ps2017-057-01-003-002.ana Český parlamentní korpus, Poslanecká sněmovna, 2020-08-19 ps2017-057-01-003-002 [ParCzech.ana]
View options
Show : Audio - Tags : PoS Tag Features Lemma
Javascript seems to be turned off, or there was a communication error. Turn on Javascript for more display options.
(14.40 hodin) Já jsem skutečně přesvědčen o tom - a můžeme diskutovat o možnosti , že například upravení termínů by skutečně ministerstvo mělo a mohlo tou vyhláškou konat . Ale ty zásadní věci , například dotýkající se počtu termínů konání jednotné přijímací zkoušky , a jsou tam i další věci , které se dotýkají potom forem , například omezení možnosti konat maturitní zkoušku některou z dnes možných forem , a tak dále - to by skutečně nemělo probíhat formou obecně závazného . . . nebo předpisu , opatření obecné povahy , to znamená vyhláškou ministerstva , ale měla by tady být možnost nějaké širší veřejné debaty . A kde jinde by ta širší veřejná debata měla probíhat než na půdě Parlamentu ČR ? A to nejenom tedy mezi poslanci a na školském výboru , ale také samozřejmě s odbornou veřejností . Čili tady bych velmi doporučoval podpořit ty pozměňovací návrhy , které tady předkládá pan . . . nebo ten jeden , který tady předkládá pan kolega Baxa , protože toto by skutečně mělo zůstat vyhrazeno tomu standardnímu legislativnímu procesu . A co chci zdůraznit : Nehrozí tady , a já myslím , že všichni jsme si tady ověřili , nehrozí tady žádné nebezpečí z prodlení . Mimořádné věci může i dnes vláda řešit mimořádnou formou a parlament , Poslanecké sněmovna jasně prokázala , že je schopna se sejít v řádu hodin - nakonec dneska tady také takto sedíme v řádu hodin - a ta rozhodnutí přijímat skutečně třeba ve dvě hodiny ráno . Čili prosím , zvažme to , zda tímto opatřením , které je zaváděno do této novely školského zákona , nejdeme nad rámec toho , co je skutečně potřeba . Děkuji pěkně za pozornost . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní tady mám dvě faktické poznámky . Jako první vystoupí poslanec Václav Klaus a připraví se poslankyně Tereza Hyťhová . Tak pane poslanče , vaše dvě minuty , prosím . Poslanec Václav Klaus Dobrý den . K té debatě o počtu zákonů . Já jako člověk z praxe vám řeknu , že jsem už byl asi deset let ředitelem a žádný školský zákon neexistoval . Dneska máme třísetstránkový , navazující vyhlášky , zákon o pedagogických pracovnících a nyní zase , protože někdo rád tvoří legislativní návrhy , přinášíme další paskvil , 17 stránek něco o nějaké distanci . V realitě jsme tu epidemii už zažili , učitelé učili i distančně , někteří neučili , to žádný zákon nezmění . Máme také řadu rodin takových - jak se to slušně říká ? - sociálně slabších , které už distanční výuku provozují několik let a žádný OSPOD ani sociálka s tím nikterak nic neudělá . Čili pro nás tento zákon je zcela zbytečný . A ještě řeknu jednu věc , kvůli tomu jsem se přihlásil . Já jsem zaznamenal takové ty extremistické levičácké kruhy mezinárodní i české , jak už vydávají takové ty jako letáčky " pandemie je příležitost pro globální změnu vzdělávání " . To znamená zničit vztah žák - učitel , zajistit , aby děti do školy chodit nemusely . A je to další úder tomu vzdělání , které známe , na čem tato země zbohatla , a teď se tady ne náhodou , Piráti to chtějí ještě utužit , tenhleten zákon , je jim to málo , a vy jim k tomu děláte takového toho tajtrlíka , který to jako přinese a ty dveře otevře . Čili my za hnutí Trikolóra tento zákon nepodpoříme . A velice bych apeloval , abychom se snažili ne na každou věc se snažit okamžitě začít psát zákon . Ty školy si poradí . Ta část , kde se dává ministerstvu právo něco rozhodovat samo , to bych naopak podpořil . Já si myslím , že nemusíme vždycky pořád řešit , jako jestli jsou přijímačky 12 . dubna , nebo třináctého . To zvládne ministerský úředník . My máme kontrolovat pana ministra . Ale k tomuto zákonu , ještě ve stavu legislativní nouze , mám skutečně veliký Abstand , jak by řekli Němci . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Jako další vystoupí na faktickou poznámku poslankyně Tereza Hyťhová . Prosím . Poslankyně Tereza Hyťhová Já jsem chtěla ještě doplnit , on už to teď řekl pan Václav Klaus . Ale chtěla jsem se pana ministra zeptat , jakým způsobem , nebo jestli má nějaký plán , jakým způsobem bude vymáhat tu docházku . Jestli tedy budou muset být omluvenky . Protože víme - já jsem tedy z Ústeckého kraje , proto to říkám jako svoji osobní zkušenost - že někteří rodiče , některé děti , žáci zkrátka do té školy nechodí , a i přesto , že mají stovky neomluvených hodin , tak prostě do té školy nechodí . Nějakým způsobem se to řeší . Je to dlouhodobý proces , který se stejně v podstatě nevyřeší ve finále . Tak jsem se chtěla zeptat , jakým způsobem tedy to bude probíhat v této distanční výuce , protože by mě to zajímalo . A můj názor je takový , že ministerstvo žádným způsobem nemůže přimět tyto děti chodit do školy , respektive být online . A tak dále . Takže jestli to máte takhle připravené . Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura Nyní vystoupí jako poslední v obecné rozpravě pan poslanec Ondřej Profant . Tak prosím . Poslanec Ondřej Profant Vážení kolegové , vážení občané , já chci mluvit o vzdělávání trošku obecněji . Jelikož tímto návrhem ministerstvo řeší jen to , co je pro ministerstvo podstatné . Neřeší to , co je pro ty školy až tak podstatné , ale pro ministerstvo . Tady se obracím na pana ministra . Já chápu , že se snažíte vytvořit dostatečný manévrovací prostor pro školy . Nicméně mám neodbytný dojem , že vaše ministerstvo dlouhodobě činí vše pro to , aby ze sebe sejmulo veškerou odpovědnost . Komunikace navržených opatření s odbornou veřejností a opozicí navíc byla bohužel doposud selektivní . Přitom je zcela zřejmé , že v souvislosti se situací s covidem vznikají rizika , která mohou mít dlouhodobý dopad na kvalitu našeho vzdělávání . Pokud jde o zveřejněné manuály , je jistě vhodné ocenit , že byla v rámci jejich přípravy snaha reagovat na problémy , se kterými byly školy konfrontovány na jaře . Na druhou stranu je třeba upozornit , že aktuální verze manuálu se více zaměřuje na popis běžných úkonů a neřeší některé otázky , které lze považovat za klíčové . Uvedu konkrétní příklad . Pokud se objeví silné lokální ohnisko epidemie , je pravděpodobné , že škola nebude schopná zajistit vzdělávání vlastními prostředky . Tím spíše , pokud skončí v karanténě například celý učitelský sbor . Co budeme v takový moment dělat ? Je ministerstvo připraveno pomoct takovému regionu , takovému místu ? Já silně pochybuji , že vlastně . . . zřizovatel tuto situaci bude muset řešit . Prostě to jsou otázky , které nás trápí , které trápí rodiče , které trápí ty učitele a jsou nezodpovězeny . Další téma . Dozvěděl jsem se , že ministerstvo ruší vzdělávací olympiády a obdobné soutěže . Sice povoluje olympiády organizované dalšími subjekty , ale nedá na ně peníze . Chtěl bych zde upozornit , že těmito kroky ničíme vrcholové vzdělávání nejtalentovanějších žáků a studentů , nabouráme tím aktivity zaměřené na podporu nadaných studentů , a tím jenom zhoršujeme celkovou situaci . A poslední věc , která mě trápí a o které tady chci mluvit , jsou dostupné vzdělávací zdroje . Tím problémem jsou digitální učební materiály , takzvané DUM . Je nezbytné , aby takové učební podklady ve vysoké kvalitě měli . Avšak opět se jedná o popelku vašeho resortu . Přitom příliš nejde moderně digitálně a distančně učit podle analogových učebnic zatížených zbytečným copyrightem . Bohužel se na tyto věci musím ptát tady , protože vaše ministerstvo toho příliš konkrétního zatím neřeklo , a to máme polovinu srpna . Já si dovolím shrnout ty otázky . Jste připraven převzít odpovědnost za školy , které se dostanou do situace , kterou nebudou moci samy vyřešit , například ty lokální ohniska ? Opravdu chcete bojovat proti vzdělávacím olympiádám a obdobným soutěžím ? Plánujete se více zaměřit na podporu těch digitálních učebních materiálů , těch dumů ? Děkuji . Místopředseda PSP Tomio Okamura A nyní ještě v obecné rozpravě mám přihlášeného pana poslance Františka Váchu . Zatím je to poslední přihláška do obecné rozpravy . Tak , pane poslanče , máte v podstatě neomezený prostor . Prosím . Poslanec František Vácha Děkuji za slovo . Pane předsedající , vážený pane ministře , dámy a pánové . Já tedy nevím , jestli jsme si neodhlasovali pět minut , ale . . . (Předsedající: Ne.) Ne , neodhlasovali . (Předsedající: Hlasovalo se, ale neprošlo to.) Opravdu mám neomezený prostor ? Nicméně já budu velmi krátký . Já bych chtěl za TOP 09 říct stanovisko klubu . My vládní návrh novely zákona , školského zákona podpoříme . Myslím si , že jarní zkušenost ukázala , že takovýto zákon , přestože samozřejmě souhlasím s tím , že čím méně zákonů , možná tím lépe , že takovýhle zákon potřebujeme , protože byly školy , které distančně učily , ale byli i jednotlivci , učitelé a rodiče , kteří se na mě obraceli , kdy ti učitelé odmítali učit nebo učili minimálně . A samozřejmě byly děti , které se odmítaly distanční výuky účastnit . Takže si myslím , že tento návrh zákona , novela zákona , je potřebný . Myslím si , že je i v dostatečné míře . Souhlasím s tím , že by bylo možná dobré mít k tomu doprovodné materiály , jak by měla podle ministerstva vypadat distanční výuka . Rozumím tomu , že je tady pozměňující návrh , který chce délku té novely omezit na jeden rok . Myslím si , že to není úplně vhodné , protože to bude předvolební rok a obávám se , že by se mohlo stát , že se nedostaneme k tomu , abychom , pokud ministerstvo připraví dostatečně materiály , že bychom se dostali k tomu zrušit jenom ten roční distanc .
Download XML • Download text
• Dependencies • Wavesurfer • Named Entities