|

ps2017-087-11-003-494.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-003-494 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

494. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 247/1995 Sb., o volbách do Parlamentu České republiky a o změně a doplnění některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 1170/ - druhé čtení

Date2021-03-25
Meetingps2017/087
Agenda Itemps2017/087/494
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/087schuz/s087345.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   6 < Page 7 > 8

Takže si, přátelé, milé kolegyně, milí kolegové, řekněme, co tedy vlastně chceme. Chceme dodržet to, co nám předepsal nález Ústavního soudu, nebo tady budeme prolamovat tyto hranice? A jsem pro, protože jsem byla pro jeden volební kraj, ale na druhou stranu všichni říkáte - a jsem byla první, která viděla tu neprůchodnost, že to není průchodné - takže zůstaňme u toho tradičního, a odezněla tady spousta argumentů, proč bychom měli také zůstat u toho tradičního rozdělení již těch 14 volebních krajů. Ale jedna strana nemůže dělat něco, co druhé straně zakazuje. Takže to je moje druhá poznámka. Bylo by dobré - a měli by to vzít na vědomí všichni - že se musí měřit stejným metrem jak Poslanecké sněmovně - a jedná se o volby do Poslanecké sněmovny, a ne do Senátu - tak Senátu. Třetí moje poznámka. Slyšeli jsme tady poměrně dost o tom, že sice se shodneme na načítacích kvorech, na tom, jakým způsobem budeme hlasovat v prvním skrutiniu, v prvním kole, ale bohužel že ten princip nedodržujeme v druhém skrutiniu a že si tady budou politické sekretariáty stran vybírat více loajální kandidáty, kterým dají potom mandát složený z těch zbytků. se musím přiznat, že také, když jsem si četla návrh pana poslance Bendy, který předložil a který se potom diskutoval a prošel ústavně-právním výborem, a potom jsem slyšela tu kritiku, která byla koncentrovaně vyjádřena, na můj vkus tedy příliš aktivisticky - kolegové ústavní právníci mi to prominou, tuším Wintr a Antoš, ale nedávalo to možnost příliš o tom pochybovat, a přitom se o tom pochybovat docela dobře i odborně dalo - když jsem si potom přečetla některé komentáře jiných ústavních právníků, tak jsem si řekla: Ano, měla jsem pravdu, není to černobílé. Takže přesto, že to bylo podrobeno zdrcující kritice, mně se to nezdálo, jako že to je optimální varianta. A proto velice vítám návrh, který tady prezentovala další naše kolegyně poslankyně Mračková Vildumetzová, který je relativně velmi jednoduchý. jsem si ho včera studovala, protože teprve včera jsem ho měla k dispozici - což lidově řečeno štve, protože pak děláte samozřejmě snadno také chyby, pokud nemáte možnost si to prostudovat v komplexu dalších změn a souvislostí - nicméně jsem tam neobjevila nic, co by nás mělo znervózňovat. To druhé vlastně vychází z toho, že mandáty obdrží ti, kteří získali 5 bodíků, nejvyšší procentuální podíl přednostních hlasů z celkového počtu platných hlasů odevzdaných pro politickou stranu nebo hnutí nebo koalici v příslušném volebním kraji, takže všechno v pořádku. si myslím, že je tam to procento, relativní hodnota, která nám zajišťuje tu spravedlnost, je tam ten celkový počet platných hlasů pro příslušnou politickou stranu, hnutí nebo koalici, a hlavně je tam ta podmínka, že je to vztaženo k příslušnému volebnímu kraji, a v případě rovnosti procentuálních podílů je rozhodující pořadí kandidáta na hlasovacím lístku. Další spravedlnost. A teprve když dojde k mimořádné situaci, že jsou tam na stejném místě dva lidi, tak stejně jako v některých zahraničních právních úpravách rozhodne los. A si myslím, že ten los se ani nepoužije, ale můžu se mýlit, může se použít. A to poslední, na co opakovaně upozorňovala moje předřečnice, paní poslankyně Mračková Vildumetzová, vaším prostřednictvím, pane místopředsedo, je, že v tom jednotlivém volebním kraji je takto přikázán nejvýše jeden mandát politické straně, hnutí, koalici, čili jednoduché, srozumitelné pro každého voliče, a je to poselství, nemusíme počítat se složitými matematickými modely, které zejména ovládají, jak jsem měla možnost poznat, Piráti. jim tolik nerozumím a chci mít model, kde nebudu odkázaná na složitý matematický model, ale kde budu vědět, že prioritu a hlavní význam pro výsledek voleb konkrétní volič, respektive kandidát, který získá nejvíce přednostních hlasů, a současně je to nejvyšší procentuální podíl těch hlasů, takže spravedlivé. V závěru svého vystoupení bych nás všechny ráda upozornila na to, že toho času, který se zdá býti neomezený s ohledem na to, že jsme dneska 25. března ve druhém čtení, není tolik, jak by se opravdu na první pohled mohlo zdát. jsem si to počítala a zjistila jsem, že je tady navrhovaný termín účinnosti tuším 1. července tohoto roku, že to by všechno takto fungovalo za předpokladu, že se nikde nezadrhneme, že si nezačneme vyměňovat se Senátem více či méně hněvivé repliky - berte to s určitou nadsázkou, co tady říkám - a vysvětlování, proč právě to či ono je tak nezbytně nutné. Shrnu: my jsme ustoupili z jednoho volebního obvodu na 14. Ano, druhé skrutinium nebylo úplně spravedlivé, respektive mohlo by se zdát, že by bylo napadnutelné, a pro je vždycky ústava a Listina základních práv a svobod téměř svatá, takže mohlo by skončit opět u Ústavního soudu, to bychom nikdo nechtěli. Čili jsou tady návrhy, které druhé kolo nahrazují transparentním modelem, který myslím obstojí, a myslím, že by měl být předmětem odborných debat, které by se neměly nicméně akademicky táhnout - jak to bývá zvykem nejenom v České republice - měsíce, ale dny, maximálně dny. Takže v závěru doufám, že můžu popřát nám všem, aby nám to takzvaně odsýpalo tak rychle jako doteď. Mám optimistickou představu, že se nám to podaří a že tak naplníme slib, který jsme řekli. A my jsme to tedy za hnutí ANO - teď mi dovolte jednu politickou poznámku, jsem to říkala hned na tom prvním jednání: Uděláme všechno pro to a ustoupíme, kam to bude možné, abychom nepřivedli tuhle zemi do ústavního chaosu, když prochází tak kritickou situací, jakou jistě pandemie je. A ono to zní teď pateticky, ale myslím si, že tuto odpovědnost z nás nikdo nesejme, a jednou budou hodnotit naši nástupci jak v politice, tak generačně, jak jsme si počínali v době pandemie, když jsme schvalovali pod velikým tlakem zákon, který nahrazoval údajně ústavně problematické zrušení ustanovení volebního zákona, tak doufám, že si budeme teď počínat tak, že obstojíme i v tomto hodnocení dobře. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji paní poslankyni Heleně Válkové. Nyní vystoupí předseda Poslanecké sněmovny Radek Vondráček se svým projevem. Máte slovo, pane předsedo. Předseda PSP Radek VondráčekDěkuji za slovo, pane místopředsedo. Vážené kolegyně, vážení kolegové, jsem se právě výrazně seškrtal po vystoupení svých předřečníků a řeknu jenom to pro nejdůležitější. Chci na začátku uvést, že samozřejmě ctím dohodu, ke které došlo jak mezi komorami, tak tady na půdě Poslanecké sněmovny. pro velkou hodnotu, že došlo k nějaké politické dohodě. Jsem rád, že předseda ústavně-právního výboru přišel s nějakým řešením, které při určité konstelaci může odvrátit povolební pat nebo případně usnadnit vítězům voleb sestavení stabilní vlády a převzít plnou odpovědnost za řízení státu.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities