ps2017-079-06-004-247.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-29 ps2017-079-06-004-247 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.40 hodin) A myslím si , že dohled , který vykonává Notářská komora nad tím , jestli ověřovací agenda bude probíhat dobře nad jednotlivými notáři - a současně pochopitelně Ministerstvo spravedlnosti , které v určitých případech může také zasáhnout - je dostatečný . Navíc víme , že Notářská komora v minulosti nikdy nezklamala veřejnost tak , jak se to někdy stalo v jiných oblastech justice v širším smyslu slova . Takže nemáme důvod se domnívat , že by mohlo dojít k nějakému vývoji , který by nás mohl vést k tomu , že budeme litovat , že jsme tedy decentralizovali apostilační službu . Takže to je , pokud jde o mě , jako doplnění . Jinak všechny ty nejpodstatnější věci tady zazněly jak z úst zpravodaje , který upozornil na to , na co jsem chtěla upozornit já také , že ve druhém čtení ještě budeme mít práci s touto novelou právě proto , že byť jsem spolupředkladatelka , tak se netajím s tím , že zatím jsem se na té práci nepodílela také tak do detailů , jak by asi bylo třeba . Takže vím , že v rámci ústavně - právního výboru je třeba ty změny , na které upozorňuje vláda , respektive Ministerstvo spravedlnosti , zapracovat a domluvit se i v některých směrech ještě s Notářskou komorou . Takže práce na tom bude , ale rozhodně to není na vrácení . To si myslím , že skutečně bychom nároky u tohoto tisku stanovili příliš vysoko na rozdíl od jiných , kde by to na vrácení bylo , a pouštíme je do druhého čtení . A také sama za sebe tady u toho pultíku se přimlouvám , abychom do druhého čtení tento návrh novely poslali a tím splnili i svoje závazky z minulého období . Ti , kteří z nás tady jsou , tak víte , že jsme slibovali veřejnosti , že i právě za pomoci elektronizace budeme moci v této oblasti postupovat rychleji , že jim příslušnou novelizaci předložíme , a stává se tedy až teď . Přitom ten tisk byl předložený zhruba před rokem . Tuším v březnu ? Zhruba před rokem , 2020 . Takže tady leží už hodně dlouho a je nejvyšší čas - aby prošel celým legislativním procesem - ho dneska schválit a posunout do druhého čtení . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Heleně Válkové . Nyní s přednostním právem zpravodaj , potom paní navrhovatelka . (K pultíku přichází poslankyně Červíčková.) Paní poslankyně , já musím dodržovat jednací řád . Pokud vám pan zpravodaj dá přednost ve vašem vystoupení , tak . . . Ano ? V tom případě paní Monika Červíčková za navrhovatele . Poslankyně Monika Červíčková Děkuji za vstřícnost . Já bych chtěla jenom ještě zopakovat , přestože jsem to už ve své důvodové zprávě v podstatě řekla , ale aby to tady ještě jednou zaznělo . My jsme si samozřejmě jako předkladatelé vědomi , že jsou tam určité , nechci říci přímo nedostatky , ale je tam prostor k dopracování , zejména vzhledem k připomínkám vlády . A protože vláda tento tisk projednala již v dubnu loňského roku , pracujeme na tom již poměrně dlouhou dobu a jsme opravdu připraveni předložit vypořádání a dopracování těchto připomínek tak , aby to bylo přijatelné pro všechny zmíněné resorty , a zejména i pro vás , pro poslance . Takže jenom zopakuji , že jsme opravdu připraveni předložit kvalitní pozměňovací návrh , který vypořádá připomínky vlády . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji paní poslankyni Monice Červíčkové . Nyní pan zpravodaj ve svém vystoupení . Tedy ne jako zpravodaj , ale za své pozice poslance . Máte slovo , pane poslanče . Poslanec Stanislav Grospič Děkuji , pane místopředsedo . Vážené kolegyně , kolegové , vážení členové vlády , já bych chtěl tady spíš zmínit připomínky , které vláda situovala do svého stanoviska , že nebude tak úplně jednoduché se s tím tady vypořádat . Proto jsem tady hovořil , že se mi ta lhůta 30 dnů , která tady možná zazní na dobu zkrácení , zdá příliš - rozumím tomu , že je zájem , aby ten zákon prošel co nejrychleji - na druhou mi připadá příliš krátká . Vláda tady upozorňuje za prvé na to , že sice s návrhem zákona obecně souhlasí , ale považuje jej sice za inovativní , ale nicméně upozorňuje , že v dalším legislativním procesu bude nutné vyjasnit vztah návrhu zákona k zákonu č . 253 / 2008 Sb . , o některých opatřeních proti legalizaci výnosů z trestné činnosti a financování terorismu , což považuji za velice závažnou záležitost . Potom vláda dále upozorňuje , že návrhem nově doplňované ustanovení § 64 a notářského řádu umožňující prokázání totožnosti osob na dálku je třeba dát do souladu s úpravou § 2 zákona č . 250 / 2017 Sb . , o elektronické identifikaci , který stanoví , že vyžaduje - li právní předpis nebo výkon působnosti prokázání totožnosti , lze umožnit prokázání totožnosti s využitím této elektronické identifikace pouze prostřednictvím kvalifikovaného systému elektronické identifikace . Tam to potom dále rozvádí , že od 1 . ledna 2021 je zákonem č . 49 / 2020 Sb . upravena identifikace prostředkem elektronické identifikace s vysokou úrovní záruky v rámci kvalifikovaného systému , ale nicméně zákon na to nereflektuje , protože má poměrně už relativně starší datum předlohy . On tady leží od března - někdy jsme se i bavili s paní předkladatelkou - loňského roku . Za třetí , v předloženém návrhu absentuje posouzení souladu navrhované právní úpravy s právem Evropské unie . Důvodová zpráva k návrhu zákona postrádá zhodnocení slučitelnosti navrhované úpravy mimo jiné s nařízením Evropského parlamentu a Rady Evropské unie 2016 / 679 ze dne 27 . dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů . Za čtvrté , navržená první věta v § 35 a odst . 2 notářského řádu se jeví vládě jako nadbytečná , neboť jaké údaje lze využívat ze základních registrů , je již dnes upraveno v části desáté notářského řádu . Čili i s tím je potřeba se vypořádat , protože vláda tady navrhuje vypustit toto ustanovení , ale lze tak učinit jedině pozměňovacím návrhem . Vláda také upozorňuje , že " místo pobytu " není institut , což je obecně známo , zvláště ve vztahu k tomu , který byl upraven v zákoně číslo č . 133 / 2000 Sb . , o evidenci obyvatel , a to si myslím , že je podstatné , a rodných číslech . To je věc , s kterou by se měla vypořádat i tato novela notářského zákona , protože vhodnější by bylo asi uvádět například místo adresy trvalého pobytu nebo jiného pobytu na území České republiky například adresu bydliště mimo území České republiky . Za šesté potom vláda vytýká , že by bylo dobré , aby byla zohledněna skutečnost , že některé údaje , které má notář podle navržené právní úpravy využívat ze základního registru , budou základní registry obsahovat až od 1 . února 2022 . Čili to je závažná skutečnost a jde o nově vkládané údaje do § 109 a notářského řádu , čili tam by bylo potřeba také tyto věci sladit . Za sedmé vláda potom v předloženém návrhu zákona - není podle názoru vlády zcela vyjasněn režim správních poplatků . Což se domnívám i já , protože tam není to odůvodnění dostatečné ani v důvodové zprávě . A upozorňoval jsem na to i ve své zpravodajské zprávě . A konečně návrh zákona obsahuje i některé nedostatky legislativně technického charakteru a doporučuje se provést revizi jeho textu v uvedeném směru . To se týká zejména § 64 a odst . 2 věty třetí o notářském zápisu , kde lze například doporučit použití standardního odkazu na nařízení Evropské unie takto , že podle přímo použitelného předpisu Evropské unie upravujícího elektronickou identifikaci v případě konkretizovaného v poznámce pod čarou celým názvem příslušného nařízení Evropské unie .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities