|

ps2017-087-11-004-905.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-004-905 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 490 a 491

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/905
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087358.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   3 < Page 4 > 5

Zároveň i tam je potřeba bavit se o těch režimových opatřeních a o antigenním testování jako podmínce nutné pro redukci rizika vzhledem k situaci, ve které se nacházíme. Co se týká připravenosti. jsem o tom hovořil, ale ještě si dovolím jednou zmínit. Tak očkování probíhá, znovu jsme vyzvali teď školy, aby ještě daly apel na učitele nebo nějakým způsobem ještě učitelům, kteří mají zájem o očkování, sdělily, že se mohou prioritně registrovat do toho systému. To registrační měsíční okno, které začalo 27. 2., skončí úderem půlnoci v neděli 28. 3., ale samozřejmě to prioritní očkování by mělo probíhat dál, protože je naším společným zájmem, aby maximální možná část pedagogických i nepedagogických pracovníků byla proočkována tou první dávkou, která významně brzdí, ne-li zamezuje těm závažným důsledkům COVID-19. Zároveň 3,5 miliónu respirátorů z druhé várky do škol již bylo rozvezeno. To, co máme jako Ministerstvo školství připraveno od konce února, tzn. instruktážní video v samoodběrové sadě LEPU testů, a metodiku, kterou máme na úrovni Asociace ředitelů prodiskutovánu, tak jsme nerozesílali vzhledem k tomu, že ještě ty testy nešly do škol, tak jsme ji ponechali, ale bude distribuována tato metodika, stejně jako instruktážní videa ve chvíli, kdy budeme distribuovat ty antigenní testy do jednotlivých škol. Samozřejmě že se bavíme o tom, že jak respirátory, tak roušky, o kterých jsem mluvil, tak antigenní testy jsou distribuovány do škol bez ohledu na zřizovatele. V tuto chvíli je potřeba ještě zmínit, že pro tu druhou fázi, kde samozřejmě do rotace, pokud se ta situace bude vyvíjet dobře, by měly přijít i druhé stupně základních škol a samozřejmě měla by se rozšířit ta praktická výuka, laboratoře na vysokých školách i na ostatní ročníky, tak v komponentě, která lokální charakter, což je druhý stupeň základního školství, tak si myslím, že není od věci diskutovat o regionálním zapínání tohoto faktoru, tzn. že by to nebyl ten plošný celorepublikový návrat, ale krajský nebo na úrovni okresů. Záleží samozřejmě na datových sadách a dohodě s Ministerstvem zdravotnictví. Z pohledu Ministerstva školství se tomu rozhodně nebráníme s ohledem na to, že v případě druhých stupňů ten přesah přes okres a ty spillover efekty negativní v tomto případě tam nejsou ani z pohledu epidemiologů ani z pohledu modelářů. Tak tolik aktuální pozice v první vlně rozvolňování. Samozřejmě že bych takto mohl mluvit i o naplánované druhé vlně, kde třeba v případě základních uměleckých škol by se ta skupinová konzultace posunula třeba do tří žáků, následně do deseti, ale to je k debatě a předpokládám, že se o tom ještě můžeme dále bavit. Tolik k tomu plánu, k těm prioritám, upraveným prioritám a k připravenosti Ministerstva školství na návrat žáků do škol. Děkuji za úvodní slovo. Místopředseda PSP Tomio OkamuraTak přeju hezké poledne. Připomínám, že navrhovateli a zároveň zpravodaji bodu jsou poslanec Ivo Pojezný, to se týká informace vlády o konání maturitních zkoušek v roce 2021, a poslankyně Tereza Hyťhová, informace vlády k otevření škol. Takže mám informaci, že paní zpravodajka Hyťhová chce vystoupit, pan poslanec Pojezný taky následně, a potom budeme pokračovat v přerušené sloučené všeobecné rozpravě. Tak prosím. Poslankyně Tereza HyťhováDěkuji, pane předsedající, za slovo. Mně je velice líto, že se tento bod zařadil na čtvrtek, chtěla jsem ho zařadit minulou schůzi na středu z toho důvodu, že se opět nestihne projednat. si myslím, že to je velká škoda. To na začátek. Každopádně vítám, že vůbec pan ministr dorazil, a za to mu děkuji. Chtěla bych připomenout, že jsem tady minule navrhovala usnesení. Nevím, jestli se dneska o tom stihne hlasovat, zřejmě podle seznamu lidí v tuhle chvíli ne, možná že k tomu nakonec dojde, uvidíme. bych ho každopádně ráda zopakovala, aby nebylo to moje usnesení zatraceno: I. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky k okamžitému urychlení příprav na otevření škol. II. Poslanecká sněmovna Parlamentu České republiky vyzývá vládu České republiky, aby pověřila Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy o pravidelné informování Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky o stavu příprav k otevření škol a to písemnou formou tak, aby ji dostali všichni poslanci Parlamentu České republiky. - Jde o to, že jsou tu také nezařazení poslanci a ti, kteří nemohou chodit na výbor, a z tohoto důvodu si myslím, že by to měli mít i ti poslanci, kteří nejsou v tom školském výboru, protože se to dotýká opravdu nás všech. Takže to k tomu usnesení. Samozřejmě pokud dojde k podrobné rozpravě, načtu ho i tam. Děkuji tedy panu ministrovi za jeho vystoupení. bych se ho ještě z této pozice chtěla zeptat na pár dotazů, na pár, myslím, zásadních dotazů, které bych byla ráda, kdyby později zodpověděl. Vy jste tedy řekl - vyjádřil jste se i v médiích - o rotační výuce. Ano, tomu rozumím, ale tady nastává jedna zásadní otázka, kterou chtějí všichni slyšet. Máte plány, je to skvělé, akorát si musíme uvědomit, že je téměř konec března. se tedy ptám, kdy přijde ta první vlna rozvolňování škol, jestli to tedy bude, jak hovořil pan ministr zdravotnictví Blatný, v polovině dubna. Zkrátka si myslím, že jelikož tento termín je za čtrnáct dnů, tak byste měl jako ministr vědět, zda se k tomu opravdu schyluje a v polovině dubna můžeme tedy počítat s tím, že ten váš plán bude aktivován a vrátí se do škol žáci alespoň tedy po jednotlivých týdnech. Takže to bych se chtěla zeptat. Další věc - frekvence testování. V médiích to nebylo zřejmé, jak často, tady jste dneska zmínil, bedlivě jsem vás poslouchala, dvakrát týdně. Můj dotaz také směřuje na to - vy jste tedy řekl antigenní testy. Asi se tedy vypustily ty PCR testy, které byly původně, teď jsou tedy antigenní testy. bych se chtěla zeptat, jaké antigenní testy jsou objednané, protože můžu říct, že děti resp. i někteří dospělí mají naprostou hrůzu z toho, že se jim každý týden, ne-li dvakrát týdně s prominutím budete šťourat v nose a myslím si, že dítě v první třídě z toho opravdu není nadšené. A mohlo by to taky dopadnout tak, že bude mít hrůzu vůbec z toho do školy chodit, což si myslím, že není cílem, protože dítě by mělo do školy chodit rádo, a ne s hrůzou, že bude trpět, protože si myslím, že to je opravdu nepříjemné. Kdo to absolvoval, tak to jistě sám . Dále se chci zeptat, jak je to s vakcinací pro učitele. Vím, že ten registr již funguje. A neustále se v médiích dozvídáme, že zajištěno to je, není, pak se dozvíme, že zase přijde vakcína, nepřijde vakcína. Zkrátka se chci zeptat, jak to vypadá s proočkovaností učitelů, opravdu jestli v tuto chvíli máte nějaká jasná data. A také na to, pokud učitel - což si myslím, že proběhlo i v médiích - odmítne resp. se nebude chtít nechat očkovat, což se může stát, je to občan stejně jako každý jiný, tak zdali bude donucen k tomu, aby se pravidelně testoval nebo nebude moct učit. Protože jsem zaznamenala na sociálních sítích, nevím samozřejmě, jestli je to pravdivé, říkám, pouze jsem to tam zaznamenala a budu ráda, když to samozřejmě pravda nebude, že bylo naznačeno nějaké paní učitelce, která dala najevo, že se nechce nechat testovat, tak bylo naznačeno, že zřejmě přijde o práci a nemá na škole svoje místo. To jsem si přečetla a chtěla bych pouze, jestli byste to mohl nějakým způsobem dementovat, vyvrátit, protože je to dost vážná a zásadní věc. A člověk, který vystudoval pět let vysoké školy, tak považuji za naprosto nepřípustné, aby mu nebylo umožněno vykonávat jeho profesi, to, co studoval, jenom proto, že se nechce v tuhle chvíli nechat testovat, pardon očkovat. Vítám to, že jste řekl, že by se otevřely v první vlně malotřídky do 75 žáků, což je i maximum, což tedy vítám. Je to krok, který tady měl být od vás řečen dávno. Chci se zeptat na kroužky. Vím, že jste v médiích dementoval, že epidemiologická situace to neumožňuje. Ale přesto se chci zeptat znovu, protože hlavně ten první stupeň. Zkrátka myslím si, když rok děti nechodí do školy, nechodí na kroužky, tak je to do budoucna opravdu velice poznamená, a nevím, proč by dítě nemohlo chodit do hudebního kroužku na hraní flétny nebo na výtvarný kroužek.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities