|

ps2017-087-11-004-905.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-004-905 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

Sloučená rozprava k bodům 490 a 491

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/905
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087358.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Co se týká důsledného trasování: přechod tříd na distanční výuku v případě pozitivního testu a jednoduché pravidlo s nárokem na PCR vyšetření pro všechny spolužáky a automaticky identifikované prostřednictvím propojení se školními informačními systémy. V debatě s hlavní hygieničkou jsme teď v úterý vznesli požadavek na absolutní automatizaci, ale dohodli jsme se na přístupu, kdy bylo deklarováno ze strany Ministerstva zdravotnictví, respektive hlavní hygieničky, že školy v jednotlivých krajích dostanou k dispozici kontakt na místně příslušného epidemiologického pracovníka na každé krajské hygienické stanici, který jim bude k dispozici nonstop a zajistí okamžité vystavení žádanek na PCR testy. Zároveň požadavkem, který jde za rámec gesce Ministerstva školství a je nezbytný pro bezpečný návrat žáků do škol, je sledování a vyhodnocení dopadu otevření škol prostřednictvím otevřených datových sad ÚZISu. Navrhujeme, aby byly pravidelně každotýdenně vyhodnocovány prostřednictvím datových sad a ty by měly být samozřejmě otevřeny nejen pro MŠMT, ale od počátku pro všechny a tam se můžeme podívat na počty případně nově nakažených pedagogů, nově nakažených po letech věku, a to umožní kontrolu a odstraní to možná dohadování, které tu probíhá, o tom, zdali školy jsou nebezpečné, bezpečné nebo jestli je jejich pozice v tom systému dána tím, v jaké fázi pandemie se nacházíme. Samozřejmě že harmonogram otevírání škol a přesná data nejsou tím, co by měl říkat ministr školství, a neděje se tak v žádné evropské zemi, to znamená hodnoty, za kterých se žáci mohou vrátit, pokud jsou to hodnoty nějakých ukazatelů, jsou to čtrnácti- či sedmidenní incidence, nebo jsou to počty covidových pacientů, to ponechám na Ministerstvu zdravotnictví. Ale co se týká těch s epidemiology a matematickými modeláři probranými scénáři, tak se nabízí scénář postupného návratu a jsem zde řekl, že je podloženo studiemi, že rotační výuka je způsob, který nám umožní vrátit více ročníků zpátky k nějaké formě prezenčního vzdělávání. To znamená, že v první fázi by první stupeň základních škol nastoupil rotačně, a to po celých týdnech a po celých třídách. To znamená, není to žádná varianta dopoledne, odpoledne. Není to varianta, kterou zkoušelo Rakousko na jaře 2020: tři dny ve škole, dva dny doma a další týden obráceně. Je to varianta, která z pohledu organizačního není optimální - ale co je v této době optimální - ale je proveditelná. To znamená, že základní škola, první stupeň, půjde rotačně, speciální školy a malotřídky do pětasedmdesáti žáků by mohly fungovat v plném prezenčním režimu. U malotřídek je potřeba si uvědomit, že se jedná o školy do pětasedmdesáti žáků, kde je epidemické riziko významně nižší. Střední školy, vyšší odborné školy a konzervatoře by se navrátily k praktické výuce, což by zase redukovalo epidemické riziko a řešilo by to ten nejpalčivější problém, který tu máme, to znamená praktickou výuku a praktické předměty. Toto by mohlo umožnit realizaci cca 50 % výuky, ale kontakty by byly redukovány zhruba na čtvrtinu, což odpovídá přísným epidemickým standardům. Je také nutné myslet na vysoké školy, které častokrát v mediálním prostoru nejsou tak vidět, protože jsou přebity třeba debatou o maturitě nebo čímkoliv jiným. To znamená i v tomto kroku, v této první etapě by došlo k návratu praktické výuky závěrečných ročníků na vysokých školách, to znamená laboratoře, praktická výuka by začala probíhat. To důležité, které jsem také zmínil a které by se týkalo teoretické přípravy třeba u znevýhodněných žáků na druhém stupni základních škol nebo u devátých ročníků, které se připravují pro předměty na přijímací zkoušky nebo závěrečné ročníky středních škol pro předměty k maturitní či závěrečné zkoušce, jsou skupinové konzultace. V tuto chvíli máme umožněny individuální konzultace jeden na jednoho. Opět jsme apelovali na školy, aby je více využívaly. V tuto chvíli by bylo možné využít instrumentu skupinových konzultací do šesti žáků k cílené přípravě na přijímací zkoušky, maturitní či závěrečné zkoušky, anebo pro větší zapojení znevýhodněných žáků. Tady musím říct, že to odpovídá těm některým návrhům, a jsem rád, že se na tom opět shodujeme. Vím, že to bylo v návrhu Pirátů a STANu a myslím si, že v tuto chvíli s tím testováním je to krok bezpečný. Co se týká provozu školních družin, tak tam je potřeba dle vyjádření epidemiologů udržet homogenitu, což by ale při rotaci mělo být zvladatelné i kapacitně na daných školách. Co se týká základních uměleckých škol, v plánu na první etapu rozvolnění je umožnění individuálních konzultací a prezenční výuky jeden na jednoho. Totéž by se ovšem týkalo i středisek volného času, týkalo by se to i jazykových škol s právem státní jazykové zkoušky a v oblasti zkoušek jako takových by ta režimová opatření byla nastavena tak, že by byly umožněny tyto zkoušky do 20 osob, samozřejmě při dodržení režimových opatření, rozestupů, roušek a tak dále. Platilo by to pro přijímací zkoušky, maturitní zkoušky, závěrečné zkoušky, absolutoria anebo samozřejmě zkoušky konané na základě mezinárodních dohod. Co se týká režimových opatření, o kterých se bavíme, tak je potřeba vzhledem k tomu, že tu máme mnohem agresivnější formy viru, maximálně podporovat nošení FFP2 respirátorů nebo chirurgických roušek, takže by bylo vhodné, aby to bylo zavedeno i pro žáky třeba na speciálních školách, pokud to samozřejmě jejich mentální schopnosti a aktuální duševní stav umožňují. Zároveň je potřeba udržet povinné testování antigenní formou dvakrát týdně, případně pokud to samozřejmě nazná Ministerstvo zdravotnictví, tak my jako Ministerstvo školství dlouhodobě na základě informací od odborníků preferujeme, nikoliv že je na stejné rovině, PCR testování. Samozřejmě tam ten časový odstup může být i delší. Zajímavou myšlenkou, kterou jsem zaznamenal při dnešních jednáních a které se rozhodně nebráním, je nějaké pilotní ověření antigenních testů a PCR testů na vybraných školách ještě před tím, než by k tomu návratu došlo. Tuto problematiku budu konzultovat intenzivně s Ministerstvem zdravotnictví, protože není v moci, byť jsme to také měli v plánu na začátku března, kdy jsme uvažovali všichni společně o návratu maturitních závěrečných ročníků a devátých tříd, tak ta pilotáž na školách byla i záměrem Ministerstva školství, leč došlo ke zpřísnění, tedy nedošlo k pilotáži. Myslím že je dobré tuto záležitost intenzivně probrat s Ministerstvem zdravotnictví a de facto minimálně v rovině konfirmační, to znamená potvrdit si účinnost antigenní testů, které budou ve školách nasazeny, takže rovněž této iniciativě se nebráním a proberu ji s ministrem zdravotnictví a hlavní hygieničkou. Co se týká specifického přístupu, protože to, co jsem si nechal na úplný závěr představení první fáze, se týká škol mateřských. Je pravdou, že data ze začátku podzimu ukazovala významně nižší výskyt COVID-19 v těchto zařízeních, přesto si myslím, že s ohledem na to, že potřebujeme zasáhnout všechny části vzdělávací soustavy - mluvil jsem o závěrečných ročnících vysokých škol, mluvil jsem o školách středních, praktické výuce, o skupinových konzultacích, o návratu celého prvního stupně, byť v rotačním schématu - tak v případě mateřských škol návrh počítá s tím, že by v mateřských školách v první fázi bylo pouze povinné předškolní vzdělávání, což se i tak dotýká téměř 130 000 dětí, a skupinky by byly maximálně po 15 dětech, ideálně v půlených skupinách. To znamená, pokud tam někdo 26 žáků, tak dvakrát 13 by bylo optimální dělení této skupiny.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities