Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-01 ps2017-072-01-011-016 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
16. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 503/ - druhé čtení
Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji,paneposlanče.NynívystoupípanposlanecVáclavKlaus,připravísepaníposlankyněTerezaHyťhová.Prosím,máteslovo.Poslanec Václav KlausDobrýden,jástručněpředstavímjedenznašichpozměňovacíchnávrhů.Jetosněmovnídokument4490atýkásezákonaopedagogickýchpracovnících.Upřímně,žádnýzákonopedagogickýchpracovnícíchjsmedlouhádesetiletíneměli.Školyučily,ředitelésidobřeuvědomovali,kdyžmělimožnost,jestlivzíttraktoristu,nebomatematika,žepředtutabulipostavilimatematika.Žádnýzákon,žádnéregulacetenškolskýsystémnepotřeboval.Paktadysocialistépřitáhlitenhlezbytněnýdokument,kterýužmádesítkystran,velicekomplikuježivotveškolách,anynídocházíktakovémujakobyvelicenesmělémupokusunějakýmzpůsobemtorevidovat.Panministrzačalrelativněrozumněvesmyslu,žetotrochuzliberalizuje,necháředitelůmvolnost,noalejaktoběželotímkolečkempoministerstvuarůznýchlobbistůadalších,takztohovznikltakovýpaskvil,žeužbyto,abychtořekllidově,prasenepoznalo,coztohonakonecvyšlo.Myjsmebylivevelkémpokušenínačístpozměňovacínávrh,kterýbycelýzákonrušil.Myslím,ževevětšiněškolbysenikomunicnestalo.Nakonecnámtopřišlotakovépřílišagresivní,takžejsmeudělalipoměrněpodrobnýrozpisaopravdushrnutíjenomzákladníchpožadavků,kterénapedagogymáme,abyředitelémělijistoumíruvolnosti,protožejsoutosvéprávnébytosti,azároveňstátjakodeklaratorněřekl,cosipředstavuje,žejeučitelzákladníškoly,jakémávzděláníapod.Tojeobsahemnašehonávrhu.Uvidíme,jaktentonášnávrhdopadne.Jinakjsmepřipravenipodpořitzákonjakocelekitak,protožepřecejenomjsoutamaspoňzbytkytěchliberalizačníchsnah,sekterýmitopanministrzačínaltvořit.Askutečnětasituaceveškolách-vyjiasineznáte,alevedlaktomu,žespoustylidíopustilypráci,kteroumělirádi,protoženesplňovalinějakoudikcizákonaopedagogickýchpracovnících.Jásámjakořediteljsempřemlouvalřadusvýchzaměstnanců,abysijezdilidodělávatnějaképomatenékurzy,kteréplatídaňovípoplatníci,azískaliformálnívzděláníamohlinatéškolezůstatučit.Tojetasituace,kdejsme.Žijemetakévdoběcovidu,čilitohlejsouvšechnověci,kteréstátdělá,kdyžroupamaabohatstvímnevícoby.Myslím,žetadobabudetaková,žebudemeřešitdalekovážnějšívěci,jakvůbecfinancovatškolnísoustavu,kolikztohodátnazákladníškoly,kolikztohodávatdále,nežabychomsebavilinapůllegračnímitexty,covšechnomáještěpanučitelabsolvovatamít.Veliceplédujiprotoumožnitodborníkůmmožnostpůsobitnatechnickýchškolách.Jetozaseklasickávěc,žemámeskvěléhoodborníkačastotřebanaprahuemeritury,chtělbysvojeuměnípředatmladšígeneraci,ateďnemůže,protoženesplňujepedagogickéminimum,nemápedagogickévzdělání.Tohlesetímvšechnotáhnejakočervenánit.Užvásnebududéleunavovati,mátoasisedmstran,alejetovíceménězákonopedagogickýchpracovnícíchvykostěnýnazákladnídeklaratornívýrazy,cobytenkterýučitelmělmítzavzdělání,ajetamponechánaširokávolnostředitelům.Zkrátkaadobřejetoněco,coměludělatpanministr,kdybysenebálvšechtěchlobbistickýchskupin.Děkuji.Místopředseda PSP Petr FialaDěkuji.PaníposlankyněTerezaHyťhová,připravísepanposlanecMarekVýborný.Prosím,máteslovo.Poslankyně Tereza HyťhováDěkuji.Jábychsechtělavyjádřitobecněktomutonávrhu,ktétonovele,apotompředstavímnáslednědvapozměňovacínávrhy.Tytopozměňovacínávrhyjsemvytvořilaještědávnopředdoboucovidovou,protožesimyslím,žeplatyučitelůjsoudlouhodoběpodhodnocoványajsoupodhodnoceny.Věřím,žepříštírokdojdealespoňknějakénápravě.Takžetyhlenávrhyopravdujsousepsanéuždelšídobu.Ateďknoveleopedagogickýchpracovnících.Současnásituaceveškolstvísepotýkájiždlouhodoběsnedostatkemučitelů.Učitelé,kteréprácemnohdybaví,nevykonávajítutoprácibuďprávěz(důvodu)nízkéhofinančníhoohodnocení,anebonedostatečnémotivacevykonávattutoprofesi.Tojedlouhodobýstav.Tatonovelatedyrozšiřujepravomocředitelůmškoly,kteříbymělinověvesvýchkompetencíchtakéuznánípředpokladuodbornékvalifikaceučitele.Tímtobydošlokzlepšenípodmínekpronověpracujícíučiteleatakésamozřejměpostavenířediteleškoly.Kvelkýmproblémůmdocházíčastonapříkladnastředníchodbornýchškolách,kterésezaměřujínarůznétechnickéobory.Jednáseolidi,kteříjsouodborníkyvpraxi,aledoposudnemajípotřebnépedagogickévzdělání.Osoby,kterýmředitelškolyuznápředpokladodbornékvalifikace,budoumocipřímoupedagogickoučinnostvykonávatnejdéletřiroky.Pokudchtějínadálepracovatvpedagogickésféře,musísinásledněpedagogickévzdělánídoplnit.Domnívámse,žebytentokrokmohlalespoňtrochupřilákatosoby,kterémajíchuťazájemstátseučitelem,apomocitaknašemuškolskémusystému.Neříkám,žetentokrokpovedekvýraznémuzvýšenípočtunovýchučitelůavyřešítakdosavadnímnohdyažkritickousituaci,alemohlbyalespoňmalýmdílempomoci.Prototentonávrhjakocelekpodpoříme.Ateďkmýmdvěmapozměňovacímnávrhům.Prvnínávrhjesněmovnídokument5302atýkásetřídnickéhopříplatkuproučitele.Jdetedyopříplatekzatřídnickoupráci,kterádodneškaveškolskémsystémuneníohodnocenapodlemědostatečně,atatoprácezabíráopravdumnohočasu,jevelmisložitánabyrokraciiatd.Tedyodůvodněníméhopozměňovacíhonávrhu.Vzákoněopedagogickýchpracovnícíchdlouhodoběchybídefinicečinnostitřídníhoučitele.Tatodefiniceneníobsaženaanivjinéčeskélegislativě.Přitomnapříkladveslovenskémzákonějsemnašlapojemtřídnickýučitelatamveslovenskémzákonějetatodefiniceobsažena.TřídnictvívČeskérepublicevykonávávícenež65tisícučitelů,anižbyzatutoprácibyliadekvátněohodnoceni.Prototentopozměňovacínávrhtentonedostateknapravuje.Tentopozměňovacínávrhmárovněžzacílnapravitdlouhodoběnepříznivousituacivodměňováníučitelů,kteřívykonávajíprácitřídníhoučiteleatakéobdobnouprácinakonzervatoři,základníuměleckéškolečivyššíodbornéškole.Nenídálemožné,abyzapráci,kterájesicedoznačnémíryadministrativní,alesezákladnínáplnípráceučiteleúzcesouvisíastátresp.danáškolajipotakovémučitelivyžaduje,nedostávalspravedlivouodměnu.Smyslemtohotonávrhujetakéodstraniturčitoujistoudiskriminacimeziučiteli,kdyučitel,kterýnadrámecsvéběžnépedagogickéčinnostisemusízabývatještědalšínezbytnouagendou,bylznevýhodňován,čicosetýčeprávětéfinančníodměny.Náplníprácetřídníhoučitelejemj.říditavzdělávatdanoutřídu,dálesempatříorganizačníčinnosti,třídníschůzky,třídnickéhodiny,konzultacesrodiči,odborníkyatd.Takévedepříslušnédokumentace,jakonapř.třídníknihu,třídnívýkazy,evidencežákůajiné.Dáletřídníučitelzajišťujetakébezpečnostamánastarostitaképrevencibezpečnosti,kdyseznamuježákysBOZPaPO,pravidlychováníopřestávkách,naškolníchvýletech,akcích,seškolnímřádematd.,atd.Jezcelaneuvěřitelné,žedosudbylaodměnazavýkonprácetřídníhoučitele,atedyobdobnouprácinakonzervatořiatd.,jakjsemjižzmiňovala,20až60korunzahodinuvykonanépráce.Častějitedyudolníhranicetohotorozmezí,kteréjsemprávěpřečetla.Přitomsenejednáovolnýčasučitele,aleojehopracovníčinnost,kterouzkrátkamusípravidelněsplňovat.