|

ps2017-078-01-002-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-22 ps2017-078-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh na vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu

Date2020-12-22
Meetingps2017/078
Agenda Itemps2017/078/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/078schuz/s078027.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   8 < Page 9 > 10

Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu předsedovi vlády Andrejovi Babišovi za jeho vystoupení. A nyní s přednostním právem se stanoviskem klubu KSČM vystoupí pan poslanec Zdeněk Ondráček, připraví se s přednostním právem Marian Jurečka. Ano, bude to druhé vystoupení. Prosím, pane poslanče, máte slovo. Poslanec Zdeněk OndráčekDěkuji, pane předsedající. Vážený pane premiére, vážené kolegyně, vážení kolegové, vystupovat po panu premiérovi je velmi těžké, protože vždy se zájmem si vyslechnu, co řekne. Někdy, když se zasním, tak si v podstatě připomínám, že pan premiér sem vtrhl s výbuškou zásahovou, rozházel je tady, udělal tady poměrně rychlý zákrok, a pak je to na nás, abychom to nějakým způsobem dodělali. Ta vyjádření jsou vždycky emotivní, v mnohém jsou sice pravdivá, ale asi se odráží to, co pan premiér říká často, že to vnímá jako člověk, nikoli jako politik. A ono někdy člověk musí být hodně uvážlivý, co řekne. Ale musím říct, že vaše proslovy baví, vždycky se u toho pod tu roušku směji. Takže i dnes, děkuji, že jste to tak krásně rozčísl. v podstatě si dovolím jenom kratičce reagovat na některé své předřečníky a pak vystoupím s tím naším stanoviskem. zde od kolegů, krom tedy zástupců KDU-ČSL, kteří řekli, že za určitých podmínek souhlasí s prodloužením nouzového stavu, a stanovili nějaké datum a popřípadě podmínky, tak to je jediná v podstatě taková konstruktivní, kde se říká ano, mohlo by, pokud by. Byly zmíněny ty ekonomické dopady. A kolegům z KDU-ČSL můžu říct, že s některými těmito návrhy souhlasím. Umím si představit i ty kompenzace, které by měly být, a jsou to věci, které řešíme v posledních týdnech jak s ministrem zdravotnictví, tak i popř. v Ústředním krizovém štábu. Uměl bych si představit kompenzace ve výši třeba 80 % prokazatelných tržeb v roce 2019, které vycházely z nějakého EET, popř. jiných doložitelných věcí, co se týká třeba daňového přiznání. Ale to jsou věci, které jsou ekonomické a je nechám na těch odbornících. bych prvně úplně v začátku chtěl poděkovat ministru zdravotnictví, který teď zrovna není přítomen, ale určitě se mu to na ucho dostane, že v současné době dostáváme veškeré požadované informace z Ministerstva zdravotnictví, ale i z Ústředního krizového štábu a jako strana KSČM máme veškeré potřebné informace a data, která mají k dispozici jak úředníci, tak vládní politici. A myslím, že je mají i kolegové, kteří jsou v Ústředním krizovém štábu, to znamená minimálně zástupce KDU-ČSL a hnutí SPD. To, jak bude probíhat očkování v této republice a jestli je stanovena strategie, o se hovoří v rámci Ústředního krizového štábu, ale se nedomnívám, že to je věc, kterou budeme odsouhlasovat zde v Poslanecké sněmovně, protože ta strategie je přece v pravomoci moci výkonné, což je vláda České republiky a jednotlivá ministerstva. To znamená, my tu informaci můžeme vzít na vědomí, ale nepřisvojujme si oprávnění, která nám jako poslancům a moci zákonodárné nepřísluší. Mrzí , že kolegové z SPD prostřednictvím svého pana předsedy zmínili, nebo uvedli, že nemíní prodlužovat nouzový stav. bych se pana místopředsedy Okamury, který tedy bohužel není přítomen, ale možná, že mi odpoví někdo z SPD, chtěl zeptat, jakým způsobem by to tedy SPD řešilo? Jakým způsobem by dokázalo vyřešit problémy, které jsou - budu o některých konkrétně mluvit a možná, že u vás... jak by to SPD vyřešilo? To, že prostě nepodpoříte, to je samozřejmě vaše rétorické vyjádření zde, ale bych také chtěl slyšet, jak byste to udělali. Protože to bych chtěl slyšet u každého, kdo tady o tom hovoří. Jsem rád, že společnost , že díky hnutí SPD máme otevřené i maloobchody a že hnutí SPD v podstatě zajistilo všechno. si to úplně nesdílím a nemyslím, protože to nebylo pouze SPD, a jsem o tom zde hovořil několikrát u tohoto řečnického pultu, když jsme projednávali prodloužení nouzového stavu. Ale budiž, my jsme si zvykli, že to, co se povede, v podstatě třikrát zopakuje SPD a je to jejich v podstatě věc, kterou oni prosadili. Poměrně velká věc tady byla věnována očkování. buď jsem neseděl v této Sněmovně, anebo nechápu, ale přece jsme přijali zákon, kde je jasně sděleno, že očkování je na základě dobrovolnosti. Proč stále dokola tady před těmi mikrofony a možná do médií říkáme, že odmítáme trvale očkování, nebo povinné očkování? myslím, že stačí se znova vrátit k tomu sněmovnímu tisku, někteří, kteří to máte na starosti a můžete zopakovat, jak je to napsáno. Ale ten důraz tam byl, že očkování je dobrovolné. Tak proč stále dokola tady mluvíme o povinnosti očkování a o tom, že kdo nebude očkován, že se stává občanem druhé kategorie? to nechápu. Tak buď neumím číst zákony, které tady schvalujeme, anebo je neumíte číst vy. Ale je to záměr, zřejmě asi to tak být. Víte, když jsem se měl rozhodnout, jaké stanovisko dám svým kolegům z klubu KSČM, tak jsem si pro sebe stanovil, že důvody pro posouzení žádosti o prodloužení nouzového stavu lze v podstatě rozdělit do pěti kritérií. Kritéria zdravotní, kritéria právní, ekonomická, sociální a pak samozřejmě politická. Ty zdravotní důvody pro to posouzení žádosti nechci víceméně asi rozebírat, protože velmi dobře je rozebral pan ministr zdravotnictví, který k tomu rozhodně víc kvalifikovaných lidí, než jsem . A ta data, která nám posílají a která dostáváme my členové Ústředního krizového štábu, a můžeme je dávat svým politickým stranám, které nás tam nominovaly, nám umožňují, abychom s těmi čísly pracovali. I podle dostupných čísel však vidím, že jedna z nejvíce ohrožených skupin jsou právě osoby starší 65 let, kde tam je nějakých 15, 16 %. A samozřejmě osoby chronicky nemocné. Ale znovu říkám, nechci se pouštět do roviny zdravotní. Dále jsem zmínil tu rovinu ekonomickou. Ekonomické dopady, a zde se shodnu s kolegy z většiny politických stran, že dopady na ekonomiku jsou drastické. Ale zase si řekněme, vždy může být ještě hůře. Souhlasím, že vláda po těch připomínkách při přechodu do čtvrtého stupně protiepidemického systému PES nezavřela maloobchody a nechala v provozu většinu služeb. To jsme zde řekli napříč politickým spektrem a znovu opakuji, nebylo to pouze díky vystoupení hnutí SPD, ale tak jsme zde hovořili zástupci většiny politických stran. A vůbec mi nevadí, že v tomto případě došlo k schválení výjimky ve čtvrtém stupni a ve čtvrtém stupni tyto obchody zůstaly uzavřeny. Protože naopak, bylo to velmi dobře, protože pokud se velké řetězce dokázaly rychle přizpůsobit a nabízet celou škálu materiálu, tak občané z menších měst, kde nemají supermarkety, popř. z vesnic, museli jet do toho velkého města a k koncentraci osob docházelo daleko častěji. Teď bylo v podstatě nejdůležitější řešení zimní sezóny. Zimní sezóny a jak bude probíhat. Pan ministr zase zmínil, jaká opatření jsou v sousedních zemích, Rakousko, Německo, to znamená Alpy, Švýcarsko. U nás se zimní střediska otevřela v pátek teď osmnáctého. Přes víkend se lyžovalo. Takové lyžování nelyžování, ale lyžovalo, protože přírodní sníh je minimálně. S tím, že, řekněme, i podle informací, které mám přímo z terénu, bydlím čtyři kilometry od nejbližšího vleku, tak na místě ta opatření, doporučovaná opatření, nejsou vůbec dodržována. Ta situace, která tam je, byla dohodnutá s Asociací horských středisek a zatím tedy probíhá bez problému.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities