ps2017-072-01-011-016.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-12-01 ps2017-072-01-011-016 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(18.10 hodin) Tento model , který jsme navrhli , zároveň urychluje růst platů u začínajících učitelů , zejména z toho důvodu , že prostě potřebujeme ty učitele do školství přilákat . Asi je moc nebudeme lákat na to , že až tam budou učit dvacet let , tak jejich plat bude lepší . Stejně tak i u učitelů , pedagogických pracovníků v předškolním vzdělávání , je tam navržen trochu dynamičtější růst . Bohužel jejich platy byly dlouhodobě zanedbávány , tak tohle je jistá náprava . Oproti tomu pozměňovacímu návrhu v důvodové zprávě tam i dáváme , jaká je předpokládaná zátěž pro státní pokladnu , nicméně tento pozměňovací návrh byl psán v době předcovidové a vlastně díky tomu - no , bohužel díky tomu , že lze předpokládat , že průměrná mzda v republice neporoste tak rychle jako v době předcovidové , tak ta zátěž na státní rozpočet bude daleko menší , respektive téměř blížící se nule . Protože když se podíváme do návrhu státního rozpočtu , tak na platy pedagogů jde pro příští rok o navýšení o 9 % a prostým vydělením čitatele a jmenovatele se už hodně budeme blížit právě té hranici 130 % . Takže za nás je důležité dostat toto do zákona , aby to platilo alespoň k roku 2023 a nadále ty platy byly udržovány . Ty platy , pokud budeme udržovat , tak nebude takový nárok na státní rozpočet jako nyní , když jsme se to snažili na tu úroveň 130 % dostat . Bude to de facto kopírovat tak , o jaká procenta bude růst průměrná mzda ve státě . Tolik k platu pedagogických pracovníků . Další pozměňovací návrh , který navrhujeme , je pod sněmovním dokumentem 5358 a týká se zachování akreditace v rámci dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků . Zejména u těch kurzů , které jsou hodinově menší , ministerstvo již nechce udělovat akreditace , což na jednu stranu chápu , že je to administrativně hodně náročné , protože těch kurzů je mnoho a akreditace u takto malých kurzů se vydávaly de facto jak na běžícím pásu , nicméně by se nemělo nějakým způsobem rezignovat na označení - alespoň částečně označení - kvality v těchto kurzech , a zejména ředitel školy by měl mít stále nějakou informaci o tom , jaký kurz je kvalitní , jaký kurz si učitelé běžně pochvalují , jaký kurz naopak učitelé říkají , že je neužitečný . Z toho důvodu i navrhujeme , aby existoval nějaký reputační systém , obdobně jako je reputační systém u e - shopů , kdy sami nakupující si hodnotí jak prodávajícího , tak produkt , a obdobný systém by mohl existovat i u tohoto dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků u těch menších kurzů . Ale do té doby , než nějaká alternativa bude existovat , tak navrhujeme , aby zůstala akreditace v rámci DVPP . Další pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem SD 5359 se týká výuky předmětů v cizím jazyce rodilým mluvčím . Nejedná se o výuku cizího jazyka tím rodilým mluvčím , ale týká se výuky jiného předmětu , kupříkladu když se v angličtině vyučuje matematika nebo dějepis . Tento pozměňovací návrh se týká jednotek , omezené skupiny učitelů , není jich moc v republice , kteří takto učí , není moc škol , které toto poskytují , nicméně ty se pak potýkají s problémem , že třeba u britských učitelů , kteří mají bakalářské studium a jsou pro výuku ve své zemi plnohodnotní , tak je náš zákon o pedagogických pracovnících neuznává , protože požaduje magisterské studium . Přitom britské bakalářské studium je na úplně jiné úrovni a trvá daleko déle než naše české bakalářské studium , které je pouze tříleté . Proto navrhujeme , aby u těchto učitelů , kteří v cizím jazyce učí nějaký předmět , byla umožněna tato výjimka a bylo požadováno pouze bakalářské studium , které stačí v jejich zemi . Další pozměňovací návrh , sněmovní dokument 5361 . Navrhujeme ve spolupráci s panem senátorem Drahošem uznání předpokladu kvalifikace pedagogických pracovníků , kteří mají dlouhou praxi ve školství . V současné době jsou ve školství takto třeba i s dvacetiletou praxí učitelé a po těch nyní chceme , aby si doplnili do pedagogické vzdělání . Často jde o starší učitele a hnát je do školy předtím , než odejdou do důchodu , není vhodné zejména z toho důvodu , že jejich praxe už je tak bohatá , že někdy by i oni mohli učit samotné učitele . Z toho důvodu navrhujeme pozměňovací návrh , který se dotkne zhruba 4 000 učitelů v současné době učících , aby nebylo po nich vyžadováno doplnění pedagogického vzdělání , pokud učí minimálně deset let , z toho minimálně posledních pět let souvisle na té dané škole , a tato výjimka by byla pouze pro tu danou školu . Další pozměňovací návrh pod sněmovním dokumentem SD 5744 , který navrhuji , je uznání předpokladu kvalifikace studentům v programech pro přípravu učitelů . Jedná se o studenty pedagogických fakult , kteří mají již uzavřené bakalářské studium a na částečný úvazek učí na škole , zatímco si doplňují magisterské studium . I těchto studentů jsou stovky , možná i přes tisíc , a moc dobře vypomáhají na dané škole , kdy se vlastně seznamují s výukou , a ředitel často si pak tyto pedagogy , až dodělají magisterský stupeň , ponechává . Navrhujeme , aby ředitel mohl uznat předpoklad kvalifikace , obdobně jako je ministerská novela , a omezen pouze na situaci , kdy osoba úspěšně dokončila ten bakalářský studijní program v oblasti pedagogických věd a je zapsána v navazujícím magisterském studiu . Uznání této kvalifikace je omezeno na dobu tří let od zahájení studia magisterského studijního programu , myslím , že za tři roky se dá dvouletý studijní program stihnout . A poslední pozměňovací návrh , který navrhujeme , je přidání pozice sociálního pedagoga do zákona o pedagogických pracovnících včetně vymezení kvalifikačních požadavků . Na školách často vzrůstá potřeba těchto sociálních pedagogů . Sociální pedagog vlastně jako jeden z mála může třeba navštívit i rodinu , a zejména v poslední covidové době se ukázalo , že v některých vyloučených lokalitách by byl tento pedagog hodně potřeba . V současné době existuje studium na sociálního pedagoga . V současné době jsou sociální pedagogové na školách v rámci tzv . šablon , a proto bychom chtěli , aby sociální pedagog byl zapsán do zákona o pedagogických pracovnících jako jeden z pedagogických pracovníků . Ještě dodám , že pozice sociálního pedagoga nemá nahrazovat nebo duplikovat již existující pedagogické profese , rozhodně nemá nahradit sociálního pracovníka obce či orgánů sociálně - právní ochrany dětí , naopak je má doplnit . Tolik k mým pozměňovacím návrhům , ke kterým se přihlásím v podrobné rozpravě . Děkuji .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities