|

ps2017-078-01-002-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-22 ps2017-078-01-002-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Návrh na vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu

Date2020-12-22
Meetingps2017/078
Agenda Itemps2017/078/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/078schuz/s078027.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   2 < Page 3 > 4

Očkovací strategie, o které hovoří pan ministr Blatný, to je alfa a omega. Ale kde ta očkovací strategie prosím pěkně je? Kde jsou ta očkovací centra v krajích? Kde jsou pokyny pro hejtmany a pro krajské radní pro zdravotnictví, jak v jednotlivých krajích menežovat očkování? Neexistuje to. Čeká nás nejnáročnější logistická akce za posledních třicet let. A jak k tomu přistupujeme? Premiér Babiš se sám stává koordinátorem očkování v ČR. Nepřijde vám to legrační? Panoptikální? On zvládne všechno, je tady sám, odborníkům nevěří, ministerstvo selhalo, o čemž také říkal - jsem tady , spasitel, mesiáš, Andrej Babiš, který zařídí, aby vakcíny byly rozvezeny včas, aby byly včas vyskladněny a po rozmrazení použity. Propána, jak to vedeme tenhle stát? Jakým zvláštním mikromenežmentem vedeme tento stát v době krize? Premiér Babiš najít toho nejlepšího odborníka na logistiku, zaplatit tým lidí okolo něj a představit nám, co je skutečná očkovací strategie a co musí obsahovat. Koho proočkujeme a kdy? Kdo bude očkovat a kde? Jestli to budou praktičtí lékaři, jestli budou očkovací centra, jestli to bude v krajských nemocnicích. A pokud to bude v krajských nemocnicích, tak kdo v těch krajských nemocnicích bude očkovat? Znovu tady opakuji, Bavorsko teď 2 500 lékařů, kteří jsou vyčleněni pouze na očkování. Máme takovou strategii někde v ČR? Pokud ano, tak proč s nepřijdete do Poslanecké sněmovny a nezahájíte tu nejdůležitější diskusi o tom, jestli se ČR i v létě a příští podzim bude potýkat s tím, v čem žijeme teď? Neustálé zavírání, rozvolňování, zavírání a rozvolňování. Lidé ztrácejí motivaci dodržovat tato opatření, pokud pouze přicházíte s tím, že chcete prodloužit nouzový stav, ale nepřicházíte s řešením. A nepřicházíte ani s řešením v oblasti kompenzací pro podnikatele v ČR. Vždyť ty kompenzace stále nejsou plnohodnotné. A my se tady díky vašim zásahům probudíme ve světě, kdy ty restaurace, kadeřnictví, služby nebudou reálně existovat. Kdy samoživitelky nemohou koupit dárky k Vánocům, protože jste se jejich problematikou, byť jsme to navrhovali, odmítli tady ve Sněmovně systémově zabývat. Kde je to řešení? Vy popisujete situaci, pane ministře, hezky a správně. Vy žádáte o prodloužení nouzového stavu, ale co nám přinášíte? Kde je ten plán vlády, který vy máte pro ty následující měsíce? Je ten plán přijít za měsíc zase s žádostí o prodloužení nouzového stavu? To není žádný plán. Nerespektujete vlastní systém PES, který jste vytvořili. Rozhodujete se úplně mimo něj. Nemáte očkovací strategii, nekompenzujete a všechno v této zemi bude řídit Andrej Babiš. se toho bojím. bych opravdu chtěl, aby v této zemi odborné procesy řídili odborníci. A vláda je před třetím selháním. Jarní selhání s nedostatkem materiálu, letní potažmo podzimní selhání v tom, že Andrej Babiš nevěřil odborníkům a dělal PR rozhodnutí před krajskými a senátními volbami. A je tady třetí selhání, prostě nepřipravená očkovací strategie. Přesvědčte nás, pane ministře Blatný, o opaku. Řekněte nám, a mám lékaře v rodině a budu se s vámi dlouho hádat, že prostě lékaři nevědí, kdo a jak a kdy bude očkovat. Ukažte mi seznam očkovacích center v jednotlivých regionech v ČR. Ukažte nám je teď, kdy žádáte o prodloužení nouzového stavu. Pokud žádáte o to, abychom omezovali ústavní práva lidí v této zemi, přijďte prosím s nějakým řešením. Prostě vaše vláda selhala. Vy jste nedali lidem pocit bezpečí. Vy jste nedal lidem pocit, že se o v krizi vlastní stát je schopen postarat. Vy jste nedali lidem vizi toho, že vláda umí určovat priority a zabývat se v krizi jenom tím, co je opravdu důležité. Vy jste lidem v naší zemi vzali naději. A tu naději jim určitě nedáte tím, že jim o měsíc prodloužíte nouzový stav. Děkuji za pozornost. Místopředseda PSP Tomáš Hanzel vám také děkuji, pane zpravodaji. A další v pořadí s přednostním právem vystoupí pan místopředseda Okamura. Připraví se pan předseda KDU-ČSL Jurečka. Prosím, máte slovo. Místopředseda PSP Tomio OkamuraVážené dámy a pánové, dnes vláda hnutí ANO, ČSSD s podporou KSČM letos celkově pošesté žádá Sněmovnu o souhlas s prodloužením nouzového stavu o dalších třicet dnů z důvodu přijímaných opatření proti pandemii koronaviru. Hnutí SPD nepodpoří prodloužení nouzového stavu a vysvětlím podrobně proč. Vláda měla 79 dnů nouzového stavu. Testy v neděli odhalily v Česku 3 364 pozitivních případů koronaviru, skoro o 1 400 více než minulou neděli. Je to nejvyšší nedělní číslo za posledních šest týdnů. Rizikové skóre PES zůstává čtvrtý den na 76 bodech, tedy v nejhorším, pátém stupni. Člověk by řekl hrůza. Čím více vládních restrikcí, tím více nemocných a větší epidemie. Tedy přesně naopak, než by to mělo být. Rozhodně nechci a nebudu situaci bagatelizovat a ani jsem to nikdy nedělal. Ale naštěstí všichni víme, že čísla, která vláda a média uvádějí, o samotné vážnosti situace, tak nic neříkají. Šíření viru je naprosto přirozené. A jak uvádějí analýzy odborníků epidemiologů, není pro většinu populace nebezpečné. 83 % populace není rizikových a 17 % populace patří mezi ohrožené. Vláda by měla více investovat do ohrožených skupin, což jsou například staří nebo starší lidé, jsou to například chronicky nemocní a tak dále, a měla by jim zajistit ochranu, to znamená respirátory, dezinfekci, vitamíny a tak dále. A ostatní nechme žít a pracovat při základních opatřeních. Nebezpečné je, pokud se jednak vir masivně šíří mezi ohroženými skupinami. A co je zásadní, velmi zlé, je, pokud nám roste počet lidí, které bychom mohli řadit mezi ohrožené. Tento počet ohrožených vláda zvyšuje tím, že lidem omezuje činnost, která by jim zvyšovala obranyschopnost, a naopak šířením děsivých, negativních zpráv a omezení zvyšuje stres, který je přímo odpovědný za pokles přirozené lidské imunity. Navzdory vládě se naštěstí děje opak. Počty skutečně nemocných klesají a doufám, že se všichni shodneme, že pozitivně testovaný není nemocný a nemocný je jen ten, kdo skutečně onemocní, tedy teploty a skutečně vážné obtíže. Podle čísel z pondělka byla neděle šestý den v řadě, kdy klesal podíl hospitalizovaných. V neděli byl zároveň nejnižší od 25. října. V nemocnicích bylo necelých 4 400 pacientů s COVID-19, z toho asi 590 ve vážném stavu. A ani nemusíme odečítat pacienty, kteří jsou nemocní jinou vážnou nemocí a jsou jen covid pozitivní. A vidíme, že na 10 milionů obyvatel ČR tu máme necelých 600 lidí ve vážném stavu. Pokud jsou mezi námi lékaři, jistě nám řeknou, kolik lidí je v této zemi skutečně vážně nemocných a umírá na skutečně velmi závažné a kruté nemoci jako rakovina či kardiovaskulární problémy. V tuto chvíli to jsou desetitisíce lidí. V médiích jsem zaznamenal celkem příznačné komentáře ústavních právníků, že vláda vyhlášení nouzového stavu již vyčerpala v říjnu, kdy jej kabinet vyhlásil na třicet dní, jak mu to umožňuje zákon. Podle odborníka na ústavní právo Jana Wintra se nynější situace nezměnila tak radikálně, že by to vládu opravňovalo vyhlásit nový nouzový stav. O trochu radikálnější názor profesor ústavního práva Jan Kysela, který komentoval možnost, že by vláda vyhlásila nově nouzový stav bez souhlasu poslanců. Podle něj by to bylo jasným zneužitím ústavního práva o bezpečnosti, i kdyby byl prostoj mezi dvěma nouzovými stavy několik dní. To klíčové je, že uznává, že nouzový stav - cituji - lze znovu vyhlásit ze stejného důvodu jen v případě, ostatně letos se tak kvůli pandemii již dvakrát stalo, že to musí být skutečně opodstatněné. Muselo by tedy být vidět na vývoji pandemie například to, že dojde k prudkému zhoršení. Když je stav víceméně konstantní, tak by šlo jen o snahu vlády vymknout se Sněmovně. bych dodal ještě další zcela vážný důvod, proč nesmíme prodloužit nouzový stav, proč nesmíme vládě dovolit zcela zbytečně omezovat svobody občanů a firem. Nejde jen o to, že opatření diskriminují některé obory činnosti a že kabinet nepřijímá dostatečné kompenzace, finanční kompenzace. Jde také o to, že restrikce zvyšují napětí mezi lidmi, kteří chtějí svobodu či pracovat a zabezpečit své rodiny a svoje živobytí, a těmi, kteří chtějí pod záminkou covidu naopak svobodu tvrdě potlačovat.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities