ps2017-072-05-002-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.30 hodin) Mimochodem , velká část z nich například i v marketingu , v médiích , mezi novináři je celá řada dřívějších učitelů a učitelek , kteří jsou absolventi pedagogických fakult , tak všichni tito kvalifikovaní učitelé , učitelky s ohledem na špatné ohodnocení učitelů , prestiž a další podmínky pro výkon své profese do škol nenastoupili . Nenastoupili před tu tabuli , aby učili naše děti , žáky a studenty . A tento problém si Ministerstvo školství uvědomovalo a snažilo se to zvrátit . Říkám to proto , že v těch minulých letech také došlo ke zvrácení tohoto trendu . Zásadním způsobem se zlepšilo ohodnocení učitelů , zlepšila se profesní podpora , pedagogické fakulty získaly mnohonásobně vyšší prostředky , získaly také evropské peníze na podporu kariérních řádů uvnitř pedagogických fakult . Zkrátka tyto věci se podařily a také zpětná vazba stran pedagogických fakult ukazuje na to , že se zvyšuje procento učitelů a učitelek , absolventů pedagogických fakult , kteří také do škol před tabuli zamíří a opravdu učí , to znamená , nezůstanou pouze kvalifikovanými učiteli , co dokončili pedagogickou fakultu , ale jdou učit naše děti , žáky a studenty . A to je samozřejmě náš hlavní cíl . Podotýkám , že premiantem v tomto ohledu je Pedagogická fakulta Masarykovy univerzity v Brně , která dokáže motivovat a připravit své studenty a studentky tak , aby více jak 80 % jejích absolventů zamířilo do praxe . Podotýkám , že na tento trend mělo zásadní vliv nejenom zlepšení ohodnocení učitelů a učitelek , ale - a myslím si , že to se podařilo - změna přístupu k profesi učitele , a co je také důležité zmínit , nový funkční propracovaný systém fakultních škol a přípravy učitelů , prohlubování praxí a postupný trend skrze institucionální akreditace , což je tady další zásadní změna , ke které došlo v těch posledních pěti letech , dosáhnout toho , že se pedagogické fakulty skutečně staly lepšími místy , nebo ještě lepšími místy pro vzdělávání a přípravu našich učitelů a učitelek . Toto všechno ale žádným způsobem nejde dohromady s tím , co nám bylo předloženo jako novela zákona o pedagogických pracovnících , a tedy podpora profese učitele . Pokud jsem zmínila kvalifikovanost učitelů a to s jakými procenty jsme začínali , tak v onom roce 2018 / 2019 bylo zjištěno , že zhruba 6 , 6 % úvazků je spojeno s učiteli , kteří nesplňují kvalifikační předpoklady zákona , a jsou tak nejspíše zaměstnáni na dobu nezbytně nutnou anebo v nezbytném rozsahu . Důležité je říct , že se významně liší situace v jednotlivých krajích . V jednotlivých krajích je situace různá . Ačkoli toto procento by bylo , řekněme , optimistické a ukazovalo by , že jsme se od roku 2014 významně posunuli , co se týká situace v těch jednotlivých krajích , tak tam existují kraje , kde tento podíl činí i více než 10 % , například je to Karlovarský kraj 12 , 5 % nebo Středočeský kraj 12 % , anebo dokonce Praha 10 , 4 % . A naopak jsou kraje , kde tento podíl nedosahuje ani 4 % - Zlínský kraj 2 , 8 % , to je , řekněme , náš oblíbený premiant z hlediska kvalifikovanosti učitelů , ale také kvality vzdělávání dětí , což spolu samozřejmě zásadním způsobem souvisí . Moravskoslezský kraj 3 , 3 % , Kraj Vysočina 3 , 5 % a Olomoucký kraj 3 , 6 % . Více rizikovými jsou pak ti nekvalifikovaní učitelé , kteří si nedoplňují potřebné vzdělání , kvalifikaci . Nad republikovým průměrem jsou Karlovarský kraj - 5 , 5 % , Středočeský kraj - 5 , 2 % , Praha - 3 , 7 % a Ústecký kraj - 3 , 4 % . Čím vyšší jsou tyto podíly , počty úvazků , tím komplikovanější může být nalezení optimální náhrady . V případě mateřských škol je s učiteli , kteří nesplňují kvalifikační předpoklady zákona , spojeno celkem 5 , 4 % úvazků , nejvyšší podíl nekvalifikovaných představuje Praha - 9 , 5 % , následovaná Středočeským krajem - 9 % , opět nejnižší náš oblíbený premiant Zlínský kraj - 1 , 2 % . Na prvním stupni základních škol je s učiteli , kteří nesplňují kvalifikační předpoklady zákona , spojeno celkem 8 , 9 % úvazků , nejvyšší podíl nekvalifikovaných představuje opět Karlovarský kraj - 18 , 4 % , hodnoty převyšující 10 % nalézáme ještě u Středočeského kraje , zde se jedná o 17 , 4 % , Prahy - 15 , 6 % a Ústeckého kraje - 10 , 2 % . Nejnižší hodnotu charakterizuje Jihočeský kraj 3 , 9 % . Na druhém stupni základních škol je s učiteli , kteří nesplňují kvalifikační předpoklady zákona , spojeno celkem 7 % úvazků , nejvyšší podíl nekvalifikovaných představují stejně jako u prvního stupně základních škol Karlovarský kraj - 19 % , hodnoty převyšující 10 % nalézáme stejně tak ještě u Ústeckého kraje - 14 , 2 % , Středočeského kraje - 12 , 9 % a Prahy - 11 , 4 % . Nejnižší hodnotu charakterizuje Olomoucký kraj - 2 , 4 % . Pod 3 % se nachází ještě Kraj Vysočina - 2 , 6 % , Zlínský kraj - 2 , 7 % a Moravskoslezský kraj - 2 , 8 % . Učitelé středních škol , kteří nesplňují požadavky kvalifikace , charakterizuje více než 2 tisíce úvazků , 5 , 3 % . Nejvyšší podíl nekvalifikovaných představuje Ústecký kraj - 9 , 6 % , nejníže nalézáme u Zlínského kraje - 2 , 3 % . Z celkového počtu více než 2 tisíce úvazků připadá více než třetina na všeobecně vzdělávací předměty , zhruba třetina na odborné předměty a čtvrtina na odborný výcvik , necelá 4 % na praktické vyučování . Učitelé vyšších odborných škol , kteří nesplňují požadavky kvalifikace , těch je 5 , 2 % , to je 64 , 7 ( % ) úvazků . Nejvyšší počet jich vykazuje Jihočeský kraj - 18 , 1 % , nejnižší Olomoucký kraj - 0 , 6 % . V případě vyšších odborných škol se však jedná o statistiku malých čísel , kde je srovnání mezi kraji zkreslující . Z celkového počtu 64 , 7 % úvazku jsou téměř tři čtvrtiny spojeny s výukou odborných předmětů , což je 47 , 8 úvazku . Úmyslně jsem chtěla , aby tady na plénu zaznělo to , jak si na tom stojíme v kvalifikovanosti učitelů . Podotýkám , že ve srovnání s jinými zeměmi jsme spíše tedy těmi lepšími v tom jak zvládáme kvalifikovanost učitelů . A také bych chtěla říct , že co se týká celkového počtu 170 tisíc učitelů , tak otázka nekvalifikovanost se opravdu týká , a to jste asi slyšeli velmi dobře , pouhého zlomku z nich . Naopak je jasné , že pokud máme problémy , máme problémy regionální , a to velmi závažné . Na to tento zákon , ačkoli obsahuje pravidla pro profesní podporu učitelů a dalších pedagogických a nepedagogických pracovníků , žádným způsobem nereaguje . Musím říct , že mě to samozřejmě netěší , zejména tedy v situaci , kdy čelíme covidu a dalo by se předpokládat , že nějaké takové návrhy budou zformulovány a budou , pokud tento zákon je otevřen , také transparentně na půdě Sněmovny řešeny , ať skrze školský výbor , sociální výbor , rozpočtový výbor , protože všechno je samozřejmě spojeno s penězi , nebo plénum Sněmovny . Doposavad jsem nic takového nezaznamenala , nic takového jsem neslyšela . Pokládám to samozřejmě logicky za promarněnou příležitost . Pokud se týká tedy kvalifikovaných učitelů a obrovského množství prostředků , které jsme v minulých pěti letech na zvýšení kvalifikovanosti učitelů , zlepšení vyššího počtu učitelek a učitelů , absolventů pedagogických fakult a následného udržení těchto absolventů ve školách , kolik jsme jich tedy naložili , jaké úsilí jsme museli překonat , tak tohle opravdu pokládám jako ránu mezi oči tedy všem zúčastněným , co se na tom pět let nějakým způsobem podíleli . Samozřejmě v prvé řadě těm učitelům a učitelkám , kteří vzali kvalifikovanost a aprobovanost vážně , a jak říkám , ve svém volném čase za své prostředky s velkými obtížemi , leckdy opakovaně , otázku kvalifikovanosti a aprobovanosti se snažili udržet či naplnit tak , aby vzdělávali žáky , děti a studenty co nejlépe .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities