ps2017-079-10-005-310.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-12 ps2017-079-10-005-310 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Takže cílení na to , jestli někdo přichází o možnost podnikat , protože je mu zakázána , je úplně průkazné , je jednoduše zjistitelné a nelze v tom nijak podvádět , protože stát , respektive vláda , ministerstva to vydávají svými nařízeními . Takže tohleto je mystifikace , že současná , velmi nepřehledná pomoc ve více než čtyřiceti programech je ve své podstatě cílenější , lepší . Naopak , tato pomoc je přehlednější , lepší cílená . Cokoliv v návrhu podle vás z hlediska proveditelnosti , aplikace , využitelnosti na ministerstvech chybí , o tom se pojďme bavit , pojďme udělat pozměňovací návrh . Budu velmi ráda , když vláda místo toho , aby zamítala ten návrh hnedka , nám podá pomocnou ruku svých tisíců úředníků , které má k dispozici , bude nám stačit možná jedna , dva , a s nimi my rádi napíšeme pozměňovací návrh tak , aby vyhovoval praxi , jak tvrdíte , že nevyhovuje . Toto řešení je přece mnohem konstruktivnější než říct šmahem : Zamítáme , dáváme tomu stopku , je to nesmysl , z našeho pohledu to řešíme skvěle . Zeptejte se těch tisíců lidí , jak to řešíte skvěle . Tady tohleto je přece ta spolupráce , po které tady voláme . A slýcháme to i od vás a slýchali jsme to i od premiéra , že chcete , abychom byli na jedné lodi , abychom dali pomocnou ruku , abychom táhli za jeden provaz , a já nevím , kterými dalšími příměry jsme to tady už slyšeli . Tohle je ta snaha , napsali jsme to za vás . Pojďte si to přiznat . Vyzývali jsme vás k tomu od jara . Pojďte to napsat , máte k tomu ty kapacity mnohem lepší než my . My máme zaplaceného jednoho , dva asistenty a expertovné , které opravdu není v té úrovni , které by zaplatilo armádu úředníků , jako máte vy , které vám platí ti lidé ze svých daní . Takže pojďme se pokusit o změnu toho , co vám na tom tak vadí , že to podle vás je technicky nesprávné , a posuňme to dál společnými silami . Protože pokud tak nechcete učinit , tak tím jinými slovy říkáte , že vám vyhovuje nemít systémovou a zákonem řešenou pomoc těm lidem a vyhovuje vám mít to jenom pevně v rukách , z nichž to nechcete pustit - tak to je jednoznačně možné přeložit - abyste pak mohli ukazovat tabulky , ve kterých budete říkat : Tohleto jsme my zařídili , tohle my jsme vám poslali , milí živnostníci a podnikatelé ; abyste vyvolávali takové to pnutí v té společnosti , že mnozí , kterých se to fyzicky netýká , jich osobně se to netýká , mají pocit , protože se o tom hodně hovoří , že už vlastně dostali tu pomoc úplně všichni tolikrát , že si nemají absolutně na co stěžovat . Dokonce se tady objevují vyjádření politiků z vlády , že někteří si stěžují na to , že ta pomoc je až příliš velká , že by tolik nevydělali . Nikdy nic takového nikdo nedokladoval , žádný takový příklad nebyl schopen reálně ukázat . To jsou slova , která jsou úplně mimo realitu . My jsme včera na jednání , které předcházelo nouzovému stavu , jasně řekli - a od pana premiéra tam zazněl také příslib , úplně zřejmý - že chceme s vládou jednat o těch řešeních dál , že chceme , abychom se postavili té situaci a že spolu velmi , ale opravdu velmi úzce souvisí snaha lidí nebo ochota lidí , motivovanost lidí dodržovat všechny zákazy a opatření s tím , jak jsou nebo nejsou ekonomicky tou situací postiženi . Zkrátka pokud někdo neví , z čeho uživí děti , zaplatí hypotéku a z čeho přežije , tak se stává velmi zoufalým a zoufalí lidé dělají zoufalé kroky . To jsme si určitě všimli za ty poslední měsíce mnohokrát . Tomu chceme také předejít . Proto to souvisí , ta ochota lidí dodržovat všechna nařízení , nedělat si garážové provozy svých živností . To souvisí s tím , jak moc jim pomůžeme , a to pak také souvisí s tím , jak moc se daří epidemii mít pod kontrolou a zvládat . Tam prostě je úzké pojítko . Jakkoliv se pan premiér snaží nám namluvit , včera na tom jednání naposled , že nemáme řešit epidemii a ekonomiku v jednom balíku , že to spolu nesouvisí - není to pravda . Není to pravda a i sociologická data to značně dokládají . Takže bylo - li tam přislíbeno panem premiérem před mnoha dalšími svědky , to nebylo jenom mezi čtyřma očima , že vláda je ochotna se s námi o těch věcech bavit , důkaz toho je , že tady dnes nezamítnete ten zákon , protože vy jste moc dobře věděli , a vláda to od nás dostala mnohokrát , že tento návrh je pro nás klíčovým návrhem pro to , abychom situaci společně mohli dále posouvat a řešit . Pokud nedochází ke komunikaci mezi panem premiérem a poslanci , chápu , má toho k řešení obrovské množství , má toho hodně , tak si to ověřte . Tak si prosím ověřte , že tady hovořím pravdu , že tady toto opravdu zaznělo . Prosím , udělejte to i z toho důvodu , abychom dali jasně najevo , že máme společnou vůli , opravdu společnou vůli se s tou situací vypořádat . Děkuji vám . Místopředseda PSP Tomio Okamura Tak a nyní již tady mám jednu faktickou poznámku , takže pan poslanec Jaroslav Kytýr , pak jedno přednostní právo , což je pan poslanec Marian Jurečka , a potom Marek Benda . Tak prosím , pane poslanče , vaše dvě minuty . Poslanec Jaroslav Kytýr Děkuji za slovo , pane předsedající . Já bych si dovolil reagovat na svoji předřečnici paní poslankyni Pekarovou Adamovou v té souvislosti , že my se zřejmě asi neposloucháme , protože spojování nouzového stavu a následných diskuzí mezi koalicí a opozicí jsou samozřejmě nutné , ale v tomto případě se bavíme o tom , že tento fundament , který je v prvním čtení tady na stole , je ve svém myšlenkovém základu v podstatě nepoužitelný , aby se dal jakýmkoliv způsobem korigovat . My se bavíme o tom , že tady otevírám nákladovou Pandořinu skřínku , něco , co nemá žádný rámec . Vy tady říkáte , že předmětem kritiky je neschopnost vyčíslit v tuto chvíli na základě řady neznámých nějaký nákladový dopad do státního rozpočtu . Ale zároveň je potřeba si uvědomit , že už kdybychom měli aspoň dílčí věci související s dosavadní zkušeností o kompenzacích , které byly poskytnuty podnikatelským subjektům , tak zjistíme , že to , co v tuto chvíli je v podobě fixních nákladů a jejich úhradě na stole , je skutečně tak neuvěřitelná , špatně definovatelná záležitost , že může mít velmi , velmi vysoké dopady . A to nelze napravit , protože tam je problém v základu , v té základní myšlence , že se teď obracíme k něčemu , co ty firmy ve svých výsledovkách mají každá jinak a každá jinak pojaté . Co se týká firemních výsledovek , viděl jsem jich spoustu , a vím dokonce velice dobře , jakým způsobem se pracuje mezi fixními a variabilními náklady . A otázka fixních nákladů je skutečně věc , se kterou se dá ve firmách pohrávat a spekulovat . Děkuji za slovo . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní požádám o vystoupení s přednostním právem pana poslance Mariana Jurečku , připraví se pan poslanec Marek Benda , zatím jako poslední přihlášený v obecné rozpravě . Prosím , máte slovo . Poslanec Marian Jurečka Děkuji moc , pane předsedající . Dobré odpoledne , pane ministře , já věřím v to , že se nám to dneska podaří tady doprojednat v prvním čtení , že zákon posuneme do výborů a můžeme se tady přít , teď to , co jsem tady viděl před chviličkou , o debatu , jaké parametry to má mít a jestli výsledovky a jaké mají být výchozí pozice . To všechno při dobré vůli a ochotě tady tento zákon , a především předvídatelnost , čitelnost , to , jakým způsobem se stát v jakýchkoliv budoucích krizových situacích bude chovat vůči podnikatelům či živnostníkům , firmám , že to má svoji hodnotu , proč tady chceme takovýto zákon projednat . Jestli tam má být parametr 50 % a podobně , to nechejme na odbornou debatu , klidně i se zástupci resortů v rámci přípravy zákona ve výborech před druhým čtením . Nechme to potom na nějakou společnou dohodu , jsme této dohodě otevření . Myslím si , že většina z nás , když se bavíme s živnostníky , podnikateli , ať už jsme ze středu , zprava , zleva , tak strašně často tito lidé říkají , a dlouhodobě , nejednom v době této epidemie , že mají problém s čitelností a předvídatelností právního prostředí v České republice . My tady zažíváme teď právě to , že tady jsou desítky různých odškodňovacích programů , které jsou mnohé mířeny velmi dobře , jejich motivace byla správná , ale mezitím se vytvářejí různá bílá místa , kde pomoc nedosáhne a kde ty parametry prostě nejsou objektivně dostačující pro to , aby lidé dokázali tu situaci zvládnout . Vidíme to na příkladu těch autobusů , vidíme to na příkladu lidí , kteří řeší oblast ubytování a podobně . Jsou tam velké ekonomické rozdíly firem a my tady máme nástroje kromě účetnictví , podpůrné nástroje technické , jako je EET , které logicky mohou velmi dobře k tomuto sloužit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities