ps2017-087-04-003-332.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-05 ps2017-087-04-003-332 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(13.20 hodin) Základní výměra dovolené v českém zákoníku práce ve výši čtyř týdnů je z hlediska mezinárodních úmluv a práva Evropské unie zcela v pořádku . Úmluva Mezinárodní organizace práce číslo 132 o placené dovolené publikovaná pod číslem 229 / 1998 Sb . stanoví povinnost minimálně tří týdnů dovolené za rok práce . Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2003 / 88 / ES ze dne 4 . listopadu 2003 o některých aspektech úpravy pracovní doby , respektive její článek 7 , stanoví minimální nárok zaměstnance na placenou dovolenou za kalendářní rok ve výši čtyř týdnů . V rámci EU je úprava v českém právním řádu běžná , některé státy mají více , některé stejně . Některé zvyšují nárok na dovolenou s počtem odpracovaných let nebo jej spojují s určitým druhem práce , tedy obdobně jako v České republice například státní zaměstnanci , učitelé , pracovníci ve ztížených pracovních podmínkách . Je dobře , že existuje rozdíl mezi nároky zaměstnanců , jejichž zaměstnavateli jsou ti uvedení v § 109 odst . 3 , de facto státní , respektive veřejný sektor , stejně tak jako by měl být zachován rozdíl v jejich odměnách . Je třeba si uvědomit , že v okamžiku , kdy na pět týdnů dovolené bude právní nárok , dojde k významnému zvýšení nákladů na straně zaměstnavatelů . Již v roce 2017 , kdy stejný návrh byl podán formou pozměňovacího návrhu k tehdy Poslaneckou sněmovnou projednávanému návrhu změny zákoníku práce , analytici Hospodářské komory provedli odhad nákladů pro zaměstnavatele a vyčíslili jej na 28 miliard korun ročně . Mluvíme o roku 2018 , tehdy byla stanovena tato částka . Vzhledem k tomu , že od března 2017 došlo k nárůstu mezd , lze očekávat , že tato částka bude ještě vyšší . Zaměstnavatelé potřebují pro získání a udržení zaměstnanců nástroje , které mohou pro tyto účelně použít v závislosti na svých hospodářských výsledcích . V současnosti , kdy na trhu práce zaměstnanci chybí , je tato potřeba ještě aktuálnější . Mezi tyto nástroje patří zaměstnanecké benefity , jako jsou sick days , dovolená nad rámec zákona , studijní volno a další . V okamžiku , kdy stát z těchto benefitů udělá nároky všech zaměstnanců , omezuje soutěž zaměstnavatelů na trhu práce . Kumulace zvyšování nákladů na zaměstnance , ke které v současnosti dochází - zrušení karenční doby , zvyšování minimální mzdy - zvyšuje cenu práce , omezuje soutěž na trhu práce a celkově vytváří excesivní tlak na svobodu podnikání . Navíc bude mít nežádoucí dopady i na zaměstnavatele v neziskovém státním sektoru včetně těch , kteří zaměstnávají osoby se změněnou pracovní schopností . Ještě jednou tedy ze všech zde uvedených důvodů Hospodářská komora České republiky zásadně nesouhlasí s poslanci navrhovanou změnou . " Dalším stanoviskem je stanovisko Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky . Opět cituji : " V rámci meziresortního připomínkového řízení jsme obdrželi materiál Návrh poslanců Stanislava Grospiče , Hany Aulické Jírovcové , Daniela Pawlase a Pavla Kováčika na vydání zákona , kterým se mění zákon č . 262 / 2006 Sb . , zákoník práce . K uvedenému návrhu Konfederace zaměstnavatelských a podnikatelských svazů České republiky uplatňuje následující zásadní připomínku . V návaznosti na předložený návrh tento považujeme především za nesystémový , kdy v současné době proběhlo připomínkové řízení k vládnímu návrhu novely zákoníku práce . Proto nedoporučujeme , aby byly podporovány dílčí návrhy mimo uvedený vládní návrh . Poslanci mohou své návrhy uplatňovat při projednávání vládní novely . Domníváme se , že u podnikatelů by měla být ponechána možnost prodloužení dovolené na kolektivní smlouvě s přihlédnutím k možnosti poskytnutí benefitu zaměstnancům prostřednictvím sick days . Současně konstatujeme , že realizace předloženého návrhu by zcela zbytečně velmi výrazně prohloubila dlouhodobý problém v zemědělství v čerpání dovolené . I za současné právní úpravy při čtyřech týdnech zákonné dovolené se podnikatelé v zemědělství každoročně potýkají s problémem čerpání zákonné dovolené . Důvodem je nejenom charakter zemědělské výroby , její sezonnost , ale především nezájem a neochota samotných zaměstnanců zákonnou dovolenou vyčerpat . Jak bylo uvedeno výše , domníváme se , že daleko vhodnější a z hlediska praxe pro obě strany pracovněprávního vztahu přijatelnější je stávající právní úprava , která delší dobu dovolené s výjimkou ustanovení § 109 odst . 3 zákoníku práce a pedagogických pracovníků a akademických pracovníků vysokých škol umožňuje . V resortu zemědělství je tato možnost dlouhodobě a každoročně využívána tím , že kolektivní smlouva vyššího stupně dává subjektům , pro které je závazná , možnost výběru - buď dovolená v rozsahu pěti týdnů , anebo v rozsahu čtyř týdnů spolu se stanoveným finančním bonusem . Přesto i při této úpravě přetrvává výše uvedený problém , to je již zmiňované nečerpání dovolené . Tato skutečnost pak vede řadu podnikatelských subjektů k obcházení zákona . Dle našeho názoru je právě problematika délky dovolené jednou z mnoha oblastí , kde by bylo žádoucí a prospěšné v daleko vyšší míře využít institut kolektivního vyjednávání a kolektivní smlouvy jako takové , podnikové i vyššího stupně . Problém dovolené je pak o to výraznější , že stávající právní úprava nepřipouští možnost proplácení nečerpané dovolené s výjimkou skončení pracovněprávního vztahu . Ve výše uvedeném smyslu tedy nelze souhlasit s tvrzením v důvodové zprávě , že navrhovaná úprava nepřináší žádné negativní dopady . Závěr . Navrhovaná právní úprava v podobě prodloužení zákonné dovolené pouze znásobí případy obcházení zákona , přičemž pro zaměstnance nepřinese v této věci žádné zlepšení , naopak ve svých důsledcích jim situaci zhorší . Tento závěr platí v plném rozsahu pro odvětví zemědělství , nicméně jsme přesvědčeni , že negativní dopady budou ještě širší . "
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities