ps2017-067-01-001-001.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-11-20 ps2017-067-01-001-001 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(10.50 hodin) Takže ano , to , co tady dneska zaznělo , kdyby se to jmenovalo zákon o nahrazení kapacity výroby elektrické energie z jádra v lokalitě Dukovany , tak by to byl asi daleko přesnější popis . A mohli bychom ještě k tomu přidat , a také zákon , který s vysokou pravděpodobností vytváří závazky , které daňového poplatníka v České republice budou stát docela velké finanční prostředky , protože v tom zákoně se dále hovoří o tom , že vlastně tento mechanismus a tento princip bude garantovat investorovi , kterým v tomto případě bude společnost ČEZ , to , že nastavíme mechanismus , který plně pokryje investiční náklady na výstavbu tohoto zdroje , tedy této jaderné elektrárny , pouze tam je pěkná formulace " a přiměřený zisk " . Jak se ten přiměřený zisk bude stanovovat ? Kdo o tom rozhodne , co je přiměřený zisk ? Ministerstvo průmyslu a obchodu , valná hromada ČEZ ? Rozhodně to ale nebude Parlament České republiky . Jsme v situaci , kdy my tady dáváme obrovský bianko šek jako zákonodárci tímto rozhodnutím , pokud toto podpoříme , že tady v zásadě o obrovských finančních transakcích v řádu stovek miliard korun s dopadem na české domácnosti , českého daňového poplatníka , se bude rozhodovat ve vztazích v horším případě mezi ministrem a Ministerstvem průmyslu a obchodu a vedením společnosti ČEZ , v tom možná lepším si vyžádá vláda , že to bude chtít třeba připomínkovat , bude to chtít posvětit na úrovni vlády . Není tady nic o tom , že by tyto parametry muselo Ministerstvo průmyslu a obchodu projednat třeba alespoň se souhlasem rozpočtového výboru Sněmovny . To znamená , volení zástupci České republiky , Parlamentu , nebudou mít žádnou možnost kontroly nad tím , jakým způsobem bude potom ve znění toho zákona profinancována část nákladů i část toho přiměřeného zisku . To je první velké nebezpečí , které já tady vidím . Druhá věc , která mi velmi vadí , je nerovnost toho , co tady vytváříme . Na jedné straně říkáme , chceme tady obnovitelné zdroje , chceme nízkoemisní zdroje , chceme se tady chovat zodpovědně k životnímu prostředí , a vůči jednomu zdroji dáme takovouto obrovskou formu podpory a záruk . To znamená , stát řekl , že si půjčí za ČEZ , to znamená , vydáme dluhopisy , zatížíme ještě víc státní dluh , ano , nebude se to počítat do bilance , tomu já rozumím , ale stát si to půjčí . Kdyby se cokoli stalo , tak za to bude de facto na konci zodpovědný daňový poplatník , který to vždycky musí nějak zaplatit . Nejsou tady žádná opatření v tom zákoně , která by říkala , jakým způsobem se bude posuzovat ten přiměřený zisk , co všechno se vejde do nákladů , a ještě tedy stát říká : a tomu investorovi my kromě toho , že mu zařídíme peníze na tu investici , tam budeme garantovat , že ta investice je plně návratná , s přiměřeným ziskem . No přátelé , kdo by tohle nechtěl v České republice ? Firmy , občané , domácnosti . Safra , to není úplně spravedlivé . Já chápu , že tu elektrickou energii z velké části budeme spotřebovávat my , možná se to bude ještě exportovat v budoucnu , uvidíme , ale já si kladu otázku , proč stejným principem nemá tato vláda ochotu přistupovat i k těm domácnostem , o kterých se hovořilo . Proč v návrhu zákona o POZE není řečen stejný princip : ano , milé domácnosti , vážení občané České republiky , my si vás tak vážíme , že jsme připraveni dát vám i určitou míru přiměřené podpory pro provozní podporu vašich budoucích fotovoltaických elektráren na střechách rodinných domů v České republice , které vám přispějí k tomu , že vy budete více soběstační a ušetříte dlouhodobě finanční prostředky . Vždyť to je přece rozumná politika státu . Takhle by se ten stát měl chovat , říci : já tady nechci mít občany na sociálních dávkách , já hledám parametr trvale dlouhodobé podpory , vyřeším problém životního prostředí , emisí , klimatu a zároveň vám dávám nástroj , jak mít více peněz na vzdělání vašich dětí , na zlepšení ekonomické situace rodin . To mi dává strašně velkou logiku . To bych byl rád , kdybychom v tom případě celý tento konstrukt chtěli dát do jednoho zákona , zákona o podporovaných zdrojích energie , to by mi dávalo logiku , protože vytváříme lex Dukovany . Takže to je ta druhá rovina , kdy prostě ti , kteří by si tu podpory mohli zasloužit nejvíce , kde by mohla vzniknout velká kapacita výrobní v kombinaci s baterkami , které by mohly fungovat třeba i na komunální úrovni , by ten celý systém mohl být velmi zajímavý a stabilní v budoucnu , ale o tom se prostě neuvažuje . Pak tady chci zmínit třetí záležitost , která si myslím , že je velmi zásadní , a to je dopad na bezpečnostní politiku České republiky v rámci geopolitického prostředí . Já si myslím , že rozumný stát , rozumný zákonodárce , rozumná vláda má dělat vždycky to , že se snaží spolupracovat s těmi , které může označit za své dlouhodobé a spolehlivé spojence , a vyvarovat se rizik spolupráce s těmi , kteří mohou být těmi , kdo ten stát ohrožují . Mně se v tomhle ohledu hrozně líbí dlouhodobá filozofie Izraele , státu , který se poučil a dělá to celou dobu ve své novodobé historii , to znamená , říká jasně , co si můžeme vyrobit sami , tak si sami vyrobíme , co musíme nakoupit , co neumíme sami vyrábět , tak nakupujeme od svých spojenců , a od svých potenciálních nepřátel vůbec nic nenakupujeme . Protože proč by svými penězi podporovali toho , kdo je v budoucnu bude ohrožovat ? To je stejný příběh v tomto případě . Proč my máme vystavovat riziko pro Českou republiku v budoucnu tím , už jenom tím , že v tom tendru budeme dávat někomu zadávací podmínky ? Proč mají mít různé skupiny vlivu , komunisté z Ruska a z Číny , k dispozici zadávací podmínky toho tendru , konzultovat detaily těchto záležitostí ? Proč připouštíme vůbec tu variantu , že na konci toho příběhu by tady někteří lidé chtěli mít dodavatele z Ruska a z Číny ? Prosím vás pěkně , podívejte se na poslední příklad . Ruská dodávka jaderné elektrárny v Bělorusku , je to asi příběh starý dva nebo tři týdny , ruský Rosatom , státní firma , zdroj 1200 MW - jak to dopadlo ? Prezident Lukašenko tam přijel , spustili to , a neběželo to ani 24 hodin . Hm , já tedy nevím , jestli bych byl tak naivní , že bych si šel koupit auto , které běželo a fungovalo první den a říkal : To je skvělý , takového dodavatele já chci mít jako v té dodávce . Mimochodem , jenom tak pro zajímavost , cena té dodávky - 220 miliard . Nechápu , proč tady česká vláda počítá s tím , že chce tady postavit v příštích letech elektrárnu za nějakých 186 miliard , když v Bělorusku teď tu elektrárnu dostavili za 220 miliard při stejné kapacitě . To jsme furt tak naivní ? Vysvětlete to někdo . Počítáme , že se to bude stavět v budoucnu , takže se musí připočítat nějaká inflace , zvýšená cena práce atd . Obecně se ví , že původně kalkulované ceny na základě příběhů ze světa jsou nakonec někde v dvaapůl - až trojnásobku . Vlastně už i to , jakým způsobem je konstruována postupně ta cena i ta záruka pro ten dluh , tak ta už dnes hovoří o těch zhruba necelých 230 miliardách korun . Takže tady je více věcí , které nejsou v souladu , a není na to dostatečně upozorňováno . Mrzí mě , že vláda tyto věci nezohledňuje . Tady říkám jednoznačně , když se nám za rok podaří změnit poměry sil ve Sněmovně a bude tady za rok jiná vláda , tak já říkám za KDU - ČSL , pokud se to nepodaří teď při projednávání tohoto zákona , tak z tendru dodavatele z Ruska a z Číny vyloučíme . Odmítám tady riskovat to , že tady bude nespolehlivý dodavatel . Odmítám tady riskovat to , že se budeme dostávat do sféry vlivu různých typů lidí z těchto států a z těchto komunistických stran . Myslím , že ty zkušenosti tady jsou a chyby je potřeba neopakovat a poučit se z nich . A myslím si , že mi dává daleko větší logiku , když říkáme na jedné straně ano , jadernou kapacitu výroby v Dukovanech je třeba nahradit , to my za KDU - ČSL nezpochybňujeme , jenom říkáme , dělejme to transparentně , bezpečně a předvídatelně . A vytvořme si mechanismy , aby ty případné náklady pro stát a pro daňového poplatníka byly s minimálními riziky , aby byly kontrolovatelné Sněmovnou , Parlamentem . A ne že se vytvoří bianko šek na dobu - my ani nevíme na jakou dobu - na dobu fungování elektrárny , takže vlastně nikdo nemůže říci zodpovědně , co to pro toho daňového poplatníka bude znamenat . Takže berme tyto věci velmi seriózně , velmi vážně . Neotevírám to , že tady je pominut víceméně proces nějaké předběžné notifikace , od konzultace návrhu tohoto zákona i s Evropskou komisí . A já fakt nechci , aby Česká republika šla cestou Srbska nebo Maďarska a dostávali jsme se tak výrazně pod sféru vlivu Ruska nebo Číny . Prosím pěkně , ten příběh z Běloruska posledních týdnů je velkým varováním toho , kam to může směřovat . Takže dělejme takovou investici , ale dělejme ji transparentně , efektivně a se spolehlivými partnery . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Vojtěch Filip Děkuji panu poslanci Marianu Jurečkovi . Nyní pan poslanec Petr Třešňák , který je přihlášen do rozpravy , připraví se pan poslanec Jan Čižinský .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities