se ten plán spustí. Když epidemiologická situace řekněme zůstane taková, jaká je dnes, nebo dojde k jejímu zlepšení, budou tedy po druhé polovině dubna otevřeny školy? Pokud se samozřejmě zhorší, bude k tomu vláda přistupovat jak? Rozumím tomu, že je to také na Ministerstvu zdravotnictví. S panem Blatným o tomto také velice často mluvím, ale stejně si myslím, že by vláda měla mít nějaký jasný plán, a my bychom měli vědět, jestli tedy v polovině dubna děti půjdou do škol. Nejdříve tady byl termín 1. března, z toho sešlo. Dneska je tady zase polovina dubna. Myslím si, že by to mělo být jasně, konečně jasně po takové době řečeno. Jsme opravdu země, která nejdéle - musím to zopakovat - zavřené školy v celé Evropě. Poslední věc, kterou jsem si přečetla v médiích a chtěla bych také, aby ji pan ministr případně dementoval, je opakování ročníku. Opravdu tahle debata běží na sociálních sítích a bych chtěla, aby se k tomu pan ministr tady vyjádřil, jestli tedy se uvažuje nad tím, že by se opakovaly ročníky, nebo se nad tím vůbec neuvažuje. Ptají se lidi, tak bych byla ráda, kdyby se k tomuto také vyjádřil. Myslím si, že by vláda měla co nejdříve školy otevřít za všech možných hygienických opatření a podmínek, ale opravdu tady rok čekáme na to, se otevřou školy, a mně připadá prostě, že se nic neděje a že se to neustále odkládá. A bojím se, že se to bude odkládat do konce června, kdy se řekne: tak, a teď jsou dvouměsíční prázdniny, v září uvidíme. Což považuji rok školy, rok života dětí na naprosto tristní. A věřím tomu, že opravdu se vláda snaží a doufám, že se tady snaží udělat všechno pro to, aby naši žáci, děti a studenti se mohli konečně vzdělávat, aby mohli chodit na kroužky, aby mohli konečně žít normální život. A doufám, že vláda opravdu zajistila antigenní testy takové, které neublíží tomu dítěti, nebude z toho mít hrůzu, bude jich dostatek a zkrátka, aby se konečně něco dělo. I když sama za sebe musím říct, že bych byla nejraději, kdyby žádné testy nebyly, žádné respirátory ani roušky nebyly a děti mohly normálně chodit do škol. To samozřejmě si myslím, že se na tom všichni shodneme, a víc k tomu asi není potřeba dodávat. Děkuji. Místopředseda PSP Tomio OkamuraJeště s přednostním právem vystoupí pan poslanec Ivo Pojezný jako zpravodaj a následně s přednostním právem... Tak asi potom otevřeme rozpravu a pan ministr tady nastoupí s přednostním právem vzápětí. Tak prosím. Poslanec Ivo PojeznýDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Dovolte mně, jelikož paní kolegyně Hyťhová načetla návrh na usnesení k bodu 491, abych tak učinil k tomu bodu 490, k maturitám. A jelikož jsme dostali informaci posledně i o závěrečných zkouškách, tak by znělo následovně: Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky bere na vědomí informaci vlády ČR k průběhu ukončování školního roku 2020/21 maturitní a závěrečnou zkouškou. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomio OkamuraNyní tedy budeme pokračovat v přerušené sloučené všeobecné rozpravě, a tedy dám prostor panu ministrovi s přednostním právem a připraví se pan poslanec Karel Rais, jehož vystoupení bylo přerušeno. Takže, pane ministře, máte slovo. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji za slovo. Otázek padlo více, na zkusím rovnou reagovat. Možná ještě pak krátce zareaguji i na tu problematiku maturit, protože předpokládám, že ten návratový scénář bude to hlavní téma. Začnu ale těmi otázkami. Co se týká stanovení pevného data, tak se s vámi shodnu, že je potřeba, aby byl co nejrychleji ze strany Ministerstva zdravotnictví řečen plán anebo aby byly řečeny hodnoty ukazatelů, za kterých k tomu návratu dojde. Když se podíváte zpětně, tak vždycky když jsme dělali opatření ve školství, tak jsme prosazovali a dodrželi jsme to, že ty informace musí dostat ředitelé v předstihu. My jako Ministerstvo školství reagujeme jak na usnesení vlády, tak třeba na ty rozvolňovací záležitosti tím, že rozesíláme metodiky a informace do datových schránek, a je potřeba, aby to ředitelé měli v předstihu. Optimální je, aby tu informaci o tom, jestli to nastává, nebo nenastává, měli týden dopředu, čímž ale neříkám, že nemají znát plán ještě mnohem déle než jenom týden dopředu. To znamená, pokud se tu bavíme o jasném rozvolňujícím plánu, tak očekávám a doufám, že se toho i dočkám od hlavní hygieničky jasné stanovisko a jasnou pozici Ministerstva zdravotnictví. Skutečně není to tak, že by to měl vědět i ministr zdravotnictví - i ministr zdravotnictví, ale měl by to vědět ministr zdravotnictví. Tak to funguje ve všech zemích v Evropě. Nic s tím nenadělám. Za Ministerstvo školství říkám, a bylo to i součástí mého úvodního slova, že děláme všechny kroky pro to, aby ... Zaznamenal jsem z jedné části politického spektra datum 12. 4., někdo hovořil o 19. 4. Cílem Ministerstva školství samozřejmě je, aby školy byly po stránce proočkovanosti, což opět neovlivníme, jenom jsme jako Ministerstvo školství velmi rádi, že se podařilo prosadit tu prioritu očkování pedagogických a nepedagogických pracovníků. K těm číslům se za chvilku dostanu. Co se týká termínu, tak za tím nejzazším termínem, kdy by Ministerstvo zdravotnictví mělo říct, v jakém termínu nebo za jakých hodnot se budou vracet žáci do škol v první vlně, by mělo padnout do Velikonoc, pokud by tedy měl být ten termín třeba 12. 4. Za Ministerstvo školství deklaruji, že do doby, resp. s předstihem budu chtít, aby byly rozvezeny testy, aby došlo k distribuci i chirurgických roušek a zároveň budeme distribuovat metodiky, které máme připraveny, budeme distribuovat instruktážní videa a další formy podpory i v vzdělávací oblasti, nejenom tady v technické, ale i v vzdělávací oblasti pro to, aby skutečně ten restart českého školství v prezenční formě proběhl úspěšně. Teď postupně, co se týká očkování. Informace skutečně ze začátku tohoto týdne je: 180 tisíc zaregistrovaných pedagogických/nepedagogických pracovníků, z nich 85 tisíc první dávku. To jsou data k nedělnímu večeru. Dalších několik desítek tisíc již rezervovaný termín. Stejně jako jste zmiňovala, tak ty informace, jak to očkování konkrétně probíhá v krajích, jsou různé. Souvisí s tou relativní autonomií v krajích a s tím přístupem. Zaznamenal jsem, že Jihočeský kraj, jestli jsem tedy správně zaznamenal, tak již dvě třetiny přihlášených pedagogů proočkovány a jdou striktně podle věku. Teď myslím tu krajskou očkovací strategii nebo ten přístup. Jsou kraje, odkud přicházejí informace, že někteří v vyšší věkové kategorii stále proočkováni nejsou a jsou proočkováni mladší. Budu se ptát samozřejmě na to, jaká je ta detailní situace po jednotlivých krajích. Předpokládám, že i to může být součástí zítřejší debaty o prodloužení nouzového stavu, ale v těch makročíslech z těch 180 tisíc bylo za tři týdny proočkováno 85 tisíc pedagogů první vakcinační dávkou. Co se týká očkování a povinnosti zaměstnance se očkovat, tak samozřejmě tam platí to, co platí pro všechny občany. Očkování je dobrovolné, to znamená, nemůže být zaměstnanec školy nucen k tomu, aby se registroval a nechal se očkovat. Zcela logicky ale pro testování, pro tu druhou kategorii, platí to, že pokud vytváříme bezpečné prostředí a pokud máme povinnost testování třeba ve firmách a máme povinnost testování v těch školách, tak k prezenční výuce asi nemůže být připuštěn pedagog, který není očkován a zároveň odmítá testování. To jsou dvě různé věci. Takže očkování - ten příklad, který jste uváděla, že by někdo měl být nucen, nebo pokud se nenechá očkovat, že by mu mělo hrozit propuštění, to rozhodně není přístup a není to ani podle mého názoru právně možné.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities