ps2017-086-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-18 ps2017-086-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.50 hodin) Dovolím si na závěr ještě podnět , který nesměřuje ani tak k panu ministru zdravotnictví jako k vládě a k panu ministrovi vnitra . To , co já považuji za klíčové , je také velmi intenzivní , dospět k nějakému finálnímu výsledku a konsenzu nad krizovou legislativou , rozumějte nad ústavním zákonem o bezpečnosti státu a nad krizovým zákonem , protože nikdo nemůže vyloučit , že nezbude vládě v příštích dnech a týdnech nic jiného než hledat ještě další nástroje nad rámec pandemického stavu , a v tom případě bychom na to měli být připraveni . Já tedy opakuji něco , co jsem říkal posledních deset , jedenáct měsíců , ale budu rád , když to i na tento mikrofon zazní . Tolik tedy stanovisko klubu KDU - ČSL . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Milan Brázdil . Poslanec Milan Brázdil Děkuji za slovo . Já bych chtěl jenom technicky reagovat na dva předřečníky . Prosím , nejedná se o pandemický zákon . Pandemie je širší a zasahuje kontinenty . Tady se to jmenuje o mimořádném opatření při epidemii . Tím se myslí v České republice , na Moravě , ve Slezsku . Řeší jenom COVID - 19 . V případě , že tu bude jiná epidemie , tento zákon nebude platný . Jen jsem to chtěl upřesnit , abyste si to nepletli , ale asi víte , o čem mluvíte . Ale takhle to prostě je . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Jiří Kobza . Pan poslanec Marek Výborný se také hlásí s faktickou ? Ano , takže se připraví . Prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Jiří Kobza Děkuji , pane předsedající . Dobrý den , dámy a pánové . Ten zákon v podstatě připomíná precedens francouzské cesty , kdy ve Francii po necelých dvou letech mimořádného stavu upravili zákony tak , že z mimořádného stavu se stal vlastně normální stav . Já se nemohu zbavit dojmu , že tento nový zákon má našlápnuto stejným směrem , a to je něco , s čím já se nemohu ztotožnit . Takže my to opravdu nepodpoříme . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Marek Výborný , zatím poslední faktická . Prosím , máte dvě minuty . Poslanec Marek Výborný Děkuji za slovo . Já děkuji panu kolegovi Brázdilovi vaším prostřednictvím . Nebudu řešit terminologii . Samozřejmě , jako lékař máte pravdu , za to se omlouvám . Ale to důležité - vy jste to řekl a já to chci zdůraznit : skutečně , ten zákon je tady pouze na tu situaci nemoci COVID - 19 . Ano ? Na nic jiného . To znamená , že pokud někdo říká , že na věky věků tady budeme mít tento zákon , tak to prostě není pravda . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji . Já jsem obdržel to požadované stanovisko legislativního odboru , výklad slova " přednostně " podle § 109 m odst . 2 zákona o jednacím řádu . Je to deset vět . Já to asi zkrátím . Ano , v jednacím řádu je stanoveno , že podle odst . 1 svolá předseda Sněmovny neprodleně schůzi Sněmovny . Koná - li se již schůze Sněmovny , zařadí se projednávání návrhu přednostně na její pořad . Smyslem slova " přednostně " je , aby Sněmovna projednala návrh podle § 109 m odst . 1 urychleně na svolané nebo již probíhající schůzi . V ideálním případě by se mělo jednat na začátek schůze jako první nebo jeden z prvních bodů . Pokud by například schůze měla několik stovek bodů , má být tímto ustanovením zajištěno , aby návrh nebyl projednáván po uplynutí celé řady bodů . Jestliže má 86 . schůze Sněmovny pouze tři body a byl - li návrh zařazen hlasováním Sněmovny jako bod 4 , nejedná se sice o naprosto ideální stav , nicméně projednání tohoto návrhu je v daném jednacím dnu Sněmovny reálné . Vycházíme i z toho , že jednání 86 . schůze se může konat jak v případě návrhů v legislativní nouzi , body 1 až 3 schůze , tak i v případě návrhu na zrušení nouzového stavu bez hlasování Sněmovny , pouze podle § 53 odst . 1 i po 19 . , 21 . i po 24 . hodině , až do uplynutí jednacího dne , to je až do následujícího dne do 9 hodin . Jelikož na zítřejší den od 9 hodin je svolána další schůze , 86 . schůze by musela být přerušena . Závěrem tedy uvádíme , že zařazení návrhu na zrušení nouzového stavu jako bod 4 pořadu 86 . schůze sice není ideální , nicméně nepovažujeme ho za takové porušení předmětného ustanovení zákona o jednacím řádu , které by mělo vést k revokaci předchozího hlasování a zařazení tohoto bodu na začátek schůze . Já jsem to jenom přečetl , vyhodnocení nechám na všech , co si to poslechli . Nyní s faktickou poznámkou pan poslanec Marek Výborný . Prosím , dvě minuty , máte slovo . Poslanec Marek Výborný Děkuji . Já nevím , jestli je úplně košer si brát faktickou poznámku k vlastnímu vystoupení . Já jsem ale zapomněl na jednu důležitou věc . Kolegyně , kolegové , prostor pro projednávání pandemického zákona , pro tu dohodu , vytvořili také hejtmani . To je velmi důležité připomenout . A my jako poslanecký klub KDU - ČSL také podpoříme pozměňovací návrh pana kolegy Vondráka , který je pozměňovacím návrhem za celou Asociaci krajů , pokud to říkám správně . Zmiňuje i ty klíčové hráče v terénu , kteří bojují s pandemií právě na úrovni krajů , a kde samozřejmě musí existovat nějaký nastavený mechanismus směrem kraj , obce s rozšířenou působností , krajské hygienické stanice . Myslím si , že to je důležité a to , co bylo prostřednictvím pana kolegy Vondráka předloženo , si zaslouží podporu . Znovu říkám , byli to nakonec i hejtmani spolu s vládou , kteří ten prostor vytvořili pro nás , abychom tady k tomu dnešnímu konsenzu dospěli . Já jim za to děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní s přednostním právem předseda klubu Pirátů Jakub Michálek . Jenom , vážený pane předsedo , upozorňuji , že ve 13 hodin budu vyhlašovat pauzu . Prosím . Poslanec Jakub Michálek Děkuji za slovo . Vážený pane místopředsedo , vážené kolegyně , vážení kolegové , dohoda na pandemickém zákonu je velký posun směrem k tomu , abychom se dostali od nekonečného prodlužování nouzového stavu směrem k normálnějšímu životu . To se podařilo jenom díky tomu , že po čtyřech měsících prodlužování nouzového stavu se ve Sněmovně našla většina , která už ho prodlužovat nechtěla a chtěla změnu řízení pandemie v rámci České republiky . Návrh zákona Piráti a STAN odeslali ministerstvu 20 . ledna a ve vyjednávání se nám podařilo dosáhnout velkého posunu . Je sice pravda , že ten zákon měl být přijat již v březnu minulého roku , následně v červnu , potom v září a nepodařilo se nám ho přijmout doteď , v tomto samozřejmě lze vnímat určitou kritiku vlády , na druhou stranu pořád je lepší to udělat teď , když nám hrozí další prodlužování nouzového stavu a jiný režim , který by byl adekvátní pro zvládnutí té situace , nemáme . Čili nejde o žádný konec demokracie , jde o použití metod , zákonů , které jsou běžné i v ostatních západních státech a parametricky odpovídají té úpravě , kterou jsme dohodli . V rámci toho návrhu koalice Pirátů a STAN prosadila jednak , že ten zákon i ve spolupráci s dalšími kolegy , zejména z koalice SPOLU , bude vůbec projednáván a přijat , protože to rozhodně nebyla samozřejmost . Uvědomme si , že ten zákon tady ležel velmi dlouho od doby , kdy ho předložilo minulý rok Ministerstvo zdravotnictví v naprosto nevyhovující podobě . Nicméně ten zákon je skutečně potřeba , protože jinak by došlo k masivnímu rozvolnění , k zbytečným úmrtím a poškození zdraví . Za druhé , vláda vyhověla našemu návrhu na umožnění povinného testování ve firmách , které je vitálně důležité pro omezení šíření viru . Za třetí , poškození , zejména živnostníci , budou mít nárok na náhradu skutečné škody , která sice nezahrnuje ušlý zisk , což vláda kategoricky odmítla , ale současně se jí nerozumí ani škoda na věci . Podle judikatury Ústavního soudu může skutečná škoda zahrnovat i vzniklé náklady . Ty se nebudou hradit pouze v případě nákladů na pořízení dezinfekce . Za čtvrté , podařilo se nám prosadit proporčnost horní hranice pokut za jednorázové porušení povinnosti nosit roušku mimo zdravotnická zařízení na 30 tisíc korun z původních 100 tisíc korun , aby to odpovídalo pokutě 30 tisíc korun za přestupek ublížení na zdraví . Za páté , ministr zdravotnictví se skutečně nestane diktátorem , jeho opatření budou podléhat souhlasu vlády . Vláda bude povinně všechna opatření každé dva týdny přezkoumávat , předkládat zprávu o opatřeních Poslanecké sněmovně . Sněmovna bude mít pojistku , že bude moci vypnout pandemickou pohotovost , pokud vláda zneužije svá oprávnění nebo pokud se nám podaří pandemii zvládnout . Zákon je časově omezený do konce února 2022 . Poslanci a senátoři budou dostávat informace o pandemii ve zkrácené lhůtě . Za šesté , každé opatření bude přezkoumatelné soudem . Prosadili jsme tam rychlejší přezkum , takže Nejvyšší správní soud bude posuzovat opatření , která vydalo Ministerstvo zdravotnictví . Bude tam přednostní projednání , bude skutečná rychlejší spravedlnost . Vláda bude mít výslovně uloženou povinnost odůvodňovat opatření včetně epidemiologického modelu a zásahu do práv občanů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities