|

ps2017-058-05-012-454.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-09-29 ps2017-058-05-012-454 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

454. Návrh na působení sil a prostředků rezortu Ministerstva obrany v zahraničních operacích v letech 2021 a 2022 s výhledem na rok 2023 /sněmovní tisk 876/

Date2020-09-29
Meetingps2017/058
Agenda Itemps2017/058/454
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/058schuz/s058173.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   5 < Page 6 > 7

Co se týká Mali, ta situace je trošku složitější, protože tam je také mandát OSN. Nicméně ukazuje se, že bývalé koloniální mocnosti velice rády řeší své vojenské problémy a svůj vliv pomocí třetích zemí. Takže učinit velitele, vrchního velitele, z České republiky, která nemá s touto zemí nic společného, a vlastně ji vést k odpovědnosti za vývoj situace, která je v patovém schématu, kdy prezident je odstaven, vládne tam jakási junta, která není uznávána, a navíc se země otřásá nárazy islamistů, je velice tristní. Nicméně myslím si, že Česká republika by neměla rezignovat na boj s terorismem, ale nicméně neměla by také podporovat různé expediční polokoloniální sbory. A to je jeden z důvodů, proč ani pro tento návrh nebudu hlasovat. Předseda PSP Radek VondráčekVáš čas. Děkuji. S přednostním právem pan předseda Bartošek. Poslanec Jan BartošekDěkuji za slovo, pane předsedo. Za klub KDU-ČSL konstatuji, že my tento bod podpoříme a toto hlasování vnímáme současně jako projevení nejenom mandátu, ale i politické vůle, jasnou deklaraci toho, do kterého světa patříme. Jsme přesvědčeni, že naše pozice je v rámci Evropské unie a také aliančního spojenectví v rámci NATO. Z toho důvodu jako jeden z aliančních členů máme své závazky na sdílené obraně. A z toho důvodu je také důležité, abychom své závazky, které máme, naplnili. Jenom pro pořádek, jak zde padaly otázky, k čemu je to vlastně vůbec dobré, že se vysílají a že máme zahraniční mise, tak kromě toho je to zmírňování nestability v daných regionech. Je to jeden z nástrojů proti terorismu a současně i proti migraci, nelegální migraci. Je to zapojení Armády České republiky do reálného operačního prostředí a také je to příspěvek České republiky k mezinárodní bezpečnosti. jsem rád, že Česká republika své závazky plní. Každopádně to, co vnímám, je, že se do určité míry redukují počty vojáků na našich misích, a to v kontextu toho, co říká paní ministryně financí, že náklady na armádu Česká republika nebude plnit tak, jak se zavázala, vnímám jako jednu z věcí, která by mohla poškodit reputaci České republiky z toho důvodu, že my jsme vždycky byli jeden ze států, který co se týká počtu vojáků v misích, tak jsme plnili. A to byl náš příspěvek, byť jsme nebyli schopni dát 2 procenta HDP na obranu, tak jak jsme se zavázali. A tady se chci zeptat, jakým způsobem, pane ministře, budete koncipovat rozpočet příštího roku, jakým způsobem plánujete dodržení aliančních závazků a zda skutečně budeme schopni obhájit v rámci Aliance to, jakým způsobem se česká vláda v oblasti obrany a aliančních závazků chová. Měl bych pár věcí, na které bych se chtěl zeptat. Jedna z nich je, že v rámci misí schvalujeme ty horní stropy. Samozřejmě je to správný krok z toho důvodu, že situace v jednotlivých zemích je proměnlivá a musíme na to reagovat, ale v jednotlivých misích zdaleka nedosahujeme těch počtů, které bychom tam měli mít. To znamená, zda je plán a dokdy případně ty naše počty v rámci misí navýšit. Současně souhlasím s tím, co říkala kolegyně Černochová, týkajícím se Afghánistánu, to znamená zachovat ambasádu, to určitě ano, na druhou stranu zda dochází k vyjednávání v rámci Aliance s USA, kdy po podpisu dohody s Tálibánem se mluvilo o tom, že v případě zhoršení situace jsme schopni posílit počet kontingentu, a to znamená, není to nějaká danost, ale zda Česká republika je připravena v rámci Aliance a Aliance jako taková s tím pracovat operativně, že v případě, že se nebudou dodržovat dohody v rámci této dohody, tak na to budeme flexibilně reagovat. Další věc, která zajímá, je otázka Pobaltí. Vždycky jsme tam drželi zhruba jednu rotu, v současné době to není naplněno, a tak se chci zeptat, co se týká Pobaltí, zda plánujeme navýšit počet vojáků. Protože jsem přesvědčen, že v rámci Pobaltí je to jedna z věcí, která je naprosto klíčová a kdy bychom měli ty počty skutečně držet, protože tam se jedná o to, že je to jedna z věcí, která velmi funguje, co se týká odstrašování. Poté bych se chtěl zeptat, jakým způsobem - a bylo to zde opakovaně zmíněno - se Česká republika zachová v Mali poté, kdy se ukončí velení této mise, a jakým způsobem se to promítne do případného počtu vojáků v Mali. Zda poté, co skončí naše velení, se tam bude upravovat počet českých vojáků, nebo pouze skončíme s velením, a co se týká počtu, tam zůstaneme. A poslední věc. V materiálech se uvádí, že v rámci jednotlivých, řekněme, operačních prostorů mimo Českou republiku se přemýšlí o tom, že budou nasazeny letouny CASA. A tam se chci zeptat, zda se jedná o plán, který je dopředu dohodnutý a odsouhlasený, anebo zda to je nějaká úvaha Ministerstva obrany. Protože si myslím, že zapojení letadel CASA je správná věc, to podporuji, ta letadla létají, ale jenom zajímá stav připravenosti této úvahy. Děkuji za pozornost. Předseda PSP Radek Vondráček vám děkuji. Ptám se, zda ještě někdo zájem o vystoupení v obecné rozpravě k tomuto bodu. Rozhlížím se, nikoho nevidím. Končím všeobecnou rozpravu. Ptám se, zda je zájem o závěrečné slovo. Pan ministr? Jako navrhovatel, poté zpravodaj. Ale vy jste se dohodli, dáma přednost. jsem ten poslední, kdo by vám v tom bránil. Pro informaci ostatních, jedná se o bod, ve kterém neprojednáváme ani zákon či mezinárodní smlouvu, a je zde vůle všech poslaneckých klubů, abychom tento bod dokončili. Můžeme jednat teoreticky do hodin, kdy končí jednací den. Prosím, paní zpravodajko, máte slovo. Poslankyně Jana ČernochováDěkuji, pane předsedo. bych ráda po ukončení obecné rozpravy jako zpravodajka reagovala na některá vystoupení kolegů. Za prvé, k vystoupení pana poslance Vícha bych chtěla říct, že je to s mandátem. Mise Resolute Support byla zahájena 1. ledna 2015 jako návazná mise po ukončení operací ISAF. A RSM je misí NATO a vedoucími zeměmi jsou Německo, Itálie, Turecko a USA. Mise byla schválena ministry zahraniční Aliance v červnu 2014 a v září byla mezi NATO a Afghánistánem podepsána příslušná dohoda o statutu sil, takzvaná SOFA, a Rada bezpečnosti OSN vyjádřila misi podporu svou rezolucí číslo 2189 v prosinci 2014. Takže není pravda, že by Afghánistán byl bez mandátu. To za prvé. Za druhé bych chtěla reagovat na pana poslance Foldynu, který se dnes stal členem SPD, předtím byl dlouhé roky člen ČSSD a předpokládám, že vstupem do SPD mu zůstaly v paměti některé významné okamžiky, které provázely náš vstup do Severoatlantické aliance, a to například to, že píše se rok 1999, premiérem České republiky je Miloš Zeman - kterého, pevně věřím, že pan poslanec Foldyna respektuje -, Česká republika vstupuje do NATO a protokol mezi ministry zahraničních věcí ve Washingtonu podepisuje další člen ČSSD, a to pan ministr zahraničních věcí Kavan. Takže prostřednictvím pana předsedy pane kolego Foldyno, myslím, že to vaše vyjádření, že vlastně čeští vojáci by měli sedět na zadku doma, jste možná měl říkat tehdy ve své straně svým stranickým kolegům, a ne takříkajíc jednadvacet let po sezóně v den, kdy jste se stal členem SPD. Připadá mi to trošku komické.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities