Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-15 ps2017-072-05-002-016 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení
Váženékolegyněakolegové,povšimljsemsi,žeuněkterých,abohuželřeklbychiuvýznamnýchpředstavitelů,kteříbymělibrátstanoviskopedagogickýchfakultvážně,jejichstanoviskovyvolávaloúsměvnartech.Jemitolíto,protožekdojinýnežpředstavitelépedagogickýchfakultsemohouskutečněvěcněaodborněvyjádřitkproblému,kterýpřípadnánovelazákonaopedagogickýchpracovnícíchmůžezpůsobit?(Ministr reaguje od stolku zpravodajů.)Jetomožné.Jásinepletufakultuakomoru,paneministře.(Ukazuje ministrovi listy papíru.)Pokudtadyvidíte,taktojestanoviskopedagogickýchfakult.(Ministr reaguje.)Asociace.Ne.Jájsemčetltutoasociaci.Pokudjdeokomoru,tubudučístteď.(Ministr reaguje.)Jájsemneříkal,žejstesetomusmál.Chtělbychříci,žetotostanoviskodneskanatiskovékonferencipotvrdilizástupcipedagogickýchfakult.Hovořiliorizicích,kterájsoustoutonovelouspojena,asoučasnějsoupřesvědčeni,žebybylodobrénevylítzvaničkystímčerstvěnarozenýmdítětem,kteréseskrývávněkterýchpozměňovacíchnávrzích,idobrétedymyšlenky,adáttamjenompryčto,conenívpořádku.Nenítohomnohoadásetonapravitvelmirozumně,pokudbysenávrhtohotozákonavrátildoprvníhočtení.Myslím,žetennávrhtadyzaznělvpředcházejícídebatě,amožnáještězazní.Nejdejenomostanoviskopedagogickýchfakult.SvéknovelezákonavyjádřilaiPedagogickákomora,kterásdružujenenevýznamnýpočetčlenů,kteřízásadněnesouhlasísezměnami,kteréjsousoučástítohotovládníhonávrhuzákona,avyzývají,žádajínásposlance,abychompříslušnounoveluodmítlijižvrámciprvníhočtení,abychomjivrátilivláděaMinisterstvuškolstvíkpřepracování.No,vprvnímčtenízamítnutanebyla,dostalasedodruhéhočteníadnesjezjevněmožnápředmětemnějakévýměnyněčehozaněco,abyprošlaitímtodruhýmčtenímadostalasetakconejdřívedočtenítřetíhoabylaconejdříveschválena.Ipřesodporodborníků.Nevím,zdabystejnýmzpůsobembylomožnépostupovativjinýchpřípadech,např.ulékařů,řidičůapod.Zhlediskajakéhosiprůzkumuseukazuje,atojeprůzkum,kterýdělalaPedagogickákomora,ževětšinadotázaných,téměř91%,nechce,abyžákyučililidébezpedagogickéhovzdělání.Jsoupřesvědčeniotom,žebytomělonegativnídopadynakvalituvýuky,nacožmj.upozornilaiČeskáškolníinspekce,anaopakbybylodobré,abysezvyšovalamíraaprobovanostivýukyapod.Myslímsi,ženikomuznás,kdodneskritizujemetutonovelu,bynevadilo,kdybysedotýkalastředníchodbornýchškol,učilišťapod.Alezneznámýchdůvodůsedonovelydostaloito,žetitonekvalifikovaní,neaprobovaníučitelébudoumociučitnadruhémstupnizákladníchškol.Toneníprosímřešeníproblémunedostatkupedagogickýchpracovníků.Toneníproblémřešenínedostatkuučitelůnadruhémstupnizákladníchškol.Takženejdenámoto,abychomzabránilivstupuodborníkůnaškoly,abyučiliděti,alejdenámoto,abynemohlivstupovatnadruhýstupeňzákladníchškol.Přecetamsetvořízákladvzděláníatadybyměliopravduučitkvalifikovaní,apokudjetojenomtrochumožné,aprobovaníučitelé.Jáužjsemupozorňovalnato,jakýjezákladnírozdílmezikvalifikovanýmaaprobovanýmučitelem.Váženékolegyněakolegové,zcelaurčitějemeziváminejménějedenposlanecaposlankyně,kterýsesetkalvesvémživotěseskvělýmodborníkematentoodborníkmělučit.Přestožejstesnímmohlivéstskutečněskvěloudebatuodbornou,jakoučitelseneosvědčil.Jásámjsemsesněkolikaskvělýmiodborníkysetkal.Alebohužel,rozhodněbychjenezařadilmeziskvěléučitele.Aonisamipřipouštěli,žetoučeníjetroškusložitějšívěc,žetoneníjenompostavitsepředžákyvetřídě,alejetoschopnostzpracovatpětačtyřicetiminutovouvyučovacíhodinutak,abystedonívtěsnalivše,cojenezbytné,abystesplnilisvůjpedagogickýcíl,abystepředalito,coodborněmátevhlavě,aleabystetopředalitak,abytožák,žácibylischopnipochopit.Uměnípedagogiky,uměnípředatdruhémuznalosti,dovednostiakompetence,toneníjenommítodbornéznalosti,alejetoimimořádnáschopnost,někdyvrozená,někdypřirozenězískaná,aletakévybudovanáavypracovanáběhemstudianapedagogickýchfakultách.Kritikapedagogickýchfakultzato,ženevždydokonalepřipravujíbudoucíučitele,neníúplnědobřecílená.Ano,majísvérezervy,aletozejménaztohodůvodu,žetakjakbylostrukturovánostudiumnapedagogickýchfakultáchnatříletéstudiumbakalářské,kdepřevážněstudentizískávajíodbornéznalosti,advouletémagisterskénavazující,taksesamozřejměvýrazněsnížilprostorprotupedagogickoupřípravubudoucíchučitelů.Výrazněseomezilpočethodin,kteréžáci,studentitrávínapraxích.Vminulostibylašance,žemohliprojítvšemistupniaformamipedagogickéhopůsobení,mohlisitovyzkoušetnazákladníchškolách,nastředníchškolách,naodbornýchškolách,nagymnáziu.Vsoučasnostisetovýznamněsmrsklojennaněkolikmálomožnýchhodin,aitadyjsouvelkérezervy.Učitelé,kteříprovázejíbudoucíhostudenta,tafinančníodměna,kterázato,žeanalyzujíjejichučitelsképokusy,žejimpřípadněradí,kdeudělalichybu,cobymohliudělatlépe,kdebymohlinapříkladvyužítjinýpostupapod.,takjsouodměňovánitaksměšně,žeopravduvtomtopřípaděsedáhovořitotom,žetitolidétodělajíjenproto,žesvépovolánímilujíaževelmirádiasochotousvůjvolnýčasčastovyužijíproto,abyhověnovaliprávěstudentůmučitelství.