ps2017-057-01-003-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(15.00 hodin) To , co tady zaznívalo jako velký apel ve vztahu k tomuto zákonu a od některých jako podmínka jeho schválení . Mohu samozřejmě přislíbit , a činím tak rád , že metodický materiál - neříkám , že to bude mít povahu vyhlášky , která by musela mít zmocnění - který půjde do těch pravidel distančního vzdělávání , definování toho standardu , s tímto materiálem počítáme . Mohu tedy Pirátům slíbit , že tento metodický materiál vznikne . Stejně tak , myslím , ta připomínka vzešla i ze strany sociální demokracie . Počítáme s tím . Samozřejmě i ta pravidla distančního vzdělávání budou zapracována , až vám bude poskytnut metodický materiál . Pokud tady byla kritika a určitý apel na dočasnost tohoto opatření , znovu opakuji , toto opatření má být opatřením nouzovým , ale nejenom pro covidovou krizi , ale pro různé jiné typy omezení , nouzového stavu , mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví , zásahu krajské hygieny . Tedy opět deklaruji na vyzvání , ale učinil jsem tak i v některých rozhovorech , samozřejmě že co se týká prezenční a distanční výuky a toho správného poměru a mixu a forem , tak připravujeme jako ministerstvo pokusné ověřování a nemá smysl v tuto chvíli kromě tohoto tam psát ještě , nebo bylo vyčítáno , že to neřeší tu situaci , jakou roli má mít distanční vzdělávání v našem vzdělávacím systému . Je férové , a činí se tak ve vzdělávací soustavě ve všech zásadních věcech , využít pokusného ověřování , je - li to možné , a pokusné ověřování zahájíme od druhého pololetí tohoto školního roku a budeme pokusně ověřovat různé formy distančního vzdělávání na různých stupních škol , s tím výsledkem , že pokud z toho vzejdou nějaké závěry , jako že by se mělo tak stát , z pokusného ověřování , pokud bude nutná jejich kodifikace , bude kodifikováno . Takže dále na tom budeme pracovat . Myslím , že i paní poslankyně Gajdůšková mě k tomu vyzývala . Takže budeme dál na tom pracovat , toto není konečná verze . V čem to je konečná verze , respektive konečný návrh , tak je to v té úpravě pro ty stavy nouze . Myslím si , že je namístě , a tady zkusím i vysvětlit , proč dává smysl ta úprava opatření obecné povahy . Třeba přesvědčím kolegy z ODS . Protože slovenský model - po kterém někteří z vás tedy také volali : pane ministře , rozhodněte , což jsem na jaře nemohl , muselo to být zákonem - nemá tu pojistku , že to má de facto povahu správního aktu a ten správní akt je přezkoumatelný a samozřejmě i soudně napadnutelný . Není to samovůle nebo libovůle ministra či ministryně školství do budoucna . To znamená , toto je určitá pojistka . To , že by ministr školství měl mít tuto kompetenci , se na jaře ukázalo , a ve vztahu k tomu , jak je ten text koncipován , tak jenom podotýkám , ano , kdyby to bylo o plošném opatření , tak na jaře jsme si ukázali , že v legislativním stavu nouze dokážeme společně , koalice i opozice , stihnout nouzový zákon , který rychle platí . Ale já podotýkám , že zde se bavíme o možnosti této úpravy i v případě lokálních nouzových stavů nebo opatření krajské hygienické stanice , to znamená , to odůvodnění je , že v případě , že by se to týkalo - teď si vymyslím - tří okresů , tak asi nedává smysl s tímto chodit do Sněmovny jako se zákonem a je to podle mého názoru - nebo mělo by to být , a proto ten návrh dávám - v kompetenci ministra či ministryně školství , s tím , že samozřejmě bude skládat účty , a jak už jsem řekl , buď to může samozřejmě napadnuto , klasicky soudně , ale bezesporu bude skládat účty každý ministr školství a ministryně školství ve Sněmovně následně , to znamená , ta pojistka proti svévoli ze strany ministerstva tu obsažena je . Co se týká vzdáleného vzdělávání , dalších financí , tak bavili jsme se tady , asi ve třech příspěvcích zaznělo , že je injekce 1 , 3 miliardy dobrá - podotýkám , přesahuje o miliardu korun to , co pozměňovacím návrhem přiznala Sněmovna do rozpočtu Ministerstva školství - a nyní to jde z vládní rozpočtové rezervy , dokonce i v nějakých komentářích opozičních stran bylo , že by to měla být miliarda , je to 1 , 3 miliardy na posílení , ale samozřejmě , že pokud , a ideálně s využitím třeba prostředků , které nyní přicházejí z EU z fondu obnovy , se ukáže možnost skokově posílit kondici naší vzdělávací soustavy , tak o to budu usilovat . To znamená , pokud tady byl apel na to , abychom dále posilovali digitalizaci a další věci , tak pokud se ty zdroje objeví , jako že se nyní objevují , tak jako Ministerstvo školství o ně samozřejmě budeme usilovat . Ale budeme usilovat o jejich smysluplné využití . Znovu opakuji , že ta primární role je zřizovatelů . Nerad bych , aby to vypadalo - a ono to tak někdy vypadá - že vlastně milé ministerstvo , co s tím vším budeš dělat ? Když jsme zde zvolili reformu veřejné správy , zřizovatelské kompetence u základních škol jsou obcí , ústředních krajů , je logické , a jdou tam peníze z rozpočtového určení daní , je vcelku logické , že každý v tom systému máme svou roli . A já zde apeluji na vás , zbytečně , ale vznáším to veřejně do pléna , ve chvíli , kdy my přidáváme peníze a držíme peníze pro rozvoj škol , tak zprávy , které se ke mně dostávají , že na některých obcích začínají obce stahovat provozní prostředky školám , je pro mě zprávou špatnou a budu v tomto duchu jednat se Sdružením místních samospráv a SMO ČR , protože nedává smysl , aby stát vstupoval a dával dodatečné prostředky do školství , aby je druhou stranou případně někdo vypouštěl . Pevně věřím , že jsou to jednotlivé excesy obcí a že společně i na úrovni obcí myslíme vážně , že vzdělávání je investicí do budoucna a prioritou . Pokud tady padla debata , že by bylo dobré řešit ošetřovné , podotýkám , je to školský zákon . Ano , samozřejmě , debata o ošetřovném je legitimní debatou , ale je to legitimní debata , která primárně má být vedena s ministryní práce a sociálních věcí . Tento zákon je v gesci Ministerstva školství a já jsem přesvědčen , že tu problematiku , ke které jsme byli vyzýváni , řeší dobře , komplexně a ne s nějakým zbytečným balastem , přesto s mírou určitosti , která dává do legislativy tu stabilitu a vyplňuje to vakuum , které tam bylo . Paní poslankyně Hyťhová se ptala na riziko , jaké je v nákaze ve školách , a odůvodňovala to tím , že distanční výuka jakoby není ta vhodná . Podotýkám , tento zákon neříká přejděme na distanční výuku . To testování , jaký poměr distanční výuky má být nebo může být možná v budoucnu součástí toho mixu ve vzdělávací soustavě , to je to pokusné ověřování . V tuto chvíli se bavíme , že pokud je prokázáno nebo je tam podezření na ten covid a krajská hygienická stanice při trasování kontaktů a sledování té epidemiologické situace při epidemiologickém šetření zjistí , že je problém v té škole , tak nařizuje karanténu . To znamená , není to odklon od prezenční k distanční výuce a je to jenom debata o karanténních opatřeních a tom , že ta distanční výuka v té chvíli dává smysl . To znamená , není to o riziku nakažení , je to tom , že až se prokáže , že tam ten covid je , tak nastupuje karanténa , a v té chvíli zase ten zákon dává podle mého názoru velký smysl . Poslední debata , která tam byla , co se týká ochranných pomůcek pro učitele . Tak samozřejmě že učitelé , a nejsou v tom sami , jsou nebo někteří mohou spadat do rizikových skupin , byť se definice rizikových skupin změnila . Ochranné pomůcky v té jarní době samozřejmě se snažil stát všemožným způsobem poskytovat . Nyní mají státní hmotné rezervy k dispozici nějakou svou rezervu , ale zase tyto provozní prostředky , jak už hygienické , nebo i ty roušky , které nejsou povinnou výbavou , to znamená , není to ta ochranná pomůcka pracovní , na kterou má ten zaměstnanec nárok , ale je vhodné , aby to školy měly , a školy ze svých provozních prostředků , které mají k dispozici , je také pořizují a řada ředitelů říká , že pořídila nejenom roušky pro učitele , ale také určitou rezervu v případě , že ten žák ztratí roušku nebo tu roušku zničí nebo ji zapomene . Tolik asi k těm bodům , které souvisí s touto novelou . Ještě paní poslankyně Richterová se ptala , jak stát podpoří rodiče . Znovu opakuji - 1 , 3 miliardy korun , které tam jdou , je kalkulována tak , aby školy mohly vytvořit zápůjční fond a rezervu na zapůjčení ICT prostředků , softwaru žákům a výukových programů žákům přímo do rodin . A na její připomínku , abych tady slíbil metodiku či vyhlášku , jsem řekl , že slibuji vznik metodiky jako takové . Poslední poznámka byla k aktualizaci manuálů . Samozřejmě pokud se vyskytnou nové skutečnosti , budeme v kontaktu a komunikovat se školami nové skutečnosti . Pokud by se změnilo mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví , budeme ve vztahu ke školám komunikovat také . Tolik ke školskému zákonu a k těm věcem , které tady zazněly . A poslední poznámka je mimo tento školský zákon k panu poslanci Profantovi . Co se týká té informace o nepodporování soutěží , tak ano , celostátní kola nebudou vyhlašována , ale geneze je taková , že ten sympatizant Pirátů , ať už to byl asistent , nebo kdokoliv , se kterým jsem se bavil ráno na výboru , tak zjevně má problém s pochopením mluveného slova , nebo to udělal záměrně , protože naše debata nebyla o tom , že by na to prostředky nešly . Takže zopakuji fakta , ta jsou důležitější než nějaký dojem , který pak pan kolega sděluje na Twitteru , a ještě špatně .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities