ps2017-084-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-19 ps2017-084-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.20 hodin) " Současně je nutné zpřesnit dikci ustanovení tak , aby bylo zcela jasné , že stát může do procesu z bezpečnostních důvodů (zasáhnout) v jakékoli fázi přípravy tendru , samotného tendru i po něm . " To znamená , že z tohoto odstavce , který jsem teď citovala z té zprávy , jasně vyplývá , že není jasná přesná dikce ustanovení , ve kterém bude jasné , že stát může do toho procesu - a vy o tom mluvíte , že může stát do toho procesu v průběhu , na konci zasáhnout , vyloučit , ale přitom stát sám si to tam nenapsal přesně . Nedal si přesná kritéria . To je také podle mě v tuto chvíli . . . A to mluvíme jenom o té bezpečnostní oblasti . Kolegové určitě budou mluvit i o otázce výkupu cen , ceny stavby , dalších aspektech . A teď pořád ještě vycházíme z pouze jednoho jediného dokumentu , který vychází ze smlouvy schválené vládou a dokumentů , bezpečnostních dokumentů schválených vládou . Samozřejmě celá otázka vypsání tendru je výrazně komplexnější , než jsou pouze tyto bezpečnostní otázky . Dostávám se k bodu , o kterém jsem tady na půdě Poslanecké sněmovny mluvila již několikrát , a to je otázka postupu podle zákona o zadávání veřejných zakázek § 29 a . " Otázkou je , zda stačí pro zdůvodnění využití výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek " - protože podle § 29 a , a víme , že to je bezpečnostní výjimka , to jsou opravdu v tom zákoně , když se podíváme do znění zákona o zadávání veřejných zakázek , podíváme se do znění , tak tam musí být závažné bezpečnostní důvody . Vlastně je to otázka toho , že nepostupujete standardně podle zákona o zadávání veřejných zakázek u takhle velkého tendru , oslovujete třeba jednotlivé uchazeče . Ale může to být jenom tehdy , když k tomu máte závažné bezpečnostní důvody . A dostanu se k textu té skupiny expertů , ale je to naprosto logické . Na vládním výboru jsme se o tom bavili několikrát , jestli lze postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek na tuto výjimku podle § 29 a , nebo nelze . Nakonec bylo přistoupeno k výkladu , že lze , že tady jsou opravdu závažné bezpečnostní důvody , ale ty závažné bezpečnostní důvody jsou definovány právě v bezpečnostních dokumentech schválených vládou a předpokládá se při aplikaci tohoto paragrafu , že je sama vláda bude dodržovat a bude požadovat jejich aplikaci . A v tom je právě ten velký rozpor , kdy bychom ještě mohli narazit na postup podle zákona o zadávání veřejných zakázek - pouze to , že se dává možnost státu zpětně odmítnout uchazeče , který vyhraje tendr . Přece víme , že když budeme dělat jinou soutěž a nebudeme postupovat podle tohoto § 29 a zákona o zadávání veřejných zakázek , tak nemůžete v průběhu soutěže , na konci soutěže svévolně kohokoli vyřadit . " Pracovní skupina se obává , že pouhé stanovení této možnosti uchazeče zpětně odmítnout vládou " - to znamená pouze to , že si řeknete , že ho můžete zpětně odmítnout - " není tím , co bude postačovat posuzujícím orgánům pro využití této výjimky . " Chtěla bych říci , že tuto výjimku nám může posuzovat nejenom ÚOHS - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže , ale můžou to posuzovat soudy a může to posuzovat i Evropská komise . To znamená , že pokud my budeme aplikovat § 29 a zákona o zadávání veřejných zakázek tímto způsobem , jak navrhuje vláda , to znamená možnost vyloučení , a ještě jsme si k tomu nedali kritéria , nebude zohledňovat de facto vlastní bezpečnostní zájmy vládou schválené , tak je velmi pravděpodobné , že projekt neuspěje , že tendr nebude úspěšný , protože při první příležitosti , a věřte mi , jde o velké peníze , to skončí buďto u našeho ÚOHSu na několik let , takže ty argumenty , aby rychle , už to musíme vypsat , tak vůbec neplatí , tak to skončí u ÚOHSu , skončí to u soudu a skončí to u Evropské komise . A my víme , že tento projekt se posuzuje na úrovni Evropské komise , že se posuzuje , jestli tam není nedovolená podpora , že se tento projekt posuzuje z mnoha důvodů , z mnoha kritérií . A není to ta zlá Evropská komise . My dopředu víme , že tam musíme notifikovat . My dopředu víme , že musíme obstát i s tím svým postupem . A tady už dopředu z vlastních dokumentů se dozvídáme , že je náš postup zpochybnitelný . Takže ten , kdo takto postupuje , de facto dopředu ten projekt zdržuje a de facto dopředu ten projekt zpochybňuje . No to přece není rozumné ! To nemůže dělat ten , kdo říká , že má zájem postavit . To není rozumné . " Na tomto případném negativním stanovisku by mohl následně celý projekt zkrachovat . " Přesně tohle se píše v té zprávě , kterou podepsal pan vicepremiér Hamáček a zná ji i pan vicepremiér Havlíček . " Zde tedy jde o jednu z klíčových otázek , na kterých celá filozofie projektu stojí . Ta spočívá v tom , že se nebude postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek . Je si pak třeba uvědomit , že například výklad § 29 písmeno a ) gestora zmíněného zákona , MMR , v této otázce se během přípravy projektu v posledních dvou letech radikálně proměnil " - a to je samozřejmě také znejisťující , protože samozřejmě jediný , kdo může dát výklad zákona , je soud , teprve soudní přezkum by nám potom dal jistotu postupu . Ale přesto je tady gestor , co se týče postupu podle zákona o zadávání veřejných zakázek , a to je Ministerstvo pro místní rozvoj . Tam došlo k výraznému posunu na ten pohled , jak lze postupovat podle tohoto zákona a podle § 29 a . Ty diskuze jsem několikrát zažila i na vládním výboru . " Původně využití § 29 a MMR nepovažovalo za vhodné . " Opravdu i tohle bylo v diskuzi na vládním výboru . " Následně stanovisko změnilo a za možné jej považuje . Proto je třeba klíčové základní bezpečnostní zájmy v procesu , včetně zadávací dokumentace , skutečně a prokazatelně ošetřit . " A tohle je právě to , kdy se § 29 a uplatňuje pouze v případě závažných bezpečnostních důvodů . Ale pak to znamená jako závazek pro zadavatele , v tomto případě ČEZ , ošetřit bezpečnostní zájmy , protože kromě jiných rizik , o kterých jsem mluvila , budeme stát ještě před tím , že celý projekt bude vlastně shozen z hlediska hospodářské soutěže ÚOHSem , soudy , Evropskou komisí . Ten , kdo tady říká , že chce stavět , by neměl dopustit takováto rizika a dělat takovéto úplně zbytečné chyby . Úplně zbytečné chyby ! Protože to má i závažný důvod právní . " Nelze připustit situaci , kdy na pouhé právní otázce může celý postup projektu zkrachovat v některém z klíčových řízení - soudních , před Evropskou komisí " , ÚOHSem , jak zde bylo řečeno . " Pokud by však byla stanovená níže uvedená tři kritéria , stanovující bezpečnostní parametry toho , kdo se může do tendru přihlásit , šlo by o jasné naplnění ustanovení prováděcí smlouvy dle bodu 4.6 a současně by to odstranilo vážně hrozící problémy s popíráním aplikovatelnosti bezpečnostní výjimky ze zákona o zadávání veřejných zakázek dle zmiňovaného § 29 a . Takto při stanovení určitých parametrů by tato debata a zpochybňování oprávněnosti využití § 29 a již nehrozily . "
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities