Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]
Agenda Item Title
2. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů /sněmovní tisk 972/ - zkrácené jednání
Takžetenpozměňovacínávrhnepodpoříme,alesamozřejměpodpořímejakékolidoprovodnéusnesení,kterévyzveministerstvo,abypřipravilotymateriály,případněnějakýmanuál,jakdistančněvyučovat.Protožekdyžsednespodívátenawebministerstva,jájsemsenatodíval,takjsemmělpocit,žekdybychbylučitel,takseasipodletohonebuduschopennějaksmysluplnězaříditaasibychsezařídilpodletoho,jakmiporadíředitel,cožsimyslím,žejeasitasprávnácesta,protožepodleměbychommělidáttěmředitelůmpravomociadůvěruktomu,abytudistančnívýukupřipravilipodlenejlepšíhovědomíasvědomí.TojezaTOP09vše.Návrhzákonapodpoříme.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraMámtadyještějednufaktickoupoznámku,vystoupíposlanecMarekVýborný,zatímposlednížádostovystoupenívobecnérozpravě.Prosím,vašedvěminuty.Poslanec Marek VýbornýDěkujizaslovo.Dovolímsijenomkrátcezareagovat.Onosetotadyopakovaněobjevuje.Mluvíseomanuálech,alenezmiňujesetakéto,ževšichniředitelédostalitentomateriál,kterýjezČeskéškolníinspekce,atenjápovažujizavelmikvalitnězpracovaný.Tammajíředitelékonkrétnídoporučení,jakýmzpůsobemdefactozapracovatdozpůsobuvzděláváníveškolnímroce2020/2021tuzkušenostato,čímsiškoly,žáciiřediteléprošlivdruhémpololetíminuléhoškolníhoroku.Čilitosimyslím,žejevelmidůležité,kdyžseotěchmanuálechmluví.Samozřejmětenmanuál-ajázatoděkujiMinisterstvuškolství,žejenasvětě-jedobřestrukturován,tourčitěano,srozumitelněnapsán.Mnětrochumrzíto,žejsoutamněkteráopatření,kterásetamzjevněpropašovalazestranyMinisterstvazdravotnictvíahygienikůakterýmpodleméhonázoruvšichnipříčetnínaMinisterstvuškolstvívčetněpanaministranemůžouvěřit,neborespektivevědíuždnes,žetyvěci,kterétamjsou,jsounerealizovatelné.ŽádnáškolnídružinavČeskérepublicenemůžebýthomogenní.Neboukažtemi,jestliexistujenějakáškolnídružina,kdebybylomožnoudržethomogenituvtomstoprocentnímslovasmyslu.Podlemětonejde.Čilitojsouvěci,kterébybylodobrétamnedávat,protožedávatdoporučení,okterýchdopředuvím,žejsounerealizovatelná,jepodleměšpatněazpůsobítotennejvětšíchaos.Aletojsouužtydetaily,kterémůžemeřešit.Jábychsetakéchtělpřipojitktéprosbě,abynatenzákon,bude-lischválen,následovalaprováděcívyhláška,kteráškolámvytvořírukavodičpropřípadtoho,žebymuseloněkde,doufám,žektomunedojde,nebokdyžuž,takvelmilokálně,dojítnatudistančníformuvzdělávání.Děkuji.Místopředseda PSP Tomio OkamuraNynítedyserozhlédnuposále,zdalimáještěněkdozájemvystoupitvobecnérozpravě.Nikoho...Závěrečnáslovaještěbudou.Alevymátezájemještěvobecnérozpravě?Apanministrtakévobecnérozpravě?Takžeještěvobecnérozpravě.Apaneministře,vytakévobecnérozpravě.Asiano.Poslanec Ivo PojeznýOpravdu,panepředsedající,velmikrátce.Chtělbychpoděkovatvšemzatuširokoudiskusi,kterátadybyla.Akorátmětrošičkumrzí,žepotévelmiširokédiskusi,kterásepřílišnetýkalatohotozákona,takberemetavystoupeníkolegůposlancůspíšjakotakovouexhibici.Možnákdybychomšliještěopůlkrůčkudál,takbychomchtělipopanuministroviapoMinisterstvuškolstvímanuál-mimochodemmanuálytadynejsouzapracoványdoténovelyzákona-kterýbymělurčovat,jakdoprovázejíztanečníchchlapcisvédívkyajakpoužívajíněkteréochrannépomůcky,napříkladroušky,rukaviceagely.Tadymámnamyslisamozřejměgelynadezinfekcirukou.Myslímesi,žepedagogickáveřejnostnatentozákončekalanějakoudobu.Neříkáme,ženenípozdě.Jevpravouchvíli,protoženezačalškolnírok,alepronásbudepodstatné,abyvsoučasnostiexistovalofinančnízabezpečeníregionálníhoškolstvínapořízenítechnickéhovybaveníškol,takabyučitelénaškoláchbylischopnirealizovatonlinevýukujižodzačátkuškolníhoroku2020/2021.NakoneciprotonávrhKSČMnapovýšeníregionálníhoškolství(nesrozumitelné)bylo300milionůkorunapředpokládám,žebudenavýšeníizMinisterstvaškolstvítak,abyvregionálnímškolstvítytofinančníprostředkybyly.Protomůžuzanášklubříci,žemypodpořímevládnínávrh.NebudemepodporovataninávrhpanakolegyMartinaBaxy,anipanakolegyLukáše...Bartoně,omlouvámse,ztohodůvodu,žesesnimineztotožňujeme.Nemyslímesi,žejedobré,abytentoobecnýzákonplatilpouzerok,amyslímesi,žepokuddojdeklokálnímproblémům,napříkladjenomvčástiSeveromoravského,Jihomoravskéhočijinéhokraje,nazavedenídistančnívýuky,taksimyslíme,žeotermínechmaturitčiotermínechpřijímacíchřízenínemusírozhodovatPoslaneckásněmovna,alemámenatoMinisterstvoškolství.Avtomtopanuministrovivěříme.Děkujizapozornost.Místopředseda PSP Tomio OkamuraAteďsejenomzeptám.Paníposlankyně,vyjstepůvodněbylanafaktickou,aleodmázlajstesemi.Takževynechcetefaktickou?Taktímpádemjstedruhá,protožespřednostnímprávemjdepanministr.Předvámi.Kdybynafaktickou,takprvní,aleteďjste...Takpaneministře,máteslovo.Ministr školství, mládeže a tělovýchovy ČR Robert PlagaDěkujizaslovo.Vpředchozídebatěvobecnérozpravětadypadlařadapodnětů,nakterébychrádreagovalvevztahujednakkpozměňovacímnávrhům.Samozřejměžeřadatěchvěcí,takjakješkolstvíkomplexníproblematikou,senetýkalapředkládanéhozákona,alevěcísouvisejícíchtublíže,tuvzdálenějistoutoproblematikou.Přesto.Začnuodzadu.ChtělbychpogratulovatposlanciVýbornémuktomu,žedolistovalmanuálemamateriályMinisterstvaškolství,kteréodešlyředitelům,ažnakonec,protožetamjetazprávaČeskéškolníinspekce.Takžejsemvelmirád,žejsmeposlalijedenucelenýmateriálvčetnětoho,jakouoptikousenatobudedívatČeskáškolníinspekce.Jetomateriálkomplexní,jsoutamsamozřejměopatření,kteráškolymajívyužívat,ajsoutamidoporučeníprovzdělávánínadálku,tojetenoslímůsteknatentozákon,kterýpředkládáme.TímnavazujinaposlanceVáchu.MožnánastránkáchMinisterstvaškolství,natěch,kdejsouvšechnymetodiky,zákony,jetonepřehledné.Aletopodstatné,cojsmerozběhliběhemcovidovékrizeacofunguje,takjewebnadalku.msmt.cz,kdeprávěbylapravidlaonlinevzděláváníadalšíodkazyinatyonlinenástrojeimetodikyivzdělávacímateriály,kteréjsouvyužitelné.Dálehodlámestímobsahempracovat.Avpodstatěbychomvelmirádi,abytentozpůsobpodporyučitelůmzestranycentrálníúrovně,tedyMinisterstvaškolství,dálepokračovalisvyužitímevropskýchprojektů.KposlanciKlausovi.Ano,samozřejměžecháputulegislativníúspornost,kterouvyznáváte,alevtomtopřípaděcovidovákrizejasněukázala,ževtépřetržcetozákonnepostihoval.Ostatněto,žednesstojímpředvámi,neníjento,žesiuvědomujeme,ajájsemtoavizoval,tuabsencilegislativníúpravyvtétooblasti.Nadruhoustranuněkteřířediteléříkali:Jeproblém,nemůžemedonutittyžáky,abysedistančněvzdělávali.AnavícjsoutudvěusneseníSněmovny,kteránásktomuvyzývají.Tedykdyžuždnesstojímpředvámi,abychnaplnilmimojinéusnesenívásjakoPoslaneckésněmovny,nakterémjsteseshodliaschválilijsteho,taknevím,pročbychsemělstydětzato,žetopředkládám.Myslímsi,žetojenamístě,nenítozaplevelenílegislativy,jetonávrhúspornýařešíopravdujenomtytřisituace,kteréjsempopsal.Toznamená,nezaplevelujelegislativužádnýmbalastem.Cosetýkáplánu-poslankyněHyťhováseptalanaplánomlouvání.Velmijednoduše.Pokuddávámenaroveňprezenčníadistančnívzdělávání,jevcelkulogické,žetamběžípodobnýrežim.Říkaljsemtoránonavýboru,zopakujitoinaplénu.Vpřípadě,žebyškolaneposkytovalatodistančnívzdělávání,jezdeinstitutzmiňovanéČeskéškolníinspekce,kterásepodívá,jakktomutaškolapřistupuje.Stejnětaknadruhéstraně,pokudjsoustanovenypodmínkyanejsounikolivzobjektivníchpřekážek,aleznějakýchjinýchdůvodůzestranyrodinynaplňovány,takano,jenamístětořešitstandardnětak,jakokdyžsedítěvyhýbáprezenčnímuvzdělávání.Pozor,vtutochvílisebavímeskutečněodesetidenních,čtrnáctidenníchkaranténníchopatřeních,nikolivotomplošnémvypnutí,kekterémudošlonajařetohotoroku,cožje,pevnědoufám,dobrázpráva.