ps2017-084-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-19 ps2017-084-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.00 hodin) " Kromě toho teoreticky ještě existuje možnost odstoupit z bezpečnostních důvodů od kontraktu již uzavřeného s vybraným dodavatelem . " Tady bych si ještě chtěla položit otázku : když se podíváte na tendry a realizace jaderných elektráren po celé Evropě , a nejenom po Evropě , ale v dalších částech světa , tak si klaďme otázku , jakou roli hraje cena a čas . Protože když se podíváme , většina těch projektů nakonec je realizována mnohdy až za trojnásobnou cenu , někdy realizována až za trojnásobný čas , a je zřejmé , že uchazeč , který není komerčním subjektem , který je propojen se státním rozpočtem Ruské federace , je velmi pravděpodobné , že by opravdu tu cenu dal nižší . Ale vedlo by to opravdu ke skutečnému dokončení stavby za těchto podmínek ? Bylo by to opravdu tak , že by za nižší , když už bychom odhlédli od bezpečnostních zájmů , za tuto nižší cenu , byla někdy vůbec za podmínek , kdy mají dva týmy rozestavěných deset elektráren , bylo by někdy vůbec dokončeno ? Protože my to děláme proto , že potřebujeme nějakou kapacitu , vlastně kapacitu energetického zdroje . Takže i tuto otázku si musíme položit . A kdyby tam byly rozdíly ? Kdyby tam byl rozdíl třeba mezi cenou dodavatele Rosatom a třeba dodavatele z Jižní Koreje , z Ameriky nebo z Francie , jak velký by ten rozdíl musel být ? Kolik ta naše suverenita stojí , na kolik ji odhadujete ? Pro mě je hodně cenná . " Kromě toho existuje teoreticky ještě možnost odstoupit již v případě uzavřeného kontraktu " - a to je i to , o čem jsem mluvila na začátku , že tady někteří jasně říkali : My tyto rizikové partnery nechceme . A neříkají to , jak jsem zmiňovala , jenom zástupci pěti demokratických stran , ale říká to i vláda ve svých dokumentech , že by to tak být nemělo , a přesto tak nekoná a nedohlíží na závazky , ke kterým se sama zavázala , a jejich partneři . Takže jak je tady napsáno , je tady riziko , že přestože bude uzavřeno , přijde nová vláda - říkali jsme , že se to týká třeba dalších čtyř vlád - a přestože bude uzavřeno , tak ještě může být zrušeno . Sice s následky arbitráže , ale pro eliminaci třeba těch bezpečnostních rizik , která bohužel vláda teď nechce zohlednit . " Tím by se však celý projekt zastavil " . Proto je možná lepší ho zastavit , pozastavit , přehodnotit , vyhodnotit teď po všech stránkách , po stránkách ekonomických , po stránkách dopadu na rozpočty jednotlivých domácností , po stránkách dopadu na rozpočty v dalších možná desítkách let , po stránkách výkupní ceny . Je opravdu a v neposlední řadě po těch bezpečnostních stránkách . Takže je tady otázka , že " ukončení kontraktu s dodavatelem je tak jediným nástrojem v zadávací dokumentaci , který umožňuje reagovat na rizika pro bezpečnostní zájmy České republiky , která by nastala až po vybrání uchazeče a uzavření kontraktu s ním . " Pro mě jednoznačně v zájmu České republiky , bezpečnostním , ale i ekonomickém , je konat v tuto chvíli před oslovením uchazečů . " Otázkou je však reálnost takového postupu " - protože čím budeme dál od okamžiku vypsání výběrového řízení , tím méně reálný a (tím) dražší je takový postup , který by ochraňoval zájmy České republiky . " Sice je možné dle materiálu Zapracování bezpečnostních požadavků státu do dokumentace doložit stavbou (správně dokončit stavbu) bez (EPC) dodavatele . Nicméně dokumentace sice zmiňuje potřebu poskytnutí veškeré potřebné asistence dodavatele pro dokončení elektrárny , ale v praxi , zejména pokud by šlo o ukončení z geopolitických důvodů , nelze tuto asistenci realisticky očekávat . Obě uvedené možnosti zpětného ovlivnění výběru uchazeče , odmítnutí uchazeče či rozvázání kontraktu s dodavatelem , jsou pouze nástroje relativní (správně reaktivní) a také krajní . " Proto postup oslovovat všechny čtyři bez ohledu na naše bezpečnostní zájmy není mírně řečeno moudrý . Není moudrý ! " A tedy oba trpí obdobnou slabinou : jednak by jejich využití znamenalo značné ztráty finanční " - již jsme tady hovořili o arbitráži - " ztrátu času i důvěry ve schopnost státu zajistit tento důležitý projekt " - to je další věc , že čím zmateněji , a opravdu ta zmatenost spočívá i v tom , že si vláda podepíše smlouvu a pak nedohlíží na její naplňování , schválí si svoje bezpečnostní kritéria a pak je nepožaduje , tak tím se stáváme nevěrohodnějšími partnery pro kohokoli ; a opravdu riziko , že v takovém případě ti partneři , kteří opravdu přichází v úvahu jako dodavatelé z demokratických zemí , nebudou investovat téměř jednu miliardu korun , nepůjdou do toho tendru a nebude dosaženo toho , o čem pan ministr velmi často mluví , to znamená větší konkurenceschopnosti , konkurence v rámci té soutěže - " jednak by její využití zřejmě znamenalo zahájení řady soudních sporů " - možná na desítky let , a to už jsme také někdy zažili - " anebo arbitráží . Jsou to tedy nástroje poměrně neefektivní , neboť možnost vlády je využít bude při zvážení jejich důsledků velmi snížena . " Potom , když si tohle přečtu , když se se všemi okolnostmi , nejenom s tímto dokumentem , seznámím , vůbec nechápu , nerozumím tomu , já nerozumím tomu , pane vicepremiére , proč takovýmhle nebezpečným způsobem chcete pokračovat , postupovat . " Oproti první prováděcí smlouvě , která zmiňuje mechanismus , který by umožnil předat investorovi bezpečnostní požadavky pro následné zapracování do dílčích kontraktů , předložená zadávací dokumentace tento mechanismus upravený nemá . " Proč ? Nevíme . " Proto je třeba to zapracovat . " Ale toto je pochybení a je mi to moc líto , pochybení zejména na straně MPO . Jak to , že tento mechanismus tady není ? Jak to , že ještě nebyl zapracován ? Nebo nás informujte o tom , že je zapracován . Ale tuto jistotu nemáme , proto , protože ta důvěra v tuto chvíli už je velmi nízká , je potřeba nás s dalším postupem vlády seznámit , protože ta rizika - vlastně i pro vás , pane vicepremiére , do budoucna , pokud byste posunul dál takový tendr , myslím si , že by byla vysoká a zcela v dobrém řečeno . . . hm . " Lze shrnout , že je paradoxní , že dokumentace dává řadu možností neschválit nebezpečného subdodavatele , ale dává prakticky jen jeden nástroj , jak ošetřit problém nebezpečného uchazeče . " A tady se dostáváme i k té situaci , kdy ještě na vládním výboru bylo hovořeno o tom , že de facto pravděpodobně budou ti tři uchazeči z demokratických zemí . Byl to takzvaný model 3 + 2 a najednou z toho máme model 4 a jakoby vylučujeme oslovení Číny , která asi o to stejně nikdy neměla zájem . Rusko se nám dostává do pozice možného hlavního uchazeče , ale tady se dozvídáme , a já to ještě jednou zdůrazním , že paradoxní je , že dokumentace dává řadu možností neschválit nebezpečného subdodavatele , ale dává prakticky jen jeden nástroj , jak ošetřit problém nebezpečného uchazeče . A tak se nám Rusko dostává do pozice uchazeče hlavního dodavatele .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities