ps2017-087-11-003-494.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-003-494 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu předsedovi Poslanecké sněmovny , slova se ujme pan poslanec Marek Benda a já se potom hlásím s přednostním právem také k vystoupení , ale nejdřív kolega Benda , a já se musím nechat vystřídat . Prosím , máte slovo . Poslanec Marek Benda Vážený pane místopředsedo , vážený pane ministře , vážené dámy , vážení pánové , já se pokusím být maximálně stručný a spíše odůvodním návrhy , které ještě přináším nad rámec toho , co bylo domluveno . Chtěl bych snad jenom k tomu tolik diskutovanému druhému skrutiniu . Tvrdím , že je v pořádku návrh tak , jak jsem jej předložil . Stala se z toho mediální bublina , která byla využita . Neschopnost některých uzavírat kompromisy je pro mě až překvapující a uvidíme teď v hlasování o tom , co bude vzato jako základ jednání , ale to jsou snad moje stručné poznámečky . Druhá věc , kterou jsem chtěl malinko okomentovat : paní poslankyně Válková tady zmínila skutečnost , že byla podána trestní oznámení na některé ústavní soudce za maření voleb . Mně to přijde jako něco tak neuvěřitelného , neuvěřitelného a tady na půdě Sněmovny říkám , jestli se policie tím bude jenom zabývat , tak jsme se úplně zbláznili . Jestli opravdu začneme ústavní instituce přezkoumávat policejními orgány a jejich rozhodování , tak jsme se úplně zbláznili . To prostě . . . Já vím , že oni za to nemůžou , ti policisté , samozřejmě že ne . Ale to , kam jsme se dostali , že všechno mají v této zemi posuzovat orgány činné v trestním řízení , jestli běží ústavní procedury , tak jak běží , jestli Ústavní soud rozhoduje , mně připadá jako daleko , daleko za čarou veškerého . A ono to souvisí bohužel s dnešní debatou , jo ? Největší pravdu mají naprosto náhodné výsledky voličů , ale politické strany , které jsou základem našeho ústavního systému a které jsou v článku 5 , to znamená v nezměnitelném základu Ústavy , jsou těmi největšími zločinci , kteří tady vůbec existují , a měly by být potlačeny , nejlépe možná rozpuštěním , ale na to tedy ještě bude potřeba přece jenom nějakou zásadnější změnu ústavy . Já bych chtěl představit dva návrhy , které přednášíme . Jeden - v podstatě se jenom hlásím k tomu , co tady už řekla paní kolegyně Šlechtová - spolu s Dominikem Ferim a Markem Výborným předkládáme také návrh na korespondenční volby ze zahraničí . Já jsem to avizoval na všech těch jednáních , není to pro nás podmínka podpory volebního zákona , ale pokládali bychom to za užitečné . Našim krajanům se to slibovalo dlouhodobě , respektive našim občanům žijícím v zahraničí se to slibovalo dlouhodobě . Je opravdu řada míst , kde je to velmi složité , a současně sám za sebe říkám , že pro mě to není žádná cesta k tomu , abychom zaváděli korespondenční volby i na území ČR , to v žádném případě . Já se snažím vyhovět jenom tam , kde opravdu to znamená cestování tisíce kilometrů . Při množství volebních okrsků v České republice samozřejmě pokládám za správné , při možnosti vyzvedávat si volební průkaz pokládám za správné , aby člověk v den voleb se sebral a někam odešel , tam svůj akt volby provedl , zkušenosti ze Spojených států z posledních voleb jsou více než sporné . Druhý návrh , který předkládám , je návrh na to , abychom v okamžiku . . . návrh na změnu zákona o financování politických stran . Jde o to , že v okamžiku , kdy přinášíme zpět do volebního zákona ony zvýšené klauzule pro koalice , a to 8 % pro dvě strany a 11 % pro tři strany , že je férové podle mého názoru provést i vyrovnání základního příspěvku . Dnes máme : mezi 3 až 5 % je základní příspěvek od 6 do 10 milionů podle počtu získaných hlasů , dále už se nenavyšuje , a ten příspěvek prochází formou příspěvku za mandát . Pokud ale řekneme , že koalice kandidovat smějí - a přiznám to , že samozřejmě v tomto směru jsem částečně ve střetu zájmu , i když financování u své politické strany nemám na starosti , nemám v tom žádný osobní zájem , ale všichni víte , že kandiduji za koalici SPOLU , to znamená , že se to týká i subjektu , za který kandiduji . Pokud dochází k situaci , že zvyšujeme práh vstupu , tak si myslím , že základní finanční ohodnocení zejména pro strany , které by například získaly 7 , 8 % , nedosáhly by na žádný mandát , ale měly by strop , stejně jako všichni ostatní , už na 5 % , mně nepřipadá férové a spravedlivé . Dopady na státní rozpočet nejsou zásadního charakteru , ale upozorňuji na to už teď v obecné rozpravě , že se k tomuto návrhu přihlásím . Tolik za mě a jenom bych chtěl připomenout , že na závěr obecné rozpravy bychom měli hlasovat o tom , že se za základ jednání vezme usnesení ústavně - právního výboru . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . My se tady teď musíme hodně střídat . Nyní s faktickou poznámkou paní poslankyně Válková a poté je přihlášen s přednostním právem pan místopředseda Filip . Prosím . Poslankyně Helena Válková Tak to bude opravdu mini , mini faktická poznámka , chci uklidnit pana poslance Bendu . Myslím si , že Senát , vaším prostřednictvím , pane místopředsedo , že Senát asi ústavní soudce k trestnímu stíhání nevydá , a tím pádem asi ta obava , že by policie je vyslýchala , je naštěstí lichá . Ale také mně to samozřejmě šokovalo , ta představa by mě šokovala . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . A nyní tedy pan místopředseda Filip . Prosím . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji . Vážený pane předsedající , pane ministře , paní a pánové , budu stručný , ale nemohu si odpustit jednu věc , respektive dvě , které chci říct k této debatě v obecné rozpravě . Nebudu předkládat žádný pozměňovací návrh , a proč ? Protože pro mě je nejpodstatnější právě princip té dohody . Vzhledem k tomu , do jakého postavení , nejen Poslaneckou sněmovnu , ale i Senát , dostal nález Ústavního soudu , jsem přesvědčen , že pokud chceme nějakým způsobem vyjádřit schopnost politického jednání a odmítnout krok Ústavního soudu , tak je potřeba princip dohody dát nade vše . To znamená , že budeme dělat jenom to , co nám Ústavní soud v podstatě zrušil . Proto jsem nechtěl diskutovat o jednom volebním obvodu , přestože si to dovedu představit , ale to zrušeno není . Takže to byl pro mě jeden ze základů dohody při politických jednáních předsedů politických stran . Samozřejmě že ohlašuji střet zájmů jako většina z nás , kteří budou kandidovat , a já navíc jako předseda politické strany . Ale já ten střet zájmu vnímám tak , že je to střet , který musíme podstoupit , abychom obstáli jako lidé , kteří jsou odpovědní za vývoj v této zemi . Proto také nebudu podporovat žádný pozměňovací návrh , který je veden sice dobrou snahou , ale nemíří k nápravě toho , co bylo zrušeno , ať už to je zemské zřízení nebo zemský princip , a přitom bych se mohl přihlásit ke svému článku tenkrát v časopise Veřejná správa z roku 1990 v březnu , kdy jsem se poprvé setkal s bývalým předsedou České národní rady kolegou Šafaříkem a diskutovali jsme na tom , jak by měla vypadat Česká národní rada v nových podmínkách . Jsem přesvědčen o tom , že to je možné , ale v tuhle chvíli nehlasovatelné , nebo respektive nemožné projednat , protože to má mnoho konsekvencí , na které nemáme čas . Paní kolegyně Válková tady jasně upozornila na nález Evropského soudu pro lidská práva ve věci Bulharska , který nám dává určitý limit , a tohoto limitu se Ústavní soud vůbec nedržel . V podstatě se vysmál tomu nálezu , rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva , a řekl : Nám je to jedno , že jsou vyhlášené volby , nám je jedno , že je doba kratší než jeden rok , a my se prostě rozhodneme , že jim pěkně zatopíme a že uděláme překážku , opravdovou překážku v činnosti jiného ústavního orgánu . Oni přece dobře ví , dostávají naše programy , takže věděli , že je tady téměř 200 prvních čtení , která jsou neprojednaná , a přesto nám sem vloží rozhodnutí , které musíme učinit , abychom vůbec mohli konat volby . Tady není diskuse o tom , jestli to je , nebo není překážka v činnosti jiného ústavního orgánu , a to je podle mého soudu velmi důležité .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities