Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-01 ps2017-072-01-011-016 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení
Jenomproinformaci,prácetřídníhoučitelezaberekolemdvacetihodinměsíčně,abysteměliurčitýpohled,žetoopravdunenípráceojednéhodině,alejetoccadvacethodinměsíčně.Jetakévelmičasté,žeučitelmávetříděaždvacetosmžáků,cožvedeproučitelekještěvětšípráci,jelikožtřídyjsouopravdunaplněny.Považujitedyzavhodné,abybylostanovenorozmezímezi3až4tisícikorunměsíčně.Takováodměnazavykonanouprácizároveňjasněukáže,žesinašespolečnostdokážeaumívážitučitelůpřivýchověnašígeneraceadávátakéučitelůmurčitépodmínky,abyneodcházelizeškolství,alenaopakvyužilisvéznalostiaschopnostikúspěšnémuvzdělávánídětíamládeže.Tojsemtedyodůvodnilasvůjpozměňovacínávrhktřídnímučitelům.Věřím,žeinárůstplatů,kterýbudepříštírok,totojistěnapraví,alestejněsimyslím,žebytřídníučiteljakotakovýmělbýtzakotven,nebotadefinicebymělabýtzakotvenavčeskélegislativěatakébysenatomělbrátohled.Teďpředstavímsvůjdruhýpozměňovacínávrh.Jetopodsněmovnímdokumentem4484.Tentosněmovnídokumentsetýkáadaptačníhoobdobíučitele.Teďvámpřečtukrátkéodůvodnění.Novelazákonazavádítakzvanéadaptačníobdobíučiteleprotakovéučitele,kteřínesplňujípožadovanouodbornoukvalifikaci.Totoadaptačníobdobí,kterémátrvatdvaroky,zajišťuješkola.Vpraxisetakpředpokládá,žetoškolyzajistípřidělenímzkušenějšíhoučitele,čemužseříkáuvádějícíučitel,atentedystakovýmzačínajícímučitelemprocházíjehoadaptačnímobdobímanějakhozaškoluje,učíhoavlastněhointegrujedoškolníhoprocesu.Tentouvádějícíučitelvšakbudevykonávattutočinnostnadrámecsvýchběžnýchpracovníchpovinností,zakterémunáležíběžnámzdaučitele.Protipůvodnímplánůmpřizavedenítohotosystémuvládoupředkládanánovelazákonaneobsahuježádnoufinančníodměnuzatakovouprácinavíczestranyprávěuvádějícíhoučitele.Uvádějícíučitelébytímbylinevhodnědiskriminováni,opětprotisvýmkolegům,kteříseožádnéhozačínajícíhoučitelenebudoumusetnadrámecsvépracovnídobystarat.Proodstraněnítohotoproblémupřinášítentomůjpozměňovacínávrhřešenívpodobědoplněnípříplatkuzaprávětakovoutočinnostnadrámecpráceučitele.Podobnépříplatkypropedagogicképracovníkyjsoujižobsaženyvplatnémzněnízákoníkupráce.Protojetímtopozměňovacímnávrhemdoplněnprávězákoníkpráce.Jdetedyočástku3tisíckorun.Pedagogickémupracovníkovi,kterývedlepřímépedagogickéčinnostivykonávátakéčinnostpodporyučitelevdobějehoadaptace,seposkytujepříplatek3tisícekorunměsíčně.Obadvamojepozměňovacínávrhysetýkajíučitelů.Ajakjsemjižříkalanasamémzačátku,domnívámse,žeplatyučitelůobecnějsoudlouhoudobupodhodnocovány.Apokudchceme,abymělučitelvespolečnostiurčitouautoritu,abybylvespolečnostinapříkladnapodobnéúrovnijakolékař,právník,takzkrátkamusímetytověcizlepšit-ajakjinaknežkonkrétníminávrhy?Takžeděkujizapozornostavěřím,žeménávrhypodpoříte.Místopředseda PSP Tomio OkamuraPřejihezkývečer.SpřednostnímprávemzaklubKDU-ČSLpanposlanecMihola.(Hlasy ze sálu.)Takžejstesedohodli,ževystoupípanposlanecMarekVýborný?(Poslankyně Valachová mimo mikrofon.)MámtadypoznamenanépřednostníprávopanaposlanceMiholy,alejestlitopřepouštíte,taktedypaníposlankyněKateřinaValachová.Takžejstesevzájemněpustili.PanposlanecMarekVýborný.Prosím.Poslanec Marek VýbornýDěkujizaslovo.Váženýpanemístopředsedo,váženýpaneministře,paníministryně,jásetadymožnápřekvapivěnezařadímdořadytěch,kteříbudoupřipomínatpodhodnoceníučitelů.Jábychtady,amožnátomůžebýtpřekvapivé,jakoopozičníposlanecchtělpoděkovatpanuministrovi,protožedlouhodoběplnísvésliby,pokudjdeonavyšováníplatůučitelů.Apokudjsmesistanovili,ařeknutadyspolečněnapříčtoutoSněmovnou,nějakýcíl130%průměrnéhrubémzdy,takpokudbudeschválenrozpočetabudesplněnotěch9%,jestlisenepletu,prorok2021,taktotobudeslib,kterýtatovládasplnila.Onojichmnohonebude,aletentotobude.AjetojednoznačněsplněnýslibaúspěchpanaministraPlagy,takžezatoděkuji.Jájsemvposledníchtýdnechnavštívilřaduškolamluvilsřediteli.Musímříct,ženikdoznichsinestěžovalnato,žebyivtétosložitécovidovédoběneměldostatekfinancínato,abymohlodměnitučitele,pedagogy,zajejichpráci.Myslímsi,žetotojetedyskutečněpozitivumaplus.Dovoltemikrátkýkomentářknávrhuzákona.Zaznělotady,žemusímenalákatlidi,cochodípoulicích,nebotéměřtaknějaktozaznělo,nalákatlidi,cochodívenku,abyšliučit.Kolegyně,kolegové,jájsemučitelachvílijsemtakéjednuškoluvedl.Neznámředitele,kterýbychodilpouliciahledal,kdobysenáhodouhodilašelsepostavitzakatedru.Každýředitelsesamozřejměsnažínaléztčlověka,neboadepta,kterýmápatřičnévzdělání.Azákon,kterýtadydnesprojednáváme,neníotomhledánízulice,alejeořešenímimořádnýchsituacívregionech,kdetoskutečněhoří.Atenředitel,pokudmáitřebadlouhodoběnapříkladučitele,kterýnesplňujepodmínky,kterédnesstanovujezákon,apanministrtadyříkal,žesetořešídneskadrbánímsepřeshlavu,různýmivýjimkami,taktentozákonbytokrátkodoběnapravil.Jásimyslím,žetotojevpořádku,aurčitětozméhopohledunenínějakýkonfliktsezájmypedagogickýchfakultnebofakultvzdělávajícíchučitele.Tourčitěne.Jásialedovolímkrátcepředstavitpozměňovacínávrh,kekterémusepřihlásímvpodrobnérozpravě.Možnávástonepřekvapí,budutadytrochunavazovatnakolegyniHyťhovou,kteráotommluvila,nicméněnávrhupřesním,týkásetopříplatkuzatřídnictvíapříplatkuzavýkonspecializovanýchčinnostíveškolách.JájsemtadyspolusdalšímiposlanciKDU-ČSLpředložiluž20.dubna2018sněmovnítisk159,kterýdodnesvedruhémčtenínenídoprojednán,aprotojsemspojiltentonávrhsesněmovnímtiskem503,protoženakonecipodiskusisezástupciMinisterstvaškolstvíatakénapříkladsezástupciodborůjsmeserozhodlijítitrochujinoucestounežvtisku159,asiceprávěvzákonuopedagogickýchpracovnícíchdefinovatčinnosttřídníhoučitele,kterátamdoposudtaktoneníexplicitně,čilivložittam§23b,kdebytatočinnostbyladefinována,avsouvislostistímvzákoníkuprácedefinovatpříplatekpedagogickéhopracovníka,alenikolivpevnoučástkou,protožetadysesamozřejměpotomdostávámedotépastipřípadnýchpotřebnýchvalorizacíapodobně.Čilijáinazákladěkonzultacíspracovníkyministerstvanavrhujinejítpevnoučástkou,alejítprocenty,asicenechattakénějakouvůliředitelůmškol,tosimyslím,žejetaképotřeba,jsoutomanažeřizodpovědnízasvojiškolu,zavýukuatakézavedenítěchtřídnickýchkolektivů,případnězavýkonspecializovanýchčinností,jakojenapříkladčinnostškolníhologopeda,koordinátoraICTapodobně,atorozmezíjevmémnávrhudefinováno5až7%platovéhotarifuvypočítanéhozezákladunejvyššíhoplatovéhostupněvplatovétřídě,dokteréjedanýpedagogickýpracovníkzařazen.Tímtedyvytvářímeněco,conebudepotřebaprůběžněnovelizovat.Ajenompropředstavu,nebudutotadyvyjmenovávat,toužtadyzaznělo,covšechnotřídníučitelvykonáváiutěchspecializovanýchčinnostíjevcelkujasnéazřejmé,alepravdoujeto,žečinnosttřídníchučitelůjedneskanedostatečněohodnocena.Sicesevminulémrocepodařilotuspodníhranicinavýšitostokorununa500korun,vyššíhranicezůstalana1300korun,cožskutečnědneskačinínějakých25až65korunzahodinupráce,budeme-lipočítatstímprůměremdvacethodinvměsíci.Podotýkám,ževdobědistančnívýuky,kterávtutochvíliprobíhala,neboještěprobíhánaněkterýchtypechškol,samozřejměiprácetřídníhoučitele,kterýmusísžákykomunikovatatakdále,neníúplnějednoduchá.