ps2017-061-01-006-006.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-07 ps2017-061-01-006-006 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(17.00 hodin) Já velmi doufám , že tedy tuto verzi můžeme s klidem zahodit a nemyslet na tyto připomínky a můžeme se bavit primárně o verzi ze 16 . 9 . , kterou máme k dispozici a která tedy bude snad obsahem komplexního pozměňovacího návrhu . Já bych tady poprosil pana ministra , jestli by to pak ještě mohl říct na mikrofon s tou novou verzí , a že ji podporuje , abychom všichni měli dostatečnou jistotu . V této nové verzi nám zbývají už jenom úplně dílčí připomínky . U kontroly je velmi dobře vydefinován inspektor . My tam máme otázky ohledně jeho odvolání , odvolatelnosti a za jakých okolností . Jsem velmi rád , že je tam docela jasně už v tom legislativním textu zmíněno , že sondy jsou nějakým krajním řešením a že preferovaná je klasická spolupráce na základě smlouvy , což si myslím , že v reálu těm subjektům bude vyhovovat více , a jsou na to zvyklejší . Díky tomu , že se spolupracuje na základě smlouvy a sondy jsou krajním řešením , tak je velmi upozaděna i náhrada škody , protože primárně jsme se jí obávali při použití sondy . Co se týče sběru dat , tak děkujeme za kvalitní definici metadat . Opravdu je to tak , že vlastně Vojenské zpravodajství sbírá netflow , což si myslíme , že k jeho práci může být užitečné a že by to nemělo být tak , že naše zpravodajská služba bude slepá . Z těch výhrad , co jsme měli , tam samozřejmě přetrvává , nebo má obava je z nějaké false flag operation , tj . operace pod falešnou vlajkou , kdy my jako ČR bychom provedli aktivní zásah proti falešnému cíli , a jelikož už by to byl vojenský zásah , tak by to mohlo mít nějaké konsekvence . Zde se musíme prostě spoléhat na přiměřenost a rozumnost jak zpravodajství , tak ministerstva , které takovéto operace potvrzuje , nicméně určitě by to tu mělo zaznít , že to je nějaký vektor , před kterým se musíme chránit , a bylo by velmi hloupé na něco takového skočit . Závěrem tedy opravdu chválím trpělivost a vyjednávání ze strany ministerstva a hlavně Vojenského zpravodajství , které opravdu muselo trošku transformovat sebe samo a muselo to pro něj být velmi nepřirozené . A jenom poprosím pana ministra , jestli by mohl potvrdit tu novou verzi , ale že počítá , že bude předlohou . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí pan poslanec Leo Luzar a připraví se paní poslankyně Jana Černochová . Prosím , máte slovo . Poslanec Leo Luzar Vážený pane předsedající , dámy a pánové , vážený pane ministře , dovolte mi , abych se také za klub KSČM vyjádřil k návrhu novely Vojenského zpravodajství . Jak již tady bylo řečeno , jedná se o zákon , který to neměl na začátku lehké . Tu těžkou úlohu si způsobilo ministerstvo samo , protože předložilo návrh , který narazil na velký odpor odborné veřejnosti i laické veřejnosti v rámci přípravy tohoto materiálu . Nejasné termíny , nejasné definice a nejasnost nakládání s těmi údaji , které by byly patřičně získány , odložily tento materiál a zůstal dlouho , jak se říká , pod stolem . Nyní se tady dostává verze , ke které jsem měl docela obsáhlé vystoupení , přesto mě zarazil můj předřečník hovořící o komplexním pozměňovacím návrhu v nějaké formě , který vlastně , jak se vyjádřil , a teď nebudu přesně citovat , tento návrh , o kterém teď máme jednat , odkládá a zase hází pod stůl , a vlastně je tady něco úplně nového a ten návrh nemám k dispozici . Čili nevím , k čemu se vlastně mám vyjadřovat v rámci prvního čtení . Předpokládám - li postup , který tady kolegové piráti naznačili , znamená to , že v prvním čtení tady budeme hovořit o něčem , to potom takhle zahodíme , stenografy spálíme - záznamy , protože budou zbytečné , do druhého čtení bude předložen úplně jiný návrh , nebo komplexní návrh pozměňující charakter tohoto zákona . Jsem schopen nebo ochoten akceptovat někdy tyto postupy , když se jedná o zákony obecně prospěšné pro společnost , pod tísní časovou , pod tísní věcnou , ale ne v tomto konkrétním případě u tak dlouho projednávaného zákona , tak dlouho připravovaného zákona , abychom znovu jednali o něčem úplně jiném , než máme zde . Proto si dovolím navrhnout vrátit tento zákon předkladateli a předložit ctěné Sněmovně již v té komplexní pozměňované verzi , pokud tedy pan ministr se k ní přihlásí . Jinými slovy , jestli souhlasí s tím , že vlastně tento zákon , který je teď na stole a o kterém diskutuji , bude přepracován tím komplexním pozměňovacím návrhem , potom tedy dávám návrh na vrácení předkladateli k zapracování nebo k přepracování . Pokud se tak ale nestane , to samozřejmě závisí na předkladateli , potom budu diskutovat k tomu materiálu , co mám před sebou , a budu očekávat reakce pana ministra . Čili k tomu materiálu , který máme , čili materiálu sněmovní tisk 800 v prvním čtení . Změnily se oproti původnímu výrazně definice , za to děkuji , z druhé strany zůstává hodně neznámých . Neznámé , co zůstává , je , kdo všechno v České republice bude bránit Českou republiku v rámci kyberprostoru - pane ministře . Máme zde specializovaný úřad - Národní úřad kybernetické bezpečnosti , a to je úřad , který má už z titulu své funkce právo bránit Českou republiku proti kyberútokům . A ne že by nebyly . Byli jsme vystaveni kyberútokům , naše zdravotnická zařízení byla vystavena kyberútokům a mnoho občanů České republiky je napadeno kyberútoky , mnozí dokonce museli platit výkupné . Jsou to různé mafiánské a vyděračské skupiny budující kyberprostor v rámci svého byznysu . Toto všechno by měla zabezpečovat Národní centrála kybernetické bezpečnosti jakožto civilní orgán fungující v nějakém prostoru , kyberprostoru , a měl by mít veškeré možnosti monitorování a fungování v rámci kyberprostoru . Nebo se pletu ? Pletu se v tom , že tento úřad by měl mít informace , co se v tom kyberprostoru děje ? Měl by poctivě monitorovat všechny ty toky a hlídat ty údery , které přicházejí v rámci sítě ? Anebo jsou to jiné útoky a jiná síť , kterou bude monitorovat Vojenské zpravodajství ? Asi ne . Předpokládám , že to je jedna síť . Čili nyní zde budeme mít Vojenské zpravodajství , které funguje v nějakém prostoru , a budu - li obrazný , tak bude jedna černá krabička NÚKIBu , druhá černá krabička Vojenského zpravodajství , možná se dočkáme ještě třetí černé krabičky BIS , možná čtvrté černé krabičky klasických orgánů činných v trestním řízení , pokud budou zařizovat odposlechy a další záležitosti . Toto zůstává nevyjasněno . V tom návrhu se hovoří o tom , že Vojenské zpravodajství je připraveno zajišťovat součinnost při provádění činností , jimiž se podílí na zajišťování obrany státu v kybernetickém prostoru . Jinými slovy přiznává , že shromážděné informace , které ono získá , je možno poskytovat dále . Oceňuji , že je napsáno , za jakých podmínek , to znamená , musí se přiznat k tomu atd . , komu konkrétně , jaké sekundy , časy , co předává . Ovšem pořád mi uniká smysl toho , když tu máme už úřad , který má disponovat těmito věcmi , proč zřizovat tu pravomoc Vojenskému zpravodajství . Anebo to otočme a řekněme ano , za kybernetickou bezpečnost České republiky zodpovídá Vojenské zpravodajství , komplexně zodpovídá , a potom NÚKIB pouze bude přebírat tyto informace a řešit tu možnou civilní záležitost . Protože já nevěřím tomu , že je možno jenom tak z prvních dat nebo z prvních signálů na síti rozlišit , co je civilní útok a co je vojenský útok . Co má civilní charakter vydírání nějakého uživatele , nebo masivní útok , přehlcování sítě a další , anebo co má konkrétní vojenský cíl . V nějakém okamžiku se to bude překrývat , v nějakém okamžiku se to bude rozdvojovat .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities