ps2017-072-05-002-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.40 hodin) Co mi ale dělá radost , ale zase mě překvapuje , že to tady na Poslanecké sněmovně nezaznělo , je to , že více než tisíce , mám pocit , že to je 6 tisíc učitelů v tom školním roce 2018 / 2019 , podotýkám kvalifikovaných učitelů , aprobovaných učitelů , se naopak do vzdělávacího systému a do našich škol vrátilo . To znamená , byli to ti , kteří v minulých letech , nebo v minulé dekádě , odešli z řady důvodů a zareagovali na to , jaká je změna v ohodnocení , ve vnímání postavení učitele , v tom , jaká je strategie , jaký je plán , jaká je váha vzdělávání a ke vzdělávání dětí stávající reprezentací ať v Poslanecké sněmovně , Senátu nebo ve vládě činěna , a zareagovali na to tak , že se vrátili do učitelských řad . Já pokládám tyto tisíce učitelů a učitelek za ne první vlaštovku , ale docela zásadní signál toho , že se ta politika podpory profese učitele , zajištění dostatečného množství kvalifikovaných a aprobovaných učitelů a učitelek ve školách začala dařit . Ani z tohoto pohledu tedy předkládanou změnu nechápu , nerozumím jí . A musím říct , že mě vlastně zaráží , že se vláda , nebo že se my jako vláda více těmito úspěchy nechlubíme a nestavíme na nich další kroky . Protože pokud některé změny zafungovaly , tak bychom v nich měli pokračovat a ne zase otočit kormidlem úplně někam jinam . Samostatnou kapitolou je to , jakým způsobem reaguje na profesní podporu učitelů dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy , který tady doposud nebyl plénem Sněmovny projednán , jakým způsobem reaguje Strategie 2030 + . Protože si myslím , že nejsem sama , pokud poměrně se zděšením musím konstatovat , že tyto dokumenty , které jsou strategické , jsou nové a jsou to vládní dokumenty , žádným způsobem nesedí na to , co nyní máme na stole a co nyní projednáváme . Myslím si , že tohle by se samozřejmě mělo změnit . Co se týká stavu řekněme ve smyslu kvalifikovanosti a aprobovanosti učitelů a učitelek v rámci našich škol , tak je tady potřeba shrnout , že se zvyšuje podíl těch absolventů , kteří vstupují do učitelských řad , zároveň dochází k systémovému rozšiřování fakultních škol . Dochází k navyšování doby praxe po celou dobu studia a dochází také k tomu , že naši budoucí učitelé a učitelky nabývají své zkušenosti a znalosti během studia nejenom řekněme v těch svých specializacích , v odbornostech , předmětech v té aprobovanosti , ale také v dalších kompetencích , které musí učitel z hlediska dovedností a schopností žáků nyní zvládnout nebo rozpoznat . Co se týká stručného shrnutí , tak bych chtěla ústy . . . Pane předsedající , já bych vás poprosila o klid , aby pan poslanec Ferjenčík vaším prostřednictvím , protože slyším každé slovo , které říká , a netěší mě to , včetně toho , že kdybych to chtěla zopakovat na mikrofon , což si rozmyslím v následující rozpravě , jestli tak učiním . Jenom to zase vypovídá o tom , jak odborně se ta debata ve Sněmovně o toto téma , vede . Domnívám se , že pokud někdo nesouhlasí s nějakým názorem , tak je to právě Sněmovna , kde bychom si tyto názory měli vzájemně sdělovat , a bylo by dobré , kdybychom také na argumenty , které říkáme , potom vzájemně reagovali , a ne se uchylovali k různým taktikám , jak něco prosadit , nebo neprosadit . Z mého pohledu i z hlediska zkušenosti mne jako bývalé ministryně školství , mládeže a tělovýchovy vás ubezpečuji , a myslím , že by to potvrdil každý z mých předchůdců či předchůdkyň , že novela zákona o pedagogických pracovnících je klíčový dokument zejména v této covidové době , a jeho doba projednávání , myslím v součtu , žádným způsobem nepřekračuje dobu , kterou jsou jinak projednávány školské tisky . Nyní tedy ke stručnému shrnutí onoho mimořádného šetření , které já pokládám za důležité . Ne že bych chtěla , kolegové a kolegyně , znevažovat váš čas nebo ho ubírat , ale myslím si , že pokud Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy věnuje čas a prostředky zformulování hlavních výstupů z mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ , ZŠ , SŠ a VOŠ a činí tak z peněz daňových poplatníků , tak pokládám za docela zásadní , aby tyto výstupy Sněmovna slyšela . A za ještě zásadnější pokládám to , aby se tyto výstupy promítaly také v návrzích zákonů , které Ministerstvo školství , mládeže a tělovýchovy předkládá . Pokud se nepromítají , tak samozřejmě je zase dobré slyšet , proč se nepromítají a proč naopak se činí pravý opak . To si myslím , že je docela zásadní , a určitě to zajímá nejenom mne . Z hlediska tedy stručného shrnutí chci bezpochyby shrnout a zestručnit , že v regionálním školství v MŠ , ZŠ , SŽ a VOŠ pracovalo v okamžiku šetření , bez ohledu na druh pracovního poměru , zhruba 150 , 6 tisíce učitelů . Podotýkám , tady vidíte , jak za poslední dva školské roky se významně zpřehlednily počty úvazků . Protože jestli se nepletu , aktuálně se uvádí číslo 170 tisíc . To je také mimochodem důvod , proč bychom se měli zabývat tím , jak vypadá kvalifikovanost a aprobovanost učitelů a učitelek a zda změny , které činíme , vedou k tomu , aby se kvalifikovanost a aprobovanost zvýšily , anebo naopak , možná neúmyslně , nevědomky mohou vést k tomu , že se naopak podpoří ty trendy , které nekvalifikovanost a neaprobovanost budou ještě posilovat . A podotýkám tedy , že samozřejmě tak jak se nám zvyšují počty učitelů v návaznosti mimo jiné na reformu financování regionálního školství , na snižování počtu dětí v klíčových předmětech , na dělení tříd , výuky apod . , tak tím spíš bychom měli pamatovat na to , aby kvalifikovanost a aprobovanost byla sledovaná a také zákonem podpořená . Druhým balíkem , ke kterému se chci vyjádřit , není kvalifikovanost a aprobovanost ani ona prý snižovaná administrativní zátěž , protože to si myslím , že z hlediska stanovisek odborníků , která jsem tady přednesla , je dost jasné , jak to je , nebo není , tak se chci vyjádřit k druhému balíku , a to je otázka konkrétní profesní podpory začínajících učitelů , ale také podpory specializovaných činností a také řekněme zakotvení institutu uvádějícího učitele . Co se týká podpory začínajících učitelů a uvádějících učitelů , jejich zakotvení v zákoně o pedagogických pracovnících , tak toto navazuje na předchozí legislativní kroky Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy a já samozřejmě zavedení institutu uvádějícího učitele podporuji . Co mně ale vadí z hlediska stávající verze zákona o pedagogických pracovnících , je to , že sice popisujeme , že by do budoucna měl vzniknout systém podpory začínajících učitelů a měli bychom zajistit , aby tito začínající učitelé byli podporováni uvádějícími učiteli , které určí ředitel školy , to je samozřejmě v pořádku , ale zákon o pedagogických pracovnících kromě tohoto shrnutí neříká dalšího nic . Vadí mi tedy , že tam není přesné provázání zejména do hodnocení , a není tedy jasné , do jaké míry bude , podotýkám , s jistotou a poctivě tento systém financován .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities