Velmibychpožádalpanaministrazdravotnictvíipanaministraškolství,abysepodařilonastavititensystémkomunikaceopatření,kterásevoblastiškolstvíobjevujíakteránejsouvždyckyúplněsynchronizována,anepovažujitozašťastné-zašťastnévůčizřizovatelům,vůčiředitelůmškolaškolskýchzařízeníivůčiveřejnosti,rodičům,žákůmastudentům.Vnávrhuusnesení,kteréjsmepřipravilispolečněskolegouMartinemBaxouasposlaneckýmklubemODSaKDU-ČSL,budemenavrhovatapelnebovýzvunavláduČRprávěsměremktomuzlepšeníkomunikaceakoordinaciopatřenísměremkeškolámaškolskýmzařízením.Iztézkušenostiposledníchtýdnů,možnáměsícůjsmepřesvědčeniotom,ženazráladobanato,abytadybylazřízena-ajávím,žetomůžebýtnapadáno,žeopětzřizujemenějakoukomisinebopracovnískupinuneboněcopodobného,alevezmětesi,školy,školství,vzdělávání,toskutečněneníoblast,kterábymělabýtpopelkou.Protojsempřesvědčenotom,bezpotřebynějakéformalizace,žebytadymělaexistovatpracovnískupina,kdebudeministrzdravotnictví,ministrškolství,kdebudouzástupciodbornéveřejnosti,tedyČeskékonferencerektorů,Asociaceředitelůzákladníchškol,gymnázií,CZESHaatd.,tosamozřejmějenanějakédebatě,anabázinebonapůdětétopracovnískupinybymělabýtprodiskutovánaopatření,kterábudounějakýmzpůsobemsměřovatsměremkeškolám,kžákůmastudentům,ateprvepotétodebatěapopolitickédebatěministraškolstvíaministrazdravotnictvíbytaopatřenímělabýtprezentovánaveřejnosti.Nedříve,protožetobohuželzpůsobujetenchaos,kteréhojsmesvědky,kteréhojsmesvědkyvposledníchdnech.Naměseobracejíučitelé,řediteléškol,různýchtypůškolsdotazy,jaktobudeapročtotakbudeanazákladěčeho.Atojedalšívěc,kterásimyslím,žejevelmidůležitá,apoprosímpanaministrazdravotnictví,abyještěrozvedlto,cotadyříkal,protožeto,žesamozřejměnákazacoviduseobjevujevevětšímířenastředníchškolách,jepravda,alejáseptám,zdatistudentiseskutečněnakaziliveškolách,nebozdatanákazaviremCOVID-19pocházíúplněodjinud,ztěchnákupníchcenter,kin,volnočasovýchaktivitapodobně.Protožetopřecejetakévelmidůležitéaitotobymělohrátroli.Myslím,želzeztohotrasovánítadatavytáhnoutapředložitje,dátjekdispozici.Pokudseskutečněukáže,žetytrusty(klastry?)jsouvtěchstředníchškoláchaneněkdemimopřitěchvolnočasovýchaktivitách,takpakano,takpojďmepotomcestoupokudmožnotedylokálníhoapokudmožnodočasnéhouzavřenístředníchškol.Tadyjávítámitopoužitísemaforusměremkomezenívýukynastředníchškolách,tosimyslím,žejevpořádku,alebylobydobře,abyvšechnatarozhodnutí,ito,kteréjechystánoodpondělí,bylaskutečněpodloženajasnýmidaty.Mimochodem,objevujísestudie,kterénepovažujiúplnězastudiefakeové,abylobydobré,kdybyseknimpanministrvyjádřil,jestlijeskutečněpravdouto,žetočísloR,toreprodukčníčísloR,vlastněbudeminimálněsníženovpřípaděuzavřenístředníchškol,žetonatonemávlivzásadní.Jestlijetotak,nenítotak.Pojďmeskutečnětadataatyinformacedátjasněnastůlapodletohopotomjepotřebaserozhodovat.Jedinětakjsmepřesvědčeniotom,žepotomtakomunikacesměremkveřejnostibudevčasná,jasná,srozumitelná,apokudmožnotedykoordinovaná,jakjsemříkal,mezitěmioběmarezorty.Dálebychchtěl,atojevýzvaneboapelkpanuministroviškolství.Vzhledemksituaci,jakáje,aktésnaze,avím,žepanministrtoopakovanědeklaroval,snazeudržettuprezenčnívýukuconejdéle,jestliavjakéfázijedistribucerespirátorůFFP2nastřední,případněnazákladníškoly,samozřejměvjakémmnožstvítaké,protožesimusímeuvědomit,žetenpočetučitelůnenímalýatensamotnýrespirátorjeprojednohoučitelenajedenden.Čilityvěcijepotřebařešitivnějakémdlouhodobémkontextu.Nakoneciztěchslovpanaministrazdravotnictvíjásizdalekanejsemjist,žeza14dnísituacebudejináabudemožnétouzavřenístředníchškolzrušit.Potomkonkrétně,atojevěcprávě,kterábymělbýtpodnětempronějakoutupracovnískupinu,avelmibychapelovalapoprosímovyjádřenípanaministraškolství,zdajeřešenaotázkapraktickévýukynaodbornýchškolách.Tosimyslím,žejeobrovskýproblém,protožetupraktickouvýukuprostědistančněnelzevést,tensoustruhvětšinoudomavkuchyninikdonemá,amohlbychtakhlepokračovatdáladál.Ajepotřebadiverzifikovat-čtvrtéročníky,maturitníročníky,přípravakpraktickématuritnízkoušce.Tižácivetřeťákuužnajařebylitřiměsíceúplněmimo.Nedostalisedotěchlaboratoří,nedostalisedodílenktěmstrojům,ateďsepřipravujínamaturitnízkouškuateďjevypnemena14dní.Jáseobávám,žetobudepodstatnědéle,atytověcijepotřebatakézohledňovat.Možnávícnežuprvníchročníků,protožetyužvtéškoleměsícjsouanějakýmzpůsobemužsenatuškoluadaptovaly.Anazávěrbychještěpoprosilvzítvpotazjednuvěc.Nemámepouzemateřské,základní,středníavysokéškoly,mámetakézájmovéuměleckévzděláváníatamtěchproblémůjetakécelářadaabylobydobré,abyMinisterstvozdravotnictví,potažmoMinisterstvoškolstvípřitěchopatřeníchpamatovalosnějakýmimetodickýmipokynyinatyškoly,kterépatřídotéoblasti,řekněme,zájmového,nejenomuměleckéhovzdělávání.Dámyapánové,děkujizapozornost.Vpodrobnérozpravěpotomnačtutousnesení,kterénavrhujemeskolegouMartinemBaxou,kdetyvěci,okterýchjsemteďhovořil,jsoupodrobněpopsány,nikolivjakoúkolovánínebopeskováníministraškolstvíneboministrazdravotnictví,alejakovýzva,apelktomu,abysesituacevoblastivzdělávánízlepšila,abybylaudržitelnáaabychomsedokázalipřestudruhouvlnupandemieCOVID-19ivoblastiškolstvípřenést.Dovoltemitaképoděkovatvšemučitelům,ředitelům,rodičům,protožetonemajíjednoduchévtétosituaci,abohuželtadyjepotřebaříci,nebudoutomítjednoduchéanivpříštíchdnech,alejájimděkujizato,jakýmzpůsobempracujíanasazujíseprožákyastudentynašichškol.Díkymoc.Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkujivám.DalšívpořadívystoupípanposlanecMartinBaxavobecnérozpravě.Prosím,máteslovo.Poslanec Martin BaxaDobréještěpředpředpoledne,váženýpanemístopředsedo,váženípániministři,milékolegyně,milíkolegové.Dovoltemi,abychkomentovalsituaci,kterávsoučasnédoběpanujevoblastiškolstvívsouvislostisezamyšlenýmvyhlášenímnouzovéhostavu,atakéseještězastaviludvoubodů,kteréjsouspojenysoblastíkultury.Dámyapánové,myslímsi,ženazákladětoho,cozdeprezentovalpanministrPrymula,atoho,cosevsoučasnédoběděje,jezapotřebívoblastivzdělávánídávatjasnéskutečnosti,dávatnastůljasnáfakta,mluvitotevřeněapředvídavěotom,cosebudedít,protožeaťjetojakkoliv,takoblastškolství,vzdělávánísetýkáfaktickykaždého,jednáseovícenežmilionžáků,kteřínavštěvujízákladníastředníškolyvČeskérepublice,jednáseostudentyvysokýchškol,samozřejměsejednáorodiče,jednáseoučitele,řediteleškol,jetoprostěoblast,kterájevsoučasnédoběnaprostozásadní,ainformaceotom,cosebudedít,bymělybýtzcelajasné.Jásenechcivracetažněkamdosrpna,dodebatyozaváděníroušekvzákladníchškolách,toužnějakýmzpůsobempřekonánobylo,alebohuželmámpocit,žeanivsoučasnédobětyinformacenejsouzcelajasné,ařekneme-li,žejenašíprioritou,cožpevněvěřím,žeje,abyvzděláváníseudrželojednakconejdélevprezenčníforměajednakabyvpřípadě,kdydojdekpřepnutídistančníformy,fungovalodobře,taksemusejípřijmoutúplněkonkrétníajasnáopatřenínazákladějasnýchfaktů.