ps2017-086-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-18 ps2017-086-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Když se podíváme na znění toho textu , tak mám obavu , hmatatelnou obavu , že došlo k nepochopení smyslu tohoto návrhu zákona . Tento zákon by měl nahradit nouzový stav . Je to tak ? Já si myslím , že není , protože tady došlo historicky k tomu , a je tady i vina vlády a pana ministra , když se nouzový stav zaměnil , ten terminus technicus , za ta opatření , která byla činěna , a díky tomu název nouzový stav byl diskreditován v očích veřejnosti . Já si myslím , že to všichni cítíme v debatách s občany , že jim se něco nelíbí , můžou to být ty boty , může to být doprava , cokoliv , a řeknou : za to může nouzový stav , když zrušíte nouzový stav , bude hned lépe . No , není to tak , přece . Nouzový stav je určité opatření z krizového zákona , které hovoří o tom , jak v určitých věcech fungovat . Ta opatření s tím nemají vůbec nic společného . Výhodou nouzového stavu je ale jedna věc . Jelikož všechna takováto opatření v různých stadiích omezují osobní svobodu člověka , omezují jeho vůli a možnosti , tak je zde v těchto zákonech zakomponována parlamentní kontrola . Parlament má jasnou definici toho , jak tyto zákony řešit , jak se k nim stavět , jak je například rušit . Ale v původním návrhu tohoto zákonného opatření při epidemii , lidově zvaného pandemickým zákonem , toto nebylo . Původní návrh byl čistokrevně technokratický návrh činnosti Ministerstva zdravotnictví v rámci takovéto pandemie . Dokonce se ani nezměnil příliš od toho , co tady ve Sněmovně už jednou bylo , a byl součtem věcí , které na ministerstvu za tu dobu tři čtvrtě roku zkušeností , skoro už roku , nabrali a snažil se zákonně podchytit ty věci , které byly jednotlivě schvalovány . Co nastalo ? Tento zákon původní , který připravovali nějakou dobu odborníci na ministerstvech , předpokládám , i za účasti odborníků z Ministerstva vnitra a dalších zainteresovaných ministerstev , legislativci , se dostal do parlamentu a v průběhu včerejška , pokud jsem správně informován , nechci nikomu brát čas , možná že dokonce 48 hodin a nejenom 24 hodin , došlo k výrazným změnám tohoto zákona , výrazným změnám toho typu , že každý přinesl nějaký papír A 4 anebo více a jak pejsek a kočička vařili dort , tak to takhle s prominutím slátali dohromady a vznikl návrh . I to je možné , takhle tvořit zákony . Ale tady bych očekával , že tento návrh vezmou zase zpátky ti legislativci a budou se tímto zákonem velice poctivě zabývat a upozorňovat na rizika z tohoto zákona vyplývající . Ale k tomu bohužel nedošlo , protože není v lidských silách za pár hodin projet a dát dohromady tak důležitý zákon v tak obsáhlých změnách , které jsou za těch 48 hodin navrženy , aby byly vychytány všechny chyby . A ten zákon důležitý je , protože velice výrazně omezuje lidská práva občanů České republiky . To si řekněme . Dneska , když se na ten návrh dívám , si říkám , jestli nakonec nebyl lepší ten nouzový stav - já se omlouvám , kolegyně , kolegové a občané . Protože ten nouzový stav byl aspoň propracovaný , každý věděl , jak funguje a kdy může skončit , každý se na to těšil a různě tlačil na to , ať se ta etapa posune , nebo zrychlí , nebo naopak prodlouží , ale byl jasný a fungoval , byť ne v té represivní části , to už ale není vina toho zákona , to už je vina jiných aplikačních vrstev zákona krizového řízení , zákona , díky kterému nouzový stav funguje . To , co máme před sebou , je s prominutím slátanina . Slátanina zbožných přání politických stran , které cítily šanci a dostaly vládu do úzkých , a ona hlavně chce , aby už něco platilo , aby už to měla jako etapu za sebou . Kdybychom třeba my do toho zákona napsali cokoliv , tak ono by to tam asi bylo , protože už tady nebyla vůle ze strany exekutivy bránit ničemu . A proto se do toho zákona mohly dostat i vyložené hlouposti . Pro příklad možná to nejdůležitější . Do toho původního zákona , který byl vykostěn o jakoukoliv parlamentní kontrolu , některá z politických stran , nevím která , dodala v § 1 článek 3 , který zní : Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona je vyhlášen stav pandemické pohotovosti . Tento stav lze ukončit , když bude hlasovat Sněmovna . . . a tak dále . Toto má být dle předkladatele ta jistina parlamentní kontroly . Je to hloupost , protože v celém tom návrhu se už nikde jinde nehovoří o pandemické pohotovosti . Všechny ostatní návrhy hovoří o mimořádných opatřeních . Čili my tímto schválením , vy tímto schválením schválíte nějaký stav pandemické pohotovosti , ale nikde dál není řešeno , co obnáší ta definice slova pandemická pohotovost . Je na základě pandemické pohotovosti možno udělat ta mimořádná opatření ? V jakém rozsahu ? Anebo my skončíme pandemickou pohotovost , Parlament , hlasováním , ale přijde Ministerstvo zdravotnictví , Krajská hygienická stanice nebo Hygienická stanice města Prahy a může za účelem likvidace epidemie nebo nebezpečí opětovného vzniku nařídit mimořádné opatření . Nenařídí pandemickou pohotovost , nařídí mimořádné opatření . Čili ta definiční nejistota je zcela zřejmá . Je to jeden z příkladů toho , jak je tento návrh šitý horkou jehlou , a je to pouze zbožné přání k uplatnění tohoto zákona . Původní návrh měl aspoň nějakou hlavu a patu . Hovořilo se o tom , že součástí by mělo být , aby přešla zodpovědnost na krajské hygienické stanice . Zákon o krajských hygienických stanicích tady také někde v šuplatech leží , byla obava , že to nezvládnou , všechno je možné . Hovořilo se také o tom , že součástí bude , aby byl jasně definován třeba vztah k ozbrojeným složkám , třeba i IZDS nebo k policii . A tady v tom návrhu zase čtete , že Ministerstvo zdravotnictví požádá složky integrovaného záchranného systému . Chápete slovo požádá ? To není nařídí , požádá . A na požádání já můžu odmítnout . Čili úplně ztrácím smysl pandemického zákona v tom chápání , že Ministerstvo zdravotnictví nařídí složkám záchranného systému , aby nastoupily . Ono je pouze požádá , ale na požádání vy můžete odmítnout . Totéž se týká toho , že požádá vládu , aby rozhodla o použití armády , ale ta to může odmítnout také . Čili v čem je změna oproti stávajícím zákonům o ozbrojených silách České republiky , popřípadě o krizovém řízení ? Vlastně žádná . Je to pouze a jedině deklarace . Co se tam ale dostalo , je ta úlitba těm politickým stranám , které dneska pro to budou hlasovat , a to je ta věc týkající se určitých odškodnění , je to ten § 8 , který tam byl dodán až dneska ráno , který hovoří o tom , jak se bude postupovat v rámci náhrady škod . Ten je možná propracovaný , ale také velice , řekl bych , nejistý nebo neznalý v praxi uplatnění . Padnou těmito náhradami škod - jelikož tento zákon je plánován vydat dnešním dnem , schválením - všechny ostatní programy , které jsou ? Tady se o tom v podstatě nepíše . Čili schválením tohoto zákona , toho stavu , který je nadepsán pandemická pohotovost , končí dle mého názoru všechny ostatní podpůrné programy , protože ty hovoří o pandemii covid a dál a mají jiný titul , jiný název , jiné chápání v rámci nouzového stavu . Protože tady je zapracovaná náhrada škody a ty zákony taky hovoří o náhradách škody . Dublují se , rozpojují se nebo budou násobeny ? To tady vůbec není řešeno , protože někdo přišel na toto jednání , přinesl jeden list papíru : prosím zapracovat . Nikdo jiný se tím nezabýval , protože neměl čas , tak se to dalo tak dohromady , ono to asi nějak projde . Budu mile překvapen , když na tom zjistím , že už měsíce na tom pracují právníci a specialisté , kteří to takhle zapracovali , ale potom ať jsou tam uvedeni , ať víme , kdo je zodpovědný , když to náhodou nevyjde . Kdo bude zodpovědný . Kteří legislativci se na tom podíleli .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities