ps2017-072-05-002-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(16.20 hodin) Návrh novely podmínku umožňující vstup odborníkům , kteří neprošli standardní učitelskou přípravou mění takto : Učitel druhého stupně základní školy získává odbornou kvalifikaci vysokoškolským vzděláním získaným studiem v akreditovaném magisterském studijním programu a vzděláním v programu celoživotního vzdělávání uskutečňovaným vysokou školou , zaměřeným na přípravu učitelů druhého stupně základní školy nebo střední školy . Novela tedy rozšiřuje možnost kvalifikace k učitelské profesi i pro absolventy magisterských studijních programů , jejichž zaměření studia neodpovídá charakteru vyučovaného předmětu . Nemáme námitky proti tomu , aby do škol vstupovali odborníci , kteří znají dobře vyučovanou oblast a doplní si pedagogické kompetence , ale máme obavy z předložené novely , které pramení z toho , že do škol bude umožněn vstup i absolventům magisterských programů , které nemají s vyučovaným předmětem - kolegové a kolegyně , a to je podstatné - nic společného . Dalším velmi často zmiňovaným atributem novely je posílení postavení ředitele školy s tím , že zabezpečí , že řediteli ubude administrativa . - Tady pan předseda asociace upozorňuje na ten druhý prvek , který by byl také bezpochyby záslužný , to znamená snížení administrativy ředitelů , ovšem byl by záslužný potud , pokud by to byla pravda . - Dalším velmi často zmiňovaným atributem novely je posílení postavení ředitele školy s tím , že zabezpečí , že řediteli ubude administrativa , píše předseda Asociace děkanů pedagogických fakult . Domníváme se , že tento fakt je přeceňován . Administrativní zátěž školy spočívá v potřebě dokládat , že škola na volné místo učitele aktivně hledá učitele , který již splňuje předpoklad odborné kvalifikace . Už jen fakt , že ředitel má pravomoc uznat kvalifikaci učitele za splněnou na dobu nejdéle tří let , pokládáme za velmi problematický , protože zpochybňuje všechny předchozí snahy , které byly v uplynulých letech v systému přípravy budoucích učitelů ze strany politických reprezentací učiněny . Varujme ale i před přehnaným optimismem , že administrativní zátěž ředitelů skutečně výrazně poklesne . Nebude situace nakonec obdobná dnešní ? Nebude chtít ředitel raději spoléhat na prověřeného nekvalifikovaného učitele , například i studenta učitelského programu , který za sebou nemá magisterské studium , před absolventem magisterského studijního programu , jehož zaměření studia neodpovídá charakteru vyučovaného oboru ? Nebyl by takový učitel nakonec vhodnější ? Nedostane se tak ředitel do jisté pasti , kdy bude muset preferovat absolventa magisterského studia , který s vyučovaným předmětem nemá nic společného , před absolventem bakalářského nebo středoškolského studia , jehož charakter je mnohem bližší potřebám školy , ale nemůže mu jeho kvalifikaci uznat ? - Tady předseda asociace naráží na nesmyslnost novely v tom , že ona vlastně žádným způsobem neřeší to , na co si ředitelé v praxi skutečně stěžují . Stěžují si na to , že musí donekonečna dokazovat , například při inspekci České školní inspekce , že pokud tam mají kolegu , který nemá dostatečnou kvalifikaci , tak udělali všechno pro to , aby sehnali kolegu s kvalifikací , a musí také dokazovat to , že tedy neodmítli někoho , kdo kvalifikaci má , a skutečně to byla jediná možnost . Podotýkám , že toto novela nijak neřeší . Neřeší tedy také to , na co si stěžují tentokrát ne ředitelé , ale učitelé a učitelky , a sice když říkají dobře , máme učitelský program , ale ne úplný . Například si tedy představte bakaláře , který si ve svém volném čase za své peníze doplňuje to plné magisterské studium , to znamená o dva roky delší , a tento samozřejmě jako kdyby nebyl , to ta novela neřeší , a v podstatě bude bit za to , že chce být plně kvalifikován . To samozřejmě nedává smysl . Je to podobné , jako kdybyste u lékaře , který si dělá druhou aprobaci , aby mohl vykonávat určité specializované činnosti na sále , změnili zákon tak , že vás to nezajímá , ať dál tento chirurg na aprobaci pracuje a snaží se ji získat , a mezitím jste řekli , že operovat může instalatér , že to je v zásadě v pořádku a proč ne , když si to tedy ředitel nemocnice se svou zodpovědností zajistí . Další věcí , ke které se tedy předseda Asociace děkanů pedagogických fakult vrací , je , že upozorňuje na to , že novela podle našeho názoru - tedy děkanů pedagogických fakult - otevírá možnost , aby do škol mohli vstupovat i lidé bez odborného vzdělání v předmětech , které by měli vyučovat , a bez jakékoliv pedagogické kompetence , což považujeme za nebezpečný precedens . Prosíme proto , abyste při projednávání této novely především pečlivě zvážili důsledky , které z ní reálně vyplývají , a které tak mohou výrazně ovlivnit vzdělávání budoucích generací . S pozdravem Jan Picek , předseda Asociace děkanů pedagogických fakult . Pokud zmiňuji pedagogické fakulty , není to náhodou , protože jsou to pedagogické fakulty , které v tuto chvíli klíčově ovlivňují to , jakým způsobem jsou vzděláváni naši budoucí učitelé a učitelky nebo jakým způsobem a jak si doplňují kvalifikaci či aprobaci stávající kolegové a kolegyně , kteří již v učitelských řadách učí a předstupují každý den před tabuli a snaží se kvalitně vzdělávat naše děti , žáky a studenty . Pedagogické fakulty totiž samozřejmě byly v roce 2013 / 2014 u toho , kdy se přijímal systém vzdělávání pedagogických pracovníků . Mně se dostalo stanovisko tehdejší Asociace děkanů pedagogických fakult tehdy , tedy z roku 2013 , do ruky . Nebudu je číst . Úsměvné je , že je v zásadě dost podobné tomu , co jsem nyní rekapitulovala . A co asi stojí za zmínku , je to , že tehdy v roce 2013 / 2014 Asociace děkanů pedagogických fakult hovořila o tom , že máme , tehdy , podotýkám , v roce 2014 , 17 % nekvalifikovaných učitelů a učitelek v systému . Podle stávajících dat ze školního roku 2018 / 2019 je to tak , že máme pouze procenta nekvalifikovaných učitelů a učitelek v rámci našeho vzdělávacího systému . A vycházím , a tady to pokládám za tak důležité , že vás s tím budu seznamovat podrobněji , z hlavních výstupů z mimořádného šetření ke stavu zajištění výuky učiteli v MŠ , ZŠ , SŠ a VOŠ stran Ministerstva školství , mládeže a tělovýchovy , odboru školství , statistiky , analýz a informační strategie . Nyní , proč je ta kvalifikovanost tak důležitá . V minulých letech , a byla to právě předchozí vláda , to znamená vláda sociální demokracie , hnutí ANO a KDU - ČSL , která zásadním způsobem v roce 2016 , nebo již 2015 , pokud se týká , řekněme , profesního profilu učitele pro vzdělávání na našich pedagogických fakultách , to byl podzim 2015 , nastartovala změny mající za cíl zkvalitnění přípravy našich učitelů a učitelek . Ale tím hlavním cílem , který jsme tehdy chtěli splnit , naplnit , byl ten , abychom zvrátili procento učitelů a učitelek , které bylo tehdy velmi nízké , absolventů pedagogických fakult , kteří potom míří do reálné učitelské profese , to znamená před tabuli . Tomu se věnovaly veškeré kroky rezortu 2015 , 2016 , 2017 , 2018 , 2019 . A bohužel tahle novela , řekněme , do toho tak úplně nezapadá , respektive jde proti tomu . V minulých letech jsme zásadním způsobem změnili způsob přípravy budoucích učitelů a učitelek na našich pedagogických fakultách . Byl přijat nový profil učitelské profese . Současně došlo k zásadnímu zlepšení financování pedagogických fakult , které do té doby , 2016 , byly , řekněme , takovými popelkami mezi ostatními fakultami našich ctihodných univerzit nebo vysokých škol , a řekněme , že i ten nedostatečný způsob financování vedl k tomu , že se pedagogické fakulty dostávaly na okraj nejenom univerzitního zájmu , ale také logicky zájmu budoucích uchazečů o studium , nebo následně , pokud toto studium , které podle mého soudu není nikterak jednoduché a je velmi , řekněme , všeobecné , a výsledek vzdělávání na pedagogické fakultě je podle mého soudu skutečně kvalitní a hluboké všeobecné vzdělávání napříč obory , tak takto vysoce kvalifikovaní lidé se stali následně úspěšnými všude možně .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities