ps2017-087-04-003-332.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-05 ps2017-087-04-003-332 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.30 hodin) Dalším stanoviskem je stanovisko Ministerstva průmyslu a obchodu : " Ministerstvo průmyslu a obchodu vyjadřuje k výše uvedenému materiálu nesouhlasné stanovisko , a to především z těchto důvodů . Jakékoli nové právní úpravě a právní úpravě týkající se problematiky nárokové délky dovolené nevyjímaje by měla předcházet odborná diskuze a případný návrh zákona by měl být realizován na základě hlubší ekonomické analýzy . " Ještě jednou opakuji , ten materiál nic takového neobsahuje . " V současné době mohou zaměstnavatelé vedle dobrovolného prodloužení dovolené využít řadu daňově zvýhodněných benefitů , například vzdělávání , stravování , volnočasové benefity , režijní jízdenky , dary do 2 000 korun ročně , přechodné ubytování do 3 500 korun měsíčně , penzijní nebo životní pojištění do 50 000 korun ročně , kapesné na pracovních cestách , náhrady při přijetí , náhrady za opotřebení vlastního nářadí , za využití domácí kanceláře , osobní ochranné prostředky včetně příspěvku na jejich udržování . Zavedení tohoto institutu doporučujeme ponechat na kolektivním vyjednávání a smluvních vztazích . V poslední době bylo vystaveno podnikatelské prostředí řadě chystaných změn s mnohými negativními dopady a regulacemi , například zvyšování minimální mzdy , zrušení karenční doby , zvýšení administrativní zátěže zaměstnavatelů v souvislosti s exekucemi , a dalším problémem jsou chybějící potřebné profese na trhu práce . Nedostatek lidských zdrojů v současné době je někdy řešen zaměstnáváním právě zaměstnanců , na které je uvalena exekuce , kteří jsou v exekuci nebo je na ně vyhlášen konkurz . To opět zvyšuje administrativní náročnost podnikatelům . Závěr . Ministerstvo průmyslu a obchodu doporučuje přijmout k výše uvedenému návrhu zákona nesouhlasné stanovisko . " Dalším stanoviskem je stanovisko Ministerstva financí : " Ministerstvo financí navrhuje , aby vláda vyslovila s návrhem nesouhlasné stanovisko , a to zejména z následujících důvodů . Nesouhlasíme se stanoviskem uvedeným v důvodové zprávě , že předpokládaný návrh nebude mít výrazné dopady na podnikatelské prostředí . Podle odhadů Hospodářské komory by náklady zaměstnavatelů vzrostly minimálně o 28 miliard korun , což považujeme za poměrně výrazný dopad . Předložený návrh novely zákona neřeší postavení malých a středních podniků , které by se musely vyrovnat se zvýšením nákladů souvisejících s prodloužením nároku na dovolenou svých zaměstnanců . Ve stávající ekonomické situaci , která je provázena citelným nedostatkem pracovníků a značným objemem zakázek , považujeme za nevhodné direktivně omezovat odpracovanou dobu zaměstnanců . Přestože řada firem ve mzdové sféře pětitýdenní dovolenou již uplatňuje , 34 , 4 % v roce 2016 podle průzkumu firmy TREXIMA , zejména u malých a středních firem mohou existovat relevantní důvody pro kratší dovolenou . Prodloužení dovolené by se mohlo projevit krácením peněžních i nepeněžních benefitů pro zaměstnance těchto firem , protože tyto firmy se budou snažit tlumit negativní dopady na jejich náklady . " To byla tedy stanoviska klíčových partnerů , kteří by se měli do podobných diskusí zapojovat . Já vám ještě jednou zopakuji , že tato stanoviska pocházejí z let 2018 , 2019 a absolutně nereflektují stávající katastrofickou situaci , ve které se české firmy dnes nacházejí . Pokud se budu věnovat zákonné době dovolené , tak mi ještě dovolte další přehled , který popisuje , jak se k dovolené přistupuje v různých zemích Evropské unie . Délka placené dovolené je upravena Úmluvou Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené z roku 1970 . Tato úmluva upravuje základní principy úpravy placené dovolené . Minimální délka placené dovolené je tři týdny za rok , může být stanovena minimální doba práce nutná pro vznik nároku na dovolenou . Osoba čerpající dovolenou má nárok na svoji normální nebo průměrnou mzdu včetně odpovídající peněžité náhrady jakékoli části mzdy , která je vyplácena v naturáliích a která není trvalou platbou náležející dotyčné osobě nezávisle na tom , zda je na dovolené , či nikoliv . Rozdělení dovolené na části je možné a nároku na dovolenou se nelze vzdát . Jaká je úprava na úrovni Evropské unie ? V Listině základních práv Evropské unie je v článku 31 zakotveno , že každý pracovník má právo na stanovení maximální přípustné pracovní doby , na denní a týdenní odpočinek a na každoroční placenou dovolenou . V oblasti regulace pracovní doby a dovolené , to je pracovních podmínek , sdílejí členské státy kompetenci s Evropskou unií ve smyslu článku 153 Smlouvy o fungování Evropské unie . Konkrétní úprava placené dovolené je stanovena ve směrnici Evropského parlamentu a Rady o některých aspektech úpravy právní doby . Článek 7 směrnice stanoví , že - za prvé - členské státy přijmou nezbytná opatření , aby měl každý pracovník nárok na placenou dovolenou za kalendářní rok v trvání nejméně čtyř týdnů v souladu s podmínkami pro získání a přiznávání této dovolené stanovené vnitrostátními právními předpisy nebo zvyklostmi . Za druhé , minimální dobu placené dovolené za kalendářní rok nelze nahradit finanční náhradou s výjimkou případů ukončení pracovního poměru . Z těchto všech informací vyplývá to , co už bylo řečeno v jednom z komentářů , že stávající úprava dovolené v České republice nemá problém s právy Evropské unie . Úprava délky a hrazení dovolené v členských zemích Evropské unie : směrnice stanovuje minimální délku placené dovolené , umožňuje však členským státům stanovit delší minimální dobu placené dovolené , popřípadě umožnit zaměstnavatelům poskytovat delší dobu placené dovolené na základě kolektivních i individuálních dohod se zaměstnanci . Opět záležitost , se kterou je české pracovní právo ve shodě . Které země v Evropě mají dovolenou delší než 20 dnů : 22 dnů Portugalsko , 24 dnů Belgie , Německo , 25 dnů Dánsko , Francie , Lucembursko , Švédsko , 28 dnů Estonsko , Spojené království , 30 dnů Španělsko , Rakousko , Finsko . Je to necelá polovina států Evropské unie , nicméně tento stručný přehled nám asi neumožní nahlédnout do celé hloubky pracovněprávních vztahů v jednotlivých zemích , abychom si zkontrolovali , zda navýšení dovolené není na druhé straně kompenzováno nevýhodou pro zaměstnance v nějaké jiné oblasti . Maďarsko navyšuje počet dnů dovolené v závislosti na počtu odpracovaných let . Pro pracovníky nad 25 let věku se základní doba dovolené 20 dnů navyšuje o jeden den , nad 28 let o dva dny , nad 31 let o tři dny , pro pracovníky do 45 let o další jeden den za každé dva roky a pro pracovníky nad 45 let o 10 pracovních dnů . Stanovení výše placené dovolené : odměnu za placenou dovolenou vyplácí zaměstnavatel . Jedná se o volno , které poskytuje zaměstnavatel zaměstnanci a zákonná úprava stanoví pouze minimální parametry . Členské země EU ve svých legislativních úpravách používají pro stanovení výše odměny za placenou dovolenou termíny jako zaměstnancova průměrná mzda , běžná týdenní sazba nebo průměrná měsíční odměna . Směrnice nespecifikuje jednotlivé složky odměny za práci , které se do výpočtu odměny započítávají . K tomu se vyjádřil Soudní dvůr Evropské unie , který ve svém rozhodnutí Williams stanovil , že zaměstnanec má právo nejenom na základní plat , ale také na všechny složky odměny za práci , které s výkonem práce souvisí a které jsou zahrnuty do výpočtu jeho celkové odměny . Zákonná úprava v Německu , Irsku , Francii a Maďarsku přímo stanoví , že zaměstnanec má právo na zahrnutí pevné i variabilní složky platu , a úprava v Belgii , Francii a ve Švédsku stanoví , že má právo také na pobírání jiných benefitů . V Polsku jsou tyto benefity zahrnuty do výpočtu , jestliže se vypočtená odměna za dovolenou výrazně odlišuje od běžného příjmu . Pokud jde o stanovení období , ze kterého se vypočítává odměna za placenou dovolenou ve formě průměru , Belgie , Francie , Švédsko a Polsko vypočítávají tento průměr za období 12 předcházejících měsíců . V Německu se vypočítává odměna za období 13 týdnů , v Lucembursku , Maďarsku , Polsku , Rumunsku za období tří měsíců . V Bulharsku je odměna stanovena na základě mzdy vyplacené v předchozím měsíci .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities