ps2017-079-01-009-009.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2021-01-19 ps2017-079-01-009-009 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(19.30 hodin) Já tam pak nepočítám , abych to tady nekomplikoval , ty výpočty další třetiny , dvou třetin a podobně podle toho , jestli mají ti lidé přednostní pohledávky , či nikoliv . Jinými slovy , my paralelně vedle toho , že tady vznikne chráněný účet , zvyšujeme i nezabavitelnou částku , protože jinak by to samozřejmě vůbec nedávalo smysl . My tady máme před sebou sněmovní a senátní verzi . Je potřeba říct , že každá má něco . Mimochodem , Ministerstvo spravedlnosti podporovalo a podpořilo sněmovní , Ministerstvo financí senátní . Jak již zaznělo , část neziskového sektoru podpořila sněmovní verzi , část - asi vám přišly ty maily včera - i verzi senátní . Když se na to podíváme z pohledu aktérů , koho tam máme : dlužníka , zaměstnavatele , banky , exekutory . Já to zkrátím , protože už je půl osmé . Každá z těch verzí má něco do sebe . Exekutoři mají méně povinností - když bych to tedy hodně zjednodušil - v sněmovní verzi , naopak zase banky v té senátní , protože nebudou přeposílat prostředky z běžného účtu na chráněný . Když se podíváme na zaměstnavatele , tak ti mají lepší pozici v sněmovní verzi , protože se budou posílat peníze dál na běžný účet , takže nebudou muset měnit číslo účtu . Když se na to podíváme z pohledu dlužníků , tak tam je to také fifty fifty , protože na jedné straně je skutečně , řekněme , v té sněmovní verzi komplikovanější zřízení a zasílání . Zároveň ale v senátní verzi musí povinný více participovat a komunikovat s exekutorem , pokud jde o nějaké platby , které se exekutorovi nebudou zdát . Což v sněmovní verzi není . Jak jsem řekl na tiskovce , já osobně podpořím svůj původní návrh , tedy sněmovní verzi . Ale každopádně , ať už dneska projde sněmovní , nebo senátní verze , tak si dnešek , 19 . ledna , budeme pamatovat , že v den , kdy se Miroslav Kalousek po dvaadvaceti letech vzdal mandátu , jsme zároveň schválili chráněný účet , na který jsme tady deset let čekali . Já vám děkuji . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Také děkuji . Dobrý večer všem a budeme pokračovat v rozpravě , do které je přihlášen pan poslanec Kolařík . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Lukáš Kolářík Děkuji za slovo . Já to vezmu také velice rychle , protože to už je poslední bod a je pokročilá hodina . Nebudu popisovat , co chráněný účet dělá a co umí , protože to už tady popsali moji kolegové , a tím , jak legislativní proces trvá už nějakou dobu , je to každému asi celkem jasné . Zaměřil bych se na rozdíly v těch verzích . My zde máme dvě verze . Jedna je sněmovní , která v podstatě umožňuje vznik chráněného účtu , který je navázán na běžný účet dlužníka . Funguje to tak , že v případě , že přichází platby na běžný účet , banka automaticky na základě protiúčtu na základě variabilních a speciálních symbolů filtruje platby a ty , které jsou zákonem chráněné jako nezabavitelná platba , jsou automaticky deponovány na chráněný účet . Pro dlužníka to přináší jistou výhodu , že vlastně na účtu má jenom tu částku , se kterou může disponovat , nemusí nic řešit , může používat běžné platební prostředky , jako je karta , která zrovna v dnešní covidové době je celkem důležitá . A v podstatě se všechno děje tak nějak automaticky na pozadí , nejsou s tím žádné problémy , tedy kromě toho trošičku horšího zřízení účtu na začátku , jak už tady bylo řečeno . V senátní verzi se úplně vynechává úloha bank . V podstatě chráněný účet není provázán na běžný účet tak , jak je banky zřizují , a všechny platby přicházejí na chráněný účet dlužníka . Ten musí pravidelně kontrolovat platby , které mu tam chodí , aby mu tam náhodou nepřišla nějaká platba , která není zákonem chráněna jako nezabavitelná , a neutratil ji . Protože v momentě , kdy by tohle udělal , by samozřejmě musel tu částku nahradit . Pro něj by to mohlo být komplikované . Vystavuje se tam nějakým sankcím za to nesledování . To znamená , že musí permanentně sledovat , jak mu přichází pravidelné platební příkazy , jak mu přichází ty platby , jak se to tam pohybuje . A v případě , že se exekutorovi nebude něco zdát , tak si to bude chtít nechat vysvětlit . A to zase přináší nějaké administrativní nároky na dlužníky , kteří - a přiznejme si to - ne vždy jsou gramotní jak finančně , tak i administrativně , aby tohle zvládli bez pomoci ať už nějakých neziskových organizací , nebo někoho z blízkého okolí . Proto my Piráti podporujeme sněmovní verzi , protože ta nevystavuje dlužníky neustálé kontrole a neustálému dokazování a dokladování pohybů na účtu , a je to nějaký posun . Preferujeme zapojení bank do celého procesu , protože se jedná o bankovní účty , takže chceme , aby banky byly toho součástí , aby se to zautomatizovalo , aby to fungovalo automaticky , abychom se posunuli i v tomto odvětví . A je třeba , abychom začali přestat zavírat oči , protože pro velkou část lidí v exekuci bude právě velká míra administrativní a byrokratické zátěže v průběhu využívání účtu takovým problémem a takovým strašákem , že si myslím , že tu verzi , tak jak ji doporučuje Senát , nebudou využívat . Minimálně ne v takové míře , jako když projde sněmovní verze , která bude uživatelsky mnohem přívětivější a bude poskytovat mnohem větší ochranu dlužníkům , aby , jak už tady bylo řečeno , to , co je opravdu nezabavitelné , jim zabaveno nebylo . Děkuji za podporu sněmovní verze a děkuji všem kolegům za korektní projednávání tohoto tisku . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Požádám sněmovnu o větší klid . To byla poslední písemná přihláška do rozpravy . Pokud se nikdo nehlásí z místa , a já nikoho nevidím , tak rozpravu končím . Ještě s faktickou poznámkou pan poslanec Výborný . Já bych vám dal právo k závěrečnému slovu , ale prosím . Poslanec Marek Výborný Já si dovolím pouze fakticky reagovat na kolegu Lukáše Koláříka . Není to tak , že by to pro toho dotyčného dlužníka znamenalo nějaký obrovský problém . Dlužník přece bude posílat na chráněný účet tu nezabavitelnou částku a bude to na exekutorovi , nikoliv na dlužníkovi . Exekutor to bude muset hlídat , bude na to dokonce mít lhůtu pouze šesti měsíců . A pokud exekutor nebude plnit své povinnosti , prošvihne lhůtu šesti měsíců , tak má prostě smůlu . Ta částka , i kdyby tam byla nad nezabavitelnou částku , se stane nezabavitelnou . A v případě , že se tam vyskytne nějaký problém , exekutor vyzve dlužníka a dlužník musí do 30 dnů vysvětlit , kde se tam ta částka vzala , zda je skutečně nezabavitelná . A pokud zabavitelná je , bude skutečně převedena tomu exekutorovi , to je jasné . Ale takhle to funguje velmi jednoduše a zodpovědnost není na dlužníkovi , ale je na exekutorovi . To jenom věcně k tomu , co tady zaznělo . Děkuji . A děkuji za podporu senátní verze . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . To byla faktická poznámka . Já se tedy znovu zeptám , jestli se ještě někdo hlásí do obecné rozpravy . Pokud tomu tak není , rozpravu končím . Zeptám se , jestli je zájem o závěrečné slovo ze strany navrhovatelky paní poslankyně Valachové ? (Není.) Ze strany paní senátorky Hubáčkové ? (Není.) Ze strany pana zpravodaje garančního výboru , pana poslance Výborného , předpokládám , také není . Takže nyní přistoupíme již k hlasování podle § 94 odst . 4 , zákona o jednacím řádu Poslanecké sněmovny . K přijetí následujícího usnesení je zapotřebí souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců . Je zde žádost o odhlášení . Já vás všechny odhlásím , prosím přihlaste se znovu svými kartami . Ještě jednou opakuji , že budeme hlasovat nejdříve o senátní verzi . K jejímu přijetí je potřeba souhlasu nadpoloviční většiny přítomných poslanců . Přednesu návrh usnesení : " Poslanecká sněmovna vyslovuje souhlas s návrhem zákona , kterým se mění zákon č . 99 / 1963 Sb . , občanský soudní řád , ve znění pozdějších předpisů , zákon č . 120 / 2001 Sb . , o soudních exekutorech a exekuční činnosti (exekuční řád) , ve znění pozdějších předpisů , a zákon č . 119 / 2001 Sb . , kterým se stanoví pravidla pro případy souběžně probíhajících výkonů rozhodnutí , ve znění pozdějších předpisů , podle sněmovního tisku 986 / 5 ve znění schváleném Senátem podle sněmovního tisku 986 / 6 . " To je tedy návrh usnesení . Hlasujeme o senátní verzi . Zahajuji hlasování . Ptám se , kdo je pro senátní verzi ? Kdo je proti ? Já vám děkuji . V hlasování číslo 33 je přihlášeno 160 poslanců a poslankyň , pro 75 , proti 10 . Návrh senátní verze tedy nebyl přijat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities