Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-30 ps2017-058-06-002-100 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
100. Vládní návrh zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 165/2000 Sb., o podporovaných zdrojích energie, ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 966/ - prvé čtení
Můžemesebavitodetailechdanýchvzákoně,alechtělbychzdůraznit,žednesmámepředsebouprvníčtení.Protosimyslím,žejenamístěspíšsiříciano,půjdemetímtosměrem,ano,přijmemejasnounormu,kterájasněvytyčíhřiště.Dálebychchtělzdůraznit,žepřijmemenormu,kterážádnémubudoucímupřípadnémuzájemcivtendruneřekne,zakolikjeochoteninvestorstavět.Nejhoršíbybylo-azasepredikujidiskusi,kterábymohlaproběhnoutabohuželprobíháivedlezákona,jestlinemámemítvýpočtovévzorcenato,jakýmzpůsobemurčit,jakábudevýkupnícena.Myříkáme,avláda,jasněne.Jepotřeba,abytojasněurčovalo,žetentozákonneřeknenikomu,nakolikmánacenitstavbu,alemáříct,vjakémprostředí,acenatéstavbysemáopravduodvíjetzesoutěžníhodialogu,resp.ztendru,kterýudělástát.Říkám,žetedyhlavnídůvody,pročjetřebanávrhzákonaopřechoduČeskérepublikynanízkouhlíkovouenergetikupřijmoutrelativněrychle,jsoudané.Jedobře,žeSněmovnadokázalazareagovat.Chcipoděkovatopětvšempředsedůmklubů,žerychlečinili.Kdorychlekoná,dvakrátkoná.Ařeklbychzde,žebychsidovolilnavrhnoutzkrácenílhůtkprojednánína30dnů.Nicménějsemsivědom,jakjsemříkalnazačátkusvéhoprojevuzpravodaje,žejetojednazestěžejníchnorem.Protoočekávám,ževdiskusivpříštíchminutáchbuďdojdekpotvrzeníméhonávrhuna30dnů,kterýbychpřípadněvznesl,anebopřípadnětobudeněkdorelativizovat.Nazávěrbychchtělpoděkovatpředsedovihospodářskéhovýboru,kterýpřipravilscénář,jakurychleněprojednattutonormu,nicméněočekávám,žesepřihlásídodiskuseažepřípadněřekne,zdato,cojsemnastínil,zkrácenílhůt,byvůbecbylomožnévrámcitechnickýchmožnostíPoslaneckésněmovny,kterányníjednáveztíženémrežimu.Děkuji.Místopředseda PSP Tomáš HanzelDěkuji.Otevírámobecnourozpravu,dokteréjsoupřihlášeniposlanciPatrikTřešňák,JaroslavHolíkaJanLipavský.ProsímpanaposlancePetraTřešňáka,abyseujalslova.Prosím.Poslanec Petr TřešňákPěknýpodvečer.Váženékolegyně,váženíkolegové,váženýpanepředsedající,jájsemvprvnímčteníchtělmluvitvelmistručně,takseotopokusím,byťtenrozsáhlýúvodhlavnětedypanakolegyDolínkabyltakovývšeobsažný.AsimálokdovtétoSněmovněpochybujeomožnostechaohromnémpotenciálujadernéenergetikypřidekarbonizacičeskéhohospodářství,atoidíkyzdejšímutechnickémuknow-how,vpřírodníchpodmínkáchadalšíchaspektech,díkykterýmmámítprávějádromístovenergetickémmixuČeskérepubliky.Aačkolivládaitímtonávrhemzákonaprojevilaurčitousnahukdalšímurozvojiaktivněpřistoupit,byť,jakjsemzmiňovalpřischvalováníprogramu,takovoujistouparalelnílegislativnínormou,protožezákonopodporovanýchzdrojíchzdejižmáme,adokoncejehonovelumámezdetakévprvnímčtenínaprogramuschůze,nikolivtedyzařazenou,ajásivážím,jakizmínilkolegaDolínek,účastiopozicenatomstálémvýboruprovýstavbunovýchjadernýchzdrojů,stálevšakzůstávámnohootazníkůapřipomínek,kteréjsmejakoněkteřízástupciopoziceprávěvtomtovýborupředkládalinajehozasedání,předevšímtedyvobavách,zdavládounavrženýkonceptnenípříliškomplikovanýanepřinášídoprojektuidalšízbytečnárizika.Dovoltemitovrychlostizrekapitulovat.Začnutakovoutouhistorickougenezí,protoževroce2014bylzrušentendrnadvablokyvtemelínskélokalitěajednímzdůvodůuváděnýchhlavněvmédiíchbyloprávěifinancováníaabsencestátníchgarancí.Aprávěnavrhovanýzákonmělbýtjednímznástrojů,kterýmářešitfinancováníaurčitouformuveřejnépodporyprojektu,tentokráttedynejižvtemelínskélokalitě,alevlokalitěDukovany.Otázkou,pročtedyveřejnápodpora.Pokudsetotižbavímeotěchvelkýchjadernýchblocíchvtomtokontextu,tedytěchnad1000megawattů,jejejichvýstavbaznačněorganizačněiekonomickynáročnáareálnánávratnostsepakpohybujevrozmezí16až20let.Tojezpohledumnohaekonomůhledajícíchokamžitounávratnostarychlépenízemimorámecjejichstandardníhouvažováníovýhodnostitakovýchprojektů.Ačkoliuznávám,žeimnohopřipomínektakovýchekonomůjedostivalidních,onatotižsamotnácenapenězvtaktodlouhémčasevýstavbyrozhodněnenízanedbatelnýmfaktorem,aleasitímnejpodstatnějším,očemsebavímevotázcetéveřejnépodpory,jetedycenazadvěvěci,atozadekarbonizaci,tedynaplněnícílůsnižováníemisíCO2,acenazaenergetickoubezpečnoststátu.Mnohodiskusínadtématemenergetikysevlastněčastostočíodjádrakzemnímuplynu.Teďzáměrněupozadímobnovitelnézdroje,kdyžjsmenezařadilitenzákonopodporovanýchzdrojíchnaprogram.Jistě,tavýstavbaparoplynovéelektrárnyzaberezlomekčasuastojízlomektěchinvestičníchnákladů.Tydvazákladnícílevšakzůstávajínepozměněny.Stálejetoemisnízdrojastálepotřebujekontinuálnípřísunpaliva.Aprávěutépalivovézákladnypakmůžemevésttudebatu,uznávám,částečněfilozofickou,nadvýznamemtohosamotnéhotermínuenergetickábezpečnost.Ateďtomyslímvyloženěvtéobecnérovině,nikolijenjádro,tedyzdavlastněstátchcezajistitenergetickoubezpečnostanaplňovatenergetickoukoncepci,čímžsevefináletroškupasujedorolesamotnéhoinvestora,nebozdavůbecnechceřešittuzdrojovouskladbuvsítianechatenergetikučistěnasoukromýchsubjektech.Atomávlastněisvédalšípodvarianty.Toznamenápodpořitfinančnětyčistévýrobce,jaksedějezhrubauž15letuobnovitelnýchzdrojů,ajekolemtohomnohokontroverzíakritiky,nebozdacelouenergetikumístodotacíopravduplněpřenechattrhuapouzepenalizovatznečišťovatele.Jinakbytudálerostlyuhelnéelektrárnyjakonapř.vsousednímPolskuaneboivNěmecku.Znítomožnátrochunadrámectoho,očemsebavímeajakjetonynínastavenovceléEvropskéunii,alejetomaximálnělogickéajednoduché.NavíctenpolotržnínástrojktakovémuobratuceléhokonceptuenergetikytuvlastněmámeuždlouhokdispoziciajejímemisnípovolenkaatrhEUETS.Ajaksekněmuchováme?Podkopávámeho,vymýšlímedalšíkompenzačnímechanismyadalšídotaceahlavnětam,kdetensystémEUETSnegativnědopadánahospodářstvíanaobčany.Atojeopravdunajednustranupochopitelné,alejetozároveňnaprostonekoncepční.Důsledkempakje,ževtomtopřeregulovanémprostředímámexdotačníchakompenzačníchmechanismůadostávámeseskutečnědohodnězajímavéasložitéspirály.Protosezkusmeskutečnězamysletnadtím,zdaprávěvýstavbajadernéelektrárnynemábýttedyizásadnístrategickouotázkouproČeskourepubliku,aprotoktomumusímetakpřistupovatsotovětšípečlivostí.Protomámidotaznapanaministra,pročvymýšlímenovoučeskoukomplikovanou,ne-litrnitoucestu,kdyžcelétoprávěmohlobýtzaloženonapůdorysuzákonaopodporovanýchzdrojíchenergie,nebo-ateďjetotroškuněkolikrovin-nebotomohlobýtskutečnědlepirátskéhonávrhuvestoprocentnístátnífirmě,např.odkupemužtéexistujícíspolečnostiDukovanyII,aneboskutečnějednoduchýmmodelem,tzv.contractfordifference.Ačkolivím,žetennavrhovanýzákonsejímčástečněinspiruje,jdetrochunadrámectohoajezbytečněmocsložitý.Apročtovšezmiňuji?MinulýtýdentotižEvropskýsoudnídvůrrozhodl,žetakováformapodporyjepřípustnáajevkompetencičlenskýchzemí.Byltorozsudek,kdyRakouskožalovaloVelkouBritániikvůlipodpořeHinkleyPointC.Iztohodůvoduvlastněmůžebýttentoprecedentvzatvpotazatenbritskýmodelokopírovatdopuntíku,protožeužteďvímedíkyprávětomuhlerozsudku,žetojebezdalšíchrizikapřípadnýchkomplikacíivpřípaděnotifikačníhoprocesuEvropskékomise.ZmiňovaltotukolegaDolínek,žebytenzákonnemuselbýtnutný,žetozazníurčitěodopozice.Ano,vpřípadětohocontractfordifferencebyvlastnětenzákonaninutněnemuselbýt.AmožnáidalšídotaznapanaministrHavlíčka,protožetotuzazněloizústpanaDolínka,jakýmzpůsobemnebovjakéfázijsounynívyjednávánísEvropskoukomisívrámcitohoprenotifikačníhoprocesu,protožetojecelkemdůležitáinformace,kterávdůvodovézprávěkzákonuvlastnězmíněnanení.Jinakzdesamozřejmězůstávámnohodalšíchotázek,jakbudetentendr,byťužjduzarámectohozákona,maximálněotevřenvšemdodavatelům,avšakspřihlédnutímktěmzásadnímstrategickýmbezpečnostnímotázkám,tedyzdanebudevybránaspolečnostzezemě,kdejeběžnévyužívatvazbubyznysuapolitikykrůznýmmocenskýmnátlakům.