|

ps2017-058-07-001-489.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-10-01 ps2017-058-07-001-489 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

489. Odpovědi členů vlády na písemné interpelace

Date2020-10-01
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/489
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058191.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   7 < Page 8 > 9

Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Pan ministr jestli se chce vyjádřit? Ano. Pan ministr zahraničí Tomáš Petříček se ještě chystá k dodatečné odpovědi. Prosím, pane ministře. Ministr zahraničních věcí ČR Tomáš PetříčekVážený pane předsedající, vážené poslankyně, vážení poslanci, je pravdou, že Čínská lidová republika přijala legislativu, která výrazně narušuje autonomii Hongkongu a také ten známý princip, který je vyjádřen mottem "jedna země - dva systémy". Nový bezpečnostní zákon skutečně z našeho pohledu není něco, co by bylo v souladu s těmi principy, na základě kterých se Hongkong stal součástí Číny v roce 1997. Nicméně k těm dotazům, které pan poslanec Lipavský vznáší. Otázka zejména extradiční smlouvy. Ministerstvo zahraničních věcí a naši právníci jasně řekli, že pro Českou republiku je výhodnější i s ohledem na ochranu osob, kde by mohlo být žádáno o jejich vydání do Hongkongu na základě politicky motivovaných důvodů, tak tato smlouva nám dává větší možnost tomu předcházet, než kdybychom tuto smlouvu vypověděli. A bych zde za prvé požádal, abychom rozlišovali mezi zadržením a vydáním. To, že může dojít k zadržení, což také další komunální politici z řad Pirátů chtěli prezentovat, že je důvod k tomu, abychom tuto smlouvu vypověděli, tak je běžné i podle dalších mezinárodních úmluv, kterých jsme stranou. Ale naše legislativa, náš právní řád jasně říká, že musí být zajištěno, aby čin, pro který se žádá, že bude vydán, byl oboustranně uznatelný, tudíž musí to být trestný čin i v České republice. A za druhé, Česká republika si vyhrazuje právo posoudit, jestli tady není politická motivace pro žádost o vydání konkrétní osoby. Nicméně na tu otázku, jestli lze předcházet zadržení, tak toto není v pravomoci Ministerstva zahraničních věcí. A jenom doplním, že zadržení je provedeno kvůli tomu, aby mohly být provedeny úkony k ověření, jestli žádost, myslím třeba mezinárodní zatykač, není politicky motivovanou záležitostí. Takže bych poprosil, abychom rozlišovali mezi zadržením a vydáním konkrétní osoby. A ještě doplním, dohoda mezi Českou republikou a Zvláštní administrativní oblastí Hongkong o předávání osob hledaných pro trestní řízení - v případě, že bychom tuto smlouvu vypověděli, tak Česká republika je vázaná celou řadou dalších úmluv, zejména úmluv OSN o mezinárodním zločinu, o obchodu s drogami apod., které nás zavazují k extradici stejně. Takže bychom museli vypovědět i všechny tyto smlouvy, abychom nebyli vázáni tím, že bychom měli toto řízení u nás řešit. Tudíž je pro nás i s ohledem na článek 7 této dohody mezi Hongkongem a Českou republikou vhodnější nechat v platnosti tu smlouvu. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Pan poslanec Lipavský se ještě dále hlásí do rozpravy. Prosím. Poslanec Jan LipavskýVážený pane předsedající, děkuji za slovo. odpovědi do velké míry rozumím. Ten případ, kdy jste mluvil o komunálních politicích Pirátské strany, tak to byl případ Simona Chenga - je to shodou okolností bývalý zaměstnanec britského zastupitelského úřadu v Hongkongu - který byl na 14 dní uvězněn v pevninské Číně poté, co v rámci práce dělal nějakou cestu mimo Hongkong, takže vlastně byl unesen na 14 dní a mučením z něj bylo dostáno doznání k zločinu, jehož charakteristika jistě není politická. On byl falešně obviněn z kuplířství - předpokládám, že to je vzájemně uznatelný zločin. Takže tyto nedemokratické státy samozřejmě využívají různé praktiky. Sám jste se na Twitteru - a to kvituji - vyjadřoval k naprosto nehoráznému zpolitizovanému rozsudku v Ruské federaci, kde byl zase historik obviněn z pedofilie apod. Takže mou motivací je, aby Česká republika byla do určité míry bezpečná, slovo bezpečný přístav bych si asi nyní nedovolil použít, ale aby lidé, kteří bojují za svobodu a demokracii ve svých zemích, se v České republice cítili bezpečně a věděli, že sem mohou přicestovat, a nemusela to být nutně osoba veřejně známá. Protože přiznejme si, pan Simon Cheng je mediálně známá osoba, protože je jeden z prvních, který byl vyšetřován podle toho bezpečnostního zákona. Ale těch osob jsou dneska desítky a samozřejmě ten režim jde po různých lidech a potom někdo, kdo nemá ty konexe, nemá to zastání, tak se třeba Praze bude vyhýbat. Takže mou motivací je, aby Česká republika byla bezpečnou zemí pro lidi, kteří bojují na celém světě za lidská práva. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipPan ministr ještě je připraven k odpovědi. Prosím, pane ministře, máte slovo. Ministr zahraničních věcí ČR Tomáš PetříčekVážený pane předsedající, poslankyně, poslanci, Česká republika je bezpečnou zemí. Česká republika právě proto říká, že smluvní základ pro to, aby posoudila, jestli žádost o vydání konkrétní osoby je politicky motivovaná, či nikoliv. A mám také kamarády v Hongkongu. Studoval jsem s nimi ve Velké Británii. A stejně tak jak jsem doporučil v případě pana Chenga, tak i v jejich případě bych Kingsleymu (?) doporučil - v tuto chvíli, jestli bys měl podezření, že může na tebe být vydán mezinárodní zatykač, tak do České republiky prostě nejezdi, pokud nechceš být na chvilku zadržen, do doby, než se konkrétní případ prošetří. A v tomto směru bych chtěl skutečně i pana kolegu Lipavského vyzvat - Česká republika je právní stát. Pokud nevěříme státnímu zastupitelství, našim soudům, že jsou schopny posoudit, jestli žádost je politicky motivovaná, tak vlastně vyjadřujeme tímto nedůvěru i institucím právního státu České republiky. Takže jenom na závěr shrnu. Za prvé, Česká republika je bezpečná, jsme právní stát. Za druhé, naše dohoda s Hongkongem jasně ošetřuje, že nebudeme vydávat osoby, které by byly vyžádány na základě politických důvodů. A za třetí, i v případě vypovězení této dohody postavení České republiky se nezlepší v tomto směru. Za prvé jsme vázáni i jinými úmluvami, pan poslanec Lipavský to sám zmínil, že pokud bude někdo chtít z politických důvodů někoho žádat o vydání nebo na něj dát mezinárodní zatykač, tak si může dát i jiné důvody, které jsou ošetřeny v některých úmluvách či konvencích OSN, a těmito konvencemi je Česká republika také vázána. A v neposlední řadě by to pro Českou republiku znamenalo, že sama nebude mít možnost žádat o vydání osob, které jsou trestně stíhány v České republice a nacházejí se v Hongkongu. A myslím, že není v našem zájmu z Hongkongu dělat nějaký bezpečný ráj pro české zločince. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji. Kolega Lipavský jistě udělá nějaký návrh na ukončení této interpelace. Máte slovo. Poslanec Jan LipavskýDovolím si tři poznámky. Není to tak, že bych nepovažoval české úřady, že by nepracovaly, že by díky jejich práci Česká republika nebyla právním státem. Kritizuji to právní prostředí, tak je to myšleno. A rozumím tomu, že je potřeba se detailně podívat na mezinárodní závazky, tak jak o nich mluvíte, a to, co z nich vyplývá. Samozřejmě právo nějakou možnost širšího výkladu. bych chtěl říci, že v samé věci tady mám ještě podanou interpelaci 1001 a 1002 na pana ministra Hamáčka, na paní ministryni Benešovou. Mně přijde jako velmi zarážející, že hnutí ANO, které vládní většinu, tady nemá ani jednoho ministra, celá řada interpelací na propadla. Myslím, že by měli vůči Sněmovně projevovat více odpovědnosti. A tímto asi končím odpověď pana ministra. Navrhnu hlasování - neuspokojila dostatečně, myslím, že stále jsou tam body, které je třeba vyjasnit. A to je všechno. Děkuji. Místopředseda PSP Vojtěch FilipDěkuji, poznamenal jsem si. Pořád potřebujeme aspoň čtyři poslance, poslankyně k hlasování. Budeme pokračovat, a to interpelací pana poslance Lipavského na ministra vnitra Jana Hamáčka. Týká se bezpečnostního zákona v Hongkongu. Pane poslanče, co navrhujete? Pan ministr je omluven.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities