ps2017-087-11-003-494.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-25 ps2017-087-11-003-494 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) Také jsem zaznamenal , že v návrzích jsou návrhy na korespondenční volbu a na ještě jiné úpravy zákonů , které určitě budou předmětem další diskuze . Já samozřejmě korespondenční volbu podporuji . Jsou tam dokonce dva návrhy na korespondenční volbu ze zahraničí , takže předpokládám , že se na ústavně - právním výboru potom dohodneme na tom , která varianta je technicky lepší , a tu pošleme dál . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní v obecné rozpravě vystoupí paní poslankyně Karla Šlechtová a připraví se paní poslankyně Jana Mračková . Prosím , máte slovo , paní poslankyně . Poslankyně Karla Šlechtová Vážený pane předsedající , vážené poslankyně , vážení poslanci , vážený pane ministře , ráda bych předložila pozměňovací návrh k vládnímu návrhu novely zákona o volbách , který se týká doplnění , respektive zavedení korespondenční volby pro občany žijící v zahraničí . Toto téma je tady diskutováno už vlastně několikeré parlamentní poslanecké období , nicméně dosud se do zákona nedostalo , tak si dovoluji předložit tento pozměňovací návrh , který je dlouhý , nicméně budu mít krátké úvodní slovo . Chtěla bych v úvodu především poděkovat legislativě Poslanecké sněmovny , která v podstatě během velice krátké doby nám ten pozměňovací návrh pomohla dát do legislativně přijatelné podoby , a v podstatě je pouze vložitelný k doplnění do daného zákona . Velice stručně bych zde zmínila , co je předmětem tohoto zákona , a také jakým způsobem zamýšlíme korespondenční volbu zavést . Ještě než se dostanu k celkovému textu pozměňovacího návrhu , tak bych zmínila , že jsme jej diskutovali před pár měsíci i na podvýboru pro krajany , kterému předsedám , také jsme to diskutovali s jeho členy individuálně . Tento pozměňovací návrh má u některých podporu , u některých podporu nemá , takže uvidíme , jak nakonec dopadne hlasování . V současné době se odhaduje , že v zahraničí žije zhruba půl milionu Čechů s aktivním volebním právem , kteří se v den voleb nemohou z objektivních důvodů svého pobytu v zahraničí zúčastnit osobně volby na našich zastupitelských úřadech , a to ať už kvůli velké geografické vzdálenosti jejich bydliště od nejbližšího zastupitelského úřadu a také s tím spojené finanční náročnosti účasti na hlasování , anebo třeba kvůli nynějším omezením cestování v důsledku pandemie . Samozřejmě uvidíme , jak to bude v říjnu v průběhu parlamentních voleb , zda vůbec tento pozměňovací návrh bude akceptován . Zkušenosti ze zahraničí přitom ukazují , že korespondenční volba je zatím jediným a za ta léta již dobře prověřeným nástrojem , který by mohl realizaci volebního práva těchto občanů zajistit . Jenom pro srovnání , k tomuto závěru již dříve dospěli všichni naši sousedé ve střední Evropě , jmenuji pouze Polsko , Maďarsko , také Rakousko , všechny státy v západní Evropě a také téměř všechny státy Evropské unie s výjimkou některých zemí jihovýchodní Evropy . Tyto státy zavedly korespondenční volbu jako adekvátní odpověď na dynamicky se rozvíjející mobilitu svých občanů a jako reakci na aktuální směr naplňování plné demokracie , podporovaný institucemi Evropské unie a Rady Evropy . Česká republika zůstává ve své odpovědi na tyto výzvy dost pozadu a vzhledem k tomu , že se jedná o systém již vyzkoušený a lety prověřený v jiných evropských zemích , není tedy racionální důvod se opravdu obávat , že by neměl fungovat i v případě naší země . Od zavedení korespondenční volby si přitom lze slibovat především odstranění objektivní překážky či naplnění ústavně zakotveného principu univerzality , tedy všeobecnosti voleb . Naopak od výsledků zřejmě nelze očekávat zásadní ovlivnění politického života v České republice , i když to je samozřejmě s otazníkem , neboť drtivá většina hlasů bude vždy odevzdána na jejím území . Dojde však ke kvalitnímu posunu ve stupni české demokracie a k posílení zájmu o správu věcí veřejných , na kterém bychom měli mít všichni zájem . Státy zavedením korespondenční volby vysílají dva důležité signály svým občanům v zahraničí i okolním státům , a to : jsme plně funkční demokracie - což všichni chceme , všichni to deklarujeme na všech našich výborech v zahraničí - a máme aktivní zájem o svého moderního v uvozovkách mobilního občana , aby se aktivně účastnil na správě věcí veřejných naší země . Navrhuji tedy realizovat korespondenční volbu metodou dvou obálek a kontrolního registračního lístku , založenou na principu registrace voliče na příslušném zastupitelském úřadě . Jedná se o model nejčastěji používaný v ostatních zemích , který jsou volební orgány schopné bezpečně zvládnout a kontrolovat . Já mám to úvodní slovo velice dlouhé , protože je mám připravené i ke srovnání návrhu kolegy Feriho , který tady je uveden v systému , ale vzhledem k tomu , že nevisí na tabuli , tak zde srovnání říkat nebudu , případně bych ještě vystoupila , protože bych zde ráda zmínila , že v podstatě tento pozměňovací komplexní návrh vcucává doslova návrh kolegy Feriho a v podstatě je legislativně přívětivější a také vstřícnější vůči voličům . Tak to možná pro vás přítomné poslance , až se budete rozhodovat o jeho přijetí či nepřijetí . Jenom na závěr : tento pozměňovací návrh se vztahuje i ke všem dalším případným pozměňovacím návrhům , které se podají ve druhém čtení - je jich tam celkem dost - a kompletně nahrazuje ten původní návrh , který byl podán jak KDU - ČSL , tak nyní kolegou Ferim , a to komplexní pozměňovací návrh ústavně - právního výboru . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Hezké dopoledne , vážené paní poslankyně , vážení páni poslanci . Budeme pokračovat v otevřené rozpravě . Nyní vystoupí paní poslankyně Jana Mračková Vildumetzová . Máte slovo , paní poslankyně . Poslankyně Jana Mračková Vildumetzová Děkuji , pane místopředsedo , za slovo . Vážený pane ministře , vážené kolegyně , vážení kolegové , také bych ráda předstoupila při projednávání druhého čtení novely zákona o volbách do Parlamentu České republiky . Vy víte , že jsem tady již vystupovala při projednávání tohoto volebního zákona v prvním čtení , byť pouze s faktickou poznámkou , kde jsem právě poukazovala na výtku Ústavního soudu z hlediska váhy hlasů v jednotlivých krajích , a velmi jsem tady apelovala na Poslaneckou sněmovnu , že abychom vyrovnali a ta váha volebních hlasů byla ve všech krajích stejná , takže nejspravedlivější systém by byl jeden volební obvod . Bohužel , Poslanecká sněmovna napříč i Senát se již dohodly , že bude 14 volebních krajů , a proto ústavně - právní výbor již projednal tento tisk a připravil se tam v tuto chvíli komplexní pozměňovací návrh , který hovoří a předkládá 14 volebních krajů . Kdybychom ten komplexní pozměňovací návrh teď převedli právě popřípadě na ten nejmenší , o kterém se hovoří a který se neustále skloňuje , Karlovarský kraj , který měl do současné chvíle 5 poslanců , tak podle tohoto návrhu by získal pouze 3 poslance a druhé 2 poslance by získal v případném druhém skrutiniu ve druhém kole , o kterém by podle toho návrhu rozhodovaly politické sekretariáty . Já jsem samozřejmě velmi pozorně poslouchala pana Pikala , pana místopředsedu , který tady přichází také s nějakým pozměňovacím návrhem s tím , že by tyto mandáty ve druhém skrutiniu se poté rozdělovaly podle nějakých zbytkových hlasů , to znamená , že kdo by měl největší zbytek , tak zase podle těch jednotlivých krajů . Jsem přesvědčena o tom , že my bychom měli cílit na ty , kteří nás volí , to znamená na lidi , na voliče , a proto jsem si dovolila v rámci té sporné věci , která se tolik diskutuje , v rámci druhého skrutinia a přerozdělení mandátů v rámci druhého kola , aby o této věci právě rozhodovali voliči a že by tyto mandáty získali ti kandidáti , kteří získají nejvíce preferenčních hlasů . To znamená ale , že by získali největší procentuální podíl přednostních hlasů , to znamená , ještě abych to vysvětlila , že pokud se podíváte vždy , tak ten kandidát má určitý počet hlasů , a pak má v závorce , kolik procent voličů ho preferovalo . Takže by to vycházelo právě z tohoto čísla , a to je z toho důvodu , že máme rozdílné kraje , a takto je to nejspravedlivější , jakým způsobem by došlo v druhém skrutiniu k přerozdělení mandátů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities