|

ps2017-062-06-002-509.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-30 ps2017-062-06-002-509 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

509. Návrh na vyslovení souhlasu Poslanecké sněmovny s prodloužením doby nouzového stavu

Date2020-10-30
Meetingps2017/062
Agenda Itemps2017/062/509
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/062schuz/s062186.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   26 < Page 27 > 28

, pane nepřítomný premiére - prosím, aby vám to tlumočili vaši spolupracovníci, kteří snad slyší - , pane nepřítomný premiére, budete zase kňučet, že jsme přece všichni na jedné lodi a že máme táhnout za jeden provaz, tak si prosím pěkně uvědomte, že ta jedna loď byla dneska tady! A tady jsme se měli domluvit, jak na budeme plout. Vy jste něco přečetl a povýšeně a arogantně odešel. Tak příště prosím nekňučte! Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji panu poslanci Miroslavu Kalouskovi. Nyní paní zpravodajka se přihlásila do rozpravy. Paní kolegyně Richterová, máte slovo, paní poslankyně. Poslankyně Olga RichterováDěkuji za slovo. bych ještě závěrem, protože je to tady takové řekla bych bouřlivé nebouřlivé. A to právě proto, že ti, kteří měli přijít, nepřišli. (Pobavení potlesk poslanců Pirátů.)V reakci na tento nepříchod bych navrhla ještě dvě velmi stručná usnesení. A sice to první by bylo, že "Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR vyzývá vládu ČR k plnění usnesení Poslanecké sněmovny číslo 1162 ze dne 4. června 2020". Takto jednoduše. Byla to komplexní jednoduchá usnesení týkající se obecného vyhodnocení první vlny, zamezení šíření v druhé vlně. Takže to je návrh prvního usnesení k plnění usnesení číslo 1162. A druhý návrh, ten je myslím také velmi, velmi srozumitelný. Tak ho jenom takto řeknu: "Poslanecká sněmovna Parlamentu ukládá vládě ČR předložit minimálně den před koncem nouzového stavu zprávu o navrhovaném dalším postupu a vyhodnocení dosavadních opatření." Takto jednoduše - zprávu o navrhovaném dalším postupu a vyhodnocení dosavadních opatření; abychom dostali písemně jasná slova včas před případným dalším jednáním. Tak toto by byly dva návrhy ještě za , které jsem chtěla přednést ještě v této obecné rozpravě. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Paní poslankyně rozprava se vede jenom jedna. Za vládu ČR se ještě přihlásil pan ministr Robert Plaga. Pane ministře, máte slovo. Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkuji za slovo. jsem si tady bedlivě dělal poznámky v průběhu toho, co se týkalo školství, a považuji za nutné a především za vhodné na ty otázky, které tady padly, tak na odpovědět. To znamená, paní poslankyně Černochová ve svém příspěvku, ve svém slovu, upozornila na to, že je kruciální, aby se vrátily zpátky první a druhé třídy a třída devátá. nemohu než souhlasit. A není to dáno tím, že moje mladší dcera je ve druhé třídě. To znamená, neměla, nebo měla narušené druhé pololetí prvního ročníku a teď to úspěšně pokračuje i v ročníku druhém. Ale skutečně u těchto malých ta distanční výuka nefunguje tak, jak by měla. Respektive měli ti prvňáčci měsíc na to, aby se seznámili se školským prostředím a získali návyky, a to věru není mnoho, a to jsem diplomatický. Takže naprosto souhlasím. Stejně tak jsem si vědom a kolegové na Ministerstvu školství také, že tady máme deváté ročníky, které před sebou mají přijímací zkoušky na střední školy. A opět jsou to ti, kteří, jsou to osmáci minulého roku školního, a tam ten problém je stejný. Zároveň úplně stejnou prioritu musí mít závěrečné ročníky středních škol. Je důležité si uvědomit, že nejen maturanti, ale i ti, co mají závěrečné zkoušky, čelí stejnému problému, akorát na jiném stupni vzdělávání. K tomu dodávám, že téměř stejnou prioritu musí mít i praktická výuka na středních školách, protože samozřejmě pokud máte dvouletý výpadek, tak očekávat nějakou odbornost a nějakou praxi od těchto studentů je možná troufalé a my se musíme snažit v maximální možné míře dostat zpátky tu příležitost, aby skutečně tu praxi mohli dělat. U vysokých škol, na které bych nerad zapomněl, se mezi priority řadí rozhodně to, aby se vrátila praktická a laboratorní cvičení, aby se mohli vůbec k těmto věcem na škole dostat. Takže tato prioritizace je jasná, s souhlasím, a zaznívala asi v dalších pěti příspěvcích, které tady byly, se týkaly prvních stupňů, anebo se týkaly jenom prvních a druhých tříd. To znamená, udělejme všichni všechno pro to, abychom co nejrychleji dostali ta čísla pod kontrolu a abychom skutečně mohli vrátit aspoň část prvního stupně, pokud ne celý do škol, k prezenční výuce. Zároveň jsem rád, že tady zaznělo v podstatě ze všech poslaneckých klubů, že je potřeba stanovit kritéria pro otevření škol. říkám, že jako ministr školství mohu dát scénář těch priorit, což jsem ostatně teď řekl. Ty konkrétní hodnoty mají dát epidemiologové, hygienici a Ministerstvo zdravotnictví. Když jsem poslouchal nového ministra zdravotnictví, tak úplně stejný plán. To znamená jasné, předvídatelné ukazatele, kritéria, podle kterých by ten rozvolňující scénář a návrat do škol měl běžet. Samozřejmě že předpokládám, že budou součástí i nějaká opatření, a to nejenom tři R, to znamená rozestupy, roušky, ale zároveň je potřeba i možná nastavit, ale to se budeme bavit o těch režimech, a k tomu jste také tady vyzývali, to znamená, aby byla jasná pravidla a aby školy měly dostatek času se na připravit. Za Ministerstvo školství mohu říct, že jsme v létě připravili manuál, kde samozřejmě pak se situace vyvinula jak co se týká semaforu, ale ty základní principy, základní doporučení i hygienická jsou stále platná. A doporučení k distanční výuce jsou stále platná také. Samozřejmě že distanční výuka na školách probíhá lépe než na jaře, ale to neznamená, že by to bylo všude skvělé, úžasné a bezvadné. A je potřeba říct, že k tomuto probíhá teď, nebo proběhlo šetření České školní inspekce a na výsledky toho šetření budeme samozřejmě jako Ministerstvo školství zase reagovat další sadou doporučení nebo dalším apelem na školy. Pokud tady ale padly věci, které jsou vtěleny i do těch usnesení, tak si dovolím říct, že po stránce komunikace a po stránce poskytování informací školám, tak komunikujeme napřímo datovými schránkami a každá změna usnesení, která měla dopad do oblasti školství, byla komunikována zcela jednoznačně k ředitelům škol. Samozřejmě, že pokud to bylo opatření vlády, které mělo rychlou účinnost, tak ta informace docházela ve chvíli, kdy třeba ty školy, nebo respektive ta opatření byla vyhlašována na tiskové konferenci nebo následně se projevovala v praxi. Ale to není chybou komunikace. A budu rád, pokud bude ten scénář tak dlouho dopředu znám, abychom i my na Ministerstvu školství měli možnost to komunikovat k ředitelům škol stejně jako v létě s dostatečným předstihem. Pokud bych se měl vyjádřit k těm věcem, které tady navrhuje, navrhoval pan předseda Bartoš. Mohu souhlasit s kritérii obnovení provozu škol stejně jako s komunikací v předstihu. Co se týká zásobování ochrannými prostředky, tak znovu podotýkám, že v celkovém systému je důležitá spolupráce zřizovatelů a státu. Ta dodatečná intervence, kterou jsme tam jako stát dali, to znamená tři miliony respirátorů do našich škol, byla jenom příspěvkem k tomu, co zřizovatelé již zajišťují. Co se týká zajištění péče o děti pedagogického a nepedagogického personálu, znovu opakuji, že co se týká těch otevřených škol, tak ty určené školy, kterých je 405 v tuto chvíli, tak budu navrhovat, aby se rozšířil okruh těch osob, které tam můžou umísťovat svoje děti, i o zaměstnance škol mateřských. K výzvě, která směřuje k posílení spolupráce a koordinace činností třeba s Česko.Digital, si dovolím podotknout jednu věc. Česko.Digital spolupracuje s Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy od počátku jarní vlny epidemie. Mimo jiné s nimi spolupracujeme na webu Edu.cz. A v první vlně jsme na základě dat České školní inspekce vytipovali tisíc škol, kterým jsme nabídli soustředěnou podporu za účasti Česko.Digital, ale také prostřednictvím našeho národního pedagogického institutu. Pokud se bavíte o podpoře online vzdělávání, webináře Národního pedagogického institutu stejně jako Učíme online zaznamenaly na jaře obrovský zájem od učitelů a účast na těch webinářích byla poměrně vysoká. Budeme v tom dále pokračovat, o tom vás mohu ubezpečit.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities