ps2017-079-02-007-013.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-20 ps2017-079-02-007-013 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Ještě podotknu , že v mezinárodním srovnání v České republice řeší deficit znalostí zaměstnanců pouze 50 % firem . V ostatních státech je to 74 % firem . Další čísla jsou potom ve zdůvodnění pozměňovacího návrhu . A mohu vám říct , že nejsou pro nás příliš příznivá . Navrhujeme tedy , aby byla zvýhodněna zvýšenou sazbou o 10 % , celkem v sumě 80 % průměrného hodinového výdělku , účast zaměstnance na vzdělávacích aktivitách , které jsou zabezpečované , zprostředkované nebo doporučené úřadem práce . Tady jenom podotknu , že nejde o to , že by úřad práce všechno organizoval , ale jde o to , aby ty záležitosti byly opravdu , opravdu smysluplné . Další náš pozměňovací návrh , který si dovolím teď jenom rámcově představit , se týká evidence uzavíraných dohod o pracovní činnosti a provedení práce . Již na jaře při debatách o kompenzacích za uzavření některých provozů se ukázalo , že už dávno není pravda , že by se lidé živili jenom tak , že by byli zaměstnáni na plný pracovní úvazek , nebo pracovali , živili se v režimu osob samostatně výdělečně činných , tedy živnostníci . Projevila se skupina lidí , kteří mají jediný příjem jen z toho , čemu se říká dohody , tedy dohody o pracovní činnosti a o provedení práce . Tito lidé na trhu práce nemají žádnou ochranu , žádnou podporu . Byl velký problém jim tehdy , jak si vzpomínáte , jakkoli pomoci , protože neexistuje u jejich velké části žádná evidence . Další pozměňovací návrh tedy zakotvuje povinnost pro zaměstnavatele hlásit tyto dohody do evidence České správy sociálního zabezpečení jak u účastníků nemocenského pojištění , tak u těch , kteří nejsou účastníky nemocenského pojištění . Jak Česká správa sociálního zabezpečení , tak úřad práce vítají tuto úpravu jako ochranu pracovníků před tlakem na nelegální zaměstnávání či souběhy těchto dohod . Zase je potřeba zdůraznit , že pouze dohody pro zaměstnance znamenají , že se zaměstnanec připravuje jak o nároky na nemocenskou , tak následně důchodové pojištění , případné kompenzace v případě ztráty práce . Náš návrh tedy směřuje k tomu , aby i zde jim byla poskytnuta jakási ochrana . Poslední pozměňovací návrh , který avizuji a podáváme s kolegou Onderkou a já se k němu poté přihlásím v podrobné rozpravě , se týká obnovení znovuzavedení zaměstnavatele oznamovat krajské pobočce úřadu práce České republiky nebo živnostenskému úřadu volná pracovní místa . Tato povinnost platila pro zaměstnavatele do roku 2011 . A věřte tomu , že byla velmi užitečná , především pro prognózování vývoje trhu práce . Od těchto prognóz se odvíjí a musí odvíjet potřeby v odborném vzdělávání , zaměření celoživotního vzdělávání i případné podpory zvyšování kvalifikace či odborné způsobilosti . Kolegyně a kolegové , ještě dodávám ke všem pozměňovacím návrhům : zdůrazňuji , že neznamenají novou administrativu pro zaměstnavatele , jen do již zavedených evidencí a formulářů budou zaměstnavatelé zadávat navrhované a požadované údaje . Žádný z těchto návrhů také nemění parametry a principy vládní novely ani komplexní pozměňovací návrh Romana Sklenáka , který považujeme za zásadní . Pozměňovací návrhy , ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě , vládní návrh pouze doplňují a reagují na požadavky a problémy z praxe . Požádám vás tedy pak o zvážení podpory těchto pozměňovacích návrhů . Děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . A nyní paní poslankyně Aulická . Připraví se pan poslanec Novák . Prosím , máte slovo . Poslankyně Hana Aulická Jírovcová Děkuji , pane předsedající . Vážené kolegyně , vážení kolegové , musím říci , že mám trošku ulehčenou práci , protože mí předřečníci - paní kolegyně Pastuchová a pan kolega Bauer - už víceméně trošku nastínili a historii projednávání takzvaného kurzarbeitu tady v Poslanecké sněmovně . Já možná tedy spíše navážu na paní kolegyni Pastuchovou i jako předsedkyni výboru pro sociální politiku . Budu se snažit možná ještě trošku zobjektivnit nechci říci výhody , ale náš pohled našeho společného komplexního pozměňovacího návrhu . Musím říci , že náš návrh není ani pro samotné Ministerstvo práce a sociálních věcí , ani pro samotnou paní ministryni Maláčovou - nebo ta navržená cesta - není zcela nic nového . Máme informace , že i tato cesta - nebo toto nastínění - byla paní ministryní dávána jako jedna z možností , ale byla zcela odmítnuta , protože Ministerstvo práce se rozhodlo , že půjde cestou podoby současného Antiviru , který , jak víme , má asi zřejmě fungovat do půli března 2021 . Musím říci , že když jsme se potom společně s paní kolegyní Pastuchovou bavily o alternativě jít cestou § 115 , tak jsem to nechala posoudit i mého dlouholetého kolegu a odborníka na sociální problematiku Mirka Opálku a i on sám řekl , že se mu to velice líbí už pro tu jednoduchost , rychlost a administrativní nenáročnost . Poté jsme to samozřejmě řešili i s praxí , a musím říci , že nebudu jmenovat , protože mám obavy , že by to mohlo vést i zcela někam jinam . Ale opravdu jsem to vzala , měli na to ti lidé 14 dní a vzali si dva komplexní pozměňovací návrhy , které tady dneska máme . Jeden je zmíněný můj s paní kolegyní Pastuchovou a pak Ministerstva práce a sociálních věcí pod jménem pana Romana Sklenáka . A říkala jsem : Máte to tady , podívejte se na to , nekoukejte na to , že se známe , a prosím , porovnejte to , jak to vidíte vy ze své pozice . Ti lidi mi volali - sedli si k tomu , měli na to 14 dní - a říkali mi : Můžeme říci , že jsme se tím zaobírali opravdu podrobně , porovnávali jsme to a všichni jsme se zcela shodli , že pozměňovací návrh , který předkládáte vy s paní kolegyní Pastuchovou , je daleko lepší - ne jenom pro ty lidi , kteří to budou vyplácet a kteří se tím budou zaobírat , ale především i pro rychlost pro samotné zaměstnavatele , zaměstnance . A musím říci , že mně třeba tady i velice vadí ten termín , když se zaobíráme - a je to velmi častý argument , který jsme dostali i z dílny Ministerstva práce - že my pomáháme zaměstnavateli , ale Ministerstvo práce chce pomáhat zaměstnanci . Tak se na mě nezlobte , ale my tím , že umožníme tu rychlost , možnost , že do deseti dnů od vypořádání všech věcí , které jsou dány v pozměňovacím návrhu , dostane zaměstnavatel finance , tím umožníme , aby mohl dál mít své zaměstnance , na které chce pobírat kurzarbeit , a může dál se snažit o to , aby přežil problémovou dobu , která se bude tímto řešit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities