ps2017-057-01-003-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(12.40 hodin) Co chci ale hodnotit kriticky , a to zejména v kontextu toho , jak vláda Andreje Babiše masivně zadlužila naši zemi , je to , že ta státní podpora je omezena na veřejné základní školy . Já samozřejmě vnímám ten argument , že se jedná primárně o zajištění povinné školní docházky v případě koronavirové krize pro žáky , kteří mají povinnou školní docházku , ale , pane ministře , musíme si říci , že zde jsou také základní školy , které nejsou zřizovány veřejnými zřizovateli , jsou to školy soukromé a školy církevní , které poskytují povinné školní vzdělávání , a ty z toho systému byly vyřazeny . A také hodnotím kriticky to , že právě v době , kdy vláda disponuje velikými finančními prostředky , se opomnělo středoškolské vzdělávání , protože na straně jedné samozřejmě vnímám ten argument o povinné školní docházce , na straně druhé vzdělávání ve středních školách je velmi důležité , a to nejenom z toho obecného aspektu středoškolského vzdělávání napříč celou republikou , ale byl - li kladen důraz během jarní diskuse o stavu ve školství na to , aby tato opatření nemíjela žáky , kteří pocházejí třeba ze sociálně nepodnětného prostředí , kde je o to důležitější , že se věnují středoškolskému vzdělávání , tak to , že tato podpora nesměřuje ke středním školám třeba ve strukturálně postižených regionech , ale obecně ke středním školám , ale obecně , si myslím , že dobrou zprávou není . A moje výzva je , pane ministře , taková , abyste se zamyslel nad tím , zda tuto podporu nerozšířit i na střední školy , na učitele , kteří působí ve středních školách různého typu , i na žáky středních škol , kteří měli problémy s tím , aby měli zajištěné připojení nebo vůbec možnost se k distančnímu vzdělávání během školního roku nebo toho druhého pololetí loňského školního roku dostat . A nyní , dámy a pánové , už k vlastnímu návrhu zákona o povinné distanční výuce . Jak ty své předchozí body jsem hodnotil pozitivně , jak už tedy manuály , tak už tedy vyčlenění peněz na IT vybavení , tak si myslím , že zákon o povinné distanční výuce v době krizového stavu prostě není zákonem dobrým . Podle mého názoru se jedná o polotovar . Jedná se o narychlo vytvořenou právní normu , a to z jednoho prostého důvodu . Povinná distanční výuka v krizové době je v principu správná . Já jsem přesvědčen o tom , že pokud by měla být , nedej bože , zopakována taková situace , jako byla na jaře , tak je nezbytně nutné k tomu , aby byla zakotvena povinnost distanční výuky ve školském zákoně . Ale tento zákon je písmenem A a za ním nenásleduje to písmeno B , které by tam určitě být mělo . To znamená , jaká bude poskytnuta podpora školám k tomu , aby mohly zajistit už povinnou distanční výuku - je to vlastně úplně jiný model než ten , kterému se byly školy nuceny rychle přizpůsobit v tom jarním období - tak , aby tato podpora byla zajištěna také pro rodiny , pro rodiče a pro žáky , kteří mají povinnost se podle tohoto zákona zúčastnit distanční výuky . Já nechci nyní poukazovat na takové čistě praktické věci v tento okamžik typu , jakým způsobem bude tedy určeno omlouvání žáků , kteří mají určenou povinné vzdělávání v distančním režimu a nebudou se jej moci zúčastnit . Chci prostě obecně poukázat na to , že je zapotřebí rodiče i školy v této věci komplexně podpořit . A kdyby současně s tímto zákonem bylo Ministerstvem školství řečeno , že přichází celá série metodických pokynů , čili dalších materiálů , které by školy v tomto podporovaly , určitě by názor můj a názor Občanské demokratické strany na tento zákon byl pozitivní . Takže v tom já vidím ten základní problém . Princip povinného distančního vzdělávání je správný , ten způsob , ta rychlost , se kterou byl ten zákon předložen , aniž by bylo doplněno , jaké formy podpory budou poskytovány těm , kteří v době krizového stavu se budou muset distančně vzdělávat , nebo těm , kteří distanční vzdělávání budou zajišťovat , prostě správný není . A chtěl bych ještě okomentovat svůj pozměňovací návrh , který k tomuto zákonu v podrobné rozpravě načtu . Jedná se o takové jaksi nenápadné opatření , nenápadné ustanovení , které je na konci tohoto návrhu zákona a které se týká jakéhosi zmocnění ministerstva určovat termíny a podmínky přijímání a ukončování - v tomto případě se bavíme primárně o středním vzdělávání . Určitě můžeme vést diskusi - a k tomu ten můj pozměňovací návrh nesměřuje - o tom , že by Ministerstvo školství mohlo mít kompetenci měnit termíny . Můžou se situace různým způsobem vyvíjet a je logické , že může docházet k nějakému časovému posunu . Tady jsem ochoten přistoupit na to , že takovou možnost by v krizovém stavu ministerstvo mít mělo , ale s čím se rozhodně nemíním smířit , a proto ten pozměňovací návrh budu navrhovat , je to , že je v tomto návrhu zákona vlastně určeno zmocňovací opatření pro Ministerstvo školství , kdy ministerstvo může měnit i způsob , kterým tyto zkoušky jsou v zákoně stanoveny . Objevilo se to už v jarním termínu . Vedli jsme velikou diskusi o jednotné přijímací zkoušce , kdy se vláda a pan ministr rozhodli zrušit druhý termín jednotné přijímací zkoušky . Myslím si , že k tomu nebyly v té době dostatečně silné argumenty , že by se určitě bývaly byly zvládly oba termíny jednotné přijímací zkoušky , nicméně v té době musel pan ministr s tímto návrhem přijít do Poslanecké sněmovny , posléze do Senátu a Parlament měl možnost o této věci diskutovat , předkládat pozměňovací návrhy , podrobit jej veřejné diskusi . Toto zmocňovací ustanovení , které je v návrhu zákona o povinné distanční výuce , ale tuto možnost Parlamentu odebírá . Ministerstvo školství si tuto kompetenci vztahuje na sebe , a mohlo by tedy vlastně za krizového stavu naprosto bez parlamentní diskuse rozhodnout o tom , jestli se bude měnit způsob , kterým je maturitní zkouška , nebo způsob , kterým jsou stanoveny jednotné přijímací zkoušky . Pan ministr tady argumentoval slovenským modelem , že slovenský ministr školství má tuto kompetenci . Ale podle mě tato kompetence by v českém právním prostředky být zakotvena neměla a já jsem přesvědčený o tom , že i v krizovém stavu , tak jak jsme koneckonců v jarním období mnohokrát měli na této půdě příležitost , je pro Parlament jasný prostor pro to , aby zasedl a aby rozhodl o tom , zda situace je natolik vážná , aby tak důležitá věc , která se týká mnoha set tisíc žáků v českých školách , měla být změněna . Takže v tomto smyslu předložím svůj pozměňovací návrh a určitě budeme společně s kolegy sledovat , jakým způsobem se pan ministr k tomuto pozměňovacímu návrhu , který se týká zákona o povinné distanční výuce v době krizového stavu , postaví . Dámy a pánové , dovolte mi , abych za závěr i na této půdě vyslovil znovu velké poděkování českým školám , ředitelům , učitelům i nepedagogickým zaměstnancům , kteří v minulých měsících byli vystaveni těžkým zkouškám , které přicházely náhle , rychle , které přicházely bez možnosti se na ně připravit , a myslím si , že vykonali veliký kus práce . Byli v takové těžké situace i rodiče , rodiny a myslím si , že udělali , co bylo v té době možné . Chtěl bych říci , že si nejsem jist , zda ministerstvo dostatečně ve stejných měsících konalo rychle . Teď se ukázalo , že v některých věcech se dokázalo Ministerstvo školství této situaci přizpůsobit a třeba v případě manuálů udělat dobrý kus práce , ale ten samotný zákon , o němž tady teď jednáme , podle mého názoru není důkazem kvalitní práce ministerstva v takové těžké situaci . Sněmovní dokument 6077 , který obsahuje můj pozměňovací návrh , samozřejmě v podrobné rozpravě přečtu a chci vás požádat o jeho podporu . Děkuji za pozornost . Místopředseda PSP Petr Fiala Děkuji . V rozpravě nyní vystoupí pan poslanec Lukáš Bartoň , připraví se paní poslankyně Olga Richterová . Prosím , pane poslanče , máte slovo . Poslanec Lukáš Bartoň Děkuji za slovo , pane předsedající . Vážené poslankyně , vážení poslanci , vážený pane ministře , k připravovanému zákonu lze říct pozitivní i negativní věci . Asi začnu těmi pozitivními , na začátku se má chválit . Tento zákon si klade za cíl zalepit mezeru , kterou jsme měli v zákonu , a to možnost distančního vzdělávání v době krize , kterou jsme si na jaře vyzkoušeli a která na jaře podle stávající legislativy byla mimo zákonný rámec . Zároveň bych ocenil , že je zde řešeno i to , že v distančním vzdělávání lze upravit rámcové vzdělávací programy , školní vzdělávací programy a přizpůsobit obsah vzdělávání tomu , že jde o jinou formu , že jde o jiný způsob . Zároveň bych i ocenil to , že je zde pamatováno na ty studenty , kteří nemají materiální možnost se účastnit online výuky , a školy musí přizpůsobit toto distanční vzdělávání i těmto žákům .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities