ps2017-087-02-001-326.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-03-03 ps2017-087-02-001-326 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) Zpráva pracovní skupiny dále uvádí , že " pokud budou osloveni i rizikoví uchazeči , manévrovací prostor pro jejich odmítnutí bude výrazně menší než v současnosti . Již sama účast těchto subjektů v tendru může podle expertů způsobit , že Česká republika může být snadno na strategické úrovni vydíratelná rizikovým subjektem , respektive státem , ze kterého subjekt pochází . Na bezpečnostní rizika spojená s investicemi do energetiky upozorňuje i poslední zpráva Bezpečnostní informační služby České republiky v kapitole nazvané Ochrana významných ekonomických zájmů . Zde se uvádí , že v roce 2019 se BIS zaměřovala ve zvýšené míře na rizikové aktivity týkající se několika strategických projektů , jejichž význam pro bezpečnost České republiky svojí šíří přesahoval rámec ochrany významných ekonomických zájmů . Patřily mezi ně zejména projekty v oblasti energetiky a informačních a komunikačních technologií . V podobném rozsahu jako v předchozích letech popisovala BIS rizika v oblasti zásahů do činnosti regulatorních a dohledových orgánů státu , které směřovaly proti nezávislému výkonu jejich funkce . BIS zaznamenala také řadu dalších případů nelegitimního lobbingu , klientelismu a korupce , které měly charakter srovnatelný s minulým obdobím . V roce 2019 stát a jím ovládané společnosti zahájily nebo pokračovaly v realizaci několika ekonomicky významných projektů , které zároveň měly silný vztah k bezpečnostním zájmům České republiky . Jejich příprava , uskutečnění i samo dokončení přímo souvisely zejména s některými strategickými bezpečnostními zájmy , mezi které patří například zajištění energetické bezpečnosti , kybernetické bezpečnosti či posilování konkurenceschopnosti ekonomiky . Nepřímo však s ohledem na svůj ekonomický rozsah a míru , s jakou ovlivňovaly strategické bezpečnostní zájmy , měly vliv i na zajištění životních bezpečnostních zájmů , jako jsou politická nezávislost a suverenita České republiky . " Pořád tedy cituji tu zprávu . " Nejvýraznějším rizikem , které bylo společné všem monitorovaným případům , byla možná účast problematických subjektů majících schopnost i motivaci zneužít své postavení v projektu k dosažení vlastních partikulárních zájmů nebo uskutečnění cílů třetí strany , například cizí moci , a to v rozporu se zájmy naší země . K naplnění těchto rizik by v závislosti na charakteru projektu mohlo dojít zejména zneužitím přístupu k velkému objemu citlivých informací osobních , ekonomických nebo bezpečnostních či vytvořením závislosti na dodávkách od rizikového dodavatele a následným podmiňováním dokončení projektů ekonomickými , politickými nebo bezpečnostními požadavky . Hrozby mohou v těchto případech vznikat rovněž pokračováním závislosti na dodavateli i po dokončení projektů se všemi typickými důsledky , takzvaný vendor lock - in . Za problematické lze ve smyslu popsaných rizik považovat především subjekty pocházející ze zemí , kde má státní administrativa možnost prosazovat své zahraničněpolitické cíle bez ohledu na ekonomické zájmy tamních společností , a to i soukromých . S popsaným problémem pak úzce souvisí také téma rizikových zahraničních investic a mechanismu na vyhledávání s nimi souvisejících bezpečnostních hrozeb . Právě původ investora v zemi s autoritářskými rysy je totiž podobně jako u výše zmíněných projektů jedním z důležitých faktorů ovlivňujících hodnocení rizikovosti konkrétní investice . " Tolik tedy uvádí BIS za rok 2019 . Chtěl bych se zde spolu s vámi podrobněji podívat na ono řešení bezpečnostních požadavků státu , které , jak jsem upozornil už dříve , s projednávaným zákonem nepochybně souvisí a souviset musí . Máme - li tady schválit zákon , který , jak říká pan místopředseda vlády Havlíček , řeší pouze ekonomicko - finanční zajištění nějakého projektu , a současně je nám řečeno , že se bezpečnostní aspekty téhož projektu řeší odděleně , je naší povinností , a jsem o tom hluboce přesvědčen , seznámit se s tím , jak se tedy tyto bezpečnostní aspekty řeší , než se rozhodneme , jestli pro tento zákon , tedy sněmovní tisk 966 , zvedneme ruku , či nikoliv . Bez A prostě nejde říci B , a to platí pro nás , pro každého poslance , který je v této Sněmovně . Experti Ministerstva vnitra , Ministerstva zahraničních věcí , Bezpečnostní informační služby , Úřadu pro zahraniční styky a informace , Vojenského zpravodajství a Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost , které , a musím to znovu připomenout , vypracováním stanoviska pověřila sama vláda , vycházeli z faktu , že tímto projektem si Česká republika vybírá partnera na cca 80 let . Zkusme si všichni říci , kolik nám bude , nebo našim dětem nebo našim vnukům , za 80 let , zkusme se také podívat , jaký rok byl před 80 lety , jaká byla tehdy technika a jaké byly tehdy zdroje . Proto je třeba být při volbě uchazeče velmi opatrný a zohlednit řadu hledisek , mimo jiné hledisko , na kterých obchodních společnostech a státech může Česká republika v následujících desítkách let být závislá v oblasti dodávek elektrické energie a na kom závislá z různých důvodů být nesmí . Jako riziková přitom byla experty vyhodnocena i závislost , která by vznikla , pokud by rizikový uchazeč byl dodavatelem nového jaderného zdroje , byť i jenom jako člen konsorcia . Z konzultací expertů s Ministerstvem průmyslu a obchodu a s týmem vládního zmocněnce vyplynulo , že jak postavení hlavního dodavatele , tak postavení člena případného konsorcia dává jakémukoliv nebezpečnému dodavateli možnost stavbu zdržovat , blokovat , požadovat za to splnění požadavků , které by Česká republika v opačném případě nebyla ochotna splnit . Jinými slovy , může tady vzniknout závislost na dodavateli , kterému dá tento zákon možnost naši zemi , Českou republiku , na strategické úrovni vydírat . Experti také posuzovali zpětnou možnost vyloučit nebezpečného dodavatele rozhodnutím vlády jako nástroj ochrany bezpečnostních zájmů . Dále posuzovali řadu možností , jak vyloučit nebezpečné subdodavatele . Konstatovali , že směrem k dodavateli dává zadávací dokumentace tuto možnost vládě až poté , co proběhne celý minimálně dvouletý tendr , a to z bezpečnostních důvodů . Směrem k subdodavatelům má podle dokumentace stát řadu možností zasahovat až do určování subdodavatelů . V tomto ohledu jsou na rozdíl od samého uchazeče paradoxně možnosti státu širší . Dále obecně k celému tendru zadávací dokumentace stanoví možnost státu získávat informace , dokumenty k průběhu tendru a podobně . Teoreticky existuje ještě možnost odstoupit z bezpečnostních důvodů od kontraktu již uzavřeného s vybraným dodavatelem , tím by se ale celý projekt úplně zastavil . Experti pověření naší vládou tak došli k závěru , že ukončení kontraktu s dodavatelem je jediným nástrojem v zadávací dokumentaci , který umožňuje reagovat na rizika pro bezpečnostní zájmy České republiky , která by se objevila až po vybrání uchazeče a uzavření kontraktu s ním . Ve svém stanovisku ale zpochybnili , že by takový postup mohl být reálně uplatněn , že by taková situace vlastně reálně nastala . Existuje možnost dokončit stavbu bez EPC dodavatele a dokumentace zmiňuje povinnost dodavatele poskytnout veškeré potřebné asistence pro dokončení elektrárny , ale v praxi zejména , pokud by došlo k ukončení z geopolitických důvodů , nelze splnění této asistenční povinnosti realisticky očekávat . Prostě pokud dojde ke konfliktu , tak samozřejmě ten dodavatel nebude smlouvu plnit . Obě zmíněné možnosti zpětného ovlivnění výběru uchazeče , tedy odmítnutí uchazeče či rozvázání kontraktu s dodavatelem , jsou pouze nástroje reaktivní a také krajní , a tedy oba trpí podle expertů obdobnou slabinou . Jednak by jejich využití znamenalo značné ztráty finanční , ztrátu času , ztrátu důvěry ve schopnost státu zajistit tento důležitý projekt a jednak by jejich využití zřejmě znamenalo zahájení řady soudních sporů nebo arbitráží .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities