|

ps2017-057-01-003-002.ana

Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]

Agenda Item Title

2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání

Date2020-08-19
Meetingps2017/057
Agenda Itemps2017/057/002
Sourcehttps://www.psp.cz/eknih/2017ps/stenprot/057schuz/s057012.htm

Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.


index   14 < Page 15 > 16

To, co tady zaznívalo jako velký apel ve vztahu k tomuto zákonu a od některých jako podmínka jeho schválení. Mohu samozřejmě přislíbit, a činím tak rád, že metodický materiál - neříkám, že to bude mít povahu vyhlášky, která by musela mít zmocnění - který půjde do těch pravidel distančního vzdělávání, definování toho standardu, s tímto materiálem počítáme. Mohu tedy Pirátům slíbit, že tento metodický materiál vznikne. Stejně tak, myslím, ta připomínka vzešla i ze strany sociální demokracie. Počítáme s tím. Samozřejmě i ta pravidla distančního vzdělávání budou zapracována, vám bude poskytnut metodický materiál. Pokud tady byla kritika a určitý apel na dočasnost tohoto opatření, znovu opakuji, toto opatření být opatřením nouzovým, ale nejenom pro covidovou krizi, ale pro různé jiné typy omezení, nouzového stavu, mimořádných opatření Ministerstva zdravotnictví, zásahu krajské hygieny. Tedy opět deklaruji na vyzvání, ale učinil jsem tak i v některých rozhovorech, samozřejmě že co se týká prezenční a distanční výuky a toho správného poměru a mixu a forem, tak připravujeme jako ministerstvo pokusné ověřování a nemá smysl v tuto chvíli kromě tohoto tam psát ještě, nebo bylo vyčítáno, že to neřeší tu situaci, jakou roli mít distanční vzdělávání v našem vzdělávacím systému. Je férové, a činí se tak ve vzdělávací soustavě ve všech zásadních věcech, využít pokusného ověřování, je-li to možné, a pokusné ověřování zahájíme od druhého pololetí tohoto školního roku a budeme pokusně ověřovat různé formy distančního vzdělávání na různých stupních škol, s tím výsledkem, že pokud z toho vzejdou nějaké závěry, jako že by se mělo tak stát, z pokusného ověřování, pokud bude nutná jejich kodifikace, bude kodifikováno. Takže dále na tom budeme pracovat. Myslím, že i paní poslankyně Gajdůšková k tomu vyzývala. Takže budeme dál na tom pracovat, toto není konečná verze. V čem to je konečná verze, respektive konečný návrh, tak je to v úpravě pro ty stavy nouze. Myslím si, že je namístě, a tady zkusím i vysvětlit, proč dává smysl ta úprava opatření obecné povahy. Třeba přesvědčím kolegy z ODS. Protože slovenský model - po kterém někteří z vás tedy také volali: pane ministře, rozhodněte, což jsem na jaře nemohl, muselo to být zákonem - nemá tu pojistku, že to de facto povahu správního aktu a ten správní akt je přezkoumatelný a samozřejmě i soudně napadnutelný. Není to samovůle nebo libovůle ministra či ministryně školství do budoucna. To znamená, toto je určitá pojistka. To, že by ministr školství měl mít tuto kompetenci, se na jaře ukázalo, a ve vztahu k tomu, jak je ten text koncipován, tak jenom podotýkám, ano, kdyby to bylo o plošném opatření, tak na jaře jsme si ukázali, že v legislativním stavu nouze dokážeme společně, koalice i opozice, stihnout nouzový zákon, který rychle platí. Ale podotýkám, že zde se bavíme o možnosti této úpravy i v případě lokálních nouzových stavů nebo opatření krajské hygienické stanice, to znamená, to odůvodnění je, že v případě, že by se to týkalo - teď si vymyslím - tří okresů, tak asi nedává smysl s tímto chodit do Sněmovny jako se zákonem a je to podle mého názoru - nebo mělo by to být, a proto ten návrh dávám - v kompetenci ministra či ministryně školství, s tím, že samozřejmě bude skládat účty, a jak jsem řekl, buď to může samozřejmě napadnuto, klasicky soudně, ale bezesporu bude skládat účty každý ministr školství a ministryně školství ve Sněmovně následně, to znamená, ta pojistka proti svévoli ze strany ministerstva tu obsažena je. Co se týká vzdáleného vzdělávání, dalších financí, tak bavili jsme se tady, asi ve třech příspěvcích zaznělo, že je injekce 1,3 miliardy dobrá - podotýkám, přesahuje o miliardu korun to, co pozměňovacím návrhem přiznala Sněmovna do rozpočtu Ministerstva školství - a nyní to jde z vládní rozpočtové rezervy, dokonce i v nějakých komentářích opozičních stran bylo, že by to měla být miliarda, je to 1,3 miliardy na posílení, ale samozřejmě, že pokud, a ideálně s využitím třeba prostředků, které nyní přicházejí z EU z fondu obnovy, se ukáže možnost skokově posílit kondici naší vzdělávací soustavy, tak o to budu usilovat. To znamená, pokud tady byl apel na to, abychom dále posilovali digitalizaci a další věci, tak pokud se ty zdroje objeví, jako že se nyní objevují, tak jako Ministerstvo školství o samozřejmě budeme usilovat. Ale budeme usilovat o jejich smysluplné využití. Znovu opakuji, že ta primární role je zřizovatelů. Nerad bych, aby to vypadalo - a ono to tak někdy vypadá - že vlastně milé ministerstvo, co s tím vším budeš dělat? Když jsme zde zvolili reformu veřejné správy, zřizovatelské kompetence u základních škol jsou obcí, ústředních krajů, je logické, a jdou tam peníze z rozpočtového určení daní, je vcelku logické, že každý v tom systému máme svou roli. A zde apeluji na vás, zbytečně, ale vznáším to veřejně do pléna, ve chvíli, kdy my přidáváme peníze a držíme peníze pro rozvoj škol, tak zprávy, které se ke mně dostávají, že na některých obcích začínají obce stahovat provozní prostředky školám, je pro zprávou špatnou a budu v tomto duchu jednat se Sdružením místních samospráv a SMO ČR, protože nedává smysl, aby stát vstupoval a dával dodatečné prostředky do školství, aby je druhou stranou případně někdo vypouštěl. Pevně věřím, že jsou to jednotlivé excesy obcí a že společně i na úrovni obcí myslíme vážně, že vzdělávání je investicí do budoucna a prioritou. Pokud tady padla debata, že by bylo dobré řešit ošetřovné, podotýkám, je to školský zákon. Ano, samozřejmě, debata o ošetřovném je legitimní debatou, ale je to legitimní debata, která primárně být vedena s ministryní práce a sociálních věcí. Tento zákon je v gesci Ministerstva školství a jsem přesvědčen, že tu problematiku, ke které jsme byli vyzýváni, řeší dobře, komplexně a ne s nějakým zbytečným balastem, přesto s mírou určitosti, která dává do legislativy tu stabilitu a vyplňuje to vakuum, které tam bylo. Paní poslankyně Hyťhová se ptala na riziko, jaké je v nákaze ve školách, a odůvodňovala to tím, že distanční výuka jakoby není ta vhodná. Podotýkám, tento zákon neříká přejděme na distanční výuku. To testování, jaký poměr distanční výuky být nebo může být možná v budoucnu součástí toho mixu ve vzdělávací soustavě, to je to pokusné ověřování. V tuto chvíli se bavíme, že pokud je prokázáno nebo je tam podezření na ten covid a krajská hygienická stanice při trasování kontaktů a sledování epidemiologické situace při epidemiologickém šetření zjistí, že je problém v škole, tak nařizuje karanténu. To znamená, není to odklon od prezenční k distanční výuce a je to jenom debata o karanténních opatřeních a tom, že ta distanční výuka v chvíli dává smysl. To znamená, není to o riziku nakažení, je to tom, že se prokáže, že tam ten covid je, tak nastupuje karanténa, a v chvíli zase ten zákon dává podle mého názoru velký smysl. Poslední debata, která tam byla, co se týká ochranných pomůcek pro učitele. Tak samozřejmě že učitelé, a nejsou v tom sami, jsou nebo někteří mohou spadat do rizikových skupin, byť se definice rizikových skupin změnila. Ochranné pomůcky v jarní době samozřejmě se snažil stát všemožným způsobem poskytovat. Nyní mají státní hmotné rezervy k dispozici nějakou svou rezervu, ale zase tyto provozní prostředky, jak hygienické, nebo i ty roušky, které nejsou povinnou výbavou, to znamená, není to ta ochranná pomůcka pracovní, na kterou ten zaměstnanec nárok, ale je vhodné, aby to školy měly, a školy ze svých provozních prostředků, které mají k dispozici, je také pořizují a řada ředitelů říká, že pořídila nejenom roušky pro učitele, ale také určitou rezervu v případě, že ten žák ztratí roušku nebo tu roušku zničí nebo ji zapomene. Tolik asi k těm bodům, které souvisí s touto novelou. Ještě paní poslankyně Richterová se ptala, jak stát podpoří rodiče. Znovu opakuji - 1,3 miliardy korun, které tam jdou, je kalkulována tak, aby školy mohly vytvořit zápůjční fond a rezervu na zapůjčení ICT prostředků, softwaru žákům a výukových programů žákům přímo do rodin. A na její připomínku, abych tady slíbil metodiku či vyhlášku, jsem řekl, že slibuji vznik metodiky jako takové. Poslední poznámka byla k aktualizaci manuálů. Samozřejmě pokud se vyskytnou nové skutečnosti, budeme v kontaktu a komunikovat se školami nové skutečnosti. Pokud by se změnilo mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, budeme ve vztahu ke školám komunikovat také. Tolik ke školskému zákonu a k těm věcem, které tady zazněly. A poslední poznámka je mimo tento školský zákon k panu poslanci Profantovi. Co se týká informace o nepodporování soutěží, tak ano, celostátní kola nebudou vyhlašována, ale geneze je taková, že ten sympatizant Pirátů, to byl asistent, nebo kdokoliv, se kterým jsem se bavil ráno na výboru, tak zjevně problém s pochopením mluveného slova, nebo to udělal záměrně, protože naše debata nebyla o tom, že by na to prostředky nešly. Takže zopakuji fakta, ta jsou důležitější než nějaký dojem, který pak pan kolega sděluje na Twitteru, a ještě špatně.

Download XMLDownload textDependenciesWavesurferNamed Entities