ps2017-087-11-003-494.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-003-494 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.30 hodin) Nicméně co si neodpustím říct , na začátku debaty byla debata , jestli jeden volební obvod , nebo 14 volebních obvodů . Respektujeme tedy pozici horní komory a někdo tady použil slovo neprůchodné , takže jestli je to neprůchodné , tak budiž , tato diskuze zůstává v akademické rovině . Ale chci říct , že když jsme diskutovali o jednom obvodu , o spravedlnosti a poměrném zastoupení , rovnosti hlasů , tak i zastánci 14 krajů uznávali argument , že skutečně ty kraje nejsou stejně velké a že ať vymyslíme jakýkoliv systém , vždycky tady bude docházet k určité nerovnosti a poměrnosti nebude dostáno v takovém rozsahu , jak možná by si představoval Ústavní soud ve svém rozhodnutí . A my se tu přece scházíme právě kvůli ústavnímu nálezu . Já tedy v této komplikované době , ve které ctím politické dohody , přesto přicházím se skvělým nápadem , který bohužel jsme neměli možnost projednat na půdě Senátu , kdy řešíme 1 , nebo 14 , nicméně na základě konzultace s mnohými svými známými a i odborníky bych chtěl předložit pozměňovací návrh , který možná tedy nezíská patřičnou podporu , nicméně si myslím , že by mohl být základem pro diskuzi , až na to bude více času , v dalším volebním období , a ten spočívá v tom , že bychom měli volební země , volební zemi Čechy a volební zemi Morava , Slezsko . Když jsme diskutovali , proč 14 krajů , tak jeden z argumentů zastánců 14 krajů kromě jiného bylo , že se jedná o určitou tradici a určitou historickou danost . V další části diskuze jsme se bavili nicméně o tom , že nám tady Ústavní soud řekl , že vlastně dvacet let ten systém nebyl ústavní , ačkoliv proběhlo pět voleb . Následně jsme obdrželi vyjádření ústavních právníků , že přerozdělování stranickými sekretariáty je vlastně také v rozporu s Ústavou , což se dělo v devadesátých letech , takže tu máme třicet let , kdy jsou zde výhrady ústavního charakteru . Pak jsme tady měli čtyřicet let Národní frontu , a já se tedy ptám , kde je ta tradice , kde je ta historie ? A je pravda , že ještě v roce 1946 se do zákonodárných sborů v Československu volilo na zemském principu . Jenom pro zajímavost , ty výsledky nebyly vždycky stejné . Když se například v roce 1946 hlasovalo , tak v Čechách měli komunisté 43 % , na Moravě se Slezskem jenom 34 , a na Slovensku dokonce nevyhráli , měli jenom 30 , 5 . To znamená , každá ta země má a měla vždycky trochu svůj rozum , tak bych se k tomu rád vrátil . A také bych rád odkázal na to , že samotná Ústava říká , že stát vytváří občané v Čechách , na Moravě a ve Slezsku . Ústava se hlásí k dobrým tradicím státnosti Koruny české . Proto v rámci těchto dobrých tradic lze vytvořit zemské volební obvody pro volby do Poslanecké sněmovny . Jenom pro zajímavost , podívejte se za mě , jsou tam dvě moravské vlajky na tom pultíku , kde sedí vedení Poslanecké sněmovny . Mandáty 200 poslanců by se tedy rozdělily na jednotlivé zemské volební obvody podle počtu voličů . Území zemských volebních obvodů se dá stanovit výčtem okresů a v případě okresů ležících na území dvou zemí výčtem správních obvodů měst s rozšířenou působností . Tím hranice zemských volebních obvodů budou vycházet z historického území , ale přitom se upraví dle dnešních správních hranic měst s rozšířenou působností , které jsou základem pro výkon území správy . Tolik k mému pozměňovacímu návrhu , který vyvolal řadu řekněme - a já to míním pozitivně - úsměvných reakcí . A jenom pro zajímavost , když se hlasovalo na ústavním výboru , tak bylo 8 pro , 8 proti , 3 se nakonec zdrželi . Takže myslím si , že rozhodně tahle myšlenka nezapadla , a já jsem ve velice schizofrenní situaci , neboť podporuji dohodu , na druhou stranu si myslím , že si podporu zaslouží i můj pozměňovací návrh . Obracím se na ctěnou Sněmovnu , hlavně na moravské poslance , ať každý rozhodne podle toho , jak se cítí . Blíží se nám navíc sčítání a už jsem zaregistroval nějaké další výzvy od osobností moravského kulturního života , abychom se hlásili ke svému moravanství . Tak to je jeden pozměňovací návrh , ke kterému se přihlásím v té zvláštní , podrobné rozpravě . A pak ještě předkládám sněmovní dokument 7869 , což je tedy dobrá přesmyčka , protože jestli jsem dobře poslouchal kolegu Pikala , tak on předkládá 7896 a předkládá stejné řešení . Během politických jednání na půdě Poslanecké sněmovny i na půdě Senátu jsem obdržel informaci , že ačkoliv jsme se dohodli , že jdeme cestou 14 krajů a horní komora bude respektovat politickou dohodu z Poslanecké sněmovny , protože jsou to naše volby , jak říkala paní kolegyně Válková , tak je tam zřejmě zásadní potíž potom , co proběhlo v médiích a vyjádření některých ústavních právníků , s tím řešením , se kterým přichází Marek Benda , a totiž , že by se 12 hodin po sečtení hlasů mohly ty hlasy přerozdělit na základě vůle vedení jednotlivých stran , které uspějí v politické soutěži . Chci se přidat k tomu , co tady už bylo řečeno , že to opravdu není černobílé . Když nebudeme hrát tu hru , že se jedná o zlé stranické sekretariáty , které si budou vybírat na základě nějakých protekčních tendencí , tak by bylo vybíráno z lidí , kteří prošli volbami , kteří mají mandát od voličů , ne že by tomu tak nebylo . Naopak , ty stranické sekretariáty mohou narovnat nespravedlnost jakéhokoliv automatu , protože ať zvolíme jakýkoliv systém , vždycky tam může dojít k nějakým pnutím mezi jednotlivými regiony . Kde je napsáno , že by právě politická strana si rozhodovala naprosto libovolně . Vždyť nese odpovědnost ! A celý náš politický systém koneckonců podle čl . 5 ústavy je založen na svobodné soutěži politických stran . Je to systém , který je pro voliče pochopitelný , snadno vysvětlitelný , z mého pohledu i transparentní , a já zastávám názor , že je ústavně komfortní . Nicméně dostali jsme se tedy do situace , kdy zřejmě by to znamenalo možná i vrácení toho zákona sem do Poslanecké sněmovny . Když dneska zvládneme druhé čtení , když se všechno zpracuje a zkrátíme lhůtu třetího čtení na 7 dní , tak stejně ta lhůta uplyne až v pátek příští týden , a to je Velký pátek , to se tady nesejdeme . Takže my se asi budeme muset - varuji předem , jestli to myslíme vážně a chceme to udělat rychle - zřejmě bude nutná mimořádná schůze ten další týden , ačkoliv je to poslanecký týden , asi ve středu . Já tedy předpokládám , že ve středu bychom mohli hlasovat třetí čtení . A za této situace po nějakých dohodách jsem tedy připravil ten pozměňovací dokument 7869 ve spolupráci s Ministerstvem vnitra , které ho zpracovalo po odborné stránce , kdy skutečně vypouštím část týkající se rozdělování mandátů předsedou politické strany a dojde k rozdělení mandátů , u kterých nedošlo k přidělení v prvním skrutiniu , na základě nejvyššího zbytku . Komunikoval jsem toto řešení už i s předsedou horní komory . Ten reagoval pozitivně , že jsme ochotni ještě vlastně posunout ten kompromis , který jsme uzavřeli , a doufám , že je to poslední kompromis . Takže samozřejmě s veškerým respektem ke kterékomuli - ne , to je strašné slovo - ke všem poslancům , kteří mají své pozměňovací návrhy včetně mě , já mám také tu Moravu , ale domnívám se , že bychom už neměli ten kompromis dále rozbíjet , a jestli ho něco může ohrozit , tak je to zrovna korespondenční volba . To znamená , je to téma , které určitě nekončí v Poslanecké sněmovně , ale není to věc , kterou by se zabýval Ústavní soud . My teď řešíme v podstatě ústavní krizi , scházíme se mimořádně - nebo dnes jsme to zařadili mimořádně , zřejmě bude mimořádná schůze na třetí čtení . Nechť rozhodne hlasování , ale prosím , neohrozme to , co se tady podařilo , a to je ta politická dohoda . Děkuji za pozornost .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities