ps2017-079-10-003-310.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-02-12 ps2017-079-10-003-310 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(11.30 hodin) Dovolte mi proto , abych se vyjádřila k předloženému poslaneckému návrhu na vydání takzvaného odškodňovacího zákona . Zákona , který ve světle toho , že vláda od příchodu pandemie uvolnila jen na přímé pomoci už více než 200 miliard korun , už na první pohled působí trochu jako pokus o vlamování se do otevřených dveří . Zatímco vládní programy , připomenu například kompenzační bonus , Antivirus , ošetřovné , COVID - Nájemné , COVID - Gastro - Uzavřené provozovny , velmi efektivně a pružně reagují na aktuální vývoj situace , na aktivity Evropské unie v této oblasti nebo na možnosti státního rozpočtu , poslanecký návrh odškodňovacího zákona neřeší ani tak základní věc , jako je jakékoliv vyčíslení dopadů na státní rozpočet . Cituji z předloženého materiálu : " Dopad návrhu zákona na státní rozpočet bude negativní a konkrétní výši lze obtížně predikovat . " To je , myslím si , velmi příznačná ukázka toho , jak je tento návrh dotažený a jak bere v potaz celkový dopad na naši ekonomiku a vše , co se od ní odvíjí . Odškodňovací zákon navrhuje plošnou náhradu fixních nákladů firem . Domnívám se , že současný model individuálních náhrad je ale nejen mnohem udržitelnějším , ale hlavně vhodnějším nástrojem pomoci . A dovolím si vysvětlit proč . Míra následků pandemie je přece u každého podnikatelského subjektu jiná a najít křehkou rovnováhu mezi jednotlivými segmenty ekonomiky je velmi obtížné . Vláda se ale rozhodla na tuto výzvu nerezignovat a naopak se jí zhostit co nejlépe . Právě proto jsme zvolili v této bezprecedentní situaci cestu na míru šitých vládních opatření , a ne cestu na první pohled jednodušší plošné náhrady zakotvené velmi obecně v zákoně . Nehodláme rezignovat na propojení pomoci se skutečnou situací konkrétních podnikatelů a firem . Nehodláme rezignovat na minimalizaci rizika neoprávněného vylákání finančních prostředků ze státního rozpočtu . To všechno musíme vzít v potaz . Navrhovaná úprava nebere v úvahu příčinnou souvislost mezi mimořádným opatřením a rozsahem vzniklé újmy . To by přitom měla být základní podmínka pro pravidla pro poskytování státní pomoci z veřejných rozpočtů . Pomoc by tak nebyla spravedlivá a nebyla v mnohých případech ani účelná a to je něco , s čím já rozhodně jako ministryně financí nemohu souhlasit . Návrh dále obsahuje řadu podstatných legislativních nedostatků . Tak například z něj není vůbec jasné , zda by měly být kompenzace vypláceny z rozpočtových kapitol orgánů vyřizujících žádosti o kompenzace , nebo z kapitoly Ministerstva financí , nebo z kapitoly Všeobecná pokladní správa . Nebo dále : Návrh vůbec nezohledňuje , zda u toho kterého podnikatele už došlo ke kompenzaci jiným způsobem . Ano , zcela zde chybí snaha předcházet překrývání a duplicitám podpor již poskytnutých s těmi , které by poskytnuty být podle odškodňovacího zákona měly . To opět představuje riziko neúčelného vynakládání prostředků státního rozpočtu . Předloha navrhuje 100 % kompenzací fixních nákladů těm , kterých se týká zákaz podnikatelské činnosti , a 50 % kompenzací těm , kterým musela být podnikatelská činnost omezena . Zcela zde chybí elementární snaha zohlednit , zda smluvní povinnost podnikatele hradit kompenzované náklady vzniká před příchodem pandemie , nebo až poté . Zákon by tak i zde skýtal velký potenciál pro zneužití , protože by umožnil účelové uzavírání smluv či navyšování v nich obsažených úhrad , a to právě jen za účelem získání příslušné kompenzace . Obdobně vážným výstřelem do tmy je návrh kompenzovat omezeným provozům fixní náklady právě a jedině ve výši 50 % . Proč 50 % ? Nelze přece srovnávat omezení kupříkladu restaurace , která směla prodávat nápoje a pokrmy pouze prostřednictvím výdejního okénka , třeba se současnou situací velkých supermarketů a hypermarketů . Ty sice nyní nemohou prodávat doplňkový sortiment v podobě oblečení nebo hraček , nicméně prodej jejich základního sortimentu , tedy potravin , samozřejmě funguje a troufám si tvrdit , že generuje značné zisky . Další zajímavostí je , že nárok na kompenzaci by vznikal tam , kdo má status podnikatele v dané době , přičemž už nijak nepožaduje , aby se jednalo o osobu s jakoukoliv , byť minimální podnikatelskou historií z dob před vypuknutím mimořádné situace . Opět by tedy nic nebránilo účelovému zahajování podnikatelské činnosti v oborech , které byly postiženy zákazem či omezením . Přestože určujícím kritériem pro vyměřování finanční pomoci mají být fixní náklady , z návrhu nelze přesně vyčíst , na základě jakých kritérií by se tyto fixní náklady měly stanovit . Navrhovaná úhrada fixních nákladů , souvisejících zejména s nájmem provozovny podnikatele , je přitom konstruována jako prakticky bezbřehá . Již sama definice fixních nákladů je nejen velmi široká co do druhu nákladů , které by měly být hrazeny , ale současně neobsahuje ani celkový maximální strop tohoto hrazení . A nepožaduje ani to , aby například smluvní povinnost podnikatele tyto náklady hradit byla založena ještě před vznikem mimořádné situace . A opět , z návrhů vůbec explicitně neplyne , že uvedené fixní náklady musely vzniknout v příčinné souvislosti s provozováním podnikatelské činnosti . Dovolte mi tedy prosím i malou sondu do detailů . Ustanovení § 2 odstavec 3 mezi fixní náklady řadí také náklady na půjčky a leasingy , přičemž není jasné , zda se jedná o splátky půjček , které jsou splatné v době trvání mimořádných opatření , nebo jen související náklady , tedy úroky a další poplatky . Stejně tak není ze znění návrhu zřejmé , jak budou fixní náklady žadatelem vyčísleny , když období , za které dojde ke vzniku fixních nákladů , nebude korespondovat s obdobím , po které bude platit mimořádné opatření , tedy zda vznikne nárok pouze na úhradu poměrné části fixního nákladu . Zákon také neřeší , jaký účetní doklad bude oprávněná osoba předkládat . Není jasné ani to , zda by se případná pomoc vztahovala i na nově sjednané úvěry poté , co zákon nabude účinnosti . Návrh mezi fixní náklady řadí náklady na elektřinu , vodu , topení , čištění a hygienická opatření . Neřeší ovšem , zda se těmito fixními náklady rozumí náklady skutečné , nebo zálohy na tyto platby . Pokud by mělo jít o náklady skutečné , ty jsou obvykle známy s určitým zpožděním po skončení zúčtovacího období . To ovšem nekoresponduje s lhůtou pro podání žádosti a povinnosti při jejich podání přiložit i seznam fixních nákladů . Navíc bude velmi problematické stanovit , jaká část těchto výdajů se vztahuje k době , kdy platila mimořádná opatření . Pokud by fixními náklady měly být zálohy na platby za uvedené dodávky , pak je třeba upozornit , že zálohy se obvykle stanoví ve výši , která se odvíjí od skutečné spotřeby v předchozím období . Je ale zcela nepochybné , že v případě zákazu provozování nebo omezení podnikatelské činnosti bude spotřeba elektřiny nebo vody v provozech dotčených takovým opatřením mnohem nižší než v předchozím období , kdy probíhala bez omezení . Kompenzace fixních nákladů by se tedy poskytovala v neodůvodněném rozsahu . Vážení kolegové , myslím si , že je opravdu zřejmé , že se jedná o poněkud horkou jehlou šitý poslanecký návrh . Vzhledem k těmto velmi závažným nedostatkům předkládaného návrhu nepovažuji ani jako právnička , ani jako ministryně financí za vhodné , aby tento návrh mohl pokračovat dále legislativním procesem . Děkuji vám za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Děkuji paní ministryni , nicméně žádný procedurální návrh jsem nezaznamenal či návrh na zamítnutí , dobře , takže . . . samozřejmě , já jenom , jestli jsem něco nepřeslechl , protože jsem přebíral řízení . Nyní tedy s přednostním právem pan poslanec Milan Feranec . . . Tak já jsem to tady měl poznamenáno od předkolegy , dobře , chápu , máte právo i na přednostně , ale jinak jsem chtěl říct , že tedy vystoupí pan poslanec Marek Výborný , jinak zpravodaj má i přednostní právo , jo ? (Hlas mimo mikrofon.) Chápu , chápu , takže já si vás tady škrtnu z přednostních a pan poslanec Marek Výborný vystoupí a potom - jako poslanec už - tedy pan poslanec Milan Feranec , ano . Tak jenom o jednu osobu . Prosím , máte slovo .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities