Váženékolegyně,váženíkolegové,jakoodpovědnáopozicednesnemůžemevašížádostioprodlouženínouzovéhostavunevyjítvstřícipřesto,ževýkon,kterývsoučasnostipředvádíte,jesnadještětragičtější,nežtomubylonajaře.Stačízmínitneustávajícízměťopětprotichůdnýchprohlášení,změnyvopatřeníchvřáduhodin,nepřehlednéseznamyvýjimekzezákazů,kdyněkteříkolegové-jakoDominikFeridělávládětlumočníka,abytobyloprolidisrozumitelné,dalšíčetnéabsurdity,kterépostrádajílogiku,čivrcholnéčíslo-turbulentnívýměnyvevedeníMinisterstvazdravotnictví.Vsituaci,vnížjsme,toovšemmusímesobčanynějakpřetrpět,protožepolitickoukrizisizkrátkanemůžemejakoČeskárepublikadovolit.Nemámetedynavýběripřesto,ženámtedydnesnezbývá,nežnouzovýstavprodloužit.Achcemediskutovatojehodélce.KtomusebudevyjadřovatanavrhovatusnesenípanmístopředsedaODSMartinKupka.Pochoptenás,žeanivtutochvílinemůžemekněkterýmkrokům,kteréplatíakterébymělyplatitdál,mlčet.Nikolivšakproto,žebychomváschtělikritizovatzakaždoucenu,tovžádnémpřípadě,aleproto,žezkrátkavámizavedenáopatřenímajíabudoumítkonkrétnídopadynakaždodenníživotynašichlidí,najejichživotníúroveň,naúroveňvzdělání,veřejnéhozdraví,vztahůmezilidmi,nejenproto,žesenanáslidésesvýmiproblémyobracejí,myslímsi,ženakaždéhoznásseobracejírůznéskupiny.Aitřebamykomunálnípolitici,kteříjsmetěmlidemblížamámeinastarostiněkteréresorty,sesvámimůžemepodělitoněkterévěcizpraxe,kterébymožnámohlyfungovatlíp.Ztohotodůvodu,panepremiére,paneministřeškolství,bychsivámdovolilanastínitdvaobrovsképroblémy,kterémyvtutochvílivnímámejakokomunálnípoliticiakterétedy,doufámaprosímaapelujinavládu,abyvnásledujícíchtýdnechupravila.Jedinětaknebudounapáchányzbytečnéchybynabudoucnostnašichdětíaúrovnivzdělánínašíspolečnosti.Jakokomunálnípolitička,kterámánaPraze2nastarostioblastškolství,bychchtělaztohotomístavyzvatvláduazejménaministryzdravotnictvíaškolství-škoda,žepanministrzdravotnictvíneposlouchá...(Není přítomen v sále. Premiér k tomu dodává: Je na tiskovce.)Děkuju,panepremiére.Mátiskovku.Místopředseda PSP Tomio OkamuraJámáminformaciodpanaministraprávě,žejenatiskovékonferenci.Bylotoavizováno,takjsmetoumožnili.Prosím.Poslankyně Jana Černochová...abypřehodnotiliplošnáopatřenízavedenáveškolách.Amámnavásdvakonkrétníapely.Prvnísetýká,paneministřeškolství,žákůprvníchadruhýchtřídzákladníchškol.Rozumímtomu,ženenívsoučasnédoběmožné,abydoškolchodilyvšechnyděti.Bezdiskuse.Rizikajsouvelká,kapacityškolahlavněiučitelůjsouomezené.Opačnýstav,kterýzažíváme,tedyplošnéuzavíráníškolprovšechny,jeovšemdruhýmextrémem.Adistančnívýukaprotakmaléděti,tedyžákyprvníchadruhýchročníků,kterénavícstrávilyvlavicíchpouzeněkolikmálohodin,jepraktickynemožná.Mluvímiodruhácíchztohodůvodu,ževlastněonichodilivloňskémškolnímrocedoškolypraktickypárměsíců,nežseškolazavřela.Ařadaznichsenenaučilazákladnídovednosti,kterévtégeneracijiné,kteroumožnátadyzastupujijá,takzvanéHusákovyděti,kteréjsmeumělibuďtopředtím,nežjsmedoprvnítřídypřišli,aneborozhodněpoukončeníprvnítřídy,jsempřesvědčena,žedobu,kteroutytodětistrávídoma,jenstěžídoženouabudoumítdobudoucnaproblém,žesineosvojídostatečnévyučovacínávyky,cožsseboupřirozeněneseihlubšícelospolečenskýproblém,tenvzdělanostní.Domnívámse,zvlastnízkušenostiinašíměstskéčástiPraha2dobřevím,žeškoly,amátenatoopravdumojeslovo,pokudbudetechtít,zprostředkujivámschůzkustěmiřediteli,taknašeškolyzcelajistěstoprocentněochotnězajistívhodnéhygienicképodmínkytak,abyseconejvícezamezilošířeníviru.Dětibymohlynositroušky,nebobymohlodocházetkdělenítřídnamenšískupinky.Tyškoly,takjakjestavělinašipředci,jsouobrovské.Dokonceněkteréjsoupronajímányčástečněiprostředníškoly,kteréjsouzavřené,atamtedyzajejichotevřenívtutochvílinehoruji.Jáhorujizaotevření,zaotevřeníalespoňtřídprvníchadruhých.Adostanusektomudruhému.Prosímtedy,pojďmesezkusitzamysletnadmožnostmi,jakdostatnašenejmenšízpátkydoškol.Zdabynapříklad,paneministře,panepremiére,nebylomožnéutěchtodětízavéstplošnétestování,jakojetoplánovánouseniorů.Zmeškanýčasvpřímémkontaktusučitelemsebudejenvelicetěžkodohánět.Aobávámse,ževněkterýchpřípadechtobudepraktickynemožné.Můjdruhýapelsetýkážákůdevátýchtříd.Hovořímotomopakovaně.Nazákladěprezenčnívýukyveškoláchběhemposledníchšestitýdnůjejasné,žedistančnívzděláváníběhemdruhépolovinyminuléhoškolníhorokuještěoněcovícerozevřelopomyslnénůžkymeziznalostmižákůvetřídě.Prodeváťákyjetoalenaprostoklíčové,abyprávěonimělimožnostseřádněpřipravitnapřijímacízkouškynastředníškoly.Ananásjevytvořitjimtakovéprostředí,vekterémbytobylomožné.Vzhledemktomu,žedruhéstupnězůstanou-atojesnadužijasnéařečené-žepodruhémlistopadubudouuzavřenédruhéstupně,nedovolímetímuspěturčitémupočtudětí,kterébyzaběžnýchokolnostítenpotenciálměly,pokudsenadtím,jakjedostatvnějakýchskupinkáchdoškoly,takvlastněvyřešilobytotentoproblém.Chtělabychprotovláduvyzvat,abyod2.listopadu,paneministře,panepremiére,bylyminimálněprožákydevátýchtřídprezenčněpovolenykonzultačníhodiny.Tytohodinybymohlyprobíhatvmalýchskupinkáchoněkolikamáloosobáchatýkalybysepouzeklíčovýchpředmětů,zekterýchbudoudělatpřijímacízkoušky,tedymatematiky,češtiny,případněcizíhojazyka.Pokudbytytoskupinkytvořily,řekněme,dětipopětišestipluspříslušnýučitel,takbyserozhodněvtěchvelkýchškolníchbudováchvytvořilobezpečnéprostředínato,abysenešířilautěchtodětínákaza.Amybychommělijistotu,ženašeděti-deváťáci-budouskutečnědobřepřipravenynapřestupnastředníškoluanebudousejejichrodičeděsittoho,ženeuspějínebožebudoumíthnedodprvákunastředníškoleproblémy.Jsemsirealistickydobřevědoma,žesenacházímevestavu,kdysebezrestrikcíaomezeníbohuželzkrátkaneobejdemeakdyprodlouženínouzovéhostavujezoufalýmkrokemnásvšech.Nikdositonepřejeme.Chtělabychovšemzávěremvyzvat,abykonečnědošlonato,žekrokyvládybudoupromyšlené,nebudounanáspolitiky,alehlavněinaobčanyČeskérepublikypůsobitnahodileabudoučiněnyconejšetrněji.Aříkáse,važmevšechnatarozhodnutínalékárnickýchvahách.Myslímsi,žetopodobenstvíjevelmipřesné.Bohuželtaktomudosudnebylo,alestáleještělzezachránitalespoňněco.Aprávěoblastškolstvíjejednouztěchoblastí,kdelzesystémuspořádattak,abychomsiušetřiliještěvětšíproblémyvbudoucnosti.