ps2017-061-01-006-006.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-006-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.10 hodin) Proto si nejsem jist , jestli je správné umožňovat tuto pravomoc více organizacím . Tak bychom se měli dohodnout , jestli to bude Vojenské zpravodajství , anebo NÚKIB . Ale ne v tomto kontextu , jak je zákon navržen . Jsou v tom vlastně oba . A teď přijde kybernetický útok , přijde ze zahraničí , může v tom být dokonce vojenský zahraniční subjekt , ale bude útočit na civilní objekt , třeba na nemocnici . Který z těch dvou úřadů se chopí iniciativy ? Bude to NÚKIB , který zasáhne a začne aktivně působit ? Anebo to bude Vojenské zpravodajství ? Jak budou tyto dva úřady spolu komunikovat ? Každý má jiné velení , každý má jinou strukturu . Tento zákon to vůbec neřeší . A to považuji za docela vážné , aby informace a možnosti obrany proti tomuto útoku byly i v tomto zákoně jasně dány i s kompetencemi , to znamená , kdo bude zasahovat . Bude to NÚKIB , nebo Vojenské zpravodajství ? Další záležitost , kterou považuji za nevyjasněnou a kterou bych rád , aby v možném pozměňovacím návrhu k tomuto návrhu , teď nevím , jak bude tvarován pozměňovací návrh Pirátů , se hovořilo o kontrole a o člověku takříkajíc nad , nechci říct zákon , ale nad předpis , který bude podléhat přímo ministrovi a který bude kontrolním člověkem , bez něhož Vojenské zpravodajství nebude moci činiti žádné kroky . Ale to bude voják , bude to vybraný voják ve stejném systému struktury řízení . A nejsem si jist , jestli ta nezávislost , která je tímto zákonem deklarovaná , je pouze deklarace nezávislosti . Tady bych přivítal , kdyby už takový člověk měl být , aby to byl civilní člověk , aby to byl člověk mimo , aby byl vybírán třeba prezidentem republiky nebo Sněmovnou jako kontrolní člověk , kontrolní orgán , který má hlídat tyto záležitosti . Samozřejmě bude mít veškeré prověrky , které by tato funkce vyžadovala . Ale bylo by to aspoň z tohoto pohledu , aby to nebyla malá domů a zametání pod stůl problémů , které můžou vyvstat v rámci tohoto zákona . A že problémy můžou nastat , předvídá i tento návrh , který máme před sebou . Návrh hovoří o tom , že je nepřípustné sbírat civilní data , že je nepřípustné s nimi manipulovat , ale zároveň hovoří o tom , že kdyby se tak náhodou stalo , tak je povinnost tohoto člověka varovat a říci ministrovi , že by měl činit nápravu , čili automaticky už předvídá , že se to stane , v tomto návrhu , což považuji sice za správné , že umí reagovat i na věci , které nepředpokládá , že nastanou , z druhé strany mi otevírá pochybnosti vůči tomuto zákonu . Nebudu se pouštět do technických záležitostí týkajících se toho , že my vlastně nevíme , co v té černé skříňce bude , jak bude fungovat . Tady se hovoří z větší části o pasivní detekci , to znamená sledování provozu , ale připouští se i aktivní funkce , to znamená aktivní útok působení v rámci sítě . Asi je to oprávněné . Proč by vojáci jináč měli zbraně , kdyby je nechtěli aktivně použít ? Je to logické . Z druhé strany se ptám , jak dalece budeme obeznámeni s těmito záležitostmi v rámci demokratických procesů v době míru . Nehovořím o nouzovém stavu , výjimečném stavu a dalších záležitostech , tam je to zcela jasné a je to zákonem dáno . Ale v současné době , v době míru , jak budeme informováni o tom , že se něco takového odehrává . Tady je tato informační bariéra i z tohoto návrhu , který tady je , zřejmá . Poslední věc , u které se chci zastavit , je přístup předkladatele k operátorům , nazvu - li to takhle , k poskytovatelům . V celé té materii se hovoří pouze v tom jednom bodě o povinnosti umožnit instalaci přesně definovaného černého boxu do definovaného místa . Tu mapu má schvalovat vláda v rámci svého řízení . Nepředpokládám , že ve vládě jsou odborníci , kteří by až tak do důsledku byli schopni rozhodnout , jestli tento bod ano , nebo ne , ale bude to souviset zase s útvarem Vojenského zpravodajství , který nějakou mapu předloží a nechá si to jenom tak schválit , svým způsobem mu každý bude věřit . Zůstává zde ale otevřená otázka , co to udělá s technikou té sítě . Na to jsem se ptal operátorů , měl jsem tu možnost s nimi hovořit vícenásobně a oni jenom pokrčili rameny : My jsme schopni zabezpečit průchodnost sítě , zabezpečit bezpečnost sítě , jsme schopni zabezpečit síť jako takovou , která slouží k elektronické komunikaci , ale nejsme schopni garantovat , když tam bude zařízení , u kterého nevíme , co je uvnitř . - To je logické , technicky logické , a těžko se hledá argument , který by to vyvrátil . Z druhé strany po těchto operátorech chceme , aby garantovali rychlost , aby garantovali kvalitu . Nejsme teď v kontraproduktivním vztahu , když máme jeden státní úřad - Český telekomunikační úřad , který trvá na dodržování určitých parametrů sítě a parametrů přenosu a rychlosti přenosu a dalších , dokonce pod velkými sankcemi a hrozbou až odebrání licence , a z druhé strany tady budeme mít úřad - Vojenské zpravodajství - který bude mít někde umístěné své černé skříňky , a dokážu si živě představit , co bude dělat operátor , když mu bude hrozit postih , že nedodrží předepsané parametry Českého telekomunikačního úřadu , řekne : já nic , já to mám jisté , ale ta černá skříňka , která tam někde je , to určitě dělá ona . A v ten moment jakýkoliv postih , který by mohl být i oprávněný , skončí nevyjasněností těchto dvou přístupů k technologii a k zajištění . To by byla otázka , která by mě opravdu zajímala , jak se to bude v budoucnu legislativně řešit , případné takovéto spory mezi Českým telekomunikačním úřadem a operátorem , když v té síti bude zrovna toto umístěno , jak k tomu bude přistupováno . Anebo by to už v tomto návrhu zákona mělo být ošetřeno , protože tady se sice hovoří o odškodnění , to tady je , ale pouze v činnosti , ne při běžné pasivní kontrole , a už vůbec ne za pokuty , které Český telekomunikační úřad může operátorovi vyměřit za nedostatečné parametry sítě . Toto bych očekával , že by se i v tomto návrhu mělo objevit , abychom nestavěli potom do rozhodující role dva úřady , z jedné strany ČTÚ , z druhé strany Vojenské zpravodajství , aby se mezi sebou přely , kdo tedy má pravdu . Tolik možná mé delší vystoupení . Každopádně budu rád , když pan ministr tedy řekne , jak je to s tím komplexním pozměňovacím návrhem , který je připraven . Pokud by takový návrh měl být a pan ministr se k němu přihlásí jako ministr zodpovědný za předklad tohoto materiálu , potom navrhuji , aby tento materiál byl vrácen předkladateli a předložen v podobě , se kterou ministr souhlasí . Pokud tak není a i nadále budeme pokračovat v tomto materiálu , tak tento návrh považujte prosím za bezpředmětný . Z druhé strany si říkám po zkušenostech s různými odposlechy , že Julian Assange by mohl asi hovořit o tom , jaké to je se dostávat k datům , která vlastně neexistují , nikdo je nezná , nikdo je neví , a přesto hýbou světem , a je za to postihován a hrozí mu snad doživotí , popřípadě i mnohonásobný trest smrti , pokud bude vydán do Ameriky . Jaké by to bylo , kdyby se podílel na přípravě takového zákona , a jaké opatření by činil vůči službám , které disponují s daty a informacemi z volných sítí . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Mám tady dvě faktické poznámky . Takže jako první vystoupí pan poslanec Robert Králíček a připraví se pan poslanec Ondřej Profant . Tak prosím , vaše dvě minuty . Poslanec Robert Králíček Dobré odpoledne , nebo dobrý podvečer . Já bych chtěl reagovat na některé věci svého předřečníka . Nebudu reagovat asi na všechny , protože bych tu byl dlouho , ale mě překvapuje jeho důvod návrhu na vrácení k přepracování jenom proto , že tu někdo řekl , že se jedná o komplexní pozměňovací návrh . Bude to standardní pozměňovací návrh , jakých předkládáme desítky v jiných zákonech . Tady v tomto zákoně to najednou vadí . Prostě některé diskuse procházejí vývojem . A my budeme předkládat standardní pozměňovací návrh . Není žádný velký komplexní , který by zásadně novelu změnil . Jedná se o drobné úpravy a dovysvětlení . To za prvé . Za druhé . Nevím , z jakého přesvědčení můj předřečník dospěl k tomu , že by se nějaké dva úřady měly překrývat . To rozdělení je zákonem jasné . NÚKIB má na starosti bezpečnost a dohled , Vojenské zpravodajství obranu a kriminalitu má NCOZ . Tam se nejedná o žádný překryv , ty kompetence jsou jasně dané a tento zákon nás akorát obléká , protože v současné době jsme proti kybernetickým útokům prostě nazí . A jestliže tento zákon nepřijmeme , byť s nějakými pozměňovacími návrhy , tak se nebudeme umět bránit .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities