ps2017-072-05-002-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.50 hodin) Co se týká dlouhodobého záměru rozvoje vzdělávací soustavy , tak se jedná o dokument vlády a ten avizuje , že touto dobou už by tento systém měl být financován . Není tedy ale jasné , jestli v případě , že zákon o pedagogických pracovnících projde druhým čtením , jestli tyto - a paní kolegyně Melková vaším prostřednictvím upravovala vlastně start účinnosti zákona o pedagogických pracovnících . Tak není tedy jasné , a myslím si , že by to tady mělo zaznít , jakým způsobem jsou v tuto chvíli v tom roce 2021 a dále ve výhledu zajištěny finanční prostředky právě pro ten systém začínajících a uvádějících učitelů . Stejně tak se to týká třídnictví , které tedy žel bohu , ačkoliv ty strategické dokumenty jak v dlouhodobém záměru rozvoje vzdělávací soustavy , tak ve strategii vzdělávací politiky 2030 + figurují a jsou poměrně klíčové - podotýkám , že asi každý , kdo ví , co se děje ve školství a ve vzdělávání dětí toho posledního tři čtvrtě roku , tak chápe , jak je důležitá pozice třídního učitele a jak je absolutně nenahraditelná a jak bude důležitá i v těch následujících týdnech a měsících , kde budeme stát před tím , abychom dorovnali nerovnosti v kvalitě a v míře vzdělání , ke kterému došlo v případě dětí různých škol , různých regionů , různých stupňů vzdělávání v minulých týdnech a měsících i v návaznosti na různou sociálně - ekonomickou situaci jednotlivých rodin . Na tom se všichni odborníci shodují . Nicméně tedy vládní návrh zákona žádným způsobem třídnictví nebo třídní učitele neupravuje . Podotýkám , že například Slovensko toto má již několik let , a samozřejmě i toto jim umožnilo lépe v rámci vzdělávacího systému reagovat v případě zajištění kvality vzdělávání a odstraňování nerovností v případě , kdy se museli vypořádat s důsledky COVID - 19 na vzdělávání v tomto v roce . Proto avizuji , a budu o tom mluvit později podrobněji , pozměňovací návrh skupiny poslanců , který doplňuje nějaký další návrh do řešení , jak třídnictví , podporu třídnictví , ohodnocení třídnictví , ale vůbec popis toho , co třídnictví je a jak moc je důležité pro kvalitu vzdělávání našich dětí , do tohoto zákona vepsat . Samozřejmě jsem zaregistrovala jak v prvním čtení , tak ve školském výboru řadu pozměňovacích návrhů řady kolegů směrem ke třídnictví . Myslím si , že nějaké návrhy vaším prostřednictvím uplatnili Marek Výborný , Jiří Mihola , Lukáš Bartoň , zkrátka těch návrhů je celá řada a já věřím , že o nich povedeme v rámci školského výboru jako garančního výboru řádnou rozpravu . Rozhodně bych byla ráda , aby to neskončilo tak , že každý si něco řekne , a nakonec dopadnou třídní učitelé jako vždycky , že zkrátka třídnictví žádným způsobem upraveno ani profesně podpořeno nebude . Další záležitostí jsou specializované činnosti . Tady zase žel bohu ta vládní novela z dílny Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy opět tedy neupravovala vůbec nic , co se týká podpory specializovaných činností . Zase to pokládám za promarněnou příležitost i nenaplnění toho , k čemu nás povolávaly strategické dokumenty vlády , a tedy jednotlivá usnesení vlády a koneckonců i programu této vlády , programového prohlášení vlády . Nicméně i tady jsem zaregistrovala , že řada kolegů přichází s různými návrhy na specializační činnosti . Já bych asi vypíchla tři . První se týká sociálního pedagoga . Tady opět budu později popisovat a odůvodňovat pozměňovací návrh skupiny poslanců , ale zase jsem zaznamenala , že je tady vícero snah , a tady jenom avizuji obecně , že určitě podpoříme jako sociální demokraté snahy o prosazení sociálního pedagoga do novely zákona o pedagogických pracovnících , a jsme samozřejmě připraveni se dohodnout na , řekněme , jedné změně , jednom pozměňovacím návrhu , tak aby tedy alespoň něco prošlo , zkrátka aby sociální pedagog figuroval mezi těmi profesemi , které mají pomáhat ve školách učitelům a učitelkám , ale především dětem , žákům a studentům k zvládnutí učení a k co nejlepším výsledkům ve vzdělávání . Druhou záležitostí jsou metodici školní prevence . Tady musím říct , že na to , jak posloucháme litanie o tom , jak je strašné školní klima nebo strašná šikana , a na to , že metodik školní prevence byl už na jaře 2017 poměrně drtivě prohlasován Poslaneckou sněmovnou , podotýkám , i tehdy Senátem , ale jenom ve smyslu tedy toho , aby se jenom popraly Sněmovna a Senát o to , kdo má lepší řešení a kdo dá takzvaně víc , tak to dopadlo tak , že tehdy , a platí to doposavad bohužel , metodici školní prevence nemají nic . Musím říct , že je to nejčastější profese , která se poměrně zoufale obrací na nás poslance a poslankyně s tím , abychom zlepšili podmínky pro jejich práci . A pokud doplním školské logopedy , a tady mám radost , že školský výbor přijal jedno z řešení školské logopedie do budoucna , a budou věřit a budu také o to usilovat , aby v tom finálním hlasování Poslanecká sněmovna podpořila tuto změnu také svou většinou , tak je to tedy aspoň nějaká vlaštovka , záblesk , že školní logopedové , protože víte , že logopedické problémy má dnes každé druhé dítě , budou mít svoje odpovídající profesní zakotvení , ale také podporu nejen v zákoně o pedagogických pracovnících . Nicméně pokud jsem zmínila tyto tři specializované činnosti , ať je to tedy sociální pedagog , metodik školní prevence nebo školní logoped , tak zase tady je ta otázka úplně podobná jako u třídnictví a u uvádějících učitelů , a sice jakým způsobem je případné zavedení v následujících letech zohledněno v rozpočtu a v rozpočtovém výhledu . Zejména se domnívám , že absolutně klíčové , pokud to nemá být zákon pro zákon , navíc , jak říkám , projednávaný v covidové době , kdy všechny tyto tři profese , podpůrné profese , nabývají na obrovském významu z hlediska řešení nerovností mezi dětmi , tak pokládala bych skutečně za promarněnou příležitost , pokud bychom díky tomu , že novela zákona o pedagogických pracovnících ve Sněmovně je , na to nedokázali jako poslanci a poslankyně zareagovat a dětem , žákům , studentům , učitelům , učitelkám a samozřejmě i rodičům pomoci . Třetí záležitost , kterou bych zmínila v rámci svého vystoupení , je to , že co se týká zákona o pedagogických pracovnících , tak je to určitě klíčový zákon a neměli bychom žádným způsobem zanedbat rozpravu , kterou tady vedeme , a také využít toho , že pokud tento zákon je aktuálně otevřený v Poslanecké sněmovně , tak v návaznosti na dopad COVID - 19 do vzdělávacího systému na to odpovídajícím způsobem zareagovat . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Pikal Děkuji . Budeme pokračovat v obecné rozpravě . Nyní může pokračovat pan poslanec Staněk , který se přerušil , a připraví se paní poslankyně Gajdůšková . Prosím . Poslanec Antonín Staněk Děkuji , pane předsedající , za slovo . Vážené kolegyně , vážení kolegové , dovolte mi , abych tedy pokračoval , nicméně myslím si , že moje předřečnice paní Kateřina Valachová vaším prostřednictvím , pane předsedající , tady hovořila o tom , že by bylo dobré , kdybychom návrh novely zákona o pedagogických pracovnících skutečně věcně projednali ještě jednou . Nejsem si jistý , zda nejde o pověstné házení hrachu na stěnu a ne mluvení do otevřených , ale obávám se zavřených dveří . Nicméně povinností každého , kdo je přesvědčen , že může něco málo udělat pro nápravu toho , co se jeví , a nejenom jeví , ale ve skutečnosti i je minimálně nedokonalé , tak to učinit musí . Před malou chvílí skončila tisková konference . Měla velmi reprezentativní zastoupení mimo jiné zástupců odborových svazů , Českomoravské odborového svazu pracovníků ve školství , Pedagogické komory , Asociace děkanů pedagogických fakult a dalších významných odborníků v oblasti vzdělávání budoucích učitelů .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities